Hulp nodig bij eerste keer Japan (23 aug - 12 sept)

Hallo allemaal,

Wij zijn Maurice en Nicole en willen dit jaar voor het eerst naar Japan. Dit zal onze huwelijksreis zijn aangezien we pas getrouwd zijn. Helaas hebben wij helemaal geen ervaring hiermee en willen wij jullie vragen voor hulp.
De periode waarin wij vakantie hebben is 23 aug - 12 sep. We hebben zelf al wat uitgezocht via internet en we willen in ieder geval naar de volgende plaatsen:

Tokyo

  • Disneyland
  • Tokyo Tower
  • sensoji temple tokyo
  • Shibuya crossing
  • Odaiba (vrijheidsbeeld)
  • Tokyo Metropolitan Government Building
  • Tokyo Skytree
  • Great Buddha of Kamakura
  • geen idee wat we met Mount Fuji kunnen doen (klimmen, alleen 5e station, etc?)?

Nara

  • Todaiji temple
  • Nandaimon Gate
  • Shinto temple
  • misschien Mount Yoshino (cherry blossom)

Kyoto

  • Bamboe bos (Arashiyama)
  • Kinkakuji Temple (Golden pavillon)
  • Gion (Geisha’s)
  • Nijo castle
  • Heian temple
  • Kiyomizu temple
  • Ginkaku-ji (The Silver Pavilion)
  • Ryozen Kannon

Osaka

  • Universal Studios Japan

Eventueel nog:

  • Himeji kasteel
  • Nikko National Park
  • Owakudani
  • een onse mee maken

Vervoer zal met de trein worden.

We snappen dat dit nog redelijk algemeen is, maar kunnen jullie ons misschien al advies geven wat we het beste kunnen doen?
En of het überhaupt allemaal wel slim is om te doen?
En misschien een indicatie hoeveel tijd je op welke plaats nodig hebt?
Of dat we misschien iets belangrijks missen om te zien?

Groetjes,
Maurice & Nicole

1 like

Hallo Maurice en Nicole,

Japan heeft voor ieder wat te bieden, dus jullie zullen er een mooie reis van kunnen maken!
Voor als je hem nog niet kende, dezesite biedt een schat aan reisinformatie voor Japan.
Hebben jullie al tickets en/of overnachtingen geboekt, of staat alles nog open?

Tokyo
De Senso-ji tempel en de Skytree liggen redelijk vlak bij elkaar, dus zijn prima op dezelfde dag te combineren.
Je zou deze dag ook bijvoorbeeld naar Akihabarakunnen gaan, de electronica wijk van Tokyo.
Skytree City is ook leuk om te bezoeken als je niet de toren in wilt gaan.

Een gratis alternatief is bijvoorbeeld het Metropolitan Government Building die je ook al noemt.
Deze ligt in het stadsdeel Shinjuku, wat op zich een paar haltes met de trein van het stadsdeel Shibuya ligt, en dus redelijk dicht bij de Shibuya Crossing.
Ook aardig om in deze buurt te bezoeken is de Meiji Schrijn. De Senso-ji is een grote Boeddhistische tempel, de Meji Jingu is een grote Shinto schrijn.

Kamakura is goed te doen als dagtocht uit Tokyo. Ook Nikko is als dagtocht te doen, maar je zou er ook voor kunnen kiezen om de nacht in Nikko in een traditioneel pension door te brengen, een ryokan.
Op Japanese guest houses kunnen ze je verder helpen met het vinden van een locatie en het reserveren ervan.

Fuji / Hakone
Mount Fuji zou je ook gewoon kunnen bekijken. Dat kan bijvoorbeeld bij Hakone. Dit wordt vaak gedaan als een dagtocht waarbij een bepaalde route wordt afgelegd met o.a. kabelbanen. Op deze route is ook Owakudani. Het is ook mogelijk deze te doen als dagtocht vanuit Tokyo, vanuit Shinjuku gaat een directeverbinding naar Hakone Yumoto.

