Japan in de rebound, poging 2 in April 2013

Hallo Japan-kenners!

2 jaar geleden zouden wij in april door Japan gaan reizen per trein, maar dit is toen helaas niet doorgegaan vanwege de tsunami. Maar we staan inmiddels te trappelen voor een tweede poging!

Vorige keer hebben we heel veel gehad aan jullie tips! Er zijn ook voordelen aan het niet doorgaan van onze eerste reis: de tips van de vorige keer kunnen meteen worden toegepast nu. We gaan bijna een week langer bijna 3 weken, reizen met 2 personen komen aan in Tokyo en vliegen terug vanaf Osaka. We gaan gebruik maken van de JRP, 14 of 21 dagen, daar moeten we nog even een berekening voor maken.

Ik zou willen vragen of jullie nog een keer mee kunnen kijken naar het schema dat we nu in gedachten hebben:
30-Mar Amsterdam-Tokyo
31-Mar Tokyo
01-Apr Tokyo
02-Apr Tokyo eventueel een dagtrip Hakone als we eerder zijn uitgekeken op Tokyo
03-Apr Tokyo
04-Apr Tokyo - dagtrip Nikko
05-Apr Tokyo - dagtrip Kamakura
06-Apr Tokyo - Matsumoto
07-Apr Matsumoto - Takayama
08-Apr Takayama - Kanazawa
09-Apr Kanazawa - Kyoto
10-Apr Kyoto
11-Apr Kyoto
12-Apr Kyoto
13-Apr Kyoto dagtrip Nara
14-Apr Kyoto - Mount Koya
15-Apr Mount Koya - Miyajima
16-Apr Miyajima - Hiroshima
17-Apr Hiroshima - Osaka
18-Apr Osaka
19-Apr Osaka-Amsterdam

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes Aadje

Hallo Aadje,

grappig om te zien dat je één dag eerder naar Japan vliegt dan wij (de 31e).
Als het goed is val je midden in het bloesem seizoen, wat echt heel mooi is om mee te maken.
(De verwachtte bloesemdagen: Cherry Blossoms (Sakura) in Japan).

Groeten Rebecca

Je hebt genoeg aan een 7-daagse Rail Pass als je Hiroshima & Miyajima kunt inplannen tijdens 10-12 april. Dan heb je alle lange treinreizen binnen een week. Ik zou dan 10 april in Kyoto blijven en 11& 12 april in Hiroshima & Miyajima doorbrengen. Je zou dan eventueel baggage kunnen achterlaten in het hotel in Kyoto en met weinig baggage naar Hiroshima & Miyajima kunnen reizen. Maar misschien is er een bepaalde reden dat je dit schema moet aanhouden?

Kamakura is heel mooi maar misschien teveel van het goede als je ook naar Kyoto en Nara gaat.

Dank je wel voor je reactie Nigo. Een 7 daagse railpas heb ik niet eens overwogen, maar daar ga ik even naar kijken. Het schema staat niet vast, dit had ik met hulp van japan-guide in elkaar gezet. We hebben al wel een hotel geboekt in Kyoto,maar over het algemeen zijn die data nog wel aan te passen.

Als je Kamakura misschien wat veel vindt, zou je dan adviseren om een dag langer in bijvoorbeeld Takayama of Kanazawa door te brengen? Ik heb het gevoel dat we daar nu vrij kort zijn, al lees ik van andere reizigers dat het wel moet kunnen.

Rebecca ik hoop ook op een mooie bloesemtijd, maar qua voorspellingen lijken we goed te zitten!

Meer tijd in Kanazawa is een goed idee. Takayama is daar te klein voor denk ik. Ik zou ook een paar uur Shirakawa-go doen. Dat ligt onderweg tussen Kanazawa en Takayama. Als je nog een kasteel wilt bezoeken is Hikone onderweg van Kanazawa naar Kyoto een goede optie. Ook te doen als tripje vanuit Kyoto.

Hikone heb ik hier al een paar keer voorbij zien komen, ga ik zeker naar kijken.
Is het kasteel van Hikone mooier dan het kasteel in Matsumoto, of zijn ze niet te vergelijken?

Ze zijn niet echt te vergelijken. Hikone is klein, maar wel mooi met een mooie Japanse tuin. Je hebt ook mooi uitzicht op het grootste meer van Japan, Biwa-ko. In Osaka en Hiroshima staan grotere kastelen, maar Hikone heeft als voordeel dat het geen na-oorlogse reconstructie is en dus origineel. Als je graag kastelen ziet of iets met samurai hebt is het een aanrader, maar Matsumoto vind ik een must-see en Hikone optioneel. Jammer dat Himeiji nog steeds in de steigers staat.

14 en 15 april is er een festival in Takayama trouwens. Misschien leuk om mee te maken.

We hebben inderdaad nagedacht over het festival. Maar we zijn een beetje laat met boeken van een hotel in Takayama en daarnaast past het niet echt in het schema, dus we hebben het idee helaas laten varen. Het schijnt wel erg mooi te zijn inderdaad. Bedankt voor de tip in ieder geval!