Maart/april 2011

Hallo,

In mrt/april van dit jaar gaan we naar Japan reizen. Het is de eerste keer naar Japan. Veel gelezen, onderzocht, maar toch advies nodig. Of meer een mening over ons reisschema. We gaan 16 dgn (14dgn excl vlucht) en vliegen op Narita.

Ons schema:

1 Vertrek Amsterdam-Tokyo
2 Aankomst in Tokyo
3 Tokyo
4 Tokyo
5 Tokyo (dagtrip Nikko)
6 Matsumoto
7 Matsumoto
8 Yamanouchi (visit Jigokudani Snow Monkey park/Shiga Kogen)
9 Yamanouchi
10 Kyoto
11 Kyoto
12 Kyoto ( dagtrip Nara of Osaka)
13 Tokyo
14 Tokyo (dagtrip Hakone)
15 Tokyo
16 Vertrek Naar Amsterdam

We houden van wandelen! Dacht dat te kunnen doen bij Matsumoto/Yamanouchi/Hakone. Verder zou ik ook graag willen snowboarden (Shiga Kogen) En cultuur snuiven natuurlijk.

Graag hoor ik van jullie wat jullie denken van ons schema!! Waar de knelpunten liggen, misschien zien we teveel van hetzelfde.

Alvast bedankt

groet rena

Met 2 dagen Kyoto doe je deze stad wel tekort is mijn mening.
Wellicht valt er nog wat te schuiven met de terugkeer richting Tokyo zodat jullie een extra dag in Kyoto kunnen zijn?

Dag Rena,

een prima schema.

Persoonlijk zou ik meer Kyoto dan Tokyo doen, maar dit hangt af van je interesses, je geeft aan wandelen te houden. Als dit wandelen in de natuur is, dan zou ik het gewicht van de reis meer op Kyoto laten vallen.

Mijn favouriete tocht in Kyoto, in een dag vanaf Kyoto centraal station te bezoeken:
http://www.traveltojapan.eu/Kyoto.html en
http://www.traveltojapan.eu/Kyoto_Okochi-Sanso_villa.html
Het is een heel mooi gebied met een goede mix van natuur en cultuur.

Tokyo is indrukwekkend als wereldstad, maar voor mij persoonlijk nogal druk en veel metaal en beton, Kyoto heeft meer te bieden qua natuur in de stad.

Je zit in het kersenbloesem seizoen, zie hier de populaire cherry blossom spots en periodes, daar kun je een deel van je reis ook nog op richten : http://www.japan-guide.com/e/e2011_where.html.

De dagtrip naar Hakone vond ik een soort Hilvarenbeek in Japan, met een piratenboot op een weliswaar prachtig meer en een kabelbaan omhoog (geen mount Fuji te zien door de bewolking). Leuk om een keer mee te maken maar geen tweede keer, er zijn interessantere en mooiere gebieden in Japan.

vr.gr. Ton

We hopen inderdaad de kersenbloesem in Tokyo te zien! Maar wil daar niet mijn reis omheen plannen, is meer een toevalstreffer als het lukt.

Verder wil ik in Hakone wandelen, maar moet dat nog even uitzoeken!

Daarnaast heb ik me laten vertellen dat 2 dagen Kyoto genoeg zou zijn! En als je dan naar Nara gaat is het compleet! Vandaar de 2 dgn Kyoto, 1 dag Nara (wat eventueel ook Osaka kan worden als we dat willen)
Of kunnen we dan beter nog een dag Kyoto en dan Nara overslaan!

Verder vraag ik me af of het slim is om alle verblijfplaatsen al te reserveren?

