Openbaar vervoer

Hoi allemaal! Mijn naam is Linda, ik ben achttien jaar en ga aankomende zomer eindelijk mijn droom verwezenlijken: een bezoek brengen aan Het Land van de Rijzende Zon. Ik verblijf twee weken in Tokyo, vervolgens een week in Kyoto, gevolgd door een weekje Osaka.

Nu ben ik van plan een Japan Rail Pass aan te schaffen om mobiel te zijn. Echter dekt dat volgens mij niet alle kosten aangezien lang niet al het openbaar vervoer in de grote steden onder de vleugels van JR vallen. Ik vraag me daarom af of het niet voordeliger is om gewoon dagkaarten te kopen? Zeker aangezien ik maar drie ‘grote’ bestemmingen heb. Heeft iemand hier ervaring mee?

Hoi. Vlieg je ook weer terug vanuit Tokyo? De Japan Rail Pass is alleen voordelig voor (veelvuldig) reizen over langere afstanden met inderdaad alleen de JR. Voor je huidige schema is het beter om geen Japan Rail Pass te kopen, maar gewoon losse kaartjes. Ook dagkaarten leveren vaak niet veel voordeel op behalve in Kyoto, waar de buskaart van 500yen voor 1 dag voordelig kan zijn.

Er zijn andere passen, die je misschien wat voordeel opleveren lokaal in en rond Tokyo of Kyoto/Osaka, maar dat hangt af van wat je ter plekke wilt doen. Ook is er bijvoorbeeld de voordelige Suica & NEX deal voor Tokyo als je via Narita Airport vliegt.

Dankje voor je reactie! Ik vlieg inderdaad terug via Narita airport, dus de terugreis vanaf Osaka zal wel wat kilometers bestrijken. De tarieven daarvoor lopen algauw op tot 14.000 yen dus wellicht is een 14-daagse railpass zo gek nog niet. verder denk ik dat ik inderdaad in Tokyo met suica card ga reizen omdat overal wordt aangegeven dat voordeelkaarten niet echt veel voordeel opleveren. Voor Kyoto zal ik jouw tip toepassen, dank daarvoor!

Tokyo-Kyoto 13500y
Osaka-Tokyo 14000y
Tokyo-Narita 3000y

Dan zit je al op 30500yen. De 14daagse pas is 45100yen. In Kyoto zul je niet veel gebruik maken van JR en Osaka gedeeltelijk, dus ik betwijfel of je de resterende 14600yen eruit gaat halen. Heb je al een trip naar Hiroshima/Miyajima (22000yen retour) overwogen? Als je toch de Japan Rail Pass hebt zou ik dat toevoegen. Makkelijk te doen als 1 of 2x dagtrip vanuit Kyoto of Osaka.

Ja, daar heb je gelijk in. Bedankt! Ik ga het zeker overwegen :slight_smile:

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar heb je ook al bussen overwogen in plaats van de trein? Willer Express heeft een Japan Bus Pass, de goedkoopste variant daarvan kost 10.000. Daarmee mag je 3 dagen (in tegenstelling tot de JRP hoeven die niet aaneengesloten te zijn) praktisch onbeperkt van hun bussen gebruik maken.

Uiteraard ben je dan wel een stuk langer onderweg (Tokyo - Osaka is dan 8 uur), maar ook daar is een oplossing voor: nachtbussen! Met comfortabele slaapstoelen, en je bespaart daarmee tevens een hotelovernachting. Het is wellicht wat avontuurlijker dan met de trein, maar vanuit het oogpunt van kosten is dit haast niet te kloppen.