Japan Rail Pass

Hallo allemaal.

Mijn vriend en ik gaan halverwege november voor 28 dagen naar Japan. We willen zowel Tokyo aandoen als Fukuoka en diverse plaatsen daartussen, zoals Kyoto en Himeji. Een vraag waarmee we zitten, is of het nu voordeliger is om een Japan Rail Pass aan te schaffen voor 21 dagen of om losse treinkaartjes te kopen. 

Via [www.hyperdia.com](http://www.hyperdia.com) hebben we al treinprijzen gecheckt van verschillende plaatsen die we wellicht willen aandoen. Omdat blijkt dat de reservering van stoelen vaak grofweg de helft van de prijs uitmaakt, vragen we ons echter af hoe noodzakelijk die reserveringen zijn. Zijn er wat dat betreft verschillen per maand? Of zijn er per dag drukke of rustige tijden? En is de Japan Rail Pass ook te gebruiken voor allerlei uitstapjes, bijvoorbeeld naar Nara, Nikko, Kamakura, Hakone en Beppu? Als dat niet het geval is, moeten we met die kosten namelijk nog  rekening houden.

Qua treinkosten komen wij ongeveer op het volgende uit: 

Tokyo-Nagoya       77.2, of (zonder reservering) 44,44             

Nagoya-Kyoto 38.97, of (zonder reservering) 18,49
Kyoto-Osaka 3.94
Osaka-Himeji 10.58
Himeji-Hiroshima 57.43, of (zonder reservering) 31,63
Hiroshima-Fukuoka 63.85, of (zonder reservering) 36,25
Fukuoka-Nagasaki 34.37, of (zonder reservering) 19,92
Fukuoka-Tokyo 159.4 of (zonder reservering) 98,63

Kosten met reservering 445,74    Euro

Kosten zonder reservering 263,88 Euro

Een railpass van 21 dagen kost ongeveer 425 Euro. Dus het hangt een beetje van die reserveringen af of we voor een railpass kiezen of niet. Wie heeft hier ervaring mee, of heeft anderzins zinnige tips?

Alvast bedankt voor de moeite!

Je kan bij Hyperdia ook kiezen voor unreserved seats, dan betaal je nog steeds een groot deel van die toeslag. Tokyo-Nagoya met de Hikari shinkansen (de Nozomi mag niet met JRP) is reserved 6090+4490=10580 yen, en unreserved 6090+3980=10070 yen. Je betaald namelijk bovenop de base fare ook nog een express fee of limited express fee, tenzij je alleen boemeltjes neemt uiteraard, maar dat lijkt me zonde van je tijd en ook erg vermoeiend. Zie hier voor meer informatie over de diverse toeslagen.

Voor die uitstapjes verschilt het, naar Nikko kan je wel met de JR, maar Tobu schijnt praktischer en sneller te zijn. Naar Nara en Kamakura is de JR de meest gebruikelijke optie. Voor Hakone kan je echter voor 5000 yen een dagkaart van Odakyu kopen, retour van Shinjuku naar Hakone-Yumoto, en van daar alle treinen, kabelbanen, bussen en boten in dat gebied. En mocht je vanuit Hiroshima nog naar Miyajima willen (aanrader!), de JRP is ook geldig op de veerboot daarheen.

Eerder dit jaar ben ik met een groepsreis (en een weekje zelfstandige verlenging) in Japan geweest, voor de enige shinkansen-rit hadden we gereserveerde plaatsen, ik kan helaas niet zeggen hoe druk die ongereserveerde plaatsen waren. Voor het retourtje Hakone had ik op de terugweg geen gereserveerde plaats genomen, maar dan sta je gewoon 2 uur lang in de drukte van een forensentrein, achteraf geen goede beslissing. Volgende week vrijdag vertrek ik weer terug voor drie weken, zelfstandig met een goede vriend. We gaan min of meer dezelfde route afleggen, alleen dan met Osaka/Kyoto als begin- en eindpunt en Matsumoto er nog tussen gepropt. Daarvoor stond de JRP geen moment ter discussie, nu hebben wij hem nog wat goedkoper (de koers stijgt blijkbaar) maar die kosten gaan we er dik uithalen. Inderdaad uitgaande van gereserveerde plaatsen en waar mogelijk de shinkansen.

Heb je overigens alle hotels ook al geboekt? Dat bleek bij ons nog aardig tegen te vallen, alle betaalbare hotels zitten bomvol, in Kyoto moeten we zelfs een keer van kamer wisselen. Maar mocht je nog kunnen schuiven, dan zou je nog kunnen overwegen Kyoto naar het einde te schuiven, als extra stop tussen Fukuoka (je had zo te zien al ondekt dat je daarvoor bij Hyperdia Hakata moet intikken, en niet Fukuoka) en Tokyo, dan bewaar je het mooiste voor het laatst…

Zo, is het toch weer een lang verhaal geworden, ik ga nu weer lekker verder met Pocky’s verorberen…

Bedankt voor je snelle reactie, Wizard! Ik had het idd verkeerd gedaan bij Hyperdia. We hebben een nieuwe lijst gemaakt en daarin verschillen de prijzen tussen wel en niet reserveren nauwelijks. We hebben dus ook een Japan Rail Pass besteld.

Heel fijn om meer te lezen over de trips. De railpass is voor 21 dagen, dus we laten hem in het begin nog niet ingaan en dan kunnen we mooi de trips naar Nikko, Hakone en Kamakura doen en verder Tokyo ontdekken.

Matsumoto staat ook op ons lijstje, evenals Miyajima. Eigenlijk staat heel Japan nog op onze lijst. Komende dagen gaan we de reisroute definitief maken, zodat we hostels/hotels kunnen bespreken. We zijn ervan op de hoogte dat veel al bezet is. Maar als rasechte optimisten (of naïevelingen) hopen we dat er ergens nog plekken vrij zijn. De meeste problemen verwachten we rondom Kyoto. Tokyo moet nog te doen zijn. En we zijn ook bereid om in plaatsen naast uiteindelijke bestemmingen te zitten. Alle tips voor hostels/minshuku’s/goedkope hotels/ryonkans zijn dus nog welkom. :slight_smile:

Pocky’s? We zullen ze testen als we in Japan zijn!

In Tokyo is het Oak Hotel me de vorige keer prima bevallen, die werd me hier destijds op het forum aangeraden, daar gaan we nu ook weer heen. Goedkoop, prima lokatie en verder gewoon simpel maar goed. In Kyoto gaan we ook weer naar hetzelfde hotel al bij de groepsreis, het Palace Side Hotel. Zeker gezien de prijs erg goed, de lokatie is echter niet echt super, maar we konden eigenlijk niks beters meer vinden, alles zat vol.

Voor de rest wordt het allemaal nieuw, in Nagoya, Fukuoka en Nagasaki hebben we een Toyoko Inn vlakbij het station, in Osaka het Chuo Hotel in de wijk Tennoji, en in Matsumoto ook een of ander business hotel recht tegenover het station. We hebben nog wel gekeken naar ryokans, maar alles wat ik kon vinden en een Engelstalige site had (en ik heb de nodige avonden zitten zoeken…) zat al vol.

Hoi Josei,

Mijn vriendin en ik zijn afgelopen donderdag teruggekomen uit Japan. Wat betreft je vraag over de Japan Rail Pass kan ik alleen maar zeggen DOEN! Als er iets is dat ik op onze reis het geld waard vond dan was het wel die Railpass. Maar goed ik begrijp dat je de pass inmiddels ook al gekocht hebt. Met de trein en dus ook de JRP door Japan reizen heb ik echt als supermakkelijk en vooral heel comfortabel ervaren. Maar door de JRP ga je ook heel gemakkelijk allerlei plaatsen bezoeken waar je anders misschien niet heen zou gaan omdat je dan weer meer moet betalen. Zo waren wij naar Mount Aso op Kyushu maar begon het ineens keihard te regenen, toen hebben we dus maar besloten om door te reizen naar Kumamoto en 's avonds weer terug te gaan naar Beppu waar ons hotel was. Dat soort dingen doe je niet zo snel als je geen railpass hebt.

