Reisschema - op/aanmerkingen?

Het begint dan toch dichtbij te komen: over een week vertrek ik voor vijf weken naar Thailand en vervolgens drie weken Japan.
Ik heb aan de hand van tips hier op het forum en de LP een schema in elkaar gezet, zouden jullie eens willen kijken of dit haalbaar is? Ik wil natuurlijk zoveel mogelijk zien (…) maar op- en/of aanmerkingen van ‘experts’ zijn altijd welkom!

Alvast bedankt!

woe 18/3 aankomst Tokyo
don 19/3 Tokyo
vrij 20/3 Tokyo – dagtrip Nikko?
zat 21/3 Tokyo
zon 22/3 Tokyo – Harajuku, Yoyogi
maa 23/3 Kawaguchiko, Mt Fuji
din 24/3 via Nagoya, Takayama
woe 25/3 Kobe
don 26/3 Okayama, Shikoku Island
vrij 27/3 Shikoku Island
zat 28/3 Kagoshima
zon 29/3 Kagoshima
maa 30/3 Nagasaki
din 31/3 Fukuoka
woe 1/4 via Himeji - Kyoto
don 2/4 Kyoto
vrij 3/4 Nara
zat 4/4 Kyoto/Koyosan
zon 5/4 Kyoto
maa 6/4 Tokyo
din 7/4 terugreis

Hoi!

Ziet er leuk uit, heb alleen wat tips:

  • Ben je van plan Mt. Fuji te gaan beklimmen? Weet niet of dat mogelijk is in maart. Was zelf op de top half Augustus, en toen was het al -3 bovenaan. Verder is er weinig te doen in Kawaguchiko (behalve de zwaar irritante voetgang-oversteek-liedjes beluisteren, you’ll see).

  • Takayama is leuk, al duurt het wel een uur of 4-5 voor je er bent vanuit mt. Fuji. Dan heb je weinig tijd meer om alles te bekijken.

  • Steden als Kobe en Okayama zijn best groot, ben er zelf niet geweest, maar weet niet of 1 dag daar genoeg voor is!

  • Nagasaki is echt geweldig. Het duurt ook een eeuwigheid eer je er bent, maar het is zo’n vrolijk klein stadje met natuurlijk een grote historie. Ik zou er wat langer blijven en bv. Okayama en Fukuoka overslaan. Ben je eindelijk in Nagasaki, ben je moe en heb je maar een paar uur om rond te lopen voor je wil slapen en de volgende dag alweer helemaal terug.

  • Kyoto is ook kicken, al die dagen dat je daar bent dik waard.

Zal even mijn schema (was er een maand) neerzetten, kun je zien hoe anderen het hebben aangepakt :).

  • 5 dagen Tokyo (waarvan 1,5 mt. Fuji)
  • 2 dagen Takayama
  • 2 dagen Osaka
  • 6 dagen Kyoto
  • 4 dagen Nagasaki
  • 3 dagen Hiroshima
  • 6 dagen Tokyo

Hallo,

Je bezoekt redelijk veel plaatsen en op deze manier denk ik dat je vooral veel oppervlakkig zal zien. Ik zou ervoor kiezen om wat minder afstanden te reizen en wat langer op plaats te blijven zodat je meer de Japanse cultuur kunt beleven. Ik ben bang dat je vooral de bus en trein van binnen veel zult zien (Tussen 2000 en 3000 km) en wat Highlights, maar er is zoveel meer. Ik zou me beperken tot Tokyo-Osaka (Kyoto) en omgeving en dan wat dieper die omgeving bezoeken.

Het is een prachtig land met een geweldige bevolking dus veel plezier!

Hoe lang is het dan reizen naar Nagasaki, en is het dat waard of kun je net zo goed wat noordelijker blijven (ben nog nooit in Japan geweest dus alles is nieuw voor me).

Ik heb ook een vraagje over Mt. Fuji. Ik las dat het leuk is om dat 's nachts te doen, om zo onder andere zonsopgang mee te krijgen vanaf de top. Mensen die hier ervaringen mee hebben?

