Hulp gevraagd!

Beste mensen,
Wij overwegen van eind (26) juni tot midden (13) juli een beperkte rondreis door Japan te gaan maken.

We reizen met een peuter die dan 1,5 is dus we willen in ons reisschema wel voldoende rust voor onze dochter inbouwen, dus niet teveel van hotels wisselen, maar meer uitstapjes maken vanuit een beperkt aantal locaties (max. 5).

We hebben ons al een beetje ingelezen, maar zouden heel graag tips/feedback krijgen van ervaren Japan-reizigers. We weten in ieder geval zeker dat we naar Tokyo en Kyoto willen, en van daaruit uitstapjes gaan maken. Wat zou interessant zijn?

Verder zouden we jullie input op prijs stellen over het eindpunt van onze reis. We hebben nu een beetje Fukuoka - Tokyo in gedachten, maar is Fukuoka een mooie bestemming, of zouden we de reis qua afstanden beter kunnen inkorten tot bijvoorbeeld Osaka of Hiroshima?

We weten nog niet of we beginnen of eindigen in Tokyo, voordeel van eindigen is dat we dan een rechtstreekse vlucht terughebben voor onze dochter, nadeel is dat we dan op de heenweg over moeten stappen:-)

Ik heb inmiddels begrepen dat de railpass voor een peuter gratis is, dus dat is zeker positief. Is het voor ons zinvol om er een van 2 weken te kopen, of is 1 week voldoende? Ik heb geen idee wat losse tarieven zijn voor treinreizen.

Hieronder heb ik onze reisdata vermeld, please feel free om alles wat in je opkomt te spuien. Wij hebben er heel veel zin in!

za 26 juni - AMS -> ???
zo 27 juni -
ma 28 juni -
di 29 juni -
wo 30 juni -
do 1 juli -
vr 2 juli -
za 3 juli -
zo 4 juli -
ma 5 juli -
di 6 juli -
wo 7 juli -
do 8 juli -
vr 9 juli -
za 10 juli -
zo 11 juli -
ma 12 juli -
di 13 juli - ??? -> AMS

Waarschijnlijk het makelijkste om de railpass van 2 weken te pakken aangezien treinverkeer vrij prijzig kan worden tussen diverse steden.

Persoonlijk zou ik van zuid naar noord gaan om Tokyo als hoogtepunt te bewaren. Als je maximaal 5 stops wilt dan zal Fukuoka>Hiroshima>Osaka>Kyoto>Tokyo denk ik het makelijkst zijn. Ben persoonlijk nietzo weg van Fukuoka maar het vrij nabije Nagasaki vond ik wel heel intressant.

Dat van die vluchten begrijp ik niet helemaal. Je kunt vanuit Amsterdam rechtstreeks vliegen op Tokyo, maar ook op Osaka. Zo zijn wij afgelopen jaar geland in Osaka (Kyoto) en vertrokken vanuit Tokyo (KLM) (2 weken).

Nu jullie ook (maar) ruim 2 weken gaan kun je inderdaad overwegen om je te beperken van Kyoto tot Tokyo. Vanuit Kyoto kun je onder andere eenvoudig naar Nara, Kobe etc. en vanuit Tokyo kun je, buiten de vele bezienswaardigheden in de enorme stad zelf, eveneens genoeg uitstapjes te maken. Zie dit forum.

Succes!

Ik zou geen treinpas kopen, maar een auto huren, das een stuk relaxter, zeker met een kind.

Ben je ooit wel eens in Japan geweest?

Zou ook eerder met de trein dan met de auto gaan. Moet er niet aan denken om in steden als Tokyo, Osaka of Kyoto met de auto te rijden (verkeersdrukte, bewegwijzering, parkeerproblemen, zeurende partner die niet kan kaartlezen :wink:, enz.). In de buitengebieden/op het platteland zou je het eventueel kunnen overwegen, maar in het algemeen kun je met het OV overal prima komen (ook met kind).