Wat ik overigens een goede hoteltip vind voor Hiroshima is Hotel Active, kost je maar iets van 7000 voor een double, niet heel groot maar wel heel erg mooi vormgegeven allemaal en uitstekende service en lokatie. Hele toffe stad overigens, daar moet je zeker heengaan! Ik weet de website van het hotel nuiet precies meer maar google even en je komt er vanzelf. Laat je niet afschrikken door de Japanse site maar zoek het nummer even op en bel ze om een reservering te maken.

Wij zaten overigens in Kyoto in het Hanakiya Inn, dat is absoluut een afrader. De ranking op hostelworld is heel hoog maar ik vond het echt verschrikkelijk. De mensen die het runnen wonen zelf ook daar en je hoort 's avonds en 's ochtends vroeg de kinderen in de kamer boven je hoofd rondrennen en herrie maken. Verder ook gedeelde toiletten en douches en dergelijke, persoonlijk trek ik dat niet, maar misschien heb je er zelf geen bezwaar tegen.

In Tokyo zaten wij in het Parkside Ueno. Niet een heel gezellig hotel maar wel ‘value for money’ voor 16.000 yen per nacht heb je een standard double, dan heb je redelijk wat ruimte (dat is in Tokyo best moeilijk te vinden) en ik vond Ueno een van de leukere wijken van Tokyo, maar ja dat is natuurlijk persoonlijk. Dit is de website http://www.parkside.co.jp/

Wat ik je verder nog kan aanraden wat betreft de hotels is om vooral te zoeken naar de business hotels die de salarymen ook gebruiken. Dat is soms wel lastig te vinden omdat alles in het Japans staat maar je zit er echt veeeel goedkoper als in de toeristen hotels en vele malen comfortabeler. Maar ja zie ze maar eens te vinden :wink: Beetje aanpappen met een salaryman kan enorm helpen :wink:

Heel veel plezier op jullie reis en laat vooral hier op het forum weten hoe het was!

Ik kan alvast melden dat het Chuo Hotel in Osaka ons goed bevallen is. Goedkoop (7000 voor een twin met badkamer), uitstekende lokatie (met JR direct vanaf Kansai te bereiken, station op 50 meter, goede metrohalte voor de deur, Shinsekai en Tennoji Park op loopafstand), simpele maar ruime kamers. Het enige nadeel is dat vooral overdag echt continu treinen langsrijden, maar dat heeft me nog niet uit m’n slaap kunnen houden. En om half één 's nachts gaat de deur op slot en kan je er niet meer in, maar daar hebben wij geen problemen mee gehad. Tegen die tijd zit ik liever op de hotel nog wat te internetten…

EDIT: verkeerde topic…

Wizard, hoe zijn de andere hotels bevallen?? Wij gaan half augustus en ben me nu een beetje aan het orienteren voor wat betreft hotels…

Even een kort overzichtje:

• Hotel Iidaya in Matsumoto heb ik nog genomineerd voor de Beste Hotel Award hier, dat zegt denk ik wel genoeg. Niet heel spectaculair, wel gewoon erg goed tegen een hele nette prijs, en met een toplokatie direct bij het station.
  • Oak Hotel in Tokyo was ook deze tweede keer een geslaagd verblijf, al zouden de kamers in de oost-vleugel best een opknapbeurtje kunnen gebruiken en was de badkamer wel echt claustrofobisch klein. Maar vanwege de lage prijs en prima lokatie toch een ruime voldoende.
  • vervolgens drie keer een Toyoko Inn in Nagoya, Fukuoka en Nagasaki. Nagenoeg identieke hotels, in Fukuoka hadden we een zogenaamde business twin waarbij de badkamer midden tussen de beide bedden was gesitueerd, in de twee andere hotels waren ook de kamers vrijwel identiek. In alle gevallen prima lokaties vlakbij de stations tegen mooie prijzen, helemaal niks op aan te merken. Hooguit jammer dat het personeel echt geen woord Engels spreekt.
  • in Kyoto mocht enigszins noodgedwongen The Palace Side Hotel op herhaling. Prima hotel met een veel lager prijskaartje dan de chique uitstraling doet vermoeden. We moesten tussentijds nog wel een keer van kamer wisselen, beide kamers waren echter uitstekend. het enige nadeel was dat je geen internetaansluiting op de kamer had, daarvoor moest je toch echt naar de lobby.

Kortom, je moet volgens mij aardig je best doen wil je in Japan een slecht hotel tegenkomen…

Ik heb overal waar ik in Japan ben geweest in hostels overnacht (afgezien van 1 tempel, 1 guesthouse en 1 hotel omdat er in die plaats geen hostel was…).

De tophostels is de K’s House hostels. Zij hebben er 5 verspreid over Japan. Ik heb in K’s House Kyoto en Tokyo overnacht, en ze zijn super !! Ook kan je er 2 persoonskamers en familiekamers boeken dus er zijn heus niet alleen tieners in deze hostels maar mensen van alle leeftijden, middelbare leeftijd, ouderen en gezinnen!! En niet met backpack alleen maar gewone koffers! Goedkoop en superschoon! Ik geef het maar mee als tip want veel mensen denken van ah hostels is alleen voor jeugd…in Japan dus niet! (De Japanners zelf (oudere stellen en gezinnen) zijn er dol op omdat het goedkoop is dus ze zitten wel snel vol).

Ik heb inmiddels alle hotels, behalve Nagoya, geboekt! Met dank aan alle tips hier op het forum! Voor Nagoya ga ik waarschijnlijk Toyoko Inn boeken, maar dat kan pas 3 mnd. van te voren. Wizard, welke Inn had jij zie er verschillende op de site?

Wij zaten in Toyoko Inn Nagoya-eki Shin-kansen-guchi, aan de achterkant van het station, maar de drukte op straat en de neonverlichting waren er daarom niet minder om.

De beide hotels aan de andere kant van het station hadden eigenlijk m’n voorkeur, maar waren al vol. En of die ook daadwerkelijk (nog) gunstiger gelegen waren? Geen idee, aan die kant zijn we helemaal niet geweest. We hadden slechts één dag in Nagoya, met een kijkje in een Toyota-fabriek (ik zie dat ze nu een online boekingssysteem hebben, da’s toch makkelijker dan telefonisch een emailadres door te moeten geven…) en een bezoek aan het Toyota Auomobile Museum (beiden aanraders voor iedereen die ook maar een klein beetje geïnteresseerd is in auto’s) was die dag al geheel gevuld…

Tja de reden dat we naar Nagoya gaan is het hele Totota gebeuren! Mijn lief wordt daar helemaal blij van. Ik heb net via internet een Ryokan geboekt. Hebben we er toch nog eentje tussen zitten, maar bedankt voor je reactie.

Goh, denk ik ook eens een paar goede tips te hebben :smiley:

M’n reisgenoot was trouwens na de rondleiding terug de stad in gegaan, naar het Toyota Commemorative Museum of Industry and Technology, wat meer op industrie in het algemeen dan op auto’s is gericht, volgens hem was dat ook zeker de moeite waard. Zelf ben ik die middag dus naar het Automobile Museum geweest, een schitterende verzameling auto’s, fraai gepresenteerd. Het is weliswaar niet zo waanzinnig als Mulhouse, maar verder ken ik geen automuseum wat hieraan kan tippen. En al helemaal niet als je een voorkeur hebt voor Japanse auto’s in het algemeen en Toyota in het bijzonder.

