We gaan op 31 oktober (aankomst 1 november) naar Japan en willen de volgende route gaan doen. Eindbestemming per dag is locatie waar we blijven slapen.
1 nov: Tokyo (aankomst in de ochtend)
2 nov: Tokyo
3 nov: Tokyo
4 nov: Tokyo (dagje Nikko)
5 nov: Tokyo
6 nov: Tokyo - Hakone
7 nov: Hakone - Takayama
8 nov: Takayama
9 nov: Takayama - Kyoto
10 nov: Kyoto
11 nov: Kyoto
12 nov: Kyoto
13 nov: Kyoto - Nara
14 nov: Nara - Koyasan (in Tempel overnachten met monniken)
15 nov: Koyasan - Osaka
16 nov: Osaka
17 nov: Osaka - Hiroshima (stop in Himeji)
18 nov: Hiroshima - Miyajima
19 nov: Miyajima - Fukuoka
20 nov: Fukuoka (sumo toernooi)
21 nov: Fukuoka - huis
Nu hebben we een paar vragen.
We willen een JR railpass gaan aanschaffen maar twijfelen of het nodig is voor 14 dagen (van 6 tm 19 nov) of voor 21 dagen. Wie kan hierin adviseren?
Ik vind het erg lastig om te kiezen welke treinen ik moet hebben om ergens te komen. Spreekt het allemaal wel voor zicht als we daar zijn of kan ik hier makkelijk dingen uitzoeken? Is reserveren van plaatsen in treinen nodig? We reizen met 2 personen en 2 grote stukken bagage van plek naar plek.
We twijfelen om Hakone te bezoeken. Is dit de moeite voor 1 dag? Of kunnen we beter een dagje naar de Fuji meren?
Is er iemand eerder naar een Sumo Toernooi geweest? Is het de moeite om hier vanaf het begin bij te zijn want ik hoor dat de mooie gevechten over het algemeen later op de dag plaatsvinden.
hoeveel YEN nemen jullie contant mee?
is 100 euro per dag (met 2 personen) haalbaar als je niet al te veel op je centen wil letten (voor alles EXCL. overnachting en JR railpass?)
Verdere aanvullingen en of tips zijn altijd van harte welkom!
Ziet eruit als een degelijk plan, met genoeg interessante bestemmingen maar ook weer niet overhaast. Wel zou ik overwegen om Nara al dagtrip te bezoeken, dat scheelt je weer een keer verkassen. Hetzelfde gaat wellicht op voor Miyajima, al kan ik me voorstellen dat een overnachting op het eiland ook wel z’n charme heeft.
Aangezien je alle lange reisafstanden reeds binnen 14 dagen hebt zou ik zeker gewoon voor een 14-daagse pas gaan. Voor Nikko kan je de Tobu Free Pass nemen, die kost 2670 yen p.p. Dan zou je gedurende de overige dagen in Tokyo nog ruim 10.000 yen weg moeten treinen, dat gaat je zonder verre uitstapjes buiten de stad echt niet lukken. Met je beoogde route haal je een 14-daagse pas er overigens wel uit, en alles wat je in die dagen extra reist is extra winst.
Zeker op de hoofdroutes valt het allemaal erg mee. Op de stations hangen duidelijke borden in het Engels, dat kan haast niet mis gaan. Sterker nog: daar kan de NS nog een hoop van leren. Bij kleine stations op minder frequent bediende boemellijntjes kan het soms weleens een ander verhaal zijn, maar daar zal niet snel last van hebben. Reserveren is meestal niet echt nodig, maar zeker als je met bagage reist wel praktisch. Dan weet je dat je een plaats hebt en waar je op het perron moet staan, en hoef je niet met je spullen de trein door te sjouwen op zoek naar een plekje.
Ik heb Hakone zelf als dagtrip vanuit Tokyo bezocht, maar ik kan me voorstellen dat het na de drukte van Tokyo wel even een leuke afwisseling is om daar te verblijven. Kawaguchiko heb ik dan weer als tussenstop van Matsumoto naar Tokyo bezocht. Beiden hebben wel hun charme, Hakone is wat mij betreft op zichzelf interessanter, maar bij Fuji Five Lakes heb je wel een aanmerkelijk grotere kans Mt. Fuji te zien, het ligt simpelweg veel dichterbij.
In 2008 ben ik ook naar het toernooi in Fukuoka geweest, erg leuke ervaring. Gewoon op de dag zelf kaartjes gekocht, gewone goedkope tribuneplaatsen. Dichterbij de ring heb je tatami-plaatsen, die zijn stukken duurder en sowieso eerder uitverkocht. We waren reeds rond het middaguur, en in het begin krijg je dan inderdaad allemaal lagere klasses te zien. Pas aan het eind van de middag zijn de grote jongens aan de beurt, en ook dan loopt het pas echt vol. Toch was het om meerdere redenen wel leuk om er al veel eerder rond te hangen. Je ziet zo leuk de opbouw van de gevechten: in de lage klasses gewoon de ring in lopen en worstelen, maar hoe hoger de klasse, hoe meer show eraan vooraf gaat. Bij de echte toppers wordt elk gevercht weer minutenlang de spanning opgebouwd. Ook mooi om te zien was hoe de toppers enkele uren voor hu wedstrijden gewoon door de hoofdingang tussen het publiek (wat door slechts een paar beveiligingsmensen op afstand moest worden gehouden) arriveerden. Al met al een zeer geslaagde middag.
Je bedoelt van thuis? Alleen hetgeen ik over had van de vorige reis. Het is even lastig geweest, maar inmiddels is pinnen geen echt probleem meer. Bij automaten van Japan Post kan je terecht, en daarnaast bij elke 7-Eleven. Wel pin ik meestal vrij grote bedragen tegelijk (meestal 40 of 50K), Japan is nu eenmaal een echte cash-maatschappij, en het komt toch wel op.
Op zich moet dat zeker kunnen. Reken gemiddeld op ergens tussen de 20 en 30 euro p.p. aan eten, uitgaande van een simpel ontbijt (als dat al niet bij je hotel is inbegrepen) en twee maaltijden bij normale restaurants, bedenk hierbij wel dat een biertje bij het eten meestal wel stevig aantikt. Lokaal vervoer en toegangsprijzen zijn over het algemeen ook vrij laag, enkele euro’s. Je moet vooral de verleiding kunnen weerstaan veel teveel souvenirs te kopen, iets waar ik niet zo goed in ben :biggrin:
(tijdens m’n laatste trip eerder dit jaar heb ik gemiddeld 7700 yen per dag uitgegeven (excl. Railpass, hotels en vluchten), maar zie hier de voornaamste oorzaak daarvan…)
Bedankt voor je uitgebreide reactie, antwoorden en tips!
Erg dankbaar voor je hulp.
Wat een leuke souvenirs heb je gekocht daar! Wij sparen hatpins (van bestemmingen) voor op onze reistas dus daar gaan wij ook zeker naar op zoek in Japan