Kyoto
De geishawijk Gion is leuk om te bezoeken, maar verwacht niet veel geisha’s tegen te komen. Je kunt ze spotten als ze onderweg zijn naar hun werk, maar ze lopen erg rap :stuck_out_tongue:

Aan tempels ga je geen gebrek krijgen in Kyoto. De Heianschrijn en de Kiyomizudera zijn zeker mooi om te bezoeken. ook de Sanjusangendois bijzonder om te zien met de 1001 beelden van de god Kannon.

Nara is heel goed te doen als een dagtocht vanuit Kyoto. Voor de cherry blossoms ben je helaas te laat, die bloeien maar een korte tijd in april. Als dat de reden was om naar Yoshino te gaan, dan kan deze komen te vervallen.
Ook de stad Osaka is goed te doen als een dagtocht vanuit Kyoto Universal studios wellicht ook, maar daar heb ik geen ervaring mee. Maar het is wellicht een idee om een aparte dag aan Osakate besteden om even wat anders te zien dan tempels :wink:

Het Himejikasteel wordt grondig gerenoveerd, check de status voor je er naar toe gaat, het is een mooi kasteel maar het zou zonde zijn als je er niet in zou kunnen.
Een alternatief origineel kasteel zou dat van Hikonekunnen zijn.

Met de steden is er volgens mij nog wel ruimte om iets anders in jullie programma te zetten. Je geeft aan een onsen te willen bezoeken, je kunt overwegen om een overnachting in een plaats bekend om de onsen te doen. Dat kun je combineren met een overnachting in een ryokan die ook een traditioneel diner serveert.
Voor een lijst met onsen: klik.

Even afhankelijk van jullie uiteindelijke route kun je kiezen om een Japan railpas aan te schaffen. Daar kun je in de meeste JR treinen meerijden. Dit is vooral voor de grote stukken met Shinkansen uiteindelijk goedkoper dan losse kaartjes. Deze pas kun je voor 1,2 of 3 weken kopen. Bereken vooraf wat je verwacht te gaan reizen, dan kun je beslissen welke het voordeligst is voor je. Let op, de pas kan alleen buiten Japan gekocht worden!
Voor reizen in Tokyo is zo’n pas onvoordelig (is o.a. ook niet geschikt voor de metro). Maar daar kunnen overal losse kaartjes worden gekocht, of je kunt overwegen een chipkaart aan te schaffen. Ik vind het systeem daar vele malen gebruiksvriendelijker dan in Nederland. Bovendien staan op alle stations wel personeelsleden die je kunnen helpen.

Als je het land via Narita binnenkomt kun je bijvoorbeeld voor gereduceerd tarief een kaartje kopen voor de Ne’x trein naar Tokyo.

Het is een heel verhaal geworden, ik hoop dat ik julllie een beetje verder heb geholpen.
Veel plezier met plannen, en laat het gerust weten als er verdere vragen zijn!

Rebecca

3 likes

Goede keuze Japan, tijd van mijn leven gehad daar! Je hebt een kleine 3 weken en dan moet je behoorlijk wat kunnen zien. Ik ben tijdens het cherry blossom seizoen geweest een paar maanden geleden (eind maart - begin april) voor 4 weken. Qua periode zit je eind augustus/ begin september niet zo goed denk ik aangezien het er dan warm en vochtig (maar ook druk) is. Als ik nog terug ga naar Japan dan ga ik in november voor de herfst kleuren, zie ook hier voor de beschrijving per maand. Ik weet niet of later gaan voor jullie nog een optie is?

Qua locaties heeft Nemesis al een hoop genoemd, heb ik ook niet al te veel aan toe te voegen. Ik wil je nog wel meegeven om je niet te druk te maken of je wel genoeg tempels ziet aan het begin van je vakantie. Ik ben gestart in Tokyo en heb Nikko daar als dagtrip uiteindelijk laten schieten omdat er al zoveel te zien was in Tokyo zelf (uiteindelijk 6 dagen doorgebracht in Tokyo incl een dagtripje naar Kamakura). Zeker als je Kyoto nog aan doet (wel een must vind ik) krijg je ook meer dan genoeg tempels te zien.

Ik kan je in Tokyo nog wel Yanaka aanbevelen, hij krijgt op Japan guide niet echt een aanbeveling, maar ik vond het een prachtige ervaring, het oude Tokyo, bijna niemand bij de afgelegen tempels (kan ook door het druilerige weer gekomen zijn) en zeer groot contrast als je net uit downtown Tokyo komt… :slight_smile:
Wat betreft de verschillende torens in Tokyo: ik ben zowel op de Skytree (kost je 2000 Yen naar het 350m plateau, maar zeer indrukwekkend) als de Government buildings (gratis, maar zou het skippen als je de Skytree hebt gedaan, minder imposant) geweest. Tokyo Tower wel gezien bij mijn bezoek aan Sensoji, maar niet op geweest.

Andere tip: een dagje fietsen door Tokyo met een groepje en een gids. Kost wat, maar krijg je ook veel voor terug: lekker eten en drinken (o.a. kraakverse sashimi van Tsukiji vismarkt, bezoek aan een traditionele Japanse zoetwaren winkel), een fiets, een aantal grote attracties zien en een leuke gids. Heb route C daar gedaan. Ik kan je sowieso aanbevelen zelf een fiets te huren, zeker in Kyoto waar het OV vooral bestaat uit bussen, wat ik altijd veel gedoe vind. Ik ben zelfs vanuit centraal Kyoto (ik zat vlakbij het treinstation) naar het uiterste noord-westen (Arashiyama) gefietst waar o.a. de bamboo groves ook zijn, is maar een uurtje fietsen en je ziet Kyoto dan ook buiten de gebaande paden.

Als je (naast de eerder genoemde ryokan) nog een ander typisch Japans “verblijf” wilt meemaken is een capsule overnachting ook nog een aanrader. Ik heb op mijn doorreis in Osaka een nachtje in dit hotel geslapen. Verwacht geen luxe (of veel ruimte :D), maar ik vond het wel geniaal…

Plantechnisch: ik zou minstens 4 dagen alleen voor Tokyo (dus zonder dagtrips) uittrekken, voor Kyoto ook. Osaka is wat minder te zien, maar zeker wel de moeite waard (probeer wel in de wijk Namba te overnachten) en het is een goede uitvalsbasis richting bijvoorbeeld Koyasan of Nara. Zie overigens ook hier mijn reisschema van toen, al zal westelijker dan Hiroshima reizen in 3 weken niet haalbaar zijn denk ik. Ik heb overigens uiteindelijk in dat reisschema Nikko, Mount Fuji, Ise/Nagoya en Nara overgeslagen, schema was echt overvol elke dag…

Ik hoop dat je er iets mee kunt en ik ben benieuwd naar je uiteindelijke plan!

2 likes

Rebecca en Pim, bedankt voor jullie reacties! We zijn er erg blij mee en zijn weer wat verder op weg geholpen.

We hebben momenteel wel nog moeite om in te schatten hoeveel dagen we in een bepaalde stad nodig hebben omdat het lastig te zien is of bepaalde bezienswaardigheden bij elkaar liggen of juist niet. Dus ook welke bezienswaardigheden op een dag te combineren zijn. En of ze goed met openbaar vervoer bereikbaar zijn.
Vandaar de volgende vragen:

Hoeveel dagen hebben we nodig in Tokyo om de volgende dingen te zien en welke kunnen op 1 dag gecombineerd worden:

  • Sensoji temple
  • Tokyo Skytree
  • Akihabara
  • Stadsdeel Shinjuku
  • Tokyo Tower (glazen vloer)
  • Shibuya crossing
  • Odaiba (vrijheidsbeeld)
  • Tokyo Metropolitan Government Building

Is het slim om Mount Fuji meteen de eerste dag na aankomst in Japan te doen omdat je dan nog in een ander dagritme zit? Aan de ene kant lijkt het ons erg leuk om Mount Fuji te beklimmen en dan zonsopgang vanuit de top te zien. Maar als we dit willen doen, moeten we het sowieso redelijk in het begin van onze vakantie inplannen omdat het de laatste week van het klimseizoen is.

Hoeveel dagen hebben we nodig in Kyoto om de volgende dingen te zien en welke kunnen op 1 dag gecombineerd worden:

  • Bamboe bos (Arashiyama)
  • Kinkakuji Temple (Golden pavillon)
  • Gion (Geisha’s)
  • Nijo castle
  • Heian temple
  • Kiyomizu temple
  • Ginkaku-ji (The Silver Pavilion)
  • Ryozen Kannon

Zijn er reisbureaus die de vlucht / hotels plannen of kan dat zelf het beste gedaan worden?
De keren dat we naar Amerika zijn gegaan, hebben we bij een online reisbureau ons reisschema doorgestuurd en zij hebben de vluchten en hotels geboekt. Dit was voor Amerika goedkoper dan zelf alles regelen. Hoe zit dat met Japan?

Qua vervoer, is het voor deze 4 plaatsen aan te raden om een Japan Rail pass aan te schaffen of is er een andere manier?

Hoi Maurice en Nicole,

om met jullie laatste vraag te beginnen:
er zijn bureau’s die alles voor jullie kunnen boeken. Ik heb het zelf een keer laten doen bij Eurocult, is allemaal prima gegaan.
De reizen daarna heb ik alles zelf geboekt, tickets, railpass en hotels. Over het algemeen ben je dan wel wat goedkoper uit.
Aan de andere kant heb je natuurlijk geen zorgen over de boekingen, die worden voor je gemaakt.

Ik wil even een kleine slag om de arm houden voor het beklimmen van Mt Fuji, ik heb daar totaal geen ervaring mee.
Ik kan me wel voorstellen dat je deze enigzins uitgerust wilt gaan beklimmen. Om de zonsopkomst te zien moet je er denk ik meer dan een dag voor uittrekken.

Voor de railpass wordt over het algemeen aangehouden dat je met een retour Kyoto-Tokyo met de shinkansen en wat aanvullende ritten, een railpass van 1 week er wel uit hebt. Om dat te berekenen wordt vaak gebruik gemaakt van Hyperdia, een soort 9292ov voor het OV van Japan.
Maar of een railpass handig is hangt dus sterk af van de route, en ook of je bijvoorbeeld vliegt op Tokyo, Kansai airport, of een mix.

De combinatie van verschillende dingen in de steden hangt ook af van welk tempo jullie prettig vinden op vakantie.
Houden jullie van rustig aan doen (het is warm in augustus in Japan), of van een hoog tempo.
Globaal gezien kun je de attracties wel groeperen als volgt (per dag):

  • Akihabara, Sensoji,Skytree
  • Shibuya, Shinjuku, Government Building
  • Odaiba, Tokyo Tower

Kyoto

  • Arashiyama kun je als een dagdeel doen.
  • Gion, Heian en Kyomizudera. Ryozen Kannon ligt ook in deze hoek, op de kaart gezien onder Kyomizudera
  • Nijo en Kinkakuji kunnen bijvoorbeeld gecombineerd worden (liggen niet direct naast elkaar)
  • Ginkakuji, evt te combineren met Heian als je meer tijd voor Kiyomizu/Ryozen/Gion wilt hebben.

