Alweer een reisschema

Goeie-avond ! Ik ben Gaël (uit het Gentse, België) en met mijn partner gaan we half mei voor een kleine 2 weken naar Japan. Eindelijk ! Ons droom komt uit. :zon02:

Omdat we geen kenners zijn trachten we via allerhande boeken, websites en fora ons reis zo goed mogelijk te organiseren.

Zie hieronder een ruwe schets van onze planning. De vraag hier is of we de 1 week railpass goed benutten.
We willen zoveel mogelijk Japan zien. Op het eerste zicht lijkt het of we voor city-minded zijn, maar we kijken hard uit naar een stukje prachtnatuur, en een uitstap naar een ons.

De dagen dat we in Tokyo en Kyoto zijn willen we dus graag nog dagtrips maken want zoals ik zei is de planning een ruwe schets dat verder gefine-tuned dient te worden met jullie ideeën. Zullen de bijkomende daguitstappen buiten ons vooropgestelde railpassweek , een railpass van 2 weken vereisen, of komen we met losse tickets nog voordeliger uit ? Ook wetende dat we nog van Narita heen en terug naar Tokyo ook nog moeten betalen.

Dag 1 : Vlucht Brussel naar Tokyo
Dag 2 : Aankomst Tokyo
Dag 3 : Tokyo
Dag 4 : Tokyo
Dag 5 : Tokyo
Dag 6 : Dagtrip naar Nikko (start railpass 1week)
Dag 7 : Tokyo naar Kyoto
Dag 8 : Kyoto
Dag 9 : Kyoto
Dag 10 : Kyoto
Dag 11 : Dagtrip Nara
Dag 12 : Kyoto naar Tokyo (einde railpass)
Dag 13 : Tokyo shoppen
Dag 14 : vlucht Tokyo naar Brussel

Wat denken jullie ? En welke daguitstappen kunnen nog ingelasd worden ?

Alvast bedankt voor jullie aandacht en respons.

Een enkele reis per shinkansen kost je 13020 yen, de JRP kost 28300 yen. Met de huidige koers scheelt het na een retourtje dus nog 22 euro. Retourtje Nara is met Kintetsu 12 euro. Naar Nikko met de Tobu World Heritage Pass (trein + toegang tempels) kost 3600 yen. Doe die beiden met de JRP, en je hebt al voordeel. En vanuit Kyoto kan je hem dan ook nog gebruiken voor dagtripjes naar bijvoorbeeld Osaka of Kobe.

Had je al vliegtickets geboekt? Anders zou je nog kunnen kijken of je terug zou kunnen vliegen vanaf Kansai, dan hoef je niet weer terug naar Tokyo. En dan is het ineens toch een heel ander verhaal.

Bedankt voor je reactie.
Helaas zijn de tickets reeds geboekt in een impulsieve vlaag zonder er al te veel bij na te denken.

Ik vlieg met Lufthansa… denken jullie dat die tickets nog te wijzigen vallen mits bijbetaling ?

De Japan Rail Pass van 1 week lijkt me voldoende. Voor Narita naar Tokyo is er de Suica & NEX deal: http://www.jreast.co.jp/e/suica-nex/
Een zeer voordelig pakket, hoewel het ook afhangt van waar in Tokyo je gaat verblijven.

Vanuit Kyoto kun je een dagtrip Hiroshima & Miyajima doen, of uitspreiden over twee dagen. Als je naar Hiroshima/Miyajima gaat, haal je zeker je geld uit de 1-week Japan Rail Pass. Op Miyajima kun je uitstekend wandelen in de natuur en tussen de herten.

Nikko biedt ook natuur (oa watervallen) en onsen: Nikko Travel Guide - What to do in Nikko
Er zijn ook andere voordelige passen voor Nikko: Nikko Pass: Nikko World Heritage Area Pass and Nikko All Area Pass

Je kunt ook een verre dagtrip overwegen vanuit Tokyo naar bijvoorbeeld Matsumoto of Matsushima

Zoals Nigo zegt kun je ook richting Hiroshima/Miyajima. Ik zou dat zeker doen. Hiroshima vonden wij een erg leuke stad, zeker als je van honkbal houdt!
Maar ook zonder dat is het er erg gezellig, vooral rond het water vlakbij de overblijfselen van de atoombom.
Miyajima vonden wij wel oke. Erg toeristisch en veel opdringerige herten.
Wel prima om gewoon even heen te varen en rond te lopen.
Veel plezier in ieder geval!

bedankt voor jullie reacties. Is Kamakura ook een optie als daguitstap ?

Wij hebben Kamakura inderdaad als dagtrip gedaan. Wel goed doorgelopen tussen alle bezienswaardigheden, maar was goed te doen.

Als ik het me goed herinner was daar ook een drukbezocht strand, waar wij helaas niets van wisten. We hadden niet in een van onze boeken gelezen dat het een mooie badplaats was. Ik zeg zwemkleding mee dus!

Kamakura is een hele leuke dagtrip vanuit Tokyo, het is wel vooral tempels en die zie je ook volop in Kyoto en Nara.

Waarschijnlijk bedoelt Lanne het strand bij Enoshima. Enoshima is een klein eilandje (verbonden via een brug), waar je naar boven kunt klimmen naar een tempel. Goed te combineren met een bezoek aan het strand en/of Kamakura. Ik denk dat Japanners in mei nog niet zwemmen, hoewel het voor Noord-Europeanen warm genoeg kan zijn. Er zijn waarschijnlijk wel surfers.