Japan rondreis tips

Ik ga voor het eerst een rondreis trip maken. Hiervoor ben ik twee keer met mijn ouders met een reisorganisatie gegaan (Turkije en Macedonië) maar een rondreis zelf doen lijkt me veel leuker. Ik ga dit samen met mijn vader doen. Hij heeft weinig verstand van computers en is te lui om dingen uit te zoeken dus ik zal al het plannen doen. Op zich is alles al uitgeschreven wat ik wil doen, alleen zijn er nog wat dingen waar ik over twijfel en ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

Even kort het schema:

5 april vertrek naar Tokio
6 april Aankomst in middag
7 april Tokio
8 april Tokio
9 april Tokio
10 april Tokio (mount mitake)
11 april Yokohama en vertrek naar Hakone
12 april Hakone
13 april Hakone
14 april vertrek naar Kyoto
15 april Kyoto
16 april Kyoto
17 april Kyoto
18 april Kyoto
19 april Kyoto
20 april vertrek naar Hiroshima
21 april vertrek naar Osaka
22 april vertrek naar Tokio
23 april Tokio
24 april Tokio
25 april Vroeg in de ochtend naar huis

Nu dus de vragen.
Is een japan railpass van 3 weken voordelig voor deze route? Ik weet dat ik sws in Tokio ook veel de trein ga gebruiken. En zouden jullie de Hakone free pass ook aanraden?
Iets anders waar ik over twijfel is Osaka. De reden dat ik hier nog naartoe wil vanuit hiroshima is omdat ik niet een halve dag in de trein wil zitten naar Tokio. Ook wil ik daar het aquarium en Abeno Harukas bezoeken, wat opzich wel in een dag kan. Het is maar een half uurtje rijden vanaf kyoto dus dat zou ik ook tijdens mijn verblijf in Kyoto kunnen doen. Maar wat is dan nog een mooie plek om tussendoor te stoppen op mijn terugweg naar Tokio als ik Osaka tijdens Kyoto zou doen?
Hebben jullie ook nog verdere tips? Misschien vinden jullie dat ik te lang op 1 plek blijf, of juist te kort. Of is er een andere stad die ik nog perse moet bezoeken? Weten jullie bijv. nog makkelijk berijkbare natuurgebieden vanuit een van bovenstaande steden? Ik ben namelijk bijna alleen maar tussen de tempels en gebouwen, en wat natuur zien vind ik ook wel leuk.

En wat voor grootte rugzak zouden jullie aanraden? Ik heb zelf nog een 60l tas van Defensie liggen, is dit genoeg? En stel dat ik niet word aangenomen bij Defensie, en ik moet deze tas inleveren, wat zouden jullie me dan aanraden?

Ook weet ik niet hoeveel ik met mijn budget kan. Voor de vliegtickets en hotels ben ik ong. €1200 kwijt. Dit hoef je dus niet van mijn budget af te halen.
Stel dat ik tegen die tijd ook de japan railpass en hakone free pass gekocht heb, is mijn budget ong. €2400 voor eten, entree geld, metro en bus mocht dat nodig zijn en natuurlijk souvenirs. Is dit ruim voldoende? Heb ik nog ruimte om een goede rugzak te kopen en samen met mijn vader een gorpo 5 (beide €250)?

Ik weet het, het is veel om te lezen en ik ben vast wat vergeten, maar alvast bedankt voor de hulp en moeite.

Hoi Jerry,

Gezien het tijdstip zal ik een uitgebreidere reactie nog even moeten uitstellen, maar mijn eerste gedachte: je zou kunnen kijken of je niet heen naar Tokyo en terug vanaf Kansai (Osaka) zou kunnen vliegen? Met bovenstaande route zal een 21-daagse JRP zeker niet lonend zijn, maar zou je aan een 14-daagse pas eigenlijk ook reeds voldoende hebben, en dan wordt het toch even rekenen. En als je niet terug zou hoeven naar Tokyo zou je met een beetje schuiven (Kyoto op het eind) wellicht zelfs met een 7-daagse pas uit kunnen komen.

Ik ga nu eerst m’n nest opzoeken, maar kom hier morgenavond nog wel even uitgebreider op terug.

Bedankt voor je reactie!
Op een ander forum deze zelfde vraag gesteld en nu jij het ook zegt ga ik dus toch voor die 14 daagse railpass. Over het vliegen, mijn ticket is al geboekt en het is sws goedkoper, met wat ik heb kunnen vinden iig, om een retourtje Amsterdam - Tokio te doen.

Hallo Jerry,
leuk dat je samen met je vader deze reis gaat maken. De route die je gaat maken ziet er ook leuk uit.
Je hebt nu alleen twee volle dagen Hakone in het programma staan. Dat kan natuurlijk (het is jullie reis :slight_smile: ), maar over het algemeen wordt er voor de Hakone roundtrip 1 dag aangehouden. Een gedeelte van die roundtrip, het stukje met de kabelbaan, is op dit moment nog afgesloten wegens verhoogde vulkanische activiteit. Het is nog niet bekend hoe lang dit gaat duren, daarvoor kun je het beste deze site in de gaten houden. De rest van Hakone is overigens gewoon te bezoeken. En de Hakone free pass is dan een aanrader.

Misschien kun je een dag langer uittrekken voor Hiroshima. Je kunt dan bijvoorbeeld het eiland Miyajimabezoeken.

Voor de railpas: de bedragen in Tokyo voor de stukken met de trein zijn niet zo hoog. En waarschijnlijk ga je ook veel met de metro reizen. In Tokyo ga je zelf waarschijnlijk niet zo heel veel waarde uit je railpas halen (een uitstapje naar Nikko uitgezonderd, dan kun je met de railpas een stuk met de shinkansen), dan kun je beter proberen om met een 14 daagse pas alle grote ritten in te plannen.

Groeten, Rebecca

Een dag extra voor Miyajima is een goed idee. Wat betreft de rail pass ga ik er een van 14 dagen aanschaffen. Ik heb ook nog wat andere verandering maar hoe kan ik mijn eerste post aanpassen?

Hoi Jerry,
je zou ook je nieuwe plan in een nieuwe reactie kunnen plaatsen (als je dat op het forum wilt delen). Dat maakt het iets overzichtelijker voor de lezers die het eerste gedeelte van het verhaal niet hebben meegekregen :wink:

Dan maar zo ja.

5 april vertrek naar Tokio
6 april Aankomst in middag
7 april Tokio
8 april Tokio
9 april Tokio
10 april Tokio (mount mitake)
11 april Yokohama en vertrek naar Hakone
12 april Hakone
13 april vertrek naar Kyoto
14 april Kyoto (Osaka)
15 april Kyoto
16 april Kyoto
17 april Kyoto (Nara)
18 april Kyoto (Arashiyama)
19 april Kyoto
20 april vertrek naar Hiroshima
21 april Hiroshima (Miyajima)
22 april vertrek naar Tokio
23 april Tokio (Nikko)
24 april Tokio (Miyama, Ashiu forest)
25 april Vroeg in de ochtend naar huis

Trouwens ook nog opmerkingen over mijn budget? GoPro word het trouwens niet meer, zoek wel een betere camera voor dat geld (of minder).