We zijn druk doende om de voorbereidingen te treffen voor onze reis naar Japan. We blijven 6 nachten in Tokyo en reizen vervolgens verder tot de eindbestemming Nagasaki.
We willen gebruik maken van de JR Pass (14 dagen), maar is het aan te raden om dit gelijk de eerste week te gaan gebruiken in Tokyo of kunnen we beter andere kaarten voor het openbaar voor Tokyo kopen. Er wordt ook een Pasmo kaart aangeraden, maar wij hebben hier geen ervaring mee.
Kortom elk advies in deze is zeer welkom.
Tenzij je langere dagtrips vanuit Tokyo zou gaan maken zal een JRP hier normaal gesproken niet voor lonen. Een 21-daagse JRP kost 13.000 yen meer dan een 14-daagse, oftewel een kleine 2000 yen per dag. En JR-dagkaart (Tokunai Pass) voor Tokyo kost 750 yen, en een Tokyo Free Kippu, waarmee je ook de metro en andere vormen van OV in Tokyo kan gebruiken, kost 1590 yen. En om die beide passen terug te verdienen moet je al aardig je best doen, ritjes binnen Tokyo kosten hooguit een paar honderd yen, dat tikt niet heel erg aan.
Wanneer je meermaals verder de stad uit gaat wordt het wellicht een ander verhaal, maar voor bijvoorbeeld Nikko en Hakone zijn ook speciale kaartjes te krijgen die waarschijnlijk voordeliger zullen zijn dan een extra week JRP.
Voor lokaal vervoer is een Suica of Pasmo dan inderdaad praktischer. Ten opzichte van losse kaartjes levert het niet direct voordeel op, maar wel het gemak dat je gewoon bij de poortjes door kan lopen in plaats van steeds losse kaartjes uit een automaat te moeten halen. Suica en Pasmo zijn binnen Tokyo bij mijn weten 100% uitwisselbaar, en volgens mij zou het ook daarbuiten nauwelijks verschil moeten maken. Beiden kan je eenvoudig uit een automaat op een willekeurig station halen, Suica bij JR, Pasmo bij de metro en andere spoorlijnen.
Bedankt voor de reactie.
Het is dus duidelijk. Het wordt een Pasmo pas aanschaffen voor Tokyo en voor de langere afstanden de JR pass gebruiken.