Ik ga vier weken in juli/augustus.

Hoi Kelvin,

Of Nagasaki het waard is kan ik je niet vertellen, maar de reis er naar toe is met de Sinkansen gemakkelijk te doen. Vanuit Tokyo is de reis zo’n 1000 kilometer in 4,5 uur. Als je 4 weken hebt, dan zou ik het zeker doen. Maar stap dan halverwege zeker wel even een paar daagjes uit in de oude hoofdstad van Japan, Kyoto. Wij gaan daar begin juli weer naar toe. Je kunt het tijdschema eenvoudig opzoeken in de reisplanner http://www.hyperdia.com/. Vanuit de Sinkansen kun je Mnt. Fuji overigens mooi zien, maar beklommen heb ik hem (helaas) nog nooit.

Succes.

Ja Kyoto gaan we zeker doen. We vliegen op Osaka en vliegen terug vanaf Tokyo, verder staat inderdaad wel zo’n beetje vast dat we Kyoto ook uitgebreid aan gaan doen. Zelfs met alle daytrips erbij denk ik dat er best nog ruimte is voor een andere locatie, vandaar mijn vraag. 4.5 uur valt mee, dus het is zeker een goede optie. :slight_smile:

Handige site ook voor het vervoer, bedankt voor de tip.

Ik kan je overigens adviseren om in Kyoto niet de georganiseerde dagtrips (met bussen) te boeken, maar met het openbaar vervoer of lopend op eigen gelegenheid de bezienswaardigheden (tempels, castles, etc.) te bezoeken. Dat is veel goedkoper en dat haastige gehol achter een Japanse met een vlaggetjes om dan thuis aan de gemaakte foto’s pas te zien waar je geweest bent, dat ligt Nederlanders niet zo.

Even een kleine correctie: Tokyo - Nagasaki duurt wel iets langer dan 4,5 uur, het is eerder het dubbele. 3 uur Shinkansen naar Shinosaka, 3 uur Railstar naar Hakata (Fukuoka) en 2 uur Limited Express naar Nagasaki…

En inderdaad, in Kyoto kan je alles makkelijk op eigen gelegenheid doen, een dagkaart voor de bus kost maar weinig, en als je het systeem eenmaal doorhebt gaat het best vlot. En vaak zitten er sowieso diverse bezienswaardigheden op loopafstand bij elkaar.

Hoi Wizard, je hebt gelijk. Het kan in 4,5 uur, maar dan zit er een stukje vleigtuig bij.
Met alleen de trein (Tokyo -> Hakata met de Sinkansen in 5 uur plus Hakata -> Nagasaki met de Express in 2 uur) is het in ongeveer 7 uur te halen. Ik zou dan heen met het vleigtuig en terug met de trein gaan.

Dat is dan wel met Nozomi’s lijkt me? Aangezien die niet onder de JRP vallen wordt het dan wel een duur geintje…

Dat is al heel wat langer, maargoed, het is het overwegen waard. We zullen waarschijnlijk vanuit Osaka of Hiroshima naar Nagasaki gaan, dus dan is de reistijd al wat korter. :slight_smile:
Moet je ook nog terug, maar dat is ook wel te overkomen. Vorige zomer een rondreis door China gemaakt en als je dan binnen 7 uur ergens staat is het nog vrij snel. :wink:

Uitgaande van beginnen in Osaka en eindigen in Tokyo zou je inderdaad eerst richting Nagasaki af kunnen reizen, en dan terug via Kyoto naar Tokyo, uiteraard eventueel met nog enkele tussenstops. Dan zijn de afstanden niet zo enorm, en zit je ook niet een hele dag in de trein. Want hoe comfortabel die treinen en hoe mooi de uitzichten ook zijn, ik blijf het toch altijd zonde van de tijd vinden…

Met de JRP inderdaad ruim 8 uur…