Ik en een vriendin gaan eind april drie weken naar Japan. Superveel zin in natuurlijk! Maar een planning maken blijkt toch ietsje lastiger dan gedacht. Want wat is echt de moeite waard? En niet geheel onbelangrijk: is de planning haalbaar? Graag jullie advies! Zo ziet mijn globale planning er nu uit.
25 april: vlucht Tokyo
26 april: Tokyo
27 april: Nikko dagtrip
28 april: Kamakura + overnachting
29 april: door naar Hakone, 's avonds terug naar Tokyo
30 april: Tokyo
1 mei : Tokyo
2 mei : Tokyo
3 mei : reizen naar Matsumoto, kasteel bezoeken
4 mei : reizen van Matsumoto naar Tsumago & Magone
5 mei : reizen van Tsumago naar Shiragawa-go
6 mei : reizen van Shiragawa-go naar Kyoto
7 mei : Kyoto
8 mei : Kyoto
9 mei : Nara (dagtrip)
10 mei : reizen naar Koyasan
11 mei : reizen van Koyasan naar Osaka
12 mei : vlucht Osaka - Ishigaki (aankomst 11.00 uur)
13 mei : Ishigaki
14 mei : dagtripje Iriomote
15 mei : vliegen naar Osaka
16 mei : Osaka
17 mei : vlucht terug naar NL
Nu mijn vragen:
Is Hakone de moeite waard of is het ‘overrated’?
Kun je vanuit Tsumago makkelijk per ov Shiragawa-go reizen?
Ik kreeg van een oud-collega de tip om naar Takayama te gaan. Overlapt dat met de wandeling tussen Tsumago en Magone? En zo ja, wat is dan het mooist?
Heb ik genoeg tijd voor Ishigaki en Iriomote of is dit echt te krap? En is er qua cultuur veel te zien op Ishagaki (mix Chinees-Japans) of is het voornamelijk strand en duiken waar het om draait?
Is een JR-pas de moeite waard?
Oh ja, het vliegticket is geboekt. Verder staat alles nog open. Al willen we snel hotels boeken i.v.m. de golden week die precies in onze vakantie valt.
Ik ga zelf eind maart een maand naar Japan (zie mijn reisschema hier).
Over je vragen:
Geen idee, ik ga ook voor het eerst, maar Mount Fuji schijnt wel erg mooi te zijn. Ik overweeg het nog als dagtrip (maar dan naar Kawaguchiko) vanuit Tokyo, maar je komt er ook langs met de trein richting het westen dus misschien wordt het ook gewoon een kiekje vanuit de trein…
Ik begrijp dat je het beste met de bus vanuit Takayama naar Shiragawa-go kunt gaan (er is geen directe trein verbinding). Vanuit Tsumago is zoals ik het begrijp Nagiso het dichtsbijzijnde trein station. De treinreis van Nagiso naar Takayama duurt al gauw 4,5 uur, dus je zult wel een dag moeten reserveren denk ik voor deze reis, niet echt ideaal.
Zoals bij het vorige punt naar voren kwam lijk je over Takayama te reizen, dus je zou er kunnen stoppen. Ik doe het in ieder geval wel (en ga ook nog naar Kanazawa).
Ik vind het persoonlijk wel veel (en duur waarschijnlijk met die binnenlandse vlucht?). Ik weet niet of je Japan voor het eerst ziet? Zo ja, dan zou ik liever naar Hiroshima en Nagasaki gaan (of wat langer in Kyoto blijven). Wat ik er van lees is Ishigaki met name strand en duiken en niet bepaald cultuur. Ik heb nog het eiland Yakushimaoverwogen vanwege de natuur, maar uiteindelijk besloten dat het een beetje too much werd.
Uitgaande van het huidige schema zou een JR pass van een week, te activeren op 2 of 3 mei wel lonen denk ik. Je kunt alle treinritten plannen via Hyperdia en de prijzen optellen om te kijken of het loont.
Overigens is mijn reisschema geinspireerd op deze opzet, waarbij ik zelf nog dingen heb toegevoegd en extra dagen heb genomen, want de oorspronkelijke was mij iets te vol/druk. Wellicht vind je er ook nog inspiratie.