Rena,

ben benieuwd wie jou heeft gezegd dat 2 dagen Kyoto genoeg is, vergelijk het met Parijs in 2 dagen bezoeken. Maar goed sommige bezoekers aan Kyoto geven aan tempeleritus te krijgen na 2 dagen, terwijl m.i. de stad (die ik zeer goed ken) een enorme culturele diversiteit heeft (theater, dans, geisha, meditatie, feesten, eten, wandelingen, …)

Nara is ruim met enorme parken, tamme hertjes, enkele zeer indrukwekkende tempels, ik vond Nara een goede afwisseling tov Kyoto, dus je keuze om een dagtrip Nara te doen is prima.

Zeker alles van te voren reserveren, je zit in het hoogseizoen in Japan vanwege de kersenbloesem, de meeste hotels in Japan kun je ook 1 of 2 dagen van te voren gratis annuleren (even goed te annulering voorwaarden bekijken) dus je kunt je hier geen buil in vallen.

vr.gr. Ton

Kyoto is, zeker met volbloei, zeker de moeite waard om wat langer door te brengen, maar de economische voordelen van alles op 1 week JR Pass te doen is natuurlijk ook iets om rekening mee te houden. Ik vond vooral het “Philosopher’s Path” dat leid naar de Kinkakuji (Het zilveren paviljoen) erg de moeite waard om eens te zien tijdens de volbloei, het staat er helemaal vol van de bloesembomen.

Als je in de hogere bergen zit hoef je niet te verwachten dat je veel van sakura zult zien en je moet natuurlijk een beetje mazzel hebben dat 't precies zo uitkomt. Maar Japan tijdens sakura is zeker aan te raden omdat sowieso het sociale leven van Japanners zich dan nog meer naar buiten verplaatst. Het is een heerlijk seizoen om buiten te zijn en Japanners maken daar met uitgebreide picknicks ook zeker gebruik van. Vooral bij kastelen picknicken is iets wat ze dan graag doen.

Ook ik zou proberen zoveel mogelijk vooruit te reserveren tijdens dit seizoen aangezien Japanners zelf ook erg graag op pad gaan.

2 dagen genoeg voor Kyoto? Toegegeven, tijdens m’n laatste reis heb ik er ook maar anderhalve dag doorgebracht, maar tijdens eerdere reizen heb ik er in totaal al meer dan een week doorgebracht, zonder me een moment te vervelen. Overtempling is inderdaad een risico, maar er is nog wel meer te zien, en anders zit je ook zo in Osaka of Kobe voor eens iets heel anders.

Drie ‘ontdekkingen’ van mijn laatste trip:

[ul]
[li]Nishiki Market, een blok ten noorden van Shijo-dori. Alles wat lekker (of juist niet…) is is hier te vinden.[/li][li]Arashiyama, een district buiten het stadscentrum. Een dag was hiervoor te kort, van de diverse tempels heb ik daardoor helaas alleen de Tenryu-ji, de bijbehorende tuin en het direct daarachter gelegen bamboebos gezien, en daarnaast het Iwatayama Monkey Park (zeer aanbevolen!). En dit in een mooie omgeving die in niets meer aan de grote stad doet denken. Ik heb ook nog lichtelijk verdwaald een tijdje een pad bergop gevolgd met prachtig uitzicht op de rivier zonder ook maar een idee te hebben waar ik uit zou komen, vanwege de invallende duisternis ben ik dat ook niet meer te weten gekomen…[/li][li]Pontocho, een smal steegje vol met barretjes.[/li][/ul]
Maar eerlijk is eerlijk, 14 dagen is kort, en dan moet je nu eenmaal keuzes maken…

Ik denk dat we 7 dgn JR Pass zowiezo niet gaan redden, aangezien we dag 5 al naar Nikko gaan. Maar das prima 14 dgn JR Pass is ook ok. Hou er niet echt van om het zo strak te plannen dat ik niet meer kan schuiven!

Jullie hebben me genoeg nieuwe stof gegeven om nogmaals goed naar het schema te kijken m.b.t. Kyoto/Tokyo in de laatste dagen!!

En ja 14 dgn is kort, maar ik ga ervan uit dat het niet bij deze ene keer Japan blijft.