Wij gaan in Mei drie weken naar Japan. We vliegen 9 Mei en komen 10e aan, 30 Mei vliegen we terug. Heenreis is Ams > parijs > Tokyo; Terugreis Fukuoka > Osaka > Ams.
We hebben nu de route als volgt, maar er zijn nog wat dagen in te vullen of wellicht het schema aan te passen. We zijn van plan een Japan Railpass te kopen die twee weken geldig is, we beginnen namelijk in Tokyo en zijn van plan daar van het het stad OV gebruik te maken, dus de railpass willen we laten ingaan op de 16e om vervolgens de 29e aan te komen in fukuoka.
We willen graag een dagtrip naar Mnt. Fuji (kunnen we dit het best/makkelijst zelf doen door gewoon naar een stadje dichtbij te reizen of is het boeken van een dagtrip het waard?) en een dagtrip naar Nikko (We weten nog niet wat het handigst is, om Nikko aan te doen in een dag en weer terug te reizen naar Tokyo óf niet terug te keren naar Nikko en vanuit daar onze reis vervolgen).
We zijn op zoek naar iets wat op de route ligt tussen Tokyo/Nikko en Kyoto/Osaka en om de rest van de dagen op te vullen Hiroshima doen we 1 of 2 dagen, ligt beetje aan de aankomsttijden met de trein.
We hebben Tokyo hotel geboekt van 10 t/m 15. De 16e zouden we dus nog moeten boeken, tenzij het plan verandert
Onze route tot dusver:
9 AMS -> Tokyo
10 AMS -> Tokyo
11 Tokyo
12 Tokyo
13 Tokyo –> mnt fuji
14 Tokyo
15 Tokyo –> nikko
16 Tokyo (In gaan Railpass)
17
18
19 Kyoto/osaka
20 Kyoto/osaka
21 Kyoto/osaka
22 Kyoto/osaka
23 Kyoto/osaka
24 Bezoeken Himeji Castle Vlakbij kyoto
25
26 Hiroshima
27 Hiroshima
28
29 Fukuoka (railpass over)
30 Fukuoka
Om vanuit Tokyo zijn er verschillende manieren om een dagtrip te maken naar Fuji. Bijv. een dagtrip naar Fuji Five Lakes of de Hakone round trip.
Nikko is goed te doen als een dagtocht, maar als jullie wat meer van de omgeving daar wil zien kun je er misschien een overnachting aan vast plakken.
Wat jullie tussen Kyoto en Tokyo in zouden kunnen doen is bijvoorbeeld de Kiso vallei (bijv Tsumago). Dan heb je ook meteen een afwisseling met de steden in de reis. Je hebt de mogelijkheid om over een oude hoofdweg te wandelen tussen Tsumago en Magome. De dorpjes zijn op zich ook te bezoeken vanuit Nagoya, maar een overnachting in een minshuku of ryokan is ook weer een leuke afwisseling van de hotels.
Een andere mogelijkheid tussen Kyoto en Tokyo is Takayama. Is wel een langere route door de bergen om er te komen, maar een erg leuk stadje met een leuk oud centrum.
Jullie plan heeft best wat dagen in Osaka/Kyoto, en daarna nog een los bezoek aan Himeji. Je kunt ook Himeji als dagtocht bezoeken vanuit Kyoto/Osaka.
Dan komt er wat ruimte in je plan om misschien Nagasakitoe te voegen. Je gaat al een heel eind richting Nagasaki als je in Fukuoka eindigt, overweeg dan echt om deze stad ook te bezoeken. Zeker voor Nederlanders is het leuk om een stukje Nederlandse geschiedenis te zien op Dejima.
Wanneer je Mount Fuji wilt beklimmen, dan zou ik een hotel in de buurt boeken. De top halen is een dagvullend programma (maar wel een geweldige ervaring).
De omgeving van de five lakes is ook mooi. Maar toen wij naast Mount Fuji stonden, wouden we ook de top halen.
De route Tokyo - Fukuoka is ons heel goed bevallen vorig jaar. Succes met plannen.
Wij hebben Mt Fuji ook beklommen. Om er te geraken hebben we een bus vanuit Tokyo genomen (ik dacht dat dit een 26 euro was, heen en terug). Om half 9 's avonds zijn we aan onze beklimming begonnen om zo de zonsopgang vanop de top te zien.
Ik denk dat we rond een uur of 8/9 terug waren maar toen hebben we wel tot 12 uur moeten wachten om de eerst volgende bus terug naar Tokyo te nemen (de vorige zaten volledig vol). Het ticket is dus voor een heen- en terugreis maar het maakte niet uit om hoe laat je de bus nam.
We hebben wel enkel Mt Fuji gezien, weliswaar van heel dicht bij ;). Maar als je wat meer van de regio wil zien kan je misschien beter naar de Five Lakes gaan.
