Ik ben bezig met het bepalen of een JR rail pass voordelig is voor onze reis naar japan aankomende maand. Ik ben bezig geweest op hyperdia maar kom er eerlijk gezegd niet uit.
Is het nodig de treintickets (met JR of zonder JR) van tevoren te reserveren of kan je die bijvoorbeeld 30 minuten voor vertrek op het treinstation kopen? Of zijn er dan bijvoorbeeld alleen nog staan/ongereserveerde plaatsen nodig. Ik tast nog een beetje in het donker hoe het allemaal werkt.
Ik heb hieronder onze reisplanning uitgezet. Hebben jullie misschien een idee of een JR rail pass een goede keuze en voor hoe lang en wanneer in te zetten?
10 maart Dag 1: Tokyo aankomst laat in de avond
11 maart Dag 2: Tokyo verkennen
12 maart Dag 3: Tokyo verkennen
13 maart Dag 4: Tokyo Dagtrip Nikko
14 maart Dag 5: Tokyo Misschien andere dagtrip, Mount Fiji of Kamakura?
15 maart Dag 6: Ochtend vertrek naar Yudanka (middag snow monkey
16 maart Dag 7: mogelijk ochtend naar snow monkey anders naar Kanazawa
17 maart Dag 8: Ochtend Kenrokuen garden daarna Bus naar Takayama met tussenstop in Shirakawago
18 maart dag 9: Takayama verkenne
19 maart dag 10: Takayama in de middag naar Kyoto
20 maart Dag 11: Kyoto
21 maart Dag 12: Kyoto
22 maart Dag 13: Kyoto
23 maart Dag 14: In de middag naar Osaka sumo worstel toernooi
24 maart dag 15: Osaka Universal studios
25 Maart dag 16: Osaka daytrip Nara
26 maart Dag 17: Eind van de middag vlucht terug naar huis
Even snel zitten rekenen, maar zeker als je de bus neemt van Kanazawa naar Takayama zal het er echt om hangen. En dan is het verleidelijk de trip naar Nikko tegen shinkansen-tarief mee te rekenen, maar net Tobu ben je er waarschijnlijk sneller en véél goedkoper. Dus ik ben geneigd te zeggen dat je met losse kaartjes beter af bent. Je zou hooguit een 7-daagse JRP kunnen overwegen met het oog op maximale flexibiliteit, maar met je huidige plan zal je er niet snel voordeel uit halen.
Wat betreft losse kaartjes, die kan je normaal gesproken probleemloos kort voor vertrek halen, op deze trajecten zullen reserveringen zelden een probleem zijn. Alleen als je echt specifiek een bepaalde trein wilt hebben (dan denk ik met name even aan Takayama) is het wellicht verstandig misschien de avond van tevoren alvast kaartjes te regelen. Al is het maar om te voorkomen dat er net een lange rij staat op het moment dat jij eigenlijk de trein had willen nemen…
Wij zijn momenteel aan onze laatste dagen in Japan bezig. We reizen met z’n 3-en. Onze zoon komt niet in aanmerking voor een JR-pass (heeft een werkvisum) en heeft dus al zijn kaartjes los gekocht. De ervaring is dat dat soms echt lang duurt met een flinke rij. Meestal hebben wij zijn kaartjes de dag ervoor al gekocht. Voor ons kwam de JR-pass voordeliger uit maar ook het gemak hiervan is een voordeel. Wij hebben nauwelijks plaatsen gereserveerd omdat dat voor onze zoon weer een stukje duurder zou zijn. Alleen vandaag wel want we reisden van Shinagawa naar Kyoto en wilden graag aan de rechterzijde zitten om een goed zicht op Mount Fuji te hebben. En dat is gelukt!
We hebben overigens vorige week de snow monkeys bezocht. Dat was een hoogtepunt van onze reis! Onze ervaringen kun je hier nalezen: http://michelly.nl/Japan_2018/voorkant.htm met heel veel foto’s van de monkeys!
