Festivals in Zuid-Korea?

Ik was alweer bezig met plannen voor m’n 10e reis naar Japan in de tweede helft van oktober, maar ergens bleef de gedachte om dat met een ander land te combineren door m’n hoofd spelen. En een voor de hand liggende optie is dan uiteraard Zuid-Korea, ik ben daar weliswaar reeds drie keer geweest, maar er valt zeker buiten Seoul nog genoeg te ontdekken.

Eén van de aspecten van Japan die ik de laatste paar reizen zeer ben gaan waarderen zijn de talloze traditionele festivals. Daar heb ik reeds enkele reizen geheel rond gepland, en ook voor de komende reis heb ik er alweer diverse op het oog. Nu was ik eigenlijk benieuwd in hoeverre Zuid-Korea een dergelijke festivalcultuur ook kent.

Ik had al wat zitten googlen, en was daarbij voor oktober al wel het een en ander tegengekomen. Echter wel heel duidelijk met een terugkerend thema: Ganggyeong Fermented Seafood Festival, Icheon Rice Cultural Festival, Jeonju Bibimbap Festival, Gwangju World Kimchi Festival, Sunchang Fermented Soybean Festival. Inderdaad, allemaal festivals rond de Koreaanse keuken. En vooruit, ik was ook nog het Busan Fireworks Festival tegengekomen, het buitenbeentje in het gezelschap. Nu is daar op zich helemaal niks mis mee, ik ben gek op Koreaans eten en het lijkt me een geweldige gelegenheid om zo van alles uit te kunnen proberen. Maar toch, een beetje afwisseling zou toch geen kwaad kunnen.

Daarom dus de vraag: iemand enig idee of er (met name in de genoemde periode) ook andere festivals of andere interessante evenementen zijn? Weet iemand een goede festival-/evenementenkalender? En heeft iemand wellicht reeds ervaring met de genoemde festivals?

In oktober 2011 heb ik bij toeval het Lantern Festival in Seoul bezocht. Dat vond ik best interessant waarin naar voren komt wat belangrijk is in de Koreaanse cultuur, zoals een bepaalde robot (naam staat vast ergens in m’n aantekeningen…) die nogal wat bekijks had. Hier heb ik een aardig database gevonden van de festivals. Uit dit overzicht blijkt echter het Lantern Festival dit jaar reeds in mei viel…

ps in oktober ben ik ook ergens in Japan, hierover binnenkort meer in het Japan forum

Mag ik vragen waar die festival agenda te vinden is, misschien is er ook wel wat leuks in juni…

Vermoedelijk zijn er dan meerdere Lantern Festivals? Want dat van Buddha’s Birthday is altijd ergens in april/mei (afhankelijk van de maankalender). Tijdens m’n eerste bezoek aan Zuid-Korea in 2007 heb ik dat festival ook bezocht bij de Beomeosa tempel bij Busan (helaas begon het net op het moment suprême flink te regenen…), en sowieso hingen alle tempels rond die tijd vol met lampions. Erg mooi.

Daar had ik inderdaad ook de meeste informatie vandaan, handige site! Ook op Korea.net was wel het een en ander te vinden, maar die is qua informatie toch wat minder praktisch.

Geheimzinnig…ben benieuwd :ninja:

      • Updated - - -

Er staan een paar linkjes in de tekst van Axelfoley, alleen zijn die sinds kort nauwelijks nog te zien. Dus maar even zo: http://english.visitkorea.or.kr/enu/SI/SI_EN_3_2_2.jsp

Wederom dank!

Ik was overigens nog een beetje aan het puzzelen met mogelijke routes, maar twee dingen die me toch een tikje frustreren: vergeleken met Japan is het Koreaanse spoorwegnetwerk toch een tikje behelpen, waardoor ogenschijnlijk overbrugbare afstanden vaak toch erg lange reisdagen opleveren. En ik dacht mooi in Gwangju te kunnen eindigen om van daaruit naar Japan te vliegen, maar noch van Gwangju Airport, noch van het nieuwere Muan International Airport vertrekken vluchten die richting op. Nog even verder puzzelen dus…