Ten slotte: ik zou de hotels alvast gaan boeken en niet wachten tot je een definitief reisschema hebt. Via bijvoorbeeld booking.com kan je zelfs tot op een paar dagen van tevoren nog kosteloos annuleren (dus je zou zelfs daar nog dingen om kunnen gooien). Drukte in Tokyo tijdens de golden week lijkt op dit moment trouwens nog wel mee te vallen…
Dank voor je reactie! Ishigaki valt af. De prijs van de binnenlandse vlucht viel trouwens mee hoor, zo´n 100 euro voor een retourtje. Maar het is dan regenseizoen. Toch een beetje jammer van een eiland met strand… Heb de planning wat omgegooid. Hij ziet er nu als volgt uit:
25 april: vlucht Tokyo
26 april: Tokyo
27 april: Nikko dagtrip
28 april: Kamakura + overnachting
29 april: door naar Hakone + overnachting
30 april: terug naar Tokyo
1 mei : Tokyo
2 mei : Tokyo
3 mei : Tokyo
4 mei : reizen naar Takayama
5 mei : Takayama
6 mei : reizen naar Ainokura + overnachting
7 mei : reizen naar Kyoto
8 mei : Kyoto
9 mei : Kyoto
10 mei : Nara (dagtrip)
11 mei : dagtrip Hikone
12 mei : reizen naar Koyasan
13 mei : Van Kyosan naar?
14 mei : ?
15 mei : ?
16 mei : Osaka
17 mei : vlucht terug naar NL
Nu heb ik dus alleen een gat in mijn planning. Hiroshima trekt ons niet zo aan. Al lijkt Miyajima ons wel interessant. Of de Iya Valley. Vraag me alleen af of dat goed bereikbaar is per ov. Heb nu bedacht dat we in Hakone naar een Onsen gaan. Maar misschien is een mooie onsen ter afsluiting ook interessant… Iemand nog tips?
Denk dat Ishigaki eruit halen een goede keuze is. Verder heb je Matsumoto, Tsumago, Magone, Shiragawa-go eruit gehaald en Ainokura en Hikone erin. Hikone vanwege het kasteel in plaats van Matsumoto neem ik aan?
Ongeacht wat je met het gat doet is het misschien handiger om e.e.a. om te gooien omdat het vanuit Koyasan niet echt handig reizen is (naar Miyajima 4,5 tot 5 uur, naar Iya valley nog een stuk langer). Ik heb na mijn verblijf in Koyasan in ieder geval een overnachting in Osaka gepland omdat ineens door naar Hiroshima ook 4 uur duurt. Je zou de dag in Osaka op 16 mei naar voren kunnen halen (lees: 14 mei) en op de terugweg in een keer terug naar Kansai airport kunnen reizen? Ik weet niet hoe laat je terug vliegt op 17 mei?
Alternatief is inderdaad ook nog een onsen town met overnachting aandoen, zie ook deze lijst voor inspiratie.
Overigens heb je ook ongeveer 5 dagen voor puur Tokyo stad, misschien kan je hier nog een dag (of twee?) vanaf halen? Geeft je tegen het eind van de reis wat meer ruimte…
Ik heb de wandeling tussen Magone en Tsumago vervangen voor Takayama omdat ik ergens las dat er 's avonds niets te doen is in die plaatsjes. Maar het ov stopt al vrij snel waardoor je er een nacht moet blijven. Takayama leek mij daarom wat 'bruisender. Ainokura is een dorpje vlakje Shirawa-go, schijnt heel mooi te zijn. Vandaar de switch. En Hikone idd vanwege het kasteel. Moet toch minimaal een kasteel gezien hebben.
Goede tip van Koyasan. Ik draai de volgorde om. Ik dacht trouwens dat de trein van Osaka naar Hiroshima maar 1,5 uur was. Maar dat heb ik dan misschien verkeerd gelezen… In een keer terug naar de luchthaven wordt wat lastig aangezien wij vliegen om 7.50 uur. We hebben trouwens ‘maar’ vier dagen in Tokyo, we landen namelijk op dag twee om 6.30 uur 's ochtends. En aangezien ik van verschillende kanten hoor dat mensen vier dagen nog veel te kort vinden voor Tokyo, kort ik onze tijd daar liever niet in. Hakone zou wel een optie zijn om in te korten. Daar zouden we een dagtrip van kunnen maken. Wil vooral het uitzicht zien en gebruik maken van een onsen.
Bedankt ook voor de link naar de lijst met onsens! In de buurt van Osaka zitten zo te zien een paar mooie opties. De Iya vallei ziet er op foto’s erg mooi uit. Maar als de reisafstand echt zo ver is, is het inderdaad niet haalbaar. Pfff nog even verder denken dus. Maar super bedankt voor je antwoorden! Is jouw reisschema inmiddels definitief?
Klopt vanuit Osaka duurt het inderdaad maar 1,5 uur naar Hiroshima, maar vanuit Koyasan dus 4 uur.
Wat betreft Tokyo: 4 dagen is denk ik kort als je naast Tokyo stad ook de dagtrips Kamakura en Nikko wilt doen, maar 4 dagen voor alleen de stad zou ruim voldoende moeten zijn lijkt me.