Ja, op de meest vreemde momenten kan soms ineens een hele rij staan. Iedere keer als je er gewoon voorbijloopt is er niks te doen, maar net als je een kaartje wil kopen…:biggrin:
@Mazzel5, ik heb geen ervaring met die specifieke bus vanuit Kanazawa, maar in omgekeerde richting vanuit Takayama naar Shirakawago zou afgelopen jaar geen probleem zijn geweest. Er zit voor het station van Kanazawa een flink busstation met ook een Engelstalige informatiebalie, ik zou daar gewoon direct na aankomst navraag doen. En mocht het onverhoopt toch niet lukken, dan zou je altijd nog kunnen terugvallen op de trein (echter niet via Shirakawago dan uiteraard).
En wat betreft de metro’s in Tokyo: die vallen niet onder de JRP. Er is echter ook een heel JR-spoorwegnetwerk door de stad (in Osaka ook) met onder meer de Yamanote-ringlijn, waar de JRP wél geldig voor is. Maar dit gaat om ritten van hooguit enkele euro’s, dus dat zet geen zoden aan de dijk.
Wij hadden in Tokyo een metro pas voor 2 dagen. Die is blijkbaar speciaal voor toeristen. We betaalden hier 1200 yen pp voor. Vonden wij erg handig en hebben de pas optimaal gebruikt.
Toch een kanttekening daarbij: zulke passen kunnen inderdaad voordelig zijn (normaal gesproken zou je die pas met 4 metro-ritten op een dag terugverdiend hebben), maar door de diverse netwerken vergen ze wel wat planning. Er zijn ook wel (duurdere) passen die voor al het OV in Tokyo geldig zijn, maar om die terug te verdienen moet je flink je best doen.
Ik gebruik meestal dan ook gewoon m’n Suica. Zal wellicht soms net iets duurder zijn dan de voordeligste dagkaart, en soms juist voordeliger. De verschillen zijn niet dusdanig dat ik me daar druk over maak.
Het ligt inderdaad aan welke kaart je hebt. Jullie hebben het Tokyo Subway Ticket gehad, 1 dag voor 800 yen, 2 voor 1200 en 3 voor 1500. Die is geldig op alle metrolijnen, en zeker voor 2 of 3 dagen kan die voordelig zijn. Voor één dag moet je al snel 6 ritten maken, en dan wordt het toch lastig. Wel iets om rekening mee te houden: die pas is niet op alle metrostations te koop.
Er zijn ook metropassen voor alleen het netwerk van Tokyo Metro (600 yen/dag) of Toei (700 yen/dag, ook geldig voor bussen en trams), plus nog een algemeen verkrijgbare pas voor beide netwerken (900yen /dag), maar vergeleken met dat Tokyo Subway Ticket zijn die eigenlijk totaal niet interessant. Hetzelfde geldt voor de passen waarmee je ook de JR kan gebruiken: met de Tokunai Pass kan je een dag lang alle JR-lijnen in centraal-Tokyo gebruiken (750yen/dag), en met de Tokyo Free Kippu kan je voor 1590 yen een dag lang zo’n beetje al het OV in centraal Tokyo gebruiken. Maar beiden vereisen een hoop ritten om ze terug te verdienen.
Dus de moraal van het verhaal: Tokyo Subway Ticket als je een paar dagen op rij vooral de metro gaat gebruiken, en anders gewoon Suica.
Om het te beperken tot lokaal vervoer: met geld als dé drijfveer ervaar ik als grootste nadeel van een (meer)dag(en)kaart een urgent gevoel van het moeten reizen met de kaart. Dan kun je je afvragen of zo’n kaart dan flexibel/makkelijk is of juist meer een last.
Op reis in m’n uppie speelt dat overigens veel minder een rol dan toen ik bv laatst met een gezelschap van vijf man/vrouw op reis ging. Reizen met deze groep stond synoniem aan de wendbaarheid van een olietanker. En dan was het nog een makkelijk groepje…
In de prefectuur Tokio heb ik altijd losse kaartjes gekocht. Het is uiteraard persoonlijk maar ik houd er niet van om op een dag vluchtig minimaal vijf verschillende wijken te proppen. Daarbij komt dat ik bij voorkeur niet met het OV reis tijdens de ochtend- en avond(hyper)spits van Tokio :teeth: