Hallo allemaal,
Begin aug gaan wij naar Tokio voor 2 weken. Hier hebben wij voor 2 weken een hotel geboekt.
Is het handig voor 2 weken een JRP te kopen of gewoon losse trein/metro kaartjes.
Ik heb nog geen planning, maar wil de wijken/kyoto en mt. Fuji de laatste dag bezoeken.
Een JRP kopen of losse kaartjes?
Maar begrijp ik goed dat je Kyoto als dagtrip wilt bezoeken? Het is niet onmogelijk, maar daarmee doe je de stad toch wel echt tekort. Sterker nog: er van uitgaand dat je al een retourvlucht Tokyo zal hebben zou ik dan toch overwegen eerst een paar dagen Tokyo te doen, dan met die JRP een weekje richting Kyoto (en dan meteen bijvoorbeeld Nara, Osaka en/of Kobe meepikken), en dan de resterende dagen weer in/rond Tokyo.
Beste wizardofoss,dank voor uw antwoord, sorry dat ik nu pas reageer.
Mijn verblijf in tokio voor2 weken is vastgelegd met een hotel in shinjuku wijk.
Graag zou ik de eerste week tokio willen verkennen.
de bekendste bezienswaardigheden in tokio willen bekijken dmv Ov.
Welke metro (naam) pas
Zou ik dan het beste kunnen aanschaffen?
Ik las de suica pass is dit een handige optie?
In de tweede week zou ik met mijn man een dagtrip naar kyoto willen maken.
Is een losse trein kaart retourtje goed of duurder dan een jrp omdat ik in dat zelfde week ook nog naar mt. Fuji wil voor een dagtrip.
Ik zou graag de berg willen beklimmen.
Heeft u tipsvoor mij en is het te doen?
je kunt voor Tokyo een Suica pasje gebruiken voor het openbaar vervoer. Dit is vooral handiger zodat je geen losse kaartjes hoeft te kopen, de prijzen zijn hetzelfde als losse kaartjes uit de automaat. In tegenstelling tot Nederland, heb je in Japan de keuze of je een chipkaartje neemt, of op het station een kaartje uit de automaat haalt met los geld.
Voordeel van de Suica is wel dat je niet vooraf hoeft te kijken voor welk rittarief je een kaartje moet kopen, maar gewoon met je pasje door de poortjes kunt. Ook veel vending machines kun je tegenwoordig met het pasje betalen.
Voor een retourtje Kyoto vanaf Shinjuku ga je 26.160 yen kwijt zijn, een JPR van een week kost 29.110 yen.
Maar je bent ook van plan om naar Fuji te gaan, dat kun je dan ook met de pas doen (mits je JR lijnen gebruikt). Verder heb je dan ook de mogelijkheid om wat verder buiten Tokyo te reizen in die week. Zo kun je bijvoorbeeld een dagtrip naar Nikko doen (retour kost 8860 yen).
De berekening kun je doen op Hyperdia, als je buiten de Tokyo-Kyoto trip meer gebruik van de pas gaat maken voor uitstapjes buiten de stad, denk ik wel dat het voordeliger is om een 7 dagen JRP pass aan te schaffen.
Ik heb geen ervaring met het beklimmen van mount Fuji, maar o.a. hierkun je meer informatie vinden.
Is het niet mogelijk dat hotel in Shinjuku (deels) te annuleren? Het lijkt me persoonlijk zonde om daar twee weken te zitten. Bij de meeste hotels in Japan kan je tot op de laatste dag nog kosteloos annuleren, dus wellicht is een paar dagen Kyoto toch te regelen?
Ben het overigens eens met Rebecca wat betreft de Suica-pas, misschien niet voordeliger, maar wel veel gemakkelijker dan losse kaartjes. Er zijn voor Tokyo wel dagkaarten waarmee je onbeperkt met een deel van of zelfs alle vormen van OV kan reizen, maar die haal je er in de meeste gevallen niet uit. Pas als je wat verder buiten centraal Tokyo (ruwweg het gebied binnen de Yamanote-spoorlijn) gaat kan het interessant zijn, maar ook dan praat je nog steeds over maximaal een paar euro voordeel.
Ik heb geen ervaring met het beklimmen van Mt. Fuji, dat is mij toch iets te inspannend. Ik heb hem wel mooi kunnen aanschouwen vanuit Kawaguchiko (Fuji Five Lakes), en anders is Hakone daarvoor ook een optie al moet je dan wat meer geluk hebben (dat geluk had ik dus nietā¦).