Nikko hebben wij als dagtrip vanuit Tokyo gedaan maar ik kan me nog goed herinneren dat we de laatste trein terug gemist hadden. We hebben toen aan de loketbediende gevraagd hoe we toch nog in Tokyo konden geraken. Na 4 overstappen en ik weet niet meer hoeveel uur is dit gelukt. Hoewel het een hele opgave leek kon het nadien bekeken niet eenvoudiger geweest zijn. De loketbediende had alles tot in de puntjes opgeschreven en het openbaar vervoer is zo vanzelfsprekend dat het een fluitje van een cent was.
Als ik het goed begrijp, kunnen wij een 7-day pass kopen waarbij je 7 dagen mag reizen (is 2 maanden geldig en hoef je dus niet 7 dagen achter elkaar per se te reizen).
Heeft iemand hier ervaring mee? Wij willen best wel nachtritjes nemen om dan in de bus te slapen bijvoorbeeld. Het is een stuk goedkoper dan de JRP en in een aantal gevallen niet per se heel veel langer dan met de trein.
Kon mijn post niet aanpassen, dus hierbij een dubbelpost. Ons reisschema ziet er nu als volgt uit:
We gaan waarschijnlijk wel voor de JRP. Het irriteert me alleen dat ik soms zie staan dat wanneer de trein over een niet-jrp track gaat (kleine stukjes) je dan ineens bij moet betalen. Hoe gaat dit? Straks zit je vast aan een boete of zo…
9 AMS -> Tokyo
10 AMS -> Tokyo
11 Tokyo
12 Tokyo
13 Tokyo –> mnt fuji
14 Tokyo
15 Tokyo –> nikko Railpass Gaat in
16 Tokyo
17 Matsumoto
18 Matsumoto
19 Takayama
20 Takayama
21 Kyoto
22 Kyoto
23 Kyoto (dag trip osaka)
24 Kyoto
25 Hiroshima
26 Hiroshima
27 Nagasaki
28 Nagasaki –> Fukuoka savonds railpass over
29 Fukuoka
30 Fukuoka –> Osaka –> Amsterdam
Dagtrips:
vanuit tokyo: Mnt Fuji ; Nikko
Vanuit Matsumoto: Kamikochi OF Alpine route (een van de twee,tips?)
vanuit Kyoto: Osaka bezoeken (is 1 dag genoeg?); Bezoek aan Himeji castle ; Bezoek/dagtrip Mnt Koya
Vanuit Hiroshima willen we ook Itsukushima bezoeken (past dit in één dag zowel de stad als itsukushima??)
Weinig op aan te merken, lijkt me een prima uitgewogen reisschema. Wellicht is Nagasaki direct na Hiroshima niet de meest handige keuze, maar dat kan haast niet anders. Als je een dubbele dosis atoombom-ellende wil voorkomen zou ik dan wel de voorkeur geven aan het museum en monumenten in Hiroshima, Nagasaki heeft ook volop andere interessante dingen te bieden.
Wat betreft de JR-treinen over non-JR sporen: pas één keer meegemaakt op Shikoku, daar zou ik schijnbaar ik meen 100 yen moeten betalen. Daar werd ik op het perron wachtend op de trein op gewezen, maar ik hoefde niet ter plekke een kaartje te kopen, in de trein zou ik moeten betalen. Heeft nooit meer iemand om gevraagd. Ik weet echter dat het op andere trajecten wel om substantiëlere bedragen kan gaan, dan zullen ze het vast niet zomaar “vergeten”. Bij twijfel: vraag bij de ticket office, of desnoods de tourist information (waar de kans dat ze Engels spreken nu eenmaal groter is…). Maar zo naar je route kijkend vraag ik me af of het überhaupt speelt, volgens mij is dat allemaal JR-netwerk?
Ik heb het overigens nog wel ooit in iets andere vorm meegemaakt: de trein van Fukuoka naar Karatsu begint als metro, maar gaat verder als JR-trein. Hoewel ik een Suica-pas heb heb ik toen op aanwijzing van de loketmedewerker een los metrokaartje tot het einde van de metrolijn gekocht, en ben met m’n JRP in Karatsu weer het station uitgelopen. En op de terugweg met de JRP weer naar binnen, dan sta je uiteraard zonder kaartje weer in Fukuoka, maar op vertoon van de JRP moest ik gewoon weer dat metrokaartje aftikken. Wat de gierigaard in mij (het gaat om een paar honderd yen…) zich achteraf dan toch afvraagt: had ik ook niet gewoon in Fukuoka kunnen inchecken en 's avonds bij terugkeer weer op hetzelfde station kunnen uitchecken?
Thanks Wizard! Heeft iemand hier ervaring met een overnachting in een temple bij Mnt. Koya (een uitstapje vanuit koyoto)? Ik kwam dat per toeval tegen via japan-guide.com. Echter zijn de websites van de temples alleen in chinees of slecht vertaald Engels, begrijp er niks van
Hoi Nicked,
volgens mij staan een aantal tempels ook op booking.com. Anders kun je contact opnemen met japaneseguesthouses.com, zij hebben ook een paar tempels op hun website staan.
Succes!