Reistips

Een ticket naar/van Tokyo, 3 weken. Nu de invulling nog. Twijfel over haalbaar reisschema… Niet te veel haasten, niet alleen maar grote stad…Voorlopig reisschema:

dag 1 vertrek
dag 2 aankomst, 4 nachten Tokyo ( is 3 en halve dag te lang in deze stad? )
dag 6 Hakone ( 2 nachten , dag 1 rustig aankomen , dag 2 rondtour.
dag 8 Okayama ( 2 nachten, als uit valsbasis voor Kurashiki en dagje fietsen, of andersom, overnachten Kurashiki )
dag 10 Hirohima ( 2 nachten )
dag 12 Kyoto ( 4 nachten, 3 dagen voor de stad en een voor Nara )
dag 16 Kanazawa ( 3 nachten )
dag 19 Takayama ( 3 nachten )
dag 22 Tokyo
dag 23 Vertrek NL

Zijn 3 en 4 dagen voor Kyoto redelijk? Of beter een dag extra in Kyoto ten koste van Tokyo? Is het niet teveel reizen? Kanazawa of Kurashiki schrappen? Kan een JRP voor 14 dagen volstaan? De eerste week betreft rit van Narita naar Tokyo, wat metropassen en de Hakone-freepass van 5000 Yen, m.i net goedkoper dan het verschil tussen een 2 of 3 weekse JRP…Graag hoor ik opmerkingen/ tips …

Dit is een uitstekend reisplan*.

Zijn 3 en 4 dagen voor Kyoto redelijk?* *Of beter een dag extra in Kyoto ten koste van Tokyo? *

Dit is voldoende om alle hoogtepunten te zien. Als je een dag erbij wilt zou ik een dag minder Kanazawa of Okayama doen.

Is het niet teveel reizen?

Het is niet teveel denk ik. De Japanse hogesnelheids- en expresstreinen zijn zeer comfortabel om in te reizen. Het steeds van hotel veranderen is misschien wat vermoeiend, dat kun je verminderen door bv Hiroshima en Okayama vanuit Kyoto te doen, maar dat maakt een bezoek aan die steden wellicht minder compleet.

*Kan een JRP voor 14 dagen volstaan? *

Die is zeker voldoende voor deze planning. Een tip voor de reis van Narita Airport naar Tokyo: http://www.jreast.co.jp/e/suica-nex/index.html
Een voordelige deal, maar geen retour ticket nemen, die is maar twee weken geldig.

Hoi Nigo,

dank voor je reactie, het is goed e.e.a bevestigd te zien… Wellicht dat ik idd 1 nacht schrap in Kawazaka, of evt in Hakone… Hakone spreekt me aan vanwege zicht Mt Fuji, maar lees op het forum dat Hakone ook wel erg druk kan zijn ( ben er wel door de week, misschien scheelt dat? ) Ben jezelf in Kurashiki geweest? Ik heb het in de route staan omdat veel organisaties het aandoen. Dat beteknt 2 dingen: wrsch is het leuk, maar ook wel toeristisch? Ik kom het op deze site weinig tegen als plaats die wordt aangedaan…

groet

Doordeweeks zou Hakone rustiger moeten zijn, maar dat geldt voor de meeste plekken. Als het bewolkt is, is er trouwens kans dat je mt Fuji niet kunt zien. Je kunt bij het reserveren van de Shinkansen van Tokyo richting het zuiden vragen om een plek aan de zijde/raam waar je mt Fuji kunt zien. Dat is aan de rechter kant.
Ik heb een bliksembezoek aan Kurashiki gedaan. Ik was er geloof ik 1.5 uur. Als je de musea niet bezoekt is dat voldoende. Het is wel heel mooi dus ik vond het wel de moeite waard. Het is toeristisch, maar op een gezellige manier. Wellicht dat als je laat in de middag gaat het wat rustiger is.

Heb je Hikone al overwogen ?:

Ook heel mooi, met uitzicht over Lake Biwa, het grootste meer van Japan.

Ik ben tijdens m’n eerste (groeps)reis twee volledige dagen in Kurashiki geweest, maar voor het stadje zelf zou dat gewoon teveel zijn. De eerste dag zou een fietstocht door de omgeving zijn, maar die heb ik overgeslagen (ben gewoon in het stadje gebleven), schijnt wel mooi te zijn geweest. De tweede dag zijn we naar Okayama en Udo geweest, vooral dat laatste was toch erg leuk.

In het verlengde van die reis ben ik toen ook naar Hakone geweest, niet gruwelijk druk (op een dinsdag), maar ondanks mooi weer niks van Mt. Fuji gezien. Maar dat is vooral een kwestie van geluk, dat had ik toen niet, maar eerder dit jaar in Yokohama weer wel. Het beste zicht heb ik echter in Kawaguchiko gehad, het moet wel knap somber zijn wil je daar niks zien.

1 like

Wij waren in oktober 2010 in Japan en in Hakone tijdens een nationale feestdag. Het was toen wel wat langer wachten bij de kabelbaan en de plaatselijke treinen zaten ook wel behoorlijk vol.
Op de boten op Lake Ashi viel het met de drukte wel mee.
Wij zaten toen aan het meer en daar kun je best 2 dagen doorbrengen.
En de Fuji gezien, met een klein wolkenbandje er voor.
Vanuit de trein een dag later zagen wij hem helemaal maar niet echt helder.
Je moet gewoon een beetje geluk hebben.

Fijn, dit forum! Qua schema ben ik er denk ik wel uit… Nu de accomodaties… voor Hakone wil ik wel wat vastleggen… al googelend is er veel variatie… Iemand goede tips voor een leuke ryokan/guesthouse. Kan niet kiezen…

Freetime,

ik heb in deze overnacht: http://www.tripadvisor.com/Hotel_Review-g298171-d319904-Reviews-Fuji_Hakone_Guest_House-Hakone_machi_Ashigarashimo_gun_Kanagawa_Prefecture_Kanto.html

De recensies van dit guesthouse op tripadvisor kan ik beamen.

Mijn complimenten voor je schema, vorig jaar heb ik in 4 weken dezelfde route gevolgd, met de kiso valley ipv kurashiki en 2 dagen Nikko (vanuit Tokyo) en ik ben langer in Kyoto geweest. Je hebt een mooie mix van stad en land, natuur, diversiteit, treinreizen gekozen, dit is een echt genieten reis !

vr.gr. Ton

Tja, het voelt een beetje raar om met vakantie bezig te zijn, terwijl nieuws over de aardbeving en tsunami in Japan ons overspoelt… Ik las dat de shinkansens een poosje niet reden, maar ik ga er vanuit dat ze al snel weer volledig op schema lopen…daar gaat ook mijn vraag over: is het nodig te reserveren voor de seats? En zijn er mensen die hun JRP niet via Tozai hebben gekocht, maar rechtstreeks via JRP? Dat scheelt nog wel wat zie ik… alles wat ik daarop bespaar leg ik liever bij voor een overnachting in een leuke ryokan. De meeste accomodatie is geboekt… Ik zoek alleen nog overnachtingen in Takayama. In zowel de Lonely Planet als Capitool wordt Sumiyoshi Ryokan aanbevolen. Ziet er leuk uit, maar kost wel wat ( niet erg als het goed is…) Kent iemand op dit forum deze ryokan persoonlijk? Oh ja, Ton, fijn om te horen dat je goede ervaringen hebt voor wat betreft haalbaarheid reisschema… dank voor je tips.

Oh ja, nog een vraag: capsule hotel ervaringen? Het lijkt me wel grappig om dat voor de laatste nacht te reserveren in Tokyo, maar eeh, ik lees ook dat het erg luidruchtig kan zijn. Da’s misschien wel wat onrustig als je een reis voor de boeg hebt. .Iemand leuke/grappige of minder goede ervaringen met zo’n capsule hotel?

Over de shinkansen: reserveren is niet noodzakelijk, alle treinen hebben ook enkele “unreserved” rijtuigen. Maar ook het reserveren stelt weinig voor, desnoods kan je dat een paar minuten voor vertrek nog doen. Dan ben je verzekerd van een plaats naar wens, krijg je een handig kaartje met alle relevante gegevens, en in sommige treinen zelfs een ruimere plaats. Zelf vraag ik meestal om een plaats achterin een rijtuig, dan kan je je bagage makkelijk kwijt achter de achterste stoelen.

Met je andere vragen kan ik je helaas niet helpen.

Ik heb de JRP een keer via Inside Japan tours vanuit UK in Japan laten bezorgen. Was vanwege sterfgeval in familie halsoverkop naar Tokyo gegaan en ter plekke besloten om nog wat kennissen hier en daar te gaan opzoeken. Tozai wilde niet naar Japan sturen. De service van Inside Japan Tours was uitstekend en razendsnel. We hadden wel express verzending laten doen wat £35 kostte. Wat de kosten voor verzending naar NL zijn kun je vast terugvinden op hun website: http://www.insidejapantours.com/
Of het goedkoper is zul je zelf moeten uitrekenen.