Je kunt er van uitgaan dat alle bezienswaardigheden goed met OV te bereiken zijn. Tokyo heeft een heel uitgebreid OV netwerk, in Kyoto kun je veel met de bus bereiken (tip: koop een dagpas voor 500 yen, kun je de hele dag gebruik maken van de bussen). Arashiyama is met de trein/tramway goed te bereiken.

Succes met plannen!
Rebecca

2 likes

Hoi,

Ik heb ook het idee dat het goedkoper is om zelf te boeken. Er zijn enkele specialisten waar je het zou kunnen proberen: H.I.S in Amsterdam (een van de grootste Japanse reisaanbieders), Tozai. En niet in Nederland gevestigd: Japan Experience en Inside Japan Tours. Bij deze organisaties kun je ook terecht om een Railpass aan te schaffen.

Als het kan raad ik jullie aan om een ticket te boeken waarbij je in Tokyo aankomt en vanuit Kansai (Osaka) vertrekt, of andersom. Dat scheelt je terugreizen naar de plaats van aankomst. Bovendien zou je dan optimaal van de Railpass gebruik kunnen maken door tussen bezoek aan Tokyo en Kyoto in andere plaatsen te bezoeken zoals Hiroshima en Takayama.

In Kyoto is Kinkakuji goed te combineren met Arashiyama, maar dat hangt uiteraard af van wat je allemaal in Arashiyama wilt doen. Fushimi Inari Taisha zou ik ook op mijn lijst voor Kyoto zetten.

2 likes

Inmiddels hebben we vlucht geboekt. We komen aan in Tyoko waar de vakantie gaat beginnen. Terug vliegen we vanuit Osaka.
We hebben mede aan de hand van jullie tips het volgende schema gemaakt:

1 25-8-2014 ma Heen vlucht - Tokyo Narita airport}
2 26-8-2014 di Aankomst - Tokyo Narita airport} Shinjuku
3 27-8-2014 wo Tokyo} Mount Fuji
4 28-8-2014 do Tokyo} Mount Fuji [optioneel 's middags na terugkomst Fuji: Shibubuya crossing/Metropolitan Government Building]
5 29-8-2014 vr Tokyo} Senso ji/ Tokyo Skytree/Akihabara [Activeren JR pass voor komende 2 weken]
6 30-8-2014 za Tokyo} Nikko National Park
7 31-8-2014 zo Tokyo} Kamakura/Hokokuji Temple
8 1-9-2014 ma Tokyo} Disneyland 09:00-22:00
9 2-9-2014 di Tokyo} Tokyo Tower/Odaibu
10 3-9-2014 wo Tokyo - Kyoto}
11 4-9-2014 do Kyoto} Fiets huren, per fiets bezichtigen: Heian Temple/Kiyomizu Temple/Silver Pavillon/Ryozen Kannon
12 5-9-2014 vr Kyoto} Bamboe Bos Arashiyama/Nijo Castle
13 6-9-2014 za Kyoto} Golden Pavillon/Fushimi Inari Taisha
14 7-9-2014 zo Kyoto - Nara} Todaji Temple/Nandaimon Gate/Kasuga Taisha
15 8-9-2014 ma Nara - Osaka}
16 9-9-2014 di Osaka} Universal Studios Japan 09:30-20:00
17 10-9-2014 wo Osaka} Osaka Castle/Umeda Floating Garden/Shitennoji-tempel
18 11-9-2014 do Osaka Kansai airport terugvlucht Nederland}

We lopen even tegen een vraagstuk aan over Nara. Is het slim om vanuit Kyoto 's morgens te vertrekken naar Nara, daar de dingen te zien uit ons schema en dan diezelfde dag nog door te reizen naar Osaka? Zo ja, is het mogelijk om in Nara op het station de koffers in een kluisje te doen? Dit zou dan eventueel een dag besparen die we dan ergens anders zouden kunnen gebruiken, maar we hebben geen idee over die kluisjes voor koffers op een station en of dit praktisch is of niet. En of dit überhaupt te doen is of niet.

Enige wat we dan nog niet hebben in de planning hebben meegenomen is een ryokan en een onse. Van de ene kant lijkt het ons mooi om een typisch Japan iets te doen zoals een ryokan, van de andere kant schrikt dit ook een beetje af.

Dan twijfelen we nog over de prijzige JR pass. Gebruik je die ook veel in steden als Tokyo en Osaka of pak je dan eerder de metro?

@Pim2014. Wat is de reden dat je wijk Namba aanraadt in Osaka?

Een JR Pass is niet nodig. De enige verre treinrit is die van Tokyo naar Osaka en kost 13910yen. Nu kun je de snelste trein nemen, de Nozomi, want daar kun je met de JR Pass niet in. In Tokyo, Osaka en Kyoto zul je ook gebruik moeten maken van metro en andere treinmaatschappijen. Het is handig om een ov-chipkaart te kopen zoals de Suica.

Tussen Kyoto en Nara kun je met Kintetsu reizen ipv JR. Kintetsu Nara station is iets dichterbij de attracties dan JR Nara station. Beide stations hebben lockers voor grote koffers. De grote lockers zijn 600yen per dag. Nara is ook te doen als dagtrip vanuit Osaka of Kyoto en de goedkoopste enkele kaartjes zijn ook rond de 600yen. Het is moeilijk te zeggen wat praktischer is, maar persoonlijk zou ik het slepen met koffers willen beperken.

In Osaka zou ik inderdaad in Namba proberen te overnachten. Het is het belangrijkste winkel- en uitgaansgebied, met goede verbindingen naar andere delen van de stad en het vliegveld.

1 like

Hoi,
ik heb helaas geen idee van de kluisjes bij Nara. Maar je kunt misschien overwegen om je bagage alvast door te laten sturen naar het volgende hotel: bagage forwarding.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar verwacht dat het allemaal op z’n Japans gaat: secuur en op tijd.

Tipje voor de Floating Gardens: probeer de zonsondergang mee te pakken. Het is een leuk gezicht om vanaf hoogte alle lichtjes in de stad aan te zien gaan!

In de Tokyo en Osaka gebruik je inderdaad ook veel metro’s of andere lijnen die buiten de JRP vallen. Over het algemeen zijn dit ook geen echt prijzige reisjes, je bent slechts een paar 100 yen kwijt. Die gaan het verschil niet uitmaken voor de pass.

De 14 dagen railpass kost 46390 yen pp.
Deze gaat niet gunstig voor jullie zijn. Grofweg gerekend kom ik rond de 26550 yen uit voor jullie langere / prijzige ritten.

Met de onderstaande ritten ga je er een 7 dagen pass ook niet uithalen (29110 yen)
Tokyo - Nikko (retour) - 10120 yen
Tokyo - Kamakura (retour) - 1840 yen
Tokyo - Osaka - 13080 yen
Misschien dat er met andere ritjes wat te sprokkelen valt om een 7 dagen pass eruit te halen? Ik heb alles naar Fuji, Disneyland en Odaiba etc niet meegenomen en me beperkt tot de grotere ritten.

1 like

Wederom bedankt voor de adviezen.

We hebben de hotels ondertussen allemaal geboekt. We zijn nu nog aan het kijken wat we allemaal moeten regelen voor het beklimmen van mnt Fuji en wat we nog allemaal qua vervoer moeten regelen of uitzoeken. Nu hebben we de geweldige tip gekregen om een suica/pasmo pas te pakken voor het openbaar vervoer daar. Wat we hierover op het internet vinden lijken de passen hetzelfde. Klopt dit ook of hebben ze elk toch hun eigen voordelen nog of dat ze gebruik kunnen maken van verbindingen waar de andere pas niet op kan?

