Ik ben van plan om (samen met vriend) half september voor het eerst naar Japan te gaan. Ik wil daar een rondreis van 24 dagen maken, met het openbaar vervoer, en heb de volgende route in gedachten:
Fukuoka, 2 nachten (hier vlieg ik heen)
Nagasaki, 3 nachten
Hiroshima, 2 nachten
Osaka, 3 nachten
Kyoto, 5 nachten
Matsumoto, 2 nachten
Nikko, 2 nachten
Tokyo, 4 nachten (hier vlieg ik van terug)
Ik zou graag jullie advies willen over deze route. Is deze route haalbaar binnen 24 dagen? Hoeveel dagen/nachten adviseren jullie per stad te verblijven? En heb ik wellicht nog bijzondere steden overgeslagen in de planning? Verder zouden we het liefst nog een nacht langer in Tokyo verblijven, maar weten niet zo goed waar we dan eventueel een nachtje zouden kunnen/moeten schrappen in de planning. Ik zou ook graag wat advies willen over het aanschaffen van de Japan Rail Pass. Is het verstandig om een JRP aan te schaffen voor 21 dagen denken jullie?
Tot slot ben ik nog benieuwd of er mensen zijn met ervaringen met Airbnb in Japan.
Ik krijg graag advies van ervaren Japan-reizigers!
Hoi, deze route is goed te doen in de tijd die je hebt. Als je een nacht aan Tokyo wilt toevoegen zou je een nachtje minder kunnen doen in Osaka of Nagasaki, maar dat hangt ook af van wat je daar wilt zien/doen. Bij Hiroshima, Nikko of Matsumoto zou het ook nog een nachtje minder kunnen.
Bestemmingen die je wellicht nog zou kunnen overwegen zijn het kasteel in Himeji ,deze zou tegen die tijd weer zichtbaar moeten zijn en is een korte stop waard tussen Hiroshima en Osaka in. Je kunt nog niet naar binnen dus je zou aan twee uur genoeg moeten hebben. Een andere aanrader zijn Takayamaen Shirakawa-go
Ik denk dat een een JRP van 21 dagen voordeel gaat opleveren. Je kunt het uitrekenenen via http://www.hyperdia.com/
Let er wel op het station van Fukuoka: dat is Hakata en dus Hakata moet je invullen ipv Fukuoka (dat is een heel ander station)
je schema ziet er goed uit.
Vanuit de verschillende steden zijn ook altijd goed dagtrips te doen.
Zo kun je vanuit Hiroshima een dagtrip maken naar het eiland Miyajima.
Wat ook een idee is om een bezoek te brengen aan Koya-san (mount Koya).
Je kunt hier ook in een tempel overnachten, dat is ook een hele ervaring.
In jouw schema zou dit best passen in plaats van een overnachting in Osaka.
Voor het extra nachtje Tokyo zou je bijvoorbeeld een van de overnachtingen in Nikko kunnen schrappen. Nikko wordt ook vaak als dagtrip vanuit Tokyo gedaan. De tocht vanuit Matsumoto gaat wel een lange worden, Hyperdia komt op minimaal 270 minuten uit (4,5 uur). Als je alles op een rustig tempo wilt zien, kan ik het ook wel snappen als je er een volle dag wilt doorbrengen.
In dat laatste geval zou je een extra overnachting Tokyo wellicht toch uit Osaka kunnen halen (ipv een Osaka overnachting). Osaka ligt dicht bij Kyoto en kan ook als dagtocht vanuit Kyoto worden gedaan.
Om te bepalen of je het best een railpass voor 21 dagen aan kunt schaffen, kun je Hyperdiaraadplegen. Dit is een soort 9292ov, en geeft oa ook de ritprijzen aan.
Hartelijk dank voor jullie reacties!
We zijn zeker van plan om het kasteel in Himeji mee te pakken onderweg van Hiroshima naar Osaka. Hopelijk is deze inderdaad weer zichtbaar tegen die tijd!
Nigo; ik heb me op jouw aanraden wat verdiept in Takayama en Shirakawa-go. Beiden spreken ons best aan! Adviseer je ons om daar ergens te verblijven (en zo ja hoelang)? Of zijn beiden ook als dagtrip te doen?
Miyajima staat ook op de planning als dagtrip! Over Koya-san hebben we wel getwijfeld, maar we denken dat dit, aangezien dit weer een stukje van onze route afwijkt, wat te veel wordt van het goede.
In Nikko zouden we toch graag een volle dag te besteden hebben dus vandaar de overnachtingen.
Ik denk dat we er dan toch verstandig aan doen om 1 of 2 nachten van Osaka te schrappen als ik op jullie ervaringen afga.
Wat ik mij ook nog afvraag; hoe denken jullie over Fukuoka? Hier lees ik namelijk verschillende berichten over. Is het de moeite waard om hier 2 nachten te verblijven? Of zouden jullie dit beperken tot 1 nacht? Of wellicht helemaal skippen, en meteen naar Nagasaki door reizen?
ik heb me op jouw aanraden wat verdiept in Takayama en Shirakawa-go. Beiden spreken ons best aan! Adviseer je ons om daar ergens te verblijven (en zo ja hoelang)? Of zijn beiden ook als dagtrip te doen?
Minimaal 1 overnachting is wel nodig, hoewel je beide plekken in een paar uurtjes gezien kunt hebben, maar je bent uiteraard ook tijd kwijt om er heen te reizen. In Takayama zijn voldoende opties en in Shirakawa-go kun je in een van de traditionele woningen slapen mocht je dat willen. Shirakawa-go is niet te bereiken met de JR, dus je zult buskaartjes moeten kopen of een tour vanuit Takayama regelen.
Fukuoka heeft naast de eetstalletjes vooral moderne attracties. Dazaifu is interessant, maar volgens mij heb je al genoeg tempels en schrijnen in de planning staan. Ik vind Fukuoka wel een prettige stad, maar vooral om uit te gaan en te shoppen, dus 1 nacht zou genoeg moeten zijn.