Overigens dan nog een leuke bestemming, maar dan in Tokyo: Toyota Megaweb op Odaiba. Een enorme showroom met naast de gewone auto’s nog een hoop leuke bijzaken (simulatoren, conceptcars, tijdelijke exposities), de mogelijkheid een proefrit te maken (tegen betaling en alleen met internationaal rijbewijs), een klein automuseum en niet te vergeten de Universal Design Showcase, een interessante expositie over ergonomisch design. Een prima bestemming ook voor een onverhoopte regenachtige dag! En mocht je dan honger hebben, vlakbij (in Aqua City) kan je bij Kua’aina genieten van 's werelds beste hamburger of in Decks Tokyo Beach een leuk restaurantje uitzoeken in Little Hong Kong…

Goh, ik begin nu zelf toch echt heimwee te krijgen…

Volgens een aantal reisgidsen is het noodzakelijk om ver van te voren je treinreis te reserveren bij JR. Wij gaan eind juli / begin augustus 3 weken naar Japan en daar bekijken wanneer we precies waarheen willen reizen. We zijn wel van plan een JR Pass te kopen.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Is Japan een land waar je kan improviseren, of moet je treinreizen en accommodatie ver vooruit boeken?

Ik heb het zelf niet gedaan, en steeds gebruik gemaakt van de non-reserved compartementen. Ik deed dit tijdens volbloei van de bloesem, dus dat je zelfs in zulke tijden makkelijk nog een plekje kunt krijgen kan ik bij deze bevestigen. Ik heb geen enkele keer meegemaakt dat die Shinkansen vol zat.

Accomodatie daarentegen zou ik WEL op tijd boeken. Er zijn maar een beperkt aantal bedden in de Japanse steden, dus het is beter om wel degelijk een reservatie te hebben.

Ik heb ook nooit problemen gehad met (het het boeken van) de treinen in Japan; zowel niet met de Shinkansens als met de andere treinen. Kan het me ook niet voorstellen; als er al een vol is, dan gaat er zo weer een volgende. Kijk maar een op de schema’s in http://www.hyperdia.com/. Heeft het wellicht een commerciele reden van de reisorganisaties om zoveel mogelijk via hun te boeken?

Er zijn zelfs reisorganisaties die rekenen voor fooien in Japan…

Bedankt voor de snelle reacties!

@ Sado: Omdat ik hotels / hostels wel vooruit moet reserveren is het dus verstandig om een reisschema met reserveringen te maken en me daaraan te houden?

Omdat je idd wel het beste de hostels/hotels ruim van te voren moet boeken (wil je een goedkoop overnachten) had ik dus wel een schema waar ik mij aan moest houden.

Toen ik aankwam op de luchthaven heb ik mijn JR Railpass in laten gaan en gelijk voor 3 weken alle treintickets gereserveerd, omdat ik toch mijn schema had ivm de geboekte hotels. Maar ik heb mij helemaal niet aan de gereserveerde treinreizen gehouden. Soms wel soms niet voor mij was het meer een richtlijn. Maar als ik bv te laat was voor de gereserveerde trein of toch later wilde op die dag dan gebruikte ik dat kaartje gewoon niet en reserveerde ik gewoon voor die dag een trein die 1 of 2 uur later ging. Geen probleem.
Bij alle treinreizen die ik had gedaan zat de trein niet bommetje vol dus reserveren kon altijd. En ik was in de bloesemtijd dus ook een drukke periode.

Dat kan je doen, maar vergeet dat je, zoals Elfje al aangeeft, je jezelf dan verplichtingen stelt die je misschien op het moment zelf niet kunt of wilt nakomen.

Japan bestaat uit een aantal kerngebieden waarbinnen per trein heel snel van A naar B kan worden gegaan. Als je dus een hotelletje boekt in Osaka, kun je heel snel in Kyoto, Nara, Himeji, Kobe, etc, staan. Het enige wat je dus voor jezelf hoeft te bedenken is in welke kerngebieden jij dingen wilt doen/zien. Je reisschema hoeft dus enkel globaal qua opzet te zijn, dan kun je elke dag apart jezelf afvragn wat je wilt gaan doen. Dat is nu het makkelijke van een hyperefficient land als Japan! :slight_smile: