Eerste keer Japan, graag hulp bij route

Hallo allemaal,

We kijken uit naar onze Japan-reis en zijn druk bezig met de voorbereidingen. Na veel lezen heb ik een idee van de route, welke ik graag met jullie wil delen. Wellicht hebben jullie tips. Ergens een nachtje meer of minder? We hebben nog geen enkele overnachting geboekt, de vlucht staat al wel vast. Hoor het graag! Alvast bedankt :slight_smile:

1 Aankomst Tokyo Narita Airport 18.40
2 Tokyo
3 Tokyo: Dagtrip (? Hakone / Kamakura / Fuji ?)
4 Tokyo
5 Tokyo: Dagtrip Nikko
6 Tokyo
7 Tokyo: Dagtrip?
8 Treinreis: Tokyo – Matsumoto - Takayama
9 Takayama: Dagtrip Shirakawa-go (AUTO HUREN?)
10 Takayama: Kamakochi
11 Takayama: Gokayama en Kanazawa
12 Treinreis: Takayama -Kyoto
13 Kyoto
14 Kyoto: Dagtrip Nara
15 Kyoto
16 Kyoto
17 Kyoto
18 Treinreis: Kyoto – Koyasan
19 Treinreis: Koyasan – Osaka
20 Osaka
21 Osaka of dagtrip Kobe
22 Osaka
23 Treinreis: Osaka – Himeji – Okayama - Hiroshima
24 Hiroshima
25 Hiroshima: Dagtrip Miyajima
26 Treinreis Hiroshima – Nagasaki (4,5u)
27 Nagasaki
28 Treinreis: Nagasaki – Fukuoka (2,5u)
29 Vertrek 20.00 Fukuoka

Ziet er goed uit. Dag 11/12 is het denk ik gemakkelijker om vanuit Kanazawa door te reizen naar Kyoto.

Voor dag 9 Shirakawa-go heb je niet perse een auto nodig. Tenzij je ook andere dorpjes (zoals Gokayama) wilt zien.

Als je naar Kyoto en Kanazawa gaat, is Kamakura erbij misschien een beetje teveel van het goede.

Reizen jullie met de Japan Rail Pass?

Het ziet er inderdaad goed uit. Ik weet niet of je in het Japanse hoogseizoen gaat. Maar in augustus is het soms best moeilijk om op bijzondere plaatsen (lees plek of bij evenement) een passend hotel te vinden. Wij zijn ruim een maand bezig geweest met het vinden en boeken van hotels. Er lijkt in Japan wat minder capaciteit te zijn dan in Europa. Wanneer je in Koyasan in een tempel wilt overnachten, dan zou ik die zeker voor uitboeken.

Bedankt voor jullie reactie! Wij willen tijdens onze reis het reizen tussen verschillende plaatsen waar mogelijk beperken, zodat we wat langer op een plek zullen blijven. Van daaruit zullen we dan wel dagtrips maken. De planning is inmiddels iets veranderd. De plaatsen waar we zullen overnachten zijn:
7 nachten – Tokyo
4 nachten – Takayama? (nog niet zeker)
6 nachten – Kyoto
4 nachten – Osaka
4 nachten – Hiroshima
3 nachten – Fukuoka

We reizen inderdaad per trein en zullen waarschijnlijk een pas nemen voor 3 of 4 weken. Het gedeelte na Tokyo is nog iets of wat onduidelijk. Graag willen we dan wat dorpjes bezoeken, vanuit welke plaats kunnen we dit het beste doen? Hebben jullie tips? Ben benieuwd!

Hallo, een vraagje weer…
Ik heb op hyperdia gekeken voor de prijzen van de treinritten. Ik zie daar vaak heel verschillende prijzen, wat volgens mij te maken heeft met wel of niet reserveren en ook verschillende maatschappijen? Als ik de goedkoopste prijzen neem, is het totaal goedkoper dan een railpass. Maar kan ik wel van de goedkoopste uitgaan is de vraag… Kan iemand hiermee helpen?? Hieronder een overzichtje van de treinen die we in ieder geval zullen nemen.

  1. Tokyo Narita Airport - Senjuohashi Station 780 YEN (Keisei-lijn)
  2. Tokyo
  3. Tokyo: Dagtrip Hakone
  4. Tokyo
  5. Tokyo:
  6. Tokyo: Dagtrip Nikko 2590x2= 5180 yen retour
  7. Treinreis: Tokyo – Tonami 7020 yen
  8. Tonami
  9. Tonami
  10. Tonami
  11. Treinreis: Tonami -Kyoto 4750 yen
  12. Kyoto
  13. Kyoto: Dagtrip Nara 710x2= 1420 yen retour
  14. Kyoto Dagtrip Amanohashidate 2260x2= 4520 YEN retour
  15. Kyoto
  16. Kyoto
  17. Treinreis: Kyoto – Osaka 560 yen
  18. Osaka: Dagtrip Koyasan 1440X2= 2880 YEN retour
  19. Osaka
  20. Osaka of dagtrip Kobe 410x2= 820 YEN retour
  21. Treinreis: Osaka – Himeji – Okayama – Hiroshima 5620 yen
  22. Hiroshima
  23. Hiroshima
  24. Hiroshima: Dagtrip Miyajima 590x2= 1180 YEN retour
  25. Treinreis Hiroshima – Fukuoka 5080 YEN
  26. Fukuoka: Dagtrip Nagasaki 2810x2= 5620 YEN retour
  27. Fukuoka:
  28. Fukuoka: Vertrek 20.00 GEEN NODIG

Het totaal zou dan 45430 yen zijn. Klopt dit wel? Zie ik het verkeerd?

Heel graag jullie hulp, alvast bedankt.

Hangt er vanaf als je geen shinkansen neemt is het goedkoper als je ze wel neemt dan ben je meer kwijt. Zoals ik zie naar Nikko neem je geen shinkansen en klopt de prijs. Maar je moet dan wel vaker overstappen etc.

Ik heb het niet nagerekend, maar het zou goed kunnen kloppen. Eigenlijk heb je maar relatief weinig lange (en dure) ritten erbij zitten, maar wel over een relatief lange periode. Een JRP kan heel gunstig zijn, maar vereist wel een aardig reistempo en flinke afstanden per shinkansen om er maximaal voordeel uit te halen.

Voor Nikko zou je overigens ook nog een van de passen van Tobu kunnen nemen, die zijn nog een stuk voordeliger.

Nagasaki als dagtrip zou ik wel een beetje zonde vinden. Het is toch een behoorlijke rit, en een enkele dag is wat mij betreft echt te weinig voor die stad.

Oke dankt jullie wel! We kiezen er voor om geen JR pass aan te schaffen.

Hoi Anbo,
ik denk dat je de doorrekening van de treinritten nog even een keertje moet maken. Dit komt door de manier waarop Hyperdia de prijzen weergeeft, dat is niet meteen heel duidelijk. Maar wees er van bewust, het lijkt me niet zo fijn als de ritten een stuk duurder uitpakken dan waar je vooraf rekening mee hebt gehouden.
Ik zou je ook aanraden om even te kijken of je niet een paar van die dure ritten binnen één week hebt. Het zou dan kunnen zijn dan een railpas voor die ene week goedkoper is dan losse kaartjes.

Bijv voor de treinrit Tokyo-Tonami heb je een bedrag van 7.020 yen staan.
Als je die zoektocht intypt bij Hyperdia, dan staat dat bedrag inderdaad tussen de haakjes naast de treinen.
Maar je hebt bij treinen als de shinkansen ook nog te maken met een seat-fee die bij dat bedrag komt. Dit is onafhankelijk of je een stoel reserveert of niet, er komt een seat-fee bij. Het totale bedrag van de rit vind je dan ook in het kopmenu.

Het bedrag van die fee (en of je unreserved, reserved of 1e klas wilt reizen), vind je in het drop-down menu in de kolom seat-fee.
In het voorbeeld Tokyo-Tonami moet je voor die shinkansens een stoel reserveren, dus daar heb je keuze tussen een gewone klasse, 1e klasse en daarboven.
Kies dan de gewone klasse (reserved seat). Het totaalbedrag van de totale rit wordt dan aangepast in het kopmenu.
In het voorbeeld wordt dit nu 13.800 yen (Fare 7.020 - seat fee 6.780).

1 like

Je had gelijk Rebecca, ik kwam er na een tweede (wél goede) berekening achter dat losse ritten ongeveer hetzelfde gaan kosten als een Japan rail pass. Thanks!