Reisschema 14 dagen door Japan

Hallo allemaal,

Wij willen in April 2010 14 dagen door Japan gaan reizen. Het is de bedoeling om het zelf te gaan regelen en jullie tips zijn van harte welkom:

dag 1 aankomst in Tokyo
dag 2 Tokyo
dag 3 Tokyo
dag 4 Tokyo
dag 5 dag tour Mount Fuyi en Hakone (of is 1 dag te kort?)
dag 6 van Tokyo naar Kyoto
dag 7 Kyoto
dag 8 Kyoto
dag 9 van Kyoto naar Hiroshima (hoe lang duurt deze treinreis?)
dag 10 van Hiroshima naar Osaka
dag 11 Osaka
dag 13 Osaka
dag 14 vertrek van Osaka naar Amsterdam

Hebben jullie nog aanvullingen op dit schema? Zijn er must see’s die ontbreken? Is de Japan Rail Pass in ons geval aan te raden?

Dankjulliewel alvast.

Gr. Cindy

Eén dag voor Hakone is op zich genoeg, ik heb op m’n gemak de gehele roundtrip kunnen doen. Zicht op Mt. Fuji is daar overigens allerminst gegarandeerd, ondanks prima weer was ie in mijn geval nergens te bekennen. Maar ik heb ook foto’s gezien die bewijzen dat het anders kan, als je dus geluk hebt. Een alternatief zou Fuji Five Lakes kunnen zijn, is wel een stuk verder met de trein en op zichzelf ook minder mooi, maar je zit wel een stuk dichter bij Mt. Fuji, zolang het niet heel erg bewolkt is zal je hem daar zeker kunnen zien.

Ook zou ik een dagje minder in Osaka en een dag extra in Kyoto doen, al is het maar voor een dagtrip naar Nara. Of een dag extra in Hiroshima voor een dagtrip naar Miyajima. Op de terugweg vanuit Hiroshima zou je onderweg Himeji mee kunnen pikken.

Of als we dan toch bezig zijn, wellicht zou ik de route nog wat omgooien: Tokyo > Hiroshima (5 uur, onderweg bezoek aan Himeji) > Osaka > Kyoto. Voor je terugvlucht maakt dat niet heel veel uit, je zit alleen een half uurtje langer in de trein. Maar zo bewaar je het mooiste voor het laatst, zonder metropool Osaka direct na über-metropool Tokyo te plakken. Je zou dan op het volgende uitkomen:

dag 1 aankomst in Tokyo
dag 2 Tokyo
dag 3 Tokyo
dag 4 Tokyo
dag 5 dag tour Mount Fuji en Hakone
dag 6 van Tokyo via Himeji naar Hiroshima
dag 7 Hiroshima
dag 8 Hiroshima - Miyajima - Osaka
dag 9 Osaka
dag 10 Osaka - Kyoto
dag 11 dagtrip Nara
dag 12 Kyoto
dag 13 Kyoto
dag 14 vertrek van Kyoto naar Amsterdam
(ik heb trouwens maar een dag 12 toegevoegd, die ontbrak in jouw lijstje…)

Of een JRP rendabel is? De 2-weekse pass zal je er met deze route vermoedelijk niet uithalen, maar je zou wel kunnen overwegen een 7-daagse pas te nemen en die pas na een paar dagen in te laten gaan. Met een beetje schuiven kan je vrijwel alle langere (dus dure) treinreizen binnen die week plannen. Met bovenstaand schema zou je die pas bijvoorbeeld van dag 5 t/m dag 11 kunnen nemen. Alleen de ritten van en naar het vliegveld en nog wat korte goedkope ritjes komen er dan nog bij.

Een onmisbaar hulpmiddel hierbij is Hyperdia, een zeer uitgebreide online reisplanner, met wel een paar nukken. Bedenk wel dat je met JRP geen Nozomi’s kan gebruiken, dat kan je specifiek aanvinken. En let ook op dat ie soms (als er geen alternatieven zijn) ook andere spoorwegmaatschappijen als de JR in de route opneemt, die vallen niet onder de JRP. En tot slot iets om op te letten, zorg dat je weet naar welk station je moet, als je Tokyo intikt krijg je bijvoorbeeld Shinjuku of Ueno niet te zien, hetzelfde probleem speelt ook in Osaka. Maar als je een beetje met de nukken om weet te gaan kan je hier perfect de hele route mee plannen, met alle afstanden, reistijden en prijzen, en voor de grotere stations zelfs de perronnummers.

Tot slot nog een paar nuttige links:

http://wikitravel.org/en/Japan

Goh, ik begin nu toch zelf wel weer heel veel zin te krijgen om weer eens die kant op te gaan…

Weinig aan WOO toe te voegen. De hoogtepunten van onze 14-daagse afgelopen zomer in Japan was in Tokyo (op zondag) Harajuku en Yoyogi Park. Een soort Vondelpark maar dan veel groter waar op zondagen de jeugd samenkomt en allerlei leuke dingen doen (dansen, zingen, sporten). En bij de ingang van het park op de brug bij Harayuku station (Yamanote line) geven de opmerkelijk geklede jongens en meisje een leuke sfeer. Iets heel anders maar ook de moeite waard is de vismarkt (de grootste in de wereld), maar wel vroeg opstaan. Op deze markt gebeurt alles nog heel traditioneel (zeg ouderwets) en dat is bijzonder in dit technisch vooruitstrevende land.

En in Koyoto vonden we, buiten de tempels, het “path of phylosophy” leuk om te lopen en je passeert leuke tempeltjes en restaurantjes. Van de toeristische tempels in Kyoto vonden we Kiyumizo Dera tempel en de Golden tempel de mooiste.

Nara is zeker ook de moeite waard. Daarnaast hadden we er nog een tempelovernachting in Koyasan tussen gepropt. Daar hebben we zeker geen spijt van en hadden we nooit willen missen. Je “proeft” de cultuur bij deze Boeddhistische monniken en het eten was uitmuntend.

We hebben geen JRpass gebruikt, maar wel de Nozomi tussen Kyoto en Tokyo. Dit is de snelste Shinkansen en “vliegt” met meer dan 300 km/uur door het land. Zorg dat je een plaatsje aan het raam reserveert.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben.