Onze Japanreis voor juli 2010

Aan alle Japankenners :-)…

Ik ga samen met mijn (tegen die tijd 5 maanden zwangere) vriendin voor 3 weken naar Japan in juli. De vlucht is reeds geregeld en ik ben nu van plan om de slaapplaatsen vast te leggen. Ik heb volgend reisplan samengesteld:

11/7: Aankomst Tokyo 15.25u
12/7: Tokyo
13/7: Tokyo (uitstap Nikko)
14/7: Tokyo
15/7: Tokyo - Kamakura
16/7: Kamakura - Hakone
17/7: Hakone - Nagoya
18/7: Nagoya - Kyoto
19/7: Kyoto
20/7: Kyoto - Nara - Osaka
21/7: Osaka
22/7: Osaka - Koyasan
23/7: Koyasan - Himeji
24/7: Himeji - Hiroshima
25/7: Hiroshima - Fukuoka
26/7: Fukuoka - Beppu
27/7: Beppu - Mount Aso
28/7: Mount Aso - Nagasaki
29/7: Nagasaki - fukuoka
30/7: Vertrek in Fukuoka om 7.05u

We gaan een Japan Railpass nemen om al de afstanden te overbruggen.

Is dit reisschema goed te doen of misschien iets te zwaar en te veel achter elkaar? Misschien beter om langer in de grotere steden te blijven en vandaaruit uitstappen te doen? Opmerkingen en eventuele aanpassingen zijn heel erg welkom…

Groetjes

Stefan

Hallo Stefan,

Even een korte reactie op jouw reisschema.

Het eerste deel van jouw reis is best goed te doen i.v.m. de korte afstanden (snelle reistijden). Vanuit Kyoto wil je naar Osaka met een bezoek aan Nara?. Nara is een leuke plaats met een mooi park en prachtige tempels. Het is m.i. zonde om daar snel door heen te wandelen. Nara is uitstekend te combineren met een verblijf in Kyoto. VAnuit Kyoto kun je er een uitstapje maken.

Vanaf Hiroshima wordt jouw reis wel erg vol. Je hebt bijvoorbeeld één nacht in Hiroshima gepland. Ik zou daar persoonlijk minimaal 2 nachten van maken zodat je een volle dag hebt om Hiroshima te bezoeken.

Hetzelfde geldt ook voor Fukuoka, Beppu, Mount Aso en Nagasaki. Als je een natuurliefhebber bent zou ik meer tijd voor Beppu en Mount Aso reserveren. Een halve dag voor deze plaatsen vind ik erg weinig.

Om tijd te winnen kun je aan het volgende denken:

• een overnachting in Himeji is niet echt noodzakelijk. Himeji heeft wel een mooi bezienswaardig kasteel maar dat heb je in 2-3 uur wel gezien. Himeji kun je goed benutten als tussenstop als je van Koyasan naar Hiroshima gaat.
  • van Osaka hoor ik wel eens dat het ‘niet zo bijzonder is’ in vergelijking met andere steden. Ik ben daar zelf nooit geweest dus ik kan het niet uit eigen ervaring zeggen. Maar je kunt hiermee wel meer tijd voor de andere plaatsen benutten.

succes met de planning.

1 like

Himeji Castle wordt op dit moment gerenoveerd, hou dat even in de gaten i.v.m. toegankelijkheid e.d.:

1 like

Hoi hoi…

Bedankt voor de nuttige informatie…

Inderdaad beter om langer in Kyoto te blijven en vandaaruit een langere uitstap naar Nara te ondernemen…

De overnachting in Himeji zal ik ook niet doen maar dit beperken tot een kleine stop om naar het kasteel te gaan kijken (indien toegankelijk door die werken). We rijden dan rechtstreeks door naar Hiroshima om daar ook een dagje langer te blijven en eventueel een uitstap te doen richting Miyajima.

Zal ook proberen om meer tijd te spenderen op Kyushu… We zijn best wel natuurliefhebbers en als het daar echt zo mooi is zullen we meer tijd uittrekken voor Beppu en Mount Aso.

Via een leuke site over Japan las ik dat het ook wel de moeite is om Takayama en Kanazawa te bezoeken… Iemand daar ervaring mee? Is het een optie om deze route te nemen vanuit Hakone?

Supernuttige tips… Nogmaals merci…

GRTZ

nog een paar tips:

• Kamakura en Hakone zijn goed te doen als uitstapje vanuit Tokyo. Het is niet nodig om van hotel te veranderen
  • verder ga je van Hiroshima naar Fukuoka voor 1 overnachting om daarna, aan het einde van de reis, terug te keren naar Fukuoka. Het is handiger om vanuit Hiroshima direct naar Beppu te gaan (dat is in een dag gemakkelijk te doen) om vervolgens via Mount Aso etc naar Fukuoka te gaan.
  • voor Beppu en mount Aso heb je aan 1 dag wel genoeg (vind ik)

om een indruk te krijgen van de treintijden zie HyperDia | Route Search in Japan.

Let wel, bij ‘from’ en ‘to’ moet je niet de namen van de steden, maar de namen van de stations vermelden. Voorbeeld, als je naar wijk Shinjuku wilt, moet je geen ‘Tokyo’ intikken, maar ‘Shinjuku’. In de stad Fukuoka ligt een station met de naam ‘Hakata’ (je hebt ook station ‘Fukuoka’, maar dat ligt niet in Fukuoka, maar daar ver vandaan).

succes

1 like

Thanks voor de extra tips…

Is inderdaad een goed idee om van Hiroshima rechtstreeks naar Beppu door te gaan ipv die extra (onnodige) tussenstop in Fukuoka te maken…

Voor het overige hou ik er rekening mee om langer op dezelfde plaats te blijven en vandaaruit uitstappen te doen… Is eigenlijk ook veel gemakkelijker om in hetzelfde hotel te verblijven in Tokyo en dan de uitstappen naar Nikko, Kamakura en Hakone te regelen…

Groetjes