1 like

Yep, ik heb er zeven jaar gewoond…

Even een snelle planning waarbij je maar 3x een hotel hoeft te boeken & toch veel verschillende dagtripjes kunt maken vanuit Kyoto & Tokyo

26 juni-*Vertrek AMS-Aankomst Hiroshima (Hiroshima Intl)
27 juni-*Hiroshima
28 juni-*Hiroshima-dagtrip Miyajima

29 juni-*Vertrek Hiroshima-Kyoto
30 juni-*Kyoto
01 juli-*Kyoto-dagtrip Kobe
02 juli-*Kyoto-dagtrip Osaka
03 juli-*Kyoto-dagtrip Nara
04 juli-*Kyoto-dagtrip Ueno Ninja Castle
05 juli-*Kyoto-dagtrip Himejo-Castle

06 juli-*Vertrek Kyoto-Tokyo
07 juli-*Tokyo
08 juli-*Tokyo-dagtrip-Yokohama
09 juli-*Tokyo-dagtrip Nikko
10 juli-*Tokyo-dagtrip Hakone/mt Fuji
11 juli-*Tokyo-dagtrip Hakone/mt Fuji
12 juli-*Tokyo
13 juli-*vertrek Tokyo Narita Airport-AMS

Weet niet of jullie flexibel zijn met de data maar het kan je een paar 100euro schelen.
Zit toch echt een behoorlijk prijsverschil in.
Net even op de KLM site gekeken,google maar eens op klm vlucht hiroshima,daar kan je dus ook nog een andere terugvlucht boeken.
Mochten jullie op** Hiroshima****** (Hiroshima Intl)willen vliegen en vanaf Tokyo Narita Airport terug naar Amsterdam willen.

Wel niet gewoond, maar ben er de afgelopen 30 jaar 15 keer geweest. Ik zou toch niet zomaar een huurauto adviseren aan een NL tourist die er voor het eerst naar toe gaat. Ik denk dat het prima ov daar relaxter is om mee te reizen (en wellicht goedkoper).

Waarom niet? Omdat ze links rijden?
Japanners zijn een stuk beleefder in het verkeer dan Nederlanders.

De meeste borden (vooral die op de tolwegen zijn allemaal in het Engels) En de rest is zo onbegrijpelijk als de ondergrondse van Tokyo (= grapje)
Met een goede kaart kom je al een heel eind.

Met een huurauto hoef je niet te pakken en te slepen met je bagage, je kan overal komen waar je maar wilt. En op tijden die je zelf handig vind, daarbij kan je veel plaatsen bezoeken die niet bereikbaar zijn met het openbaar vervoer.

Tja de kosten, Wij betaalden voor een huurauto 50 euro per dag (all in, behalve benzine) En ik was voor een treinkaartje Fukuoaka-Osaka haast 150 euro kwijt.)

Ik vind dat er een beetje afgestapt moet worden worden van dat " Japan is een moeilijk en duur land, waar je maar het beste op de begaande wegen kan lopen".

Japan is een heel leuk land, met hele lieve mensen, en zeker niet duur…! Los van de tickets…

Ik ben het bijna helemaal met je eens. Japanners zijn veel beleefder dan Europeanen en niet alleen in het verkeer. Het is tegenwoordig zeker te doen. In 1979 ben ik voor de eerste maal in Japan geweest en toen kon je niets van de plaatsnaamborden lezen. Overigens kon ik ook op de perrons van OV toen niet eens lezen welke richting ik op moest en alles dus vragen en ondanks de taalbarrière ben ik altijd geholpen door de altijd behulpzame Japanners en gekomen waar ik heen moest. En links rijden heb ik in Engeland en Nieuw-Zeeland genoeg gedaan dus ik weet dat dit geen probleem is. En Japan is inderdaad niet duur(der dan NL).

Nee, waar het mij om gaat is wat de voorkeur heeft en de afweging. Het OV is in Japan veel beter geregeld dan hier en het autorijden en parkeren veel slechter geregeld (vind ik). Daarbij is het rijden op de Japanse doorgaande (tol)wegen niet leuk tussen veelal betonnen wanden. Vanuit de trein zie je veel meer. Wel hebben de meeste huurauto’s die je op de luchthaven huurt standaard een (Engelstalige) “TomTom” ingebouwd dus ook je weg vind je wel.

Naast de autohuur en benzine betaal je ook tolgelden. Het OV is ook niet goedkoop, maar de Railpass voor buitenlanders is best voordelig (als je er genoeg gebruik van maakt).

Ondanks het slepen met de bagage (die je gewoon in het bagagerek in de trein kunt zetten; wet wordt daar gewoon niet gejat) zou ik in Japan toch het OV adviseren aan een eerstemaals bezoeker.