Eerste keer Japan: 3 weken April

Hallo allemaal,

In april ga ik voor het eerst, met mijn vriendin, ongeveer 3 weken naar Japan. Met behulp van dit forum (dank!) hebben we een voorlopig reisschema opgesteld. We houden er van om een basis te hebben en vanuit daar dagtochten te maken, dus niet al te veel gereis met bagage. Een afwisseling van steden/natuur en drukte/rust waarderen we en we zijn niet vies van stukken wandelen. Verder zijn we aan het rekenen hoe we met een 14-daagde railpass uit zouden komen. Aanvullend nog enkele vragen, jullie hulp en tips worden opspring gesteld!!

6 april: Amsterdam-Tokyo
7 april: Tokyo
8 april: Tokyo
9 april: Tokyo
10 april: Tokyo
11 april: Matsumoto
12 april: Matsumoto
13 april: Takayama
14 april: Takayama
15 april: Kyoto
16 april: Kyoto
17 april: Kyoto
18 april: Kyoto
19 april: Koyasan
20 april: Osaka
21 april: Hiroshima
22 april: Hiroshima
23 april: Nagasaki
24 april: Nagasaki
25 april: Fukuoka
26 april: Fukuoka - Amsterdam

Enkele vragen:

1. Het is een groot land, dus we beseffen dat het om keuzes maken gaat. We kunnen niet alles zien. Zijn er in dit schema grote missers? Als in, missen we iets cruciaals voor een eerste keer Japan?
  2. Niks ligt vast, maar Takayama (ivm met festival 13-14 april) en Kyoto hebben we al wel geboekt. Just to be sure.
  3. Vliegen op Narita is een stuk voordeliger dat Haneda. Natuurlijk afhankelijk van waar in Tokyo je verblijft, maar hoe verhouden deze vliegvelden zich tot elkaar (qua reistijd)? Maakt het zo veel uit?
  4. Een veelbesproken onderwerp, de railpass. Op basis van dit schema hoe achtten jullie de haalbaarheid om een 14-daagde pas te nemen in combinatie met losse tickets (of een andere pas)? Of toch voor 21 dagen gaan?
  5. Tips voor een overnachting in Tokyo zijn welkom!
  6. Tips voor het bijwonen van sportwedstrijden zijn welkom!

Alvast ontzettend bedankt voor wie wil meedenken!

Hallo Mitchel,
ik denk dat je een leuk schema met afwisseling hebt samengesteld. Leuk ook om het festival in Takayama mee te pakken!

Je kunt voor het reizen van Narita - Tokyo ongeveer een uur tot anderhalve uur rekenen, afhankelijk van waar je hotel is en welke trein je neemt. Als je dan een mooie deal weet te krijgen voor de tickets, zou ik het gewoon doen.

Ik kom via Hyperdia aan de volgende bedragen:
6 april: Amsterdam-Tokyo
7 april: Tokyo **
8 april: Tokyo
9 april: Tokyo
10 april: Tokyo
11 april: Matsumoto 8760
12 april: Matsumoto
13 april: Takayama 10580
14 april: Takayama
15 april: Kyoto 8100
16 april: Kyoto
17 april: Kyoto
18 april: Kyoto
19 april: Koyasan 920 *
20 april: Osaka 180 *
21 april: Hiroshima 9710
22 april: Hiroshima
23 april: Nagasaki 11960
24 april: Nagasaki
25 april: Fukuoka 4190
26 april: Fukuoka - Amsterdam
Totaal 54400

• niet JRP bedrag niet meegeteld
    ** afh. Van maatschappij

Met deze bedragen zou een 14 daagse pas genoeg moeten zijn. Die zou dan ingaan als je naar Matsumoto gaat. Voor het laatste stuk naar Fukuoka moet je dan een los kaartje kopen. Maar als je vanuit Tokyo van plan bent om een dagtocht te maken naar Nikko met de shinkansen, dan is het wel weer gunstiger om een 3 weekse railpas te kopen (er komt dan 2x 5.060 yen bij voor het stuk Tokyo-Utsunomiya). Dan zou je ook nog kunnen kijken of je de N’ex kunt nemen van Narita naar Tokyo. Dat is de snelste manier om naar Tokyo te komen vanuit Narita, maar ook de duurste. (valt wel onder de JRP).

Zoek in Tokyo een hotel dicht bij een station, bij voorkeur van de Yamanote lijn. In het stuk tussen Tokyo station en Ueno station zijn veel mogelijkheden voor elk budget. Asakusa en Ueno hebben de naam meer budget hotels te hebben. Asakusa ligt alleen niet aan een Yamanotelijn station, maar is goed bereikbaar met de metro.

Je reist in een even maand, er zijn dan helaas geen grote sumo toernooien. Wel is het honkbalseizoen dan volop bezig. Het is heel goed te doen om daar een wedstrijd van bij te wonen, en heel erg leuk!

Succes met plannen!

Ik zou niet zo letten op welk vliegveld je aankomt. Haneda is dichterbij, omdat het ook daadwerkelijk in Tokyo ligt, maar internationale vluchten komen daar vaak heel vroeg in de ochtend of laat in de avond aan, wat ook onhandig kan zijn. Vind overigens Haneda wel een fijner vliegveld dan Narita.

Ben je van plan om Himeji Castle te bezoeken? Dit kan onderweg van Osaka naar Hiroshima met een korte tussenstop.

Ontzettend bedankt voor jullie reactie!

@Nemesis, dank voor het gedetailleerd meedenken en meerekenen. We gaan inderdaad voor de 21-daagse pas. Dat maakt de keuze voor Narita ook weer makkelijk. Yamanote-lijn is een hele goede tip! En we hopen op een baseball wedstrijd als het zo uitkomt.

@Nigo, de aankomsttijd op Haneda zou inderdaad niet ideaal zijn. Himeji Castle stond op de planning, dus dank voor de tip!

Ik ben alleen ooit naar de Yomiuri Giants geweest in de Tokyo Dome. Tickets voor de Giants zijn het moeilijkst verkrijgbaar. Er zijn meerdere teams in en rond Tokyo. En ook Osaka / Kansai heeft meerdere teams. En Hiroshima en Fukuoka hebben een team. Ik hoor vaak dat Hiroshima een aanrader is vanwege de fans.
Hier is een speelschema: http://www.japanballtickets.com/japan_baseball_schedule_march_april.html

Wat betreft baseball, de Hanshin Tigers, en met name hun fans hebben toch wel een reputatie als het fanatiekste en luidruchtigste van Japan…

Zelf helaas nog nooit een wedstrijd bijgewoond, wel meermaals naar gekeken maar het kwam er steeds net van. Ik ben wel ooit naar een sumotoernooi in Fukuoka geweest, en daarnaast meer lokale “sporten” als de Ban’ei paardenraces in Obihiro en het stierenworstelen in Uwajima.

Thanks WizardOfOss! Wij vinden het gaaf om op reis zo veel mogelijk plaatselijke cultuur op te snuiven, maar na het googlen van ‘stierenworstelen’ twijfel ik daar een beetje over haha. Bedankt voor de tips in ieder geval!

Inmiddels zijn de tickets geboekt via een mooie aanbieding van KLM en hebben we alle accomodaties vastgelegd (annulering mogelijk). Zelfs een ryokan in Koyasan is nog gelukt!