Transport in Japan

Onlangs besloten om naar Japan te gaan naar vele omzwervingen in de wereld.
Al veel gekeken naar een en ander, vooral transport,maar begrijp er nog weinig van.

Kiezen voor een JR pass biedt veel mogelijkheden maar is het dat echt wel ???

Ik kom er echt niet uit.

Twee simpele dingen:
Je leest veel over het transport van bijvoorbeeld Tokyo naar Nikko. Maar ik kom er niet uit of je nu met de JR pass wel of niet in een keer naar Nikko kunt of dat het niet mogelijk is zonder overstappen.

Tweede voorbeeld van Hiroshima naar Tokyo, volgens mij moet je wel 3 of 4 keer overstappen voor je er bent. Klopt dat ?

Wie helpt mij verder?

Alvast bedankt!

Ger

Een JRP is zonder meer zeer praktisch als je flinke (en dus dure) afstanden aflegt. Maar ook weer niet in alle gevallen zaligmakend.

Wat betreft Nikko: met JRP is de meest praktische route om de shinkansen naar Utsunomiya te nemen, en daar over te stappen op de JR Nikko lijn. Zonder JRP zou het gunstiger zijn om niet met JR maar met Tobu te reizen, die hebben vanuit Asakusa een directe verbinding naar Nikko, en ook enkele gunstige voordeelkaarten.

En voor Hiroshima: er zijn directe verbindingen, echter betreft dat de Nozomi-dienst waarop de JRP niet geldig is. De Hikari vanuit Tokyo gaat maar tot Okayama, dus zal je ergens tussen Shin-Osaka en Okayama een overstap moeten maken.

Was je al bekend met Hyperdia? Dat is een Engelstalige reisplanner waarin alle treinen, metro’s en trams voorkomen. Heeft wel wat eigenaardigheden die je even door moet hebben, maar is desondanks onmisbaar voor een treinreis door Japan

Dank voor je reactie en tips.
Had de app inderdaad al gedownload en wat gekeken, blijft een beetje complex.
De tip om met een andere maatschappij dan JR te reizen ook al gezien maar verdwaal vervolgens in de keuzes, elke lijn op een ander tijdstip slechts heeft weer een andere naam. Waarom? Zoek je je dan niet moe voor je iets vindt?

We komen overigens om 23.00 uur aan op Haneda.
Hoe kom je op dat tijdstip in de stad, ik zie dan geen verbindingen meer. Vreemd.
Moet je dan een taxi nemen, wat zijn de kosten, of is het beter op de airport te overnachten.

Het is inderdaad belangrijk om te weten welke stations je moet hebben, Hyperdia zelf is daar bepaald niet behulpzaam in. Tokyo heeft meer dan 2000 stations, maar slechts één daarvan heet daadwerkelijk Tokyo. Of nog een bekend voorbeeld: als je naar Fukuoka wil, selecteer dan Hakata, want Fukuoka Station ligt ruim 900 kilometer verdeop ergens ergens bij Kanazawa…

Hiervoor is een site als Japan Guide handig, zij geven bij alle bezienswaardigheden ook netjes aan hoe je er komt. Of anders uiteraard Google maps. Maar ook sites van hotels en bezienswaardigheden geven meestal wel aan bij welk station je moet zijn, alleen niet altijd in het Engels…

Wat dan wel weer handig is van Hyperdia: indien er meerdere stations vlakbij elkaar liggen zal hij “lopen” ook meetellen, en je dus niet kost wat kost naar het gekozen station sturen.

Het is soms even puzzelen, maar met een beetje voorbereiding valt het allemaal wel mee. Het is een beetje een luxeprobleem ontstaan door het enorme aantal spoorlijnen en stations, zeker in steden als Tokyo en Osaka.

Wat betreft het vliegveld, de laatste trein richting Tokyo Station (en de rest van de Yamanote-lijn) gaat rond middernacht. Maar als je dan nog een daarop aansluitende trein moet hebben zal het uiteraard nog wat krapper worden. Bussen zouden tot 2 uur 's nachts moeten rijden, maar daar heb ik geen ervaring mee. Uiteraard zijn er dan altijd nog taxi’s, maar zeker als je dan wat verder van het vliegveld moet wordt dat een hele kostbare grap.

Voor de zekerheid zou je een hotel direct bij het vliegveld kunnen nemen, of anders net iets verder weg in Kamata. De laatste trein naar Keikyu-Kamata gaat om 0.20 uur, en aangezien dat op maar een paar kilometer van Haneda ligt zouden eventuele taxikosten ook nog wel te overzien zijn.

Normaal gesproken zou een uur voldoende moeten zijn, maar dan mag er uiteraard helemaal niks tegenzitten. En als je er voor het eerst bent zal je uiteraard toch ook even de weg moeten vinden, en waarschijnlijk ook nog even langs de ATM moeten, en dan zal het toch krap worden.

Ik heb mijn voorlopig reisschema eens in elkaar gezet om te kijken wat de kosten van transport zijn.
Zie hieronder met een vergelijk tussen reizen met en zonder JR pas.
Kom tot de conclusie dat in de 28 dagen dat ik een pas nodig heb, 7 en 21 dagen, dat we bij reizen zonder pas € 150 minder kwijt zijn dan reizen met de pas.
De vraag rijst dan of het dat waard is, je hoeft geen kaartjes apart te gaan kopen, in de rij te staan voor kaartjes, tijdverlies met deze dingen enzovoorts. Verder is mijn vraag als je een kaartje koopt is het dan gewoon geldig op het traject voor de hele dag, zoals hier in Nederland, of alleen voor een bepaald vorig gekozen tijdstip.

Graag ook wat advies over de route of deze te doen is en niet te druk, of net te veel tijd ergens.
Sorry voor de misschien wat onduidelijke opmaak maar het lukt niet om het excelbestand “mooier” over te zetten.

Dag;Datum;Activiteit;Verblijf;Kosten zonder pas;Kosten met pas
;woensdag 11 juli 2018;Vertrek Dusseldorf;;;
;donderdag 12 juli 2018;Aankomst Tokyo;Luchthaven;;
;vrijdag 13 juli 2018;Naar Tokyo;Tokyo;;
;zaterdag 14 juli 2018;Tokyo;Tokyo;;
;zondag 15 juli 2018;Tokyo;Tokyo;;
;maandag 16 juli 2018;Reizen naar Nikko;Nikko;3.020,00;3.020,00
1;dinsdag 17 juli 2018;Nikko;Nikko;;
2;woensdag 18 juli 2018;Reizen naar Matsumoto;Matsumoto;11.800,00;0
3;donderdag 19 juli 2018;Magome;Matsumoto;;
4;vrijdag 20 juli 2018;Kamikochi;Matsumoto;;
5;zaterdag 21 juli 2018;Reizen naar Mount Fuji;Gora;9.020,00;2.640,00
6;zondag 22 juli 2018;Mount Fuji;Gora;;
7;maandag 23 juli 2018;Mount Fuji;Gora;;
8;dinsdag 24 juli 2018;Reizen naar Kyoto;Kyoto;12.230,00;670
9;woensdag 25 juli 2018;Kyoto;Kyoto;;
10;donderdag 26 juli 2018;Kyoto;Kyoto;;
11;vrijdag 27 juli 2018;Dagtocht vanuit Kyoto naar Arashiyama’s Bamboo Groove;Kyoto;660;220
12;zaterdag 28 juli 2018;Reizen naar Nara;Nara;710;0
13;zondag 29 juli 2018;Nara;Nara;;
14;maandag 30 juli 2018;Nara;Nara;;
15;dinsdag 31 juli 2018;Reizen naar Koyasan;Koyasan;1.140,00;0
16;woensdag 1 augustus 2018;Koyasan;Koyasan;;
17;donderdag 2 augustus 2018;Reizen naar Osaka;Osaka;870;690
18;vrijdag 3 augustus 2018;Osaka;Osaka;;
19;zaterdag 4 augustus 2018;Reizen naar Himeji;Himeji;1.490,00;0
20;zondag 5 augustus 2018;Reizen naar Okayama;Okayama;3.220,00;0
21;maandag 6 augustus 2018;Bezoek Naoshima vanuit Okayama;Okayama;;
22;dinsdag 7 augustus 2018;Reizen naar Hiroshima;Hiroshima;5.500,00;0
23;woensdag 8 augustus 2018;Hiroshima;Hiroshima;;
24;donderdag 9 augustus 2018;Reizen naar Miyajima;Miyamjima;410;0
25;vrijdag 10 augustus 2018;Miyajima;Miyamjima;;
26;zaterdag 11 augustus 2018;Reizen naar Tokyo;Tokyo;18.040,00;0
27;zondag 12 augustus 2018;Tokyo;Tokyo;;
28;maandag 13 augustus 2018;Vertrek Tokyo;;3.220,00;0
;dinsdag 14 augustus 2018;Aankomst Dusseldorf;;;

;;;Yen;71.330,00;7.240,00

;;;Euro;570,64;57,92
;;;Euro;;663

;;;Euro;570,64;720,92

Wat betreft de route, lijkt me zeker niet te druk, ik denk dat je juist mooi de tijd overal neemt, zonder ook weer te lang ergens te blijven hangen. Ik zie wel dat je nu alle bestemmingen in Kansai direct na elkaar hebt, wellicht in idee om dat over twee blokken te verdelen met Himeji/Okayama/Hiroshima daar dan tussen? Dat deelt de lange terugreis ook weer een beetje op.

Over de railpass: bij een paar tientjes prijsverschil zou ik alleen al voor het gemak en flexibiliteit voor de railpass kiezen, maar €150 is een beetje veel van het goede. Ik zit dan vooral te denken of je met een beetje schuiven wellicht de langere afstanden toch binnen 3 weken zou kunnen krijgen. En dan zit ik vooral even naar Nikko, Matsumoto en Hakone (Gora) te kijken. Stel dat je dat splitst, Nikko nog zonder JRP bezoekt (Tobu heeft daar eventueel een gunstige pas voor), en hem dan pas in laat gaan voor de reis naar Matsumoto. En dan van daar uit door richting Kyoto, en Hakone dan juist pas helemaal aan het eind doen als laatste stop voor terugkeer in Tokyo op de laatste dag dat de JRP geldig is. Vanuit Hakone terug naar Tokyo is wanneer je lokale treinen neemt ook maar iets van 2000 yen, dus dat zou ook zonder JRP wel te doen zijn.

Als ik dan zo even tel zou je nu net een dag te kort komen, maar dat lijkt me dan wel de moeite waard om ergens een dagje te snijden. Bijvoorbeeld in Nara, want met ook al die dagen in Kyoto en Koyasan ligt het gevaar van Tempeleritis wel op de loer. Of ervan uitgaand dat je Himeji vooral voor het kasteel en Okayama voor de tuin zal bezoeken, met een beetje goede wil zou je die ook op één dag kunnen doen, en desnoods dan nog doorreizen naar Hiroshima. En mocht je geen zin hebben in nog een extra dag Tokyo op het eind, wellicht nog een extra tussenstop in Kamakura/Enoshima? Gezien de rest van je route lijkt me dat ook wel in je straatje passen.

En vlieg je trouwens ook terug vanaf Haneda? Overweeg dan wellicht ook om die laatste dagen dan in Yokohama in plaats van Tokyo door te brengen. Het ligt weliswaar zo dicht bij elkaar dat het allemaal niet heel veel uitmaakt, maar het is toch net weer even iets anders en qua vervoer ideaal. Mocht je terugvliegen vanaf Narita Airport dan zou je wel wat extra reistijd hebben, al zou je dan uiteraard altijd nog kunnen overwegen de laatste overnachting alsnog in Tokyo of desnoods in het stadje Narita te doen.

Heb op basis van jouw informatie gekozen voor 2 keer een pas van 7 dagen, is het meest gunstige en (gedeeltelijk) dus gemakkelijk.
Had eerst een hotel geboekt dicht bij de luchthaven Haneda omdat ze een shuttle bus hebben.
Helaas blijkt nu dat ze je niet meer ophalen rondom de klok van 23.30 uur.
Ben nu toch van plan een taxi te nemen meteen naar Asakusa ( hotel Hatago).
Moet je deze taxi van te voren regelen of kun je gewoon ergens naar een standplaats van taxis gaan en er een pakken en wat is het tarief. We komen aan om 22.45 gepland, dus ik denk dat we ergens rondom middernacht een taxi nodig hebben. We zijn met twee personen en elk 1 koffer

Het zal geen probleem zijn op het vliegveld ter plekke een taxi te regelen, maar hou er rekening mee dat Asakusa een behoorlijk eind is en daardoor knap prijzig zal zijn. Ik zie net dat er flat-rate taxi’s zijn, dus voor een vooraf vastgestelde vaste prijs naar diverse delen van Tokyo. Voor Asakusa (Taito-ku) is dat 7200 yen, plus na 22u nog 1400 yen extra, met de huidige koers in totaal dus €67. Een flinke smak geld, maar tegen normale tarieven zou je zeker meer dan 10.000 yen kwijt zijn. Als ik het zo lees hoef je die niet vooraf te regelen, dat tarief wordt toegepast vanaf de taxi-stands bij Haneda.

Ik zou dan toch nog steeds overwegen de eerste nacht in bijvoorbeeld Kamata te doen: meer kans dat je dat nog per OV kan bereiken, en met een taxi is het dan altijd nog fors goedkoper.