Wij hebben geboekt!!! We gaan in april 2016 voor twee weken naar Japan. Onze planning is als volgt:
9 april Amsterdam β Tokio
10 april β Tokio (Hotel Villa Fontaine Tamachi)
11 april β Tokio
12 april β Tokio
13 april β Tokio
14 april β Tokio
15 april β Tokio β Kyoto (Dormy Inn Premium hotel Kyoto Ekimae)
16 april β Kyoto
17 april β Kyoto
18 april β Kyoto
19 april β Kyoto
20 april β Kyoto β Tokio (hotel vlakbij Luchthaven Narita, nog te boeken)
21 april: Tokio β Amsterdam
We hebben voor deze 2 plaatsen gekozen zodat we de plaats goed kunnen leren kennen en de sfeer goed hopen te kunnen proeven. In Tokio wil ik bijvoorbeeld elke dag een andere wijk bezoeken.
Ik heb de volgende vragen:
Is het handig om wel of geen JR pass te bestellen aangezien wij alleen maar van Tokio naar Kyoto reizen en andersom?
Of kun je die pas binnen Tokio en Kyoto ook gebruiken, in de metro bijvoorbeeld?
Ik maak me een soort zorgen over dat ik de weg niet kan vinden in de stad, is het reizen met de metro net zo goed geregeld als bijvoorbeeld New York?
Heb je nog andere tips die ik absoluut moet weten dan hoor ik het graag!
Je kunt inderdaad in Kyoto en Tokyo ook nog de Railpass gebruiken, maar alleen op JR lijnen. De trip van Tokyo naar Narita kun je met de Narita Express doen. Als je vanuit Kyoto een dagje naar Osaka, Himeji, Nara, of Hiroshima gaat kun je de pass ook gebruiken.
Tokyo heeft veel meer lijnen dan NY of Londen en is ook een stuk groter, maar als je je goed voorbereid zou het geen probleem moeten zijn. Het personeel is ook heel behulpzaam. Het is ook handig om vooraf te checken welke uitgang het dichtst bij je bestemming is. Een station kan groot zijn en vele exits hebben en als je meteen de juiste uitgang neemt kan het je veel tijd schelen. Op de perrons vind je ook informatieborden over de uitgangen. Neem even de tijd om je te oriΓ«nteren, het kan je echt veel tijd schelen.
Japan is efficiΓ«ntie! Dus super geregeld. Daarbij zijn Japanners super behulpzaam. Vaak hebben ze personeel staan bij automaten. Die mensen kun je alles vragen. Daarnaast staat alles ook aangegeven in het Engels in Tokyo en Kyoto.
Ja, probeer ook zeker wat mee te krijgen van het Japanse eten. In Tokyo kan je bijvoorbeeld de meest verse sushi ooit vinden op de vismarkt. In Japan is tip niet gebruikelijk en krijg je altijd gratis iets te drinken bij je eten, vaak water of thee.
Hoi,
bepaal vooraf welke βgroteβ ritten je wilt gaan doen naast de Tokyo-Kyoto-Narita rit om te bepalen of een railpass goedkoper is dan losse kaartjes.
Ik denk dat jullie ook genoeg hebben aan een pas van een week, als je alle grote/dure ritten binnen die periode plant. De rit van Kyoto naar Narita moet je dan dus plannen op de laatste dag dat de pas geldig is.
In Tokyo kun je veel doen met de metro. Stukken in de stad met de trein reizen is ook niet zo duur, daarvoor zou het zonde zijn om de railpass te gebruiken.
In Kyoto is er een uitgebreid busnetwerk. Als je van plan bent om drie of meer busritjes te maken op een dag, kun je de buspas van 500 yen per dag gebruiken.
Ik kwam ook een app tegen voor de metro in Tokyo (klik). Ik heb deze zelf (nog) niet gebruikt, maar misschien vind je hem handig.