Openbaar Vervoer (trein, bus, etc)

We willen onze reis van tevoren gaan plannen, maar kunnen maar moeilijk inschatten hoever steden van elkaar af liggen in reistijd.

We weten wel dat je tussen Tokyo en Kyoto drie uur in de trein zitten, maar hoe lang zit je bijvoorbeeld in de trein tussen Tokyo en Sendai, of tussen Sendai en Akita?

En als we de andere kant opgaan, hoe lang doe je dan over Kyoto naar Hiroshima, en over Hiroshima naar Nagasaki?

Of: op welke site kan ik hier meer info over vinden?

Het antwoord op al je vragen: http://grace.hyperdia.com/cgi-english/hyperWeb.cgi

Wel een paar dingen om op te letten:

  • standaard gebruikt de site ook Nozomi’s (die je met een Japan Rail Pass niet mag gebruiken), maar dat kan je met een vinkje uitzetten.
  • let op de naam van het station, dat is niet altijd de naam van de stad. Station Fukuoka bijvoorbeeld ligt ruim 900km van de stad Fukuoka vandaan, daarvoor moet je station Hakata kiezen. En voor Shinjuku of Ueno in Tokyo zal je ook die naam moeten intikken, als je Tokyo kiest krijg je maar 4 opties.
  • in sommige gevallen kiest de site ook andere spoorlijnen/metro’s dan de JR, die vallen ook niet onder de Japan Rail Pass.
  • met de knop onder ‘Information’ krijg je alle tussenstops en bij de grotere stations ook de perrons te zien, dat kan bij een krappe overstap erg praktisch zijn.

Hoi,

misschien dat je hier nog wel wat informatie kan vinden en eventueel links.

Gr. Frank

Kijk, die site kende ik dan weer niet, en zal voor andere landen ook zeker van pas komen. Bedankt voor de tip!

http://maps.google.nl/

Als je dan op routebeschrijving klikt kan je het invoeren.
Je kan het vervoermiddel op auto laten staan.

Bij Japan gaat hij namenlijk automatisch uit van de trein. staat ook precies het overstappen e.d. bij.

Hoi allen,

Over een paar maanden ga ik samen met mijn man naar Japan. alleen ik zit met een vraag of we beter een Japan Rail Pass kunnen aanschaffen of niet. We komen aan in Tokyo Narita airport en ga dan door naar Nikko, Kamakura, Mount Fuji, Kyoto, Nara, Himeji en weer terug naar Tokyo.
Het lijkt me wel handig om de Japan Rail Pass aan te schaffen alleen ze zijn niet overal geldig heb ik gehoord en ik weet ook niet hoeveel de treinkaartjes daar kosten en wat voordeliger is, losse treinkaartjes of de Japan Rail Pass ??
Heeft iemand handige tips voor mij ?

Ook de prijzen kan je op Hyperdia terugvinden, is wel even wat zoeken en rekenen.

Van Narita naar Tokyo kan zowel met JR (naar Shinjuku) als met Keisei (naar Ueno), die laatste is sneller, maar het ligt er dan uiteraard vooral aan in welke hoek je hotel ligt. Naar Nikko schijnt Tobu de praktischere keuze te zijn, die valt niet onder de JRP, maar met de JR kom je er ook. Voor Mt. Fuji ligt het eraan waar je precies heen gaat, voor Fuji Five Lakes kan je voor het grootste deel de JR nemen en voor het laatste stukje een goedkoop boemeltje van Fujikyu. Hakone daarentegen is alleen bereikbaar met Odakyu (daar is een gunstige dagkaart voor, trein vanuit Tokyo plus al het lokale vervoer). En voor de berg zelf ben je zover ik weer op bussen aangewezen.

De rest is allemaal prima per JR bereikbaar. Bedenk dat een JRP ook voor een flink stuk gemak zorgt, aangezien je niet steeds losse kaartjes hoeft te kopen, even met de kaart wapperen en je kan doorlopen. En ook kan je binnen Tokyo behoorlijk besparen op metrokaartjes door in plaats daarvan de JR-lijnen te gebruiken.

Bedankt voor de tips WizardOfOss ! het is wel even puzzelen maar we komen er wel uit denk ik.

Hoi,

Gedurende de zomer ga ik met nog 2 anderen een bezoek brengen aan Japan. Op dit moment zijn we nog aan het twijfelen hoe we ons gaan verplaatsen.

Mij lijkt het handigste om of wel voor de treinen of de bussen te kiezen voor te reizen tussen de grote steden.

Heeft iemand al ervaring met 1 van deze transportmiddelen of met beide. Welke geniet je voorkeur en vooral waarom (prijs , comfort,…)
Is het aangeraden om nachtbussen of treinen te nemen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

gr.
Joy

Japan is per trein perfect te bereizen, en waar de treinen ophouden gaan bussen verder. Het ligt er denk ik sterk aan wat je wil gaan zien. Voor vrijwel alle plaatsen van enige betekenis is de trein de beste optie, maar wil je echt ver “off the beaten path” dan ontkom je niet aan bussen. Ik vermoed dat dit je eerste reis naar Japan zal zijn? Reken er dan maar op dat alles dat je nu wil gaan zien prima per trein te bereiken is.

Reizen per trein is in Japan sowieso erg aangenaam. De treinen rijden akelig goed op tijd (99%, met een marge van slechts 15 seconden!), en afgezien van de vaak volgestouwde forensentreinen in de steden zijn ze altijd heerlijk ruim en comfortabel. En niet onbelangrijk, alles staat vrij duidelijk in het Engels aangegeven, daar zou de NS nog veel van kunnen leren. En als je voor vertrek bij het loket (waar meestal wel een paar woordjes Engels wordt gesproken) een plaats reserveert (gratis met railpass) krijg je ook meteen een handig kaartje met vertrek- en aankomsttijd, en eventuele overstappen.

Met een Japan Rail Pass is het allemaal nog best betaalbaar ook, daarmee mag je gedurende een bepaald aantal weken onbeperkt gebruik maken van alle treinen van de JR (de veruit grootste spoorwegmaatschappij van Japan), met als enige uitzondering de allersnelste Nozomi-shinkansens.

Er zijn ook nog wel een paar slaaptreinen, richting Sapporo bijvoorbeeld. Voor alles ten westen van Tokyo zijn die echter vrijwel overbodig, zolang je niet in één lange ruk van Tokyo naar Nagasaki wil zal je zelden langer dan een uur of drie in de trein hoeven zitten, er zijn meer dan genoeg interessante tussenstops. En ook met een railpass moet je nog wel een stevige toeslag voor een slaapcompartiment betalen.

Om een idee te krijgen, kijk eens op Hyperdia voor de dienstregeling in Japan, dan krijg je wat meer gevoel voor de afstanden en reistijden tussen de steden.

Bedankt voor de info Wizard!

Inderdaad dit wordt ons eerste bezoek aan Japan :slight_smile:

Stipte treinen zijn altijd handig, ik zelf heb geen ervaring met de NS maar als dit te vergelijken is met de Belgische NMBS dan snap ik wat je bedoelt (deze zomer 2 keer met de trein gereisd en 2 maal 3 uur later dan gepland aangekomen! Brrr…horror :p)

De reden waarom dat we aan het denken waren voor nachtbussen was omdat we op die manier eigenlijk een overnachting in een hostel of andere slaapgelegenheid konden vermijden.

We zijn nog maar op net begonnen met de planning van de reis dus elke comment/advies is welkom :chin:

Heeft er iemand ook nog goede strandlocaties in japan? (op het net vind ik hier niet echt veel over)

gr.
Joy

die eilandjes ergens onderin,okinawa zo uit mijn hoofd
kamakura bij tokyo in de buurt

http://japan-guide.com

Wij gaan in mei 3,5 week naar japan en ik was ook op zoek naar nachtbussen, met name ook ivm nachtje overnachting te besparen.
Geen idee of je er nog wat aan hebt, maar ik kwam via via op de volgende site terecht: http://www.japan-guide.com/e/e2366_tokyo.html#hiroshima

Je kunt hier kiezen voor een bepaalde reis van de ene stad naar de andere stad en dan kun je terug lezen welke busmaatschappijen er rijden. Op een andere site kwam ik tegen dat je met de volgende busmaatschappijen de JR pass kunt gebruiken: JR Hokkaido Bus, JR Bus Tohoku, JR Bus Kanto, JR Tokai Bus, West Japan JR Bus, Chugoku JR Bus, JR Shikoku Bus, JR Kyushu Bus en sommige of JR highway bus services, namelijk Sapporo-Otaru; Morioka-Hirosaki; Tokyo- Nagoya, Tokyo- Kyoto, Tokyo- Osaka, Tokyo- Tsukuba Center; Nagoya- Kyoto, Nagoya- Osaka; Osaka- Tsuyama, Osaka- Kasai Flower Center.

Misschien heb je er nog wat aan.

Heeft iemand hier ervaringen mee? Ik heb nu wel e.e.a. gevonden, maar wat de ervaringen daarmee zijn, weet ik natuurlijk nog niet. Ook tips hoor ik graag…

met nachttreinen is het bijna helemaal uit-al rijden er nog wel een paar. Sommige (=dus niet allemaal) hebben ook erg luxe seat-cars (heette ooit lady-car)-met bisnis-class style stoelen. Gratis met JR-pas. Als je de echte slaapwagen wilt gebruiken (nachttrains rijden over het oude smalspoor-dus zijn veel trager als de SKS) moet je uiteraard ook met je JRpas toeslag betalen en dat is niet mis-nachtje hostel is meest goedkoper. Ik heb geen echte tip-maar als je dat wilt (de nog resterende treinen rijden niet van/naar TYO-maar bvb Osaka-Kyushu en noord JPN-Hokkaido/Sapporo), vraag dan in een hostel een aardige JPner naar de spoorboek en het voor je op te zoeken.
JR heeft ook BUSSen-snachts- die gratis zijn met je pas-wel is resereren verplicht. die heten DREAMliner en rijden TYO-Osaka/Kyoto/Kobe en nog enkele lijnen. Zeer luxe-ook alweer bisnisstoelen. Tip: op de laatste dag van je pas kan je nog de bus van 23.30 nemen en de hele rit afmaken!
Verder zijn er nog diverse andere nachtbussen-maar die zijn niet van JR en moet je dus steeds betalen. Er is ergens een site die ze list-sommigen kun je schijnbaar zelfs in het engels en buitenlandse cr-cd boeken-op sites als busstation.net vind je die gelinkt.
Dit in hopelijk wat nuttiger aanvulling als dit keer onze wijsgeer wist.

Dankjewel, net weer wat extra informatie!
Onze eerste keer naar Japan. Hebben er erg veel zin in en genieten alleen al enorm van de voorbereidingen! Super om op dit forum zoveel informatie terug te kunnen lezen!

Ik lees op verschillende plaatsen op internet dat het leuk is om vanuit Tokyo een dagje naar Hakone te gaan en daar de round trip te doen met vijf verschillende vormen van vervoer. Klinkt als een gezellig dagje uit, maar is dat wel te doen in 1 dag? Heeft iemand hier ervaring mee?
En heeft iemand dan ook ervaring met de praktische kant van dit verhaal (moet/kan ik vooraf een ticket kopen? vanaf waar vertrekt de trein?).

Bedankt alvast! Jos

dat je eerst dat speciale ticket moet kopen lijkt me wel vanzelf spreken. Op het station van de privespoorlijn die daarheen rijdt. Als je met zo’n speciale supertrein wil, moet je wat extra yennen ophoesten (bah, maar dat schijt tegenwoordig gangbaar NLs te zijn) voor de toeslag en de reservatie. De kokuden (gewone stoptrein) kost niks extra. Meestal heten die tickets iets als ‘‘free kippu (=ticket)’’. Free=niet gratis, maar zo veel als je wil.
Tot je de terugreis aanvangt heb je alleen in de Hakone-zone vrij rondreizen, dus blijf wat langer om het er uit te halen.
Gezxellig in de NLse betekenis is een erg relatief begrip in Nihon.

Wellicht was ik niet duidelijk: met ‘vooraf’ bedoelde ik voorafgaand aan de dag van vertrek, dus een paar dagen eerder. Met andere woorden: moet er nog iets gereserveerd worden of kan ik op de bonnefooi naar het station en een kaartje kopen?
Gezelligheid zit in jezelf, toch :slywink:? Het gaat mij er meer om dat het niet te gehaast wordt om te genieten als ik de hele ronde in 1 dag wil doen.

Hallo,

Ik heb gemaild naar de organistatie die de free pass uitgeeft (via japan-guide.com) en die mailden terug dat je de pass gewoon bij het station in Odaware kunt kopen. (En natuurlijk ook in Tokio)

Ik heb nog geen ervaring, we gaan in mei naar Japan.

Groeten.
veel plezier mer de voorbereiding

1 like

Hoi,

Je kunt de freepass in Odawara kopen en dan is het openbaar vervoer (wij hebben de bus genomen) naar Hakone gratis. Alles is goed te doen in een dag, kabelbaan, trein, piratenboot en je hebt dan ook nog tijd om in een van de bergstations een wandeling op de vulkaan te maken en zwarte eieren te gaan eten.
Wij vonden het een erg leuke, gezellig dag. Je komt heel veel Japanse gezinnetjes/families tegen die ook een dagje uit zijn. Wij hebben een meerdaagse pas genomen, wij hebben in Hakone overnacht.

1 like