Overigens hielp het rondkijken op japan-guide.com mij enorm met het opstellen van een reisschema (proberen de highlights per regio eruit te pikken, zo ben ik ook bij Kurokawa onsen gekomen). Daarnaast heb ik mijn schema ook nog voorgelegd op het forum van JR pass, antwoord binnen een dag en erg nuttig zoals je kunt lezen!
Mijn reisschema is inmiddels definitief, alle hotels zijn geboekt, al werd ik wel geprikkeld door jouw alternatieven (heb ze opgezocht op japan-guide). Maar ik ga het zo laten, er zit veel tijd in en anders blijf ik schaven en bijstellen… Overigens nog een tip als je nog dingen ‘te doen’ zoekt: tripadvisor.com en dan even zoeken onder ‘attractions’. Heb via die weg een fietstour in Tokyo gevonden en een kookles bij een Japanse mevrouw thuis.
Dit is het uiteindelijk geworden (de overnachting in Nagoya en de eerste keer in Osaka zijn puur omdat ik het anders te lang reizen vond):
[ol]
[li]Vertrek Amsterdam 14:40[/li][li]Aankomst Tokyo Narita 17:20[/li][li]Tokyo[/li][li]Tokyo (dagtrip Nikko)[/li][li]Tokyo (dagtrip Kamakura)[/li][li]Tokyo[/li][li]Tokyo (optie: dagtrip mount Fuji)[/li][li]Tokyo naar Ise (3,5u) naar Nagoya (1,5u)[/li][li]Nagoya naar Takayama (2,5u)[/li][li]Takayama naar Kanazawa (2,5u)[/li][li]Kanazawa[/li][li]Kanazawa naar Kyoto (2,5u)[/li][li]Kyoto[/li][li]Kyoto[/li][li]Kyoto (dagtrip Nara)[/li][li]Kyoto[/li][li]Kyoto naar Koyasan (mount Koyo) (3u)[/li][li]Koyasan naar Osaka (2u)[/li][li]Osaka naar Hiroshima (2u)[/li][li]Hiroshima[/li][li]Hiroshima naar Miyajima (40min)[/li][li]Miyajima naar Kumamoto (2,5u)[/li][li]Kumamoto[/li][li]Kumamoto naar Kurokawa Onsen (trein Aso, dan bus)[/li][li]Kurokawa Onsen[/li][li]Kurokawa Onsen naar Nagasaki[/li][li]Nagasaki[/li][li]Nagasaki naar Osaka (5u)[/li][li]Osaka[/li][li]Vertrek Osaka Kansai 23:40[/li][li]Aankomst Amsterdam 13:30[/li][/ol]
Mooi reisschema! En wat lekker dat jij ruim vier weken de tijd hebt! Wat betreft Tokyo, ik begreep van meerdere mensen dat ik alleen al voor de stad minimaal vier weken moest uittrekken. Collega van mij is er geweest en bij vond vier dagen te kort, hij had er makkelijk twee weken kunnen doorbrengen.
Tripadvisor ga ik ook eens bekijken. Kende die site al wel hoor, maar wist niet dat er een speciaal onderdeel voor attractions was. Want die fietstour waar jij het over hebt, klinkt erg leuk. Net als die kookcursus trouwens. Waar ga je dat trouwens doen?
Ik geloof inderdaad wel dat je lang in Tokyo kunt blijven hangen, maar dat is zo zonde want er is zo veel meer te zien… 4 weken is ook wel luxe ja, ben ‘in between jobs’ en ik dacht: die kans krijg ik voorlopig niet weer dus ik neem het er gewoon van! De fietstoer ga ik doen bij Tokyo great cycling en dan de B route. De reviews op tripadvisor waren zo overweldigend positief dat ik het gewoon geboekt heb ondanks de behoorlijk pittige prijs van 10.000 Yen. Aan de andere kant: het is voor 6 uur, inclusief fietshuur, gids en lunch, dus eigenlijk valt het ook wel mee.
De kookcursus heb ik geboekt bij Mari voor 6.500 Yen. Hoe staat het verder met het schema, al wat verder?
Groot gelijk dat je het ervan neemt. Pure luxe: 4,5 weken Japan! Die fietstocht klinkt erg goed, net als de kookworkshop. Onze route lijkt nog wel vrij veel op eerder genoemde route. Twijfel alleen of we op het einde naar de Iya Vallei gaan, naar Kumano Kodo (pelgrimsroute) of toch een relaxoord met onsen. We hebben trouwens al wel een aantal hotels geboekt. Just in case… Superveel zin in!