Wij vertrekken op 15 mei eindelijk naar Japan en vroeg mij af of mijn planning goed te doen is en 18 dagen:
vertrek
aankomstTokyo
Tokyo sightseeing
Tokyo dagtrip kamakura
Tokyo Hakone, Mt Fuji
Tokyo - Kyoto
Kyoto dagtrip nara
Kyoto
Kyoto
Kyoto
Kyoto - Hiroshima
Hiroshima
Miyajima
Miyajima - Osaka
Osaka
Osaka - Tokyo
Tokyo
vertek
De dagen in kyoto vul ik met dagtrips, het enige probleem is dat ik eindig in osaka en weer helemaal terug moet naar tokyo. ik dacht aan een 2 weekse railpass die op dag 5 dan van start gaat. Is deze planning een beetje te doen of mis ik wat dingen? Wil wel een beetje de highlights gezien hebben.
Ik vind dat jouw reisschema er goed uit ziet.
Je maakt een mooie ronde, en je blijft lang genoeg bij iedere plaats om er toch heel wat van te zien.
Osaka - Tokyo is binnen 3 uur te doen, dus dat lijkt mij mee te vallen.
Voor wat betreft de railpass zal het er om hangen. Een pas voor 2 weken kost Y 45.100, van 1 week Y 28.300.
Als je de pas voor 1 week neemt, dan kun je die op dag 10 in laten gaan. Dan kun je 3 lange ritten hiermee afdekken. Op dag 10 kun je dan met de pas naar Nara gaan. De lange rit die je dan los moet betalen is die van Tokyo naar Kyoto. Deze rit kost ca 13.500.
Toch zal het niet zoveel uitmaken of je de pas van 1 week of van 2 weken neemt. Met de pas kun je binnen Tokyo ook met de trein rijden. In Tokyo heb je een ringbaan (voor de trein dus), waarmee je de belangrijkste wijken van Tokyo kunt bereiken (naam van de ringbaan is me even ontschoten). Al die kleine treinritten bij elkaar kosten ook wat.
Het gebruik van de pas is ook wel gemakkelijk in plaats van al die losse kaarten kopen.
Of je de highlights zult zien hangt af van hoe je de dagen in m.n. Tokyo en Kyoto invult. In dit forum kun je in ieder geval veel hierover lezen.
Je hebt dan ook gelijk een OV-chipkaart (een goede) met tegoed voor in Tokyo. Als je hem inleverd aan het eind krijg je de waarborgsom (5euro) zelfs terug.
Hoewel sommigen nooit genoeg krijgen van Japanse tempels en tuinen, heb je met Kyoto, Nara en Kamakura veel ervan. Ik zou Kamakura eruit laten of Kamakura aan het einde inplannen zodat je na Kyoto en Nara nog er vanaf kunt zien.
Andere highlights om te overwegen zijn:
Nikko, indrukwekkende schrijn vlakbij Tokyo
Originele Japanse kastelen (die in Hiroshima en Osaka zijn herbouwd na WWII):
Hikone, niet ver van Kyoto
Matsumoto, een van de mooiste kastelen in Japan
Bedankt voor alle info!
Ik heb idd een dagtrip naar Nikko erbij gepland, ben alleen niet zeker over matsumoto, is volgens mij best een lange afstand vanaf tokyo. Zou dit in een dag te doen zijn?
Ik ga nog even kijken naar de losse treintickets of combitickets voor de eerste week. misschien ben ik dan met 1 week JRP goedkoper uit.
Vanuit osaka terugvliegen was beter geweest, maar heb m’n retourticket al geboekt dus die paar uurtjes treinen extra moet ik maar aan geloven dan…
Met de Shinkansen via Nagano is Matsumoto in minder dan drie uur te bereiken. Natuurlijk ook afhankelijk van waar in Tokyo je verblijft. Als je vroeg vertrekt ben je er voor 10u en heb je de rest van de dag om er rond te kijken. De Shinkansen is heel comfortabel, dus je kan gemakkelijk een dutje doen net als de Japanners. En je haalt op deze manier meer uit je 14daagse pas.
Je kunt trouwens als je wilt geld besparen door bv Kyoto 4 dagen en Hiroshima/miyajima/Osaka ieder een dag te doen. Dan heb je genoeg aan een 7daagse pas, maar wordt het wel wat gehaast.
Als je een dagje minder in Kyoto zou doen zou je een overnachting in Matsumoto tussen Osaka en Tokyo in kunnen plannen. Als je bijtijds vertrekt heb je dan tijd zat voor het (prachtige!) kasteel.
Onderweg van Matsumoto naar Tokyo zou je dan nog een sidetrip naar Kawaguchiko kunnen overwegen (bagage in een kluisje in Otsuki en dan het boemeltje naar Kawaguchiko), hiervandaan heb je als het weer even meezit een prachtig zicht op Mt. Fuji. Wellicht zou je dit dan ook als alternatief voor Hakone kunnen doen, je hebt anders wel erg weinig tijd voor Tokyo.
(voor het idee, ik ben net twee weken terug van mijn derde trip naar Japan, ik zou eigenlijk maar 5 dagen in Tokyo blijven, maar heb 2 nachten Yokohama geannuleerd en die stad tot dagtrip gedegradeerd en mijn hele trip naar Kanazawa geschrapt om zo in totaal 9 dagen in/rond Tokyo door te kunnen brengen. En dan nog had ik eigenlijk best langer willen blijven…)
Aan de andere kant, als je op dag 16 (als ik goed heb geteld is dat een zondag) vroeg naar Tokyo vertrekt heb je weer mooi de tijd voor Harajuku en Yoyogi Park. En dat is nu juist iets wat je op een zondag moet beleven…
Nog een andere highlight die vaak op het forum wordt genoemd is een Koyasan tempelovernachting. Zelf nooit gedaan, maar zeker van plan ooit te doen.
Een andere tip voor als je de 14daagse railpass neemt: Matsushima
Ook als verre dagtrip vanuit Tokyo te doen. Het is 1u40min naar Sendai en vanaf Sendai 30min naar Matsushima. Het is volgens de Japanners een van de drie mooiste landschappen van Japan. Het is een baai met heel veel kleine eilandjes en een tempel. Je kunt er een prachtige bootocht door de baai maken.