Advies route Japan en rail pass

Hi,

Ik ben al enige tijd bezig met de route in Japan. Na feedback te hebben gekregen van mensen die hier gewoond hebben, kom ik tot de volgende route. Graag hoor ik of deze route realistisch is en of er steden/plaatsen ontbreken die je echt gezien moet hebben.

1
AMS - Tokyo

2
Tokyo

3
Tokyo

4
Tokyo - Kamakura from Tokyo

5
Tokyo - Nikko from Tokyo

6
Tokyo - Takayama

7
Takayama

8
Takayama - Kyoto

9
Kyoto

10
Kyoto (Fushimi Inari - tempel)

11
Kyoto - Nara

12
Kyoto

13
Kyoto - Mt. Koya

14
Mt. Koya - Hiroshima

15
Hiroshima (island Miyajima)

16
Hiroshima – Kumamoto

17
Kumamoto - Mount Aso

18
Kumamoto - Kurokawa Onsen

19
Kumamoto - Nagasaki

20
Nagasaki

21
Nagasaki - Osaka

22
Osaka

23
Osaka - Kuching

Tevens is mij de JP rail pass niet geheel duidelijk. Ik ga ervan uit dat ik de 21 daagse pas nodig heb en dat ik deze activeer wanneer ik Tokyo verlaat. Van het station naar de stad moet ik dan een apart kaartje kopen. Waar geldt deze pass nog meer niet?

Bedankt voor de input alvast :slight_smile:

Groet,
Isabel

Zo op het eerste gezicht lijkt me dit een prima route waarbij je veel mooie plaatsen aandoet. Uiteraard is er nog veel meer moois te zien, maar je kan nu eenmaal niet alles in één reis proppen.

Wat betreft de railpass, je zou wellicht nog kunnen overwegen om Osaka en Kyoto om te wisselen, dan zou je alle lange afstanden in 14 dagen kunnen doen en dus een goedkopere JRP nemen. Het is dan echter even rekenen (met hulp van Hyperdia) hoe dat met de beoogde dagtrips uitpakt, het voordeel zal niet heel groot zijn zodat puur voor het gemak een 21-daagse pas wellicht nog steeds een betere optie is.

Als ik me niet vergis kan je hem sowieso inderdaad voor de hele route gebruiken, alleen voor lokaal vervoer (metro’s, trams en wellicht enkele lokale treinen) zou je dan nog losse kaartjes moeten kopen, of makkelijker, hiervoor een Suica-chipkaart nemen. Ook hebben diverse steden (o.a. Kyoto en Kumamoto) bus- of trampassen die al vrij snel rendabel zijn, dit in tegenstelling tot de diverse dagkaarten van Tokyo.

Hele mooie route. Bedoel je een treinkaartje van het vliegveld naar Tokyo? Dat zal afhangen van de locatie/hotel in Tokyo waar je verblijft. Er zijn treinen en bussen die je rechtstreeks of indirect kunnen brengen: Tokyo Station to Narita Airport: How to get to and around Narita Airport - Access, Transport and Orientation
Als je locatie in Tokyo bekend is kan ik je beter adviseren.

Voor het laatste stuk naar Mt Koya (tussen Osaka en Mt Koya) is de JR Pass niet geldig.

Ook Kurokawais niet met JR te bereiken. Tot aan Aso kun je met de JR. Vanaf Aso is er een bus. Als je reistijd wilt besparen is het denk ik handiger om vanuit Aso door te reizen naar Kurokawa. Wellicht is dat al de bedoeling.

Vanuit Takayama is Shirakawa-go iets wat je gezien moet hebben.

En uiteraard ook het vliegveld, steeds meer internationale vluchten gaan op Haneda.

Bedankt voor jullie informatie! Dit helpt mij ontzettend.

Goed om te weten dat ik Kurokawa direct via Mount Aso kan bereiken, dan hoef ik idd niet om te rijden.

Is het aan te raden om alle accommodaties van tevoren vast te leggen in Japan? En hebben jullie een advies waar ik in een Ryokan moet verblijven?

Gr. Isabel

Het is niet gebruikelijk in Japan zonder reservering een hotel binnen te lopen, al heb ik daar zelf sowieso geen ervaring mee. Ik he wel ooit van een forumlid gehoort dat hij eerst te horen kreeg dat het hotel vol zat, vervolgens in de lobby online heeft gereserveerd, en vervolgens weer terug liep naar de balie om alsnog in te checken…

Maar afhankelijk van wanneer je gaat kan het sowieso vrij druk zijn, de bezettingsgraad van hotels is over het algemeen behoorlijk hoog. Echter wel een voordeel: bij de meeste hotels in Japan kan je tot kort vantevoren nog gratis annuleren, vaak zelfs nog op de dag van aankomst tot aan de inchecktijd. Ik boek daarom eigenlijk altijd alles vooraf en bij twijfel in drukke periodes soms zelfs dubbel in verschillende plaatsen voor dezelfde nacht, en annuleer of schuif onderweg net naar hoe het me dan het beste uitkomt.

Met ryokans heb ik niet echt veel ervaring, alleen tijdens m’n eerste reis heb ik daar een keer overnacht. Zou ik eigenlijk vaker moeten doen, maar ik beschouw hotels wellicht toch iets teveel puur als praktische verblijfplaats.

Ik ben er zelf nog niet geweest, *maar Kurokawa is denk ik de beste plek voor een Ryokan overnachting. Andere plekken zouden Miyajima en Takayama kunnen zijn. Gero Onsen, onderweg naar Takayama, is ook een goede plek voor een Ryokan overnachting. Nikko is ook een mooie plek. Maar ik denk dat bij iedere Japanner, Kurokawa bovenaan zou staan uit deze keuzemogelijkheden.

Een (luxe) Ryokan moet je wel reserveren, omdat uitgebreid ontbijt en diner vaak inbegrepen is. Bij het voorbereiden van de maaltijden wordt er vaak rekening gehouden met het aantal gasten.

Hotels kun je ook beter reserveren, maar dat kan zoals Wizard zegt ook op de dag zelf of de dag ervoor. En het hangt af van de periode wanneer je gaat. Kyoto heeft bijvoorbeeld meerdere drukke seizoenen.

Dank voor alle informatie!