Suica en Pasmo zijn inderdaad nagenoeg hetzelfde. Er is alleen verschil voor abonnementen. En als je de pas weer wilt inruilen voor je deposit (-210 yen administratiekosten) moet dat bij het bedrijf waar je hem gekocht hebt. Dus Suica bij JR East (Osaka/Kyoto is JR West, een apart bedrijf en verkopen de Icoca kaart ) en Pasmo bij Tokyo Metro.

Via Wereldwijzer app

We hebben volgens mij alles gepland en uitgezocht. Hotels, routes, vervoer, etc.

Nu liepen we nog tegen een paar dingen aan

We zien op websites erg vaak dat je alleen met een Japanse credit card kunt betalen. Kunnen wij daar ter plekke ook met een Nederlandse (VISA) credit card betalen?

We hebben een hotel dichtbij station Shinjuku. Nu willen we een dagtrip maken naar Nikko National Park. Als we via Hyperdia kijken, komen we uit op een enkele reis van ongeveer 5000 yen per persoon. Nu zien we ook dat er een “2 Day Nikko Pass” die via Tobu treinen (?) gaat en deze kost 2800 yen per persoon voor een retour inclusief busgebruik in Nikko. Alleen is het ons onduidelijk hoe dit in zijn werk gaat?
En wat is de beste manier om vanuit Tokyo naar Nikko National Park te gaan?

We doen dus ook een dagtrip naar Kamakura. Vanuit het Kamakura station moeten we dan naar het Hase (bus)station om vanuit daar de grote Buddha te gaan bekijken. Nu leek ons het bamboebos bij Hokoku-ji Temple ook wel leuk om te bekijken, maar wat ik zo lees ligt dit dicht bij Jomyoji station, wat aan de compleet andere kant ligt. Nu weet ik niet hoe groot Kamakura is, maar wat zou de beste manier zijn om vanuit de grote Buddha naar Hokoku-ji temple te gaan?

We zien op websites erg vaak dat je alleen met een Japanse credit card kunt betalen. Kunnen wij daar ter plekke ook met een Nederlandse (VISA) credit card betalen?

Volgens mij is dit vooral met online reserveren/aankopen. Ik heb nog niet meegemaakt dat ik ter plekke niet kon betalen met mijn VISA credit card als er een VISA logo aanwezig was.

We hebben een hotel dichtbij station Shinjuku. Nu willen we een dagtrip maken naar Nikko National Park. Als we via Hyperdia kijken, komen we uit op een enkele reis van ongeveer 5000 yen per persoon. Nu zien we ook dat er een “2 Day Nikko Pass” die via Tobu treinen (?) gaat en deze kost 2800 yen per persoon voor een retour inclusief busgebruik in Nikko. Alleen is het ons onduidelijk hoe dit in zijn werk gaat?
En wat is de beste manier om vanuit Tokyo naar Nikko National Park te gaan?

De directe trein van Shinjuku naar Nikko is een trein met alleen gereserveerde zitplaatsen en daarom wat duurder (De JR Kanto Pass is daar wel geldig, dus dat is nog te overwegen) . De 2 day Nikko Pass kun je gebruiken vanaf Asakusa of Tokyo Sky Tree station. Dit is denk ik het meest voordelig, maar je moet wel naar Asakusa/Tokyo Sky Tree (ca 300yen enkeltje vanaf Shinjuku, 20-30min reistijd). De pass is ook te koop bij een verkooppunt van Tobu Rail in Shinjuku.

We doen dus ook een dagtrip naar Kamakura. Vanuit het Kamakura station moeten we dan naar het Hase (bus)station om vanuit daar de grote Buddha te gaan bekijken. Nu leek ons het bamboebos bij Hokoku-ji Temple ook wel leuk om te bekijken, maar wat ik zo lees ligt dit dicht bij Jomyoji station, wat aan de compleet andere kant ligt. Nu weet ik niet hoe groot Kamakura is, maar wat zou de beste manier zijn om vanuit de grote Buddha naar Hokoku-ji temple te gaan?

Jomyoji is bereikbaar met de bus (15min) en lopend is het 30 minuten vanaf Kamakura Station. Een taxi is waarschijnlijk het snelste en ik schat dat je onder de 2000 yen blijft. Een fiets huren kan natuurlijk ook.

Ik kan je in Kamakura aanraden om een hiking trail te volgen, zie ook hier. Ik ben bij Kita Kamakura uitgestapt en eerst naar Tokeiji geweest (met name het kerkhof heeft een heel apart sfeertje tussen die hoge (volgens mij is zijn het ceder) bomen. Vervolgens heb ik de Daibatsu trail gevolgd naar de grote Buddha (Daibatsu). Je hebt tijdens de trail een paar erg mooie uitzichten over de stad en de zee. Een trail klinkt overigens erg heftig, maar het valt hard mee, hele Japanse families liepen er.

Vanuit de Buddha naar de zee gelopen en over het strand terug naar Kamakura station. Ik had nog gepland om via Kenchoji terug te lopen naar Kita Kamakura, maar ik had de dag ervoor blaren gelopen, dus was helaas genoodzaakt in Kamakura al de trein terug te pakken. :frowning:

Wat betreft treinen en bereikbaarheid van Kamakura: zie ook hier voor een overzicht van alle mogelijkheden en prijzen. Ik had elke “access and orientation” pagina van japan-guide voor de steden die ik ging bezoeken overigens gekopieerd naar mijn iPad voor offline reference ter plekke, ideaal! Kan je sowieso een offline map app aanraden voor de navigatie als je net zo’n doelgerichte reiziger bent als ik… :slight_smile:

Bedankt voor jullie reacties.
Ons is alles duidelijk behalve wat we het beste kunnen doen om vanuit Shinjuku naar Nikko National Park te gaan.

Wat we op internet vinden, is dat de 2 Day Nikko Pass 2,670 yen kost. Deze gaat vanuit Asakusa naar Nikko.
Verder zien we de JR Kanto Pass waarbij we vanuit Shinjuku naar Nikko kunnen. Kosten 8,300 yen voor 3 dagen. Dit zou dan in ons geval evt te combineren zijn met de dagtrip naar Kamakura.
Als we de reizen los gaan tellen, komen we op het volgende uit:
Retour Shinjuku - Kamakura = 2 x 920 yen = 1840 yen per persoon.
2 Day Nikko Pass - 2,670 yen per persoon + retour Asakusa naar Shinjuku (2x 340 yen = 680).
Totaal losse kaartjes: 5,190 yen

Dan is dat toch een stuk goedkoper dan de JR Kanto Pass. Enige voordeel van de JR Kanto Pass is dat hij vanuit Shinjuku gaat.
Volgens de site How to get to and around Nikko: Access, Orientation and Transportation zou er een rechtstreekse verbinding zijn van Shinjuku naar Nikko.
Quote: [Direct limited express trains, cooperated by Japan Railways (JR) and Tobu Railways, connect JR Shinjuku Station with Tobu Nikko Station. The one way journey takes two hours and costs 4000 yen. All seats are reserved. ]

Maar als we bij Hyperdia gaan zoeken naar het traject, moeten we een paar keer overstappen.
Wat doen we verkeerd bij Hyperdia of is er iets in de tussentijd gewijzigd?

Via Asakusa reizen is inderdaad het voordeligst. De JR Kanto Pass was een suggestie, mocht je toch vanaf Shinjuku willen gaan en misschien nog een andere bestemming willen aandoen waarmee de pass voordeel opleverd. Sorry als ik het ingewikkelder gemaakt heb!

Er rijdt maar 1 rechtstreekse trein per dag van Shinjuku naar Nikko (07:30) en andersom (16:39). De rest gaat naar Kinugawa, niet ver er vandaan. Dan moet je 1 