Overigens heb ik ook “even” zitten puzzelen. Heel kort door de bocht is het in Japan inderdaad precies het tegenoverstelde aan Korea: een overdaad aan keuzes van publieke/private/whatever treinen met een aardig landelijk busnetwerk, allerlei nationale/regionale/lokale passen, laat staan overige transportvormen. Een overdaad aan keuzes werkt in mijn geval dan ook aardig frustrerend :biggrin:

Het enige wat nu vaststaat in oktober is de heenreis op Bangkok en een maandje later terug vanuit Tokio Narita. Denk er sterk aan om te vliegen vanaf BKK op Fukuoka, event. Osaka. De wens van m’n chick is om niet alleen steden aan te doen, waardoor Kyushu en/of Shikoku hoog op de lijst staan. Misschien die gedeeltes per auto? De bus en trein kan ook maar vraag me af hoe fijnmazig het is en fotostops zijn dan wat lastiger.

Zit er zelfs aan te denken om Japan vanaf Hiroshima over bijna de hele breedte te pakken, gewoon puur uit nieuwsgierigheid, omdat het kán. Heb met hyperdia al uitgevogeld dat je met de trein vanaf Tokio met een scheet in Sapporo zit…

Kortom: keuzes, keuzes, keuzes…eerste wereld probleem etc. etc. :smile:

Tokyo - Sapporo is toch nog wel een aardige rit van zo’n 10 uur, niet voor niets worden daarvoor nog steeds slaaptreinen ingezet. Tot aan Aomori gaat het lekker vlot per shinkansen, maar daarna gaat het tempo fors omlaag. Op zich niet zo heel erg aangezien grotere tussenstops als Sendai, Morioka, Aomori en Hakodate ook allemaal zo hun leuke dingen hebben, maar als je puur naar Sapporo zou willen zou ik persoonlijk eerder vliegen. Wel een erg leuke stad overigens, en de natuur is op Hokkaido nooit ver weg. Een huurauto zou vooral daar nog wel van pas kunnen komen, aangezien je op veel trajecten niet in aantal treinen per uur maar per dag moet denken…

Wat betreft Zuid-Korea, er waren vooralsnog twee dingen die me opvielen: het KTX-netwerk is lekker snel en efficiënt, maar het gewone spoornetwerk sluit daar vaak totaal niet op aan en is sowieso traag. En alle wegen leiden in verregaande mate naar Seoul, wil je van Gwangju naar Busan, dan moet je eerst weer een heel eind naar het noorden. Of je bent op trage boemels aangewezen. Waarbij de onhandige routeplanner van Korail ook zeker niet helpt. Het is niet onoverkomelijk, maar ik had van Zuid-Korea eigenlijk beter verwacht.

Had jij overigens ervaring met de Korail Pass? ik had al wel even zitten kijken, maar volgens mij moet je dan toch wel behoorlijk reizen wil je die eruit halen.

Voor het gemak dacht ik effe dat er 100 minuten in een uur zaten…de rit Tokio-Sapporo is inderdaad iets langer dan de spreekwoordelijke scheet… Goed om te weten dat de tussenstops ook de moeite waard zijn. Zijn het gewoon leuke stadjes waar je goed kunt schaften en ronddolen? Misschien wordt het wel over de (middel)lange afstand een combi van vliegen, treinen, bussen en autorijden door heel Japan…

Een paar jaar geleden had ik eens berekend dat je de bijna de hele dag in de KTX moet zitten om je geld eruit te halen. Blijkbaar is dat nog steeds zo. Wist niet dat de aansluitingen op de boemels nogal onpraktisch zijn. Dan wordt het zeker iets lastiger, hoewel dat ook z’n charmes heeft. De plekken waar je komt lijken me minder “geijkt”. Geen flauw idee van de prijzen maar wellicht is een huurauto een overweging waard? Koreanen zijn wel een tikkie wilder in het verkeer dan bijv Japanners, hoewel het ook weer niet typisch Aziatische chaotische toestanden zijn :biggrin:

Voor het eten zit je in die genoemde plaatsen overal sowieso goed:
[ul]
[li]Sendai heeft als lokale specialiteit gyutan, oftewel gegrilde rundertong. Klinkt wellicht niet direct heel aanlokkelijk, maar geloof me: het smaakt goddelijk! [/li][li]Morioka heeft drie lokale noedel-specialiteiten. Allereerst reimen, een afgeleide van de Koreaanse koude noedels. Daarnaast jajamen, noedels met een miso-vleessaus. En tot slot (helaas nog net zelf geprobeerd) is er nog wanko soba, een vreetfestijn met mini-porties noedels die onafgebroken worden bijgevuld. [/li][li]Aomori kent een lokale ramen-variant op basis van sardines, een van mijn persoonlijke favorieten. Daarnaast is er de Furukawa vismarkt waar je terecht kan voor nokkedon: je haalt eerst een kommetje rijst, en gaat vervolgens alle vishandelaren af voor kleine porties van al het lekkers wat ze hebben. [/li][li]Hakodate heeft z’n ochtendmarkt waar je ook prima terecht kan voor een onbijtje bestaande uit rijst en verse vis. En iets totaal anders: de hamburgers van Lucky Pierrot, een lokale keten van fastfoodrestaurants met een veelal tamelijk maffe inrichting, die er nog altijd in slaagt de bekende hamburgerketens buiten de stad te houden. [/li][/ul]

Maar mocht het bovenstaande nog niet reden genoeg zijn die plaatsen te bezoeken, wees gerust: er is overal genoeg te zien om het makkelijk een of twee dagen te vullen.

Maar terug naar Korea: weet jij wellicht een andere (betere) routepklanner dan die van Korail? Want volgens mij is die ook deels verantwoordelijk voor de slechte aansluitingen. Het zit hem er vooral in dat je moet aangeven of je een directe verbinding of een overstap wilt. Een route met twee of meer overstappen krijg je er per definitie niet uit, of je moet de reis zelf gaan opdelen. Waar Hyperdia er soms een handje van heeft voor een praktisch onmogelijke route een voorstel met 20 overstappen te doen is dit weer het andere uiterste.

Zoals het er nu uitziet denk ik gewoon te beginnen in Seoul (nooit een straf…), van daaruit het Icheon Rice Cultural Festival als dagtrip te bezoeken, daarna door te reizen naar Jeonju voor het Bibimbap Festival (plus sightseeing, er schijnt best het nodige te zien te zijn), en dan het Korea-deel van de reis af te sluiten in Busan. Gwangju valt dan toch af, geen Kimchi Festival dus.

Maar wellicht zou ik ook eens moeten gaan denken over het Japan-deel van de reis, ik weet wanneer ik in Kagoshima en Karatsu wil zijn en dat ik het liefst in Tokyo wil eindigen i.v.m. de Tokyo Motor Show, maar verder staat praktisch alles nog open. Dat biedt dus wellicht ook nog wel de mogelijkheid voor wat meer Zuid-Korea en wat minder Japan…

Nog wat bezig geweest met m’n route en ook op zoek geweest naar vluchten, maar ik begin er toch naar te neigen me toch (weer) tot Japan te beperken. Om met de vluchten te beginnen: de goedkoopste enigszins redelijke vlucht heen naar Seoul en terug vanaf Tokyo die ik heb kunnen vinden is al meer dan 900 euro, goedkopere vluchten hebben al helemaal onmogelijke transfers. En dan moet ik tussendoor dus nog vanuit Korea in Japan zien te komen, waarbij het me toch opviel dat er alleen vanuit Seoul vluchten naar andere luchthavens dan Narita en Kansai gaan. Wat dan de boot van Busan naar Fukuoka toch tot de meest praktische oplossing zou maken.

Maar meer nog dan dat krijg ik ook het gevoel dat ik door de tijd te verdelen beide landen nu tekort zou doen, dat het te gehaast een paar bestemmingen afraffelen zou worden en ik teveel zou moeten overslaan. En dat zou met drie weken toch niet nodig moeten zijn. Aangezien ik van Japan dan toch een beter beeld heb van de mogelijke bestemmingen en evenementen verspreid over de hele reisduur lijkt me dat voor nu toch de beste optie. En dan daarna maar eens gaan denken over een volgende reis geheel gericht op Korea, want m’n interesse voor dat land is zeker weer aangewakkerd…

Maar goed, er is nog steeds niks geboekt, dus wie weet draai ik alsnog bij :biggrin:

Thanks voor alle suggesties, met name de gerechten! Het is natuurlijk niet zo leuk voor de mensen daar, maar voor mij komt het niet slecht uit dat een deel van Japan nu onder water staat. Minder keuze…

Tickets naar Korea zijn momenteel idd wat prijziger, zeker als je het vergelijkt met een paar maanden geleden toen het MERS virus nog heerste. Toen kon je voor een “habbekrats” direct op Incheon vliegen. Helaas ken ik überhaupt geen routeplanner in Korea, hoewel het me sterk lijkt dat de Koreanen geen alternatieven op Korail hebben. Misschien dat ze een goede app hebben? Vind sowieso veel OV / treinplanners nogal ruk, hoewel het ook mijn onkunde kan zijn…

Dat draaien ken ik wel… Eerst was het duidelijk India, waarna het spontaan Japan werd (wilde ooit eens terug, ken alleen Tokio). Hierop had ik een stukje China, Noord-Korea en Zuid-Korea (wat ken ik van dit land waar ik forumbeheerder van ben) ineens heel concreet uitgestippeld. Toen werd het ineens Bolivia en Peru om vervolgens weer terug te keren bij Japan (en m’n geliefde Bangkok). Heb zelfs nog een Europese citytour en een safari in Afrika overwogen. Vlieg straks voor het eerst met Etihad, benieuwd of dat wat is.

Zal ik je eens wat vertellen over dat draaien: stiekem neig ik nu toch alweer een beetje naar een start in Korea :biggrin:

Ik heb nu ruwweg een idee van een route voor het Japan-gedeelte van de reis, tenminste voor de laatste twee weken van de trip (Shikoku, Kyushu en dan eindigen met de Tokyo Motor Show). Voor de eerste week heb ik nog drie opties in gedachten, maar voor geen van drieën heb ik nog een echt ideale vlucht gevonden:
[ul]
[li]Vlucht op Seoul, dagtrip Icheon en paar dagen Jeonju, dan terug naar Seoul voor een vlucht naar Kansai.[/li][li]Vlucht op Tokyo, Kawagoe Matsuri, via Kanazawa en Nagoya naar Kyoto.[/li][li]Vlucht op Fukuoka/Kansai, direct door naar Kurashiki/Okayama plus nog iets in die hoek.[/li][/ul]

Maar ik zie dat het aanbod aan vluchten echt van dag tot dag verandert, dus het is nog niet hopeloos. Het zou echter toch wel prettig zijn als ik er dit weekend een klap op zou kunnen geven…

Heb je al knopen doorgehakt? Ik heb er ééntje doorgehakt: een 5,5 uur durende nachtvlucht van BKK op Fukuoka. AirAsia was even in de running vanwege een lachwekkende €100 van Bangkok Don Muang direct op KIX, helaas bleek die een dag later al bijna €150, en vond ik de aankomst van 11 pm niet optimaal (hoewel op zich wel te doen).

Gister vernam ik dat de Aso heeft gespuugd, dus dat wordt even in de gaten houden. Wellicht wordt het dan Kyushu grotendeels overslaan en met de wetenschap dat een groot gebied ten Noorden van Tokyo onder water staat wordt de keuze alleen maar makkelijker….

Ook de keuze Hiroshima of Nagasaki wordt dan makkelijk, hoewel ik geen flauw idee heb van de reikwijdte van een Aso… Misschien is het soms ook goed dat je niet alles weet… Ook wordt vliegen op Sapporo ineens actueel :teeth:

Zuid-Korea is trouwens weer eens concreet geweest, de jump met de ferry of beetle vanaf Busan naar Fukuoka leek me wel wat, helaas vond m’n chick dat een minder idee. Uiteindelijk heb ik die strijd verloren :teeth: De komende dagen ga ik eens rekenen met al die trein/buspassen. Daar heb ik wel zo’n beetje in m’n eentje de zeggenschap over :cheer2:

Ach ja, ik wist dat ik de afgelopen dagen iets was vergeten…dus nee, nog geen knopen doorgehakt. Het hangt nog steeds vooral op de vlucht, zie wel steeds weer andere resultaten opduiken, maar nog steeds is het voor zowel een start in Seoul als in Tokyo niet bepaald ideaal.

Jij bent dus al wel een stapje verder, goed geregeld :biggrin:. Eigenlijk was ik wel wat verbaasd dat het nog zo lang vliegen is vanaf Bangkok, maar als ik er zo over terugdenk, van Tokyo naar Taipei was toch ook al een uur of 4 vliegen. Dan merk je toch weer dat Azië heel veel groter is dan Europa.

Voor zover ik heb begrepen heeft de uitbarsting van Mt. Aso nog geen al te verstrekkende gevolgen, nog geen Eyjafjallajökull-praktijken (die me een extra week vakantie in Beijing én een mooi shirt in IJsland heeft opgeleverd…).

Was tijdens de gewraakte uitbarsting ook in China. Dik vijf jaar geleden, hoewel ik het me herinner als de dag van gister. Helaas kon ik wel op tijd terug wegens de route via Zürich. Wat een heerlijke chaos op Shanghai Pudong. BTW heb gemerkt dat IIsland ook wel aardig kan voetballen…

Vergis me ook vaak lelijk op die afstanden. M’n chick maakte ook een mooie dubbele slip of the mind. Die vond 140 pietermannen voor een ticket van BKK naar FUK veel geld, omdat immers alles toch goedkoop is in Thailand… Die draaide 180 graden toen ik vertelde dat het om een vlucht van 5,5 uur ging, weliswaar in een Airbus 320, maar toch… BTW hoop niet dat ze het busje zo strak tanken zoals ryanair dat schijnt te doen…

Maar anders start je toch ook gewoon in Bangkok?? Volgens mij zijn er legio vluchten naar zowel Korea als Japan en dan geef ik je wel een spoedcursus survival in Bangkok :biggrin:

Voor de aardigheid inderdaad eens heen via Bangkok geprobeerd, maar dan kom ik toch ver in de 4 cijfers uit. Ook Shanghai leverde niks bruikbaars op, dat is toch ook een stad waar ik nog wel eens een paar dagen door zou willen brengen en waar voor een kort verblijf geen visum nodig is. Hong Kong, redelijke vluchten maar daar ben ik al een paar keer geweest. En veel andere praktische en visumvrij tussenstops zie ik zo niet in die hoek. Dus nog maar wat minder voor de hand liggende tussenstops geprobeerd: Istanbul en Kuala Lumpur. En eigenlijk leverden beiden hele interessante resultaten op, goedkoper én praktischer vluchten dan ik voor een simpel retourtje Tokyo kan vinden. En hoewel dit eigenlijk helemaal niet zo serieus bedoeld was spreekt met name KL me stiekem toch best wel aan…

Overigens gisteren ook domweg even te lang getwijfeld: ik had uit het niets ineens toch een mooie retourvlucht Tokyo gevonden: Japan Airlines (plus korte vluchten met Air France en Finnair), redelijke prijs, mooie vluchttijden, praktische transfers. Maar ik had ook een geschikte vlucht heen naar Seoul, terug vanaf Tokyo, inclusief tussenvlucht naar Kansai (vreemd genoeg is juist die tussenvlucht noodzakelijk voor een leuke prijs, zonder betaal je voor exact dezelfde intercontinentale vluchten ineens duizenden euro’s meer…). Weliswaar wat duurder dan die Tokyo-vlucht, maar wel ideale vluchten met Korean Air. En toen sloeg de twijfel toch weer toe. Gezien het reeds min of meer vast staande gedeelte van het Japan-deel van de reis [SIZE=1](Shikoku, Kyushu en Tokyo Motor Show) zou ik in Korea toch maar één festival (Icheon Rice Cultural Festival) kunnen bezoeken. En buiten dat ene resterende festival had ik eigenlijk nog geen hele concrete ideeën om een paar dagen te vullen, terwijl ik voor Japan al een route kant en klaar heb (Kawagoe Matsuri, [SIZE=1][SIZE=2][SIZE=1]Kanazawa, Kurobe Gorge[/SIZE] en Kyoto Jidai Matsuri)[/SIZE]. M’n bed in gedoken, maar het bleef door m’n hoofd spoken. Uiteindelijk dus toch maar weer achter de computer gaan zitten, het zou dan toch een begin in Tokyo worden. Helaas, blijkt die en mooie vlucht uiteraard net zo snel weer verdwenen als dat ie opgedoken was…

Uiteraard is het wel vooral gewoon een luxeprobleem. Vluchten genoeg, maar ik ben misschien ook een beetje kieskeurig. Ik heb geen zin in een transfer in Milaan waarbij je naar een ander vliegveld moet. Ik heb geen zin om ergens urenlang op een vliegveld te hangen, maar net te kort om echt iets te kunnen doen. Ik heb geen zin om zondagavond pas tegen middernacht weer op Schiphol te staan als ik maandag weer gewoon moet werken. Daar kwam ik eigenlijk altijd wel mee weg, ik wist altijd wel een praktische vlucht voor een mooie prijs te vinden te vinden. Maar ik vrees dat ik me deze keer toch gewonnen moet geven. Of gewoon gek moet doen en KL meepikken :biggrin:
[/SIZE][/SIZE]

Heb een volgend stapje gezet (na een paar avonden zoeken). Om alvast in de Japanse sferen te komen heb ik een capsule boutique hostel (zo omschrijven ze zichzelf…) geboekt in Bangkok. Hilarisch dat ze van een koud en praktisch hotelconcept een luxe hostelexperience proberen te creëren waar reizigers elkaar kunnen ontmoeten. Hostel is z.g.a.n., centraal gelegen, vlakbij de skytrain, inclusief ontbijt, gemeenschappelijke ruimtes/tuin, onbeperkt thee/koffie en meer. Eigenlijk het complete pallet aan diensten. En dat voor een tientje per nacht, nee, ik ben ook helemaal niet kieskeurig…

Nu nog iets bedenken voor als moeders de vrouw arriveert, want die vindt zo’n capsuleding een tikkeltje claustrofobisch :paranoid: Dat laatste is juist iets wat me triggert. Ze hebben zelfs een double capsule, lol. Ben zeer benieuwd. En uiteraard staat het Japan gedeelte ook nog in de steigers. Misschien is het idee om daar van het weekend eens wat concrete stappen in te zetten…

KL vind ik wel een leuke stad, lekker rommelig. Je zou er zeker eens de hotpot/steamboat restaurantjes moeten proberen. Heb meermaals ervaren dat de douaneformaliteiten op de luchthaven nogal snel verlopen dus dat moet je aanspreken. Sneller dan het naburige Singepore Changi waar vaak lange rijen staan. Dat is eventueel ook nog een idee: met trein/bus/vliegtuig is er een frequente en goedkope verbinding tussen KL en Singapore (extra interessant is dat de inwoners van beiden steden elkaar “haten”), maar misschien wordt het dan wel een beetje te gek…

Een capsule boutique hostel? Klinkt wel heel apart, maar op de een of andere manier toch ook weer slim. Wel het contact met andere reizigers, maar voor het slapen toch wat meer privacy als een dorm. En voor een tientje…

In Japan is het er nog niet van gekomen eens een capsulehotel te proberen, ik vind ze in verhouding tot het gebodene toch best prijzig en hecht wellicht ook domweg teveel waarde aan enige mate van comfort en privacy. Maar mocht ik ooit ergens stranden, dan is het uiteraard wel een optie.

De twijfel is hier overigens nog niet verdwenen, de geschikte retourvlucht Tokyo die ik gisteren gezien had echter alweer wel…

En aan alle twijfel een eind gemaakt: het is toch een begin in Kuala Lumpur geworden. Wel iets korter dan eerst gedacht, heb nu 2,5 dagen in de stad. Een dag langer was met deze vlucht niet mogelijk en zou meteen het dubbele kosten, 4,5 dagen KL had voor dezelfde prijs wel gekund maar dan zou ik in Japan enigszins een valse start maken. Ik zie het nu maar gewoon als een eerste kennismaking, als het me goed bevalt kan ik altijd nog eens een langere reis naar Maleisië maken.