Eindelijk is het zover; na jaren van een reis naar Japan gedroomd te hebben gaat het er nu van komen. In juli / augustus gaan mijn vriend en ik voor 2 weken naar Japan.
We hebben al wat research gedaan en dit is hoe onze route er voor nu uitziet. Het stukje Kyoto-Nara-Mount Koya-Osaka is waar ik graag wat feedback op wil.
Verder zijn insiders tips ook meer dan welkom.
21-7: aankomst Tokyo (19.00)
22-7: Tokyo
23-7: Tokyo
24-7: Tokyo -> Takayama
25-7: Takayama -> Kyoto
26-7: Kyoto
27-7: Kyoto
28-7: Kyoto -> Nara
29-7: Nara -> Mount Koya
30-7: Mount Koya -> Osaka
31-7: Osaka
01-8: Osoaka -> Tokyo
02-8: Tokyo
03-8: Tokyo
04-8: Tokyo -> Beijing (dep. 10.35)
Volgens mij is het voor ons het voordeligst om een JR Pass voor 7 dagen te kopen en dan vanaf 24-7 tot en met 30 juli te gebruiken. Dus vanaf vertrek uit Kyoto tot vertrek naar Osaka vanaf Mount Koya. Voor Osaka - Tokyo willen we dan een los ticket kopen.
Zoals ik zei, het stuk vanaf Kyoto tot vertrek uit Osaka, daar ben ik nog niet helemaal zeker over. Is dat te krap of moet dat wel lukken?
Een enkeltje met de Shinkansen van Osaka naar Tokyo kost al snel rond EUR 100 p.p. Een JR Railpass voor 14 dagen kost EUR 329. Dus als je een JR Railpass zou kopen voor 14 dagen betaal je “maar” rond EUR 29 meer. Je kan deze pas dan ook gebruiken om naar Takayam, Kyoto, Nara, Osaka en weer terug naar Tokyo te gaan. En in Tokyo kan je als je de cirkellijn neemt ook gebruik maken van je JR pass.
Om naar Mount Koyasan te komen kan je het beste een World Heritage Ticket kopen of een Kansai Thru Pass. Met deze kaart heb je alle vervoerskosten om vanuit Osaka Namba station naar Mt Koya te komen. En je moet met een treintje, soort kabeltrein etc. Als je deze pas hebt kan je gelijk doorlopen want alles sluit heel strak op elkaar aan (de overstappen staan heel duidelijk aangegeven waar je naar toe moet lopen). Je bent zeker een halve dag bezig om er te komen vanuit Osaka Namba.
Als je toch geen 14 dagen JR Railpass wilt kopen dan kan je beter proberen de dagen zo in te plannen dat je Takayama als laatste aandoet. Dus eerst naar Kyoto, Nara, Osaka en Mt Koya en dan met je JR Railpass via Nagano (overstap) naar Takayama. Vanuit Takayama (ligt dichterbij Tokyo dan Osaka) kan je nl ook een bus pakken naar Tokyo (5,5 uur rijden) die kost ong. EUR 50 enkele reis pp. Dus voordeliger dan enkele reis van Osaka naar Tokyo.
Inmiddels hebben we besloten om Takayama te vervangen door Hakone. Het is nu alleen hopen dat het daar rustig blijft.
Verder hebben we de kosten bekeken van alles losse treinkaartjes én de prijs van een twee weekse JR pass en die laatste kost ongeveer net zo veel. Besloten om de pass dus maar te nemen.
In Hakone is een level 2 afgegeven voor de vulkaan (dont go near the crater).
Voor de rondreis houdt dit in dat de kabelbaan en het vulkanisch gebied Owakudani zijn afgesloten.
Een busdienst verzorgt nu het weggevallen stuk.
Als ik de flimpjes zo zie verwacht ik niet dat de restricties binnenkort worden opgeheven, maar er blijft hiernaast nog genoeg te doen in Hakone, zoals te zien op de official site (eng).