Hallo Wizard en Nemesis: Zag net op YouTube iets over Suica en dacht ⦠dat ga ik mijn kenners op deze site maar eens vragen. Het is dus mogelijk om de suica te chargen. Maar als je niet weet wat die metrokaartjes kosten, hoe weet je dan dat je op de kaart moet zetten? Op YT betaalde ze met papier geld⦠kan je ook pinnen ? (Denk dat ik het antwoord daarop al weet ;-))
Ik kom op Narita aan, wissel mijn voucher om voor een JR-pas en dan moet ik dus nog een Suica halen om naar Tokyo te kunnen. Zal daar ong. 3 dagen zijn. Enig idee hoeveel ik de kaart moet vullen? Thanks guysā¦
Nee, dat opladen gaat met contant geld. Wat ik zelf meestal doe is er 2000 yen per keer op zetten, voor gebruik binnen bijvoorbeeld Tokyo kan je dan al snel een paar dagen vooruit. Bij elk gebruik zie je het saldo op het display van het poortje, dus dan zie je snel genoeg als het op begint te raken. Hooguit als ik weet dat ik hem in korte tijd wat meer zal gebruiken of langere (duurdere) ritten zal maken zet ik er meer op. Het opwaarderen an sich is zo gebeurd, kan bij de meeste kaartjesautomaten (ook bij die van andere pasjessystemen zoals Pasmo) en zover ik weet hebben ze altijd Engelse menuās.
Overigens merkte ik bij mān laatste trip dat je er tegenwoordig ook een minimaal financieel voordeeltje mee hebt: vorig jaar is de BTW in Japan verhoogd, iets wat uiteraard doorberekend wordt. Betaal je contant, dan wordt alles naar boven afgerond op veelvouden van 10 yen. Met pasje betaal je het onafgeronde tarief. Je zal er niet rijk van worden, maar tochā¦
Wat ik het mooie vind van de Japanse chipkaart t.o.v. die van ons, is dat je niet verplicht bent om hem te gebruiken.
Op elk station staan automaten waar je losse kaartjes kunt kopen. Dit zijn ook meteen de machines waar je de chipkaart mee kunt opladen.
Het is wel makkelijker om meteen door die poortjes te kunnen lopen met je chipkaart.
Ik vind dat ze ook een beter systeem voor het berekenen van de ritprijs hebben. Hier wordt er meteen bij inchecken een bedrag afgetrokken en gecorrigeerd met wat je werkelijk hebt gereisd aan het einde van de rit.
In Japan wordt bij het uitcheckpoortje meteen de ritprijs van je kaart afgehaald. Mocht je op dat moment niet genoeg saldo op je kaart hebben staan, geen probleem! Het poortje zal dichtklappen om duidelijk te maken dat je moet bijbetalen. Bij iedere uitgang staat een āFare Adjustmentā automaat. Daar stop je je chipkaart in, en de automaat zal aangeven wat je tekort komt. Dat betaal je dan bij, en je chipkaart heeft genoeg saldo om de poortjes uit te kunnen.
Dit werkt trouwens ook zo voor losse kaartjes. Als je een los kaartje wilt kopen en er even niet uit komt met het prijzenbord, dan kun je gewoon het goedkoopste losse kaartje kopen. Aan het einde van de reis ga je daarmee naar de Fare Adjustment automaat en betaal je bij wat je tekort komt.
Daar heb ik tijdens mān laatste trip wel even een probleempje mee gehad, de fare adjustment automaat van Nankai op Kansai Airport weigerde mijn Suica-kaart, heb toen het tekort bij het loket bijbetaald. Geen idee of dit een incident was of iets structureels (ik had op dat moment nog zoān half uur om mān vlucht te halenā¦), maar irritant was het zeker op dat moment wel.
Ander irritatiemomentje was op Okinawa, daar hebben ze wel een pasjessysteem, maar dat is blijkbaar niet gekoppeld aan de andere systemen. Ouderwets losse kaartjes kopen dus, of een dagkaart die je met drie ritten meestal al terugverdiend hebt.
Ik vond zelf Asakusa de handigste buurt van Tokyo om een hostel te hebben in Japan. Omdat deze buurt aan de ārechterkantā van Tokyo ligt dus in principe het āsnelst en handigstā te bereiken vanaf Tokyo Narita Airport. Want das nog best een tripje.
Verder sja alle ābekendeā buurten van Tokyo hebben iets leuks en aparts maar verwacht er niet echt een backpackersbuurt of straat net zoals bv Khaosan Road in Bangkok. En alle hostels liggen op loopafstand van een metrostation.
Let er alleen wel op dat de metroās in Tokyo rond 00.30 uur stoppen! De winkels sluiten om 22.00 uur dus om op tijd thuis te zijn is het tussen 22.00-23.00 spitsuur in de metro van Tokyo!! Want ookal woon je bv in Tokyo om van het centrum naar een buurt verderweg te komen kunnen Tokyo-ers zo anderhalf uur onderweg zijn dus moeten ze op tijd weg om nog thuis te kunnen komen.