Eind maart gaan mijn vriend en ik voor de eerste keer naar Japan. Ticket is geboekt, we vliegen op Fukuoka en gaan drie weken later terug vanaf Tokyo. Met moeite hebben we een voorlopig reisschema samengesteld; we willen eigenlijk gewoon teveel zien in zo’n korte tijd :slywink:
Wat denken jullie van dit schema? Het is niet waarschijnlijk dat we hierna gauw nog eens terug naar Japan kunnen, dus we willen graag de mooiste highlights meepakken. De dagtrips zijn per dag nog inwisselbaar uiteraard, ze staan er meer in om aan te geven wat we in (de buurt van) die stad zouden willen doen.
Is er iets wat er niet in staat maar wat we echt niet moeten missen? Of staan er dingen in die jullie de moeite niet waard zouden vinden? Ik weet dat ieder z’n eigen voorkeur heeft, maar ik ben wel heel benieuwd wat de ervaren Japan-reizigers vinden. Alvast bedankt!
dag 1 - Amsterdam - vliegen naar Fukuoka
dag 2 - Fukuoka - aankomst vliegreis
dag 3 - Nagasaki - reizen naar Nagasaki
dag 4 - Nagasaki - Nagasaki Peace Park (A-bomb museum); Dejima (Dutch Traders district); Gunkanjima
dag 5 - Yufuin - reizen naar Yufuin
dag 6 - Yufuin - Hiken Mt. Yufu
dag 7 - Hiroshima - reizen naar Hiroshima
dag 8 - Hiroshima - daytrip: Miyajima
dag 9 - Hiroshima - Peace Park; Hiroshima Castle
dag 10 - Kyoto - reizen naar Kyoto
dag 11 - Kyoto - daytrip: Himeji Castle
dag 12 - Kyoto - daytrip Nara
dag 13 - Kyoto - Dagje tempels bezoeken
dag 14 - Takayama- reizen naar Takayama
dag 15 - Takayama
dag 16 - Matsumoto - reizen naar Matsumoto
dag 17 - Matsumoto - daytrip: Jigokudani Monkey Park
dag 18 - Tokyo - reizen naar Tokyo
dag 19 - Tokyo - Yoyogi Park (Otaku & Meiji Shrine); Shinjuku (& Shinjuku Gyoen); Harajuku; Shibuya;
dag 20 - Tokyo - daytrip: Nikko (& Edo Wonderland?)
dag 21 - Tokyo - Akahibara; Imperial Palace & Gardens; SuginamiAnimationMuseum (Anime);
dag 22 - Tokyo - vliegen naar Amsterdam
de lijst ziet er goed uit. Ga je met de trein reizen? Dan kun je kijken of een railpas gunstig is (waarschijnlijk wel).
Je zegt dat je eind maart gaat reizen, dan heb je mazzel. Vanaf 27 maart is het Himeji kasteel weer helemaal open na jarenlange renovaties.
In wat voor soort accomodaties zijn jullie van plan te overnachten?
In Takayama is het aan te bevelen om in een ryokan te slapen. Dat hoort ook bij de Japan experience Neem dan wel met ontbijt en diner, dat is superlekker.
Ik ben nog niet in alle plaatsen geweest, maar an sich lijkt dit me een prima route. Mooie afwisseling, geen extreem lange reisafstanden. En uiteraard zal je altijd tijd tekort komen, maar in basis lijkt het me zo vrij reëel verdeeld. Een Japan Rail Pass is inderdaad wel zo praktisch, het is hooguit even kijken of een 21 daagse pas dan het meest voordelig is of wellicht een 14-daagse pas in combinatie met een Northern Kyushu Pass.
Wel een klein detail: probeer in Tokyo een bezoek aan Yoyogikoen en Harajuku echt op een zondag te plannen, dan komt het echt tot leven. Overigens zal je reis ook mooi in de hanami-periode (kersenbloesem) vallen, dat is nog een leuke bonus. op 8 april wordt landelijk het Hana Matsuri (“bloemenfestival”) gevierd, de geboortedag van Boeddha… En waarschijnlijk te laat, maar wellicht valt het toch in te passen (wel tijdig hotels boeken!): op 14 en 15 april is het Takayama Matsuri.
Over de JR-pass: is het ook mogelijk om deze te gebruiken in Tokyo zelf, bijvoorbeeld in metro’s? We zagen dat een pas voor 3 weken €90 duurder is dan een pas voor 2 weken, wat ik niet eens zo’n gigantisch verschil vind. We moeten maar even uitzoeken wat handig is wat dat betreft!
@Rebecca: wij zijn van plan te overnachten in hotels of hostels en willen inderdaad graag ook een keer in een ryokan. Die raad je dus het meest aan in Takayama? @Wizard: op 14/15 april zijn wij net weer terug in Nederland, dus Takayama-festival missen we helaas.
Overigens over overnachtingen gesproken: we zijn al een beetje aan het kijken naar hotels, maar in Kyoto lijkt eind maart/begin april niks meer beschikbaar of alleen heel duur. Weten jullie waarom dat is? Zitten nu te denken om dan maar in Osaka te overnachten en dan dagtochten naar Kyoto te maken…
De JRP is niet geldig in metro’s, trams en bussen, en ook niet bij de private spoorlijnen zoals bijvoorbeeld Tobu of Odakyu. Tokyo kent echter een ringlijn van de JR (Yamanote) welke door de meeste van de voor toeristen interessante gebieden gaat (o.a. Tokyo Station, Shibuya, Shinjuku, Ikebukuro, Ueno en Akihabara), hiervoor is de JRP wel geldig. Ook voor de andere JR-lijnen is de JRP uiteraard geldig, waarbij vooral de Chuo/Sobu-lijn binnen Tokyo van pas kan komen.
Asakusa, Roppongi en Odaiba zijn de voornaamste wijken/gebieden die niet middels JR bereikbaar zijn.
Haha, ik krijg net een berichtje van mijn vriend dat hij zijn vraag over hotels in Kyoto in een thread had gezet. Hier dus. Onze communicatie gaat normaal prima
Heb het gelezen, bedankt voor je antwoord. Ik denk dat we nog tot eind dit jaar moeten afwachten of er hotels vrijkomen en anders inderdaad maar in bv Osaka wat moeten zoeken. Ongelooflijk dat het al zó ver van tevoren vol zou zitten, daar hebben we ons dan op verkeken.
ik heb goede ervaringen met ryokans in Takayama. En waarschijnlijk gaan ze je een gerecht met Hida beef voorschotelen. Dat is vlees van Wagyu koeien en een product van die streek. Het eten kan een tijdje duren, bij ons kwamen ze steeds weer andere (kleine) gerechten brengen. Dan is het prettig als je in de avond verder geen plannen had buiten de deur. En in Takayama heb ik het idee dat er na vijf uur weinig meer te doen is Overigens niets ten nadele van het stadje, dat is echt heel leuk om te bezoeken.
In het oude centrum zitten een paar sakebrouwerijen waar je ook wat kunt proeven.
Voor Kyoto kan ik me aansluiten bij Wizard, je gaat midden in het kersenbloesemseizoen, en vooral in Kyoto is het dan erg druk.
Probeer als het kan het weekend te vermijden, als dat mogelijk is. Dan kan schelen.
Verder raad ik je aan om de boekingsites goed in de gaten te houden als je echt in de stad wilt overnachten. Mijn ervaring is dat er ook steeds iets vrijkomt voor niet al te gekke prijzen en op goede locaties, maar je moet wel snel beslissen als zoiets langskomt.
Osaka is anders een alternatief, zeker als je met de railpas de snelle treinen kunt nemen.
Natuurlijk, maar je kunt ook afgaan op de reviews van Booking.com. Als veel mensen het goed vinden, dan durf ik het wel aan
De eerste keer heb ik overnacht in de Hodakaso Yamano Iori. Deze ligt op ongeveer vijf minuten lopen van het station.
Ik vond het een knusse ryokan, eten voortreffelijk (lekker op de grond zitten in de eetzaal ), goede service.
De tweede keer heb ik overnacht in de Oyado Koto no Nume.
Deze ligt lekker dicht bij het station, en gaat qua serviceniveau nog een stap omhoog dan bij de vorige. (Ik vind het af en toe wat too much, maar dan kan ook aan mijn ‘doe maar lekker gewoon’ houding liggen.)
Deze ryokan is groter van opzet, er zit ook een lift in. Eten was heel erg goed, maar in de eetzaal zat je niet op de grond, maar op een (lage) stoel aan een (lage) tafel.
Maar er is in Takayama keuze genoeg, in het gedeelte tussen station en het oude centrum liggen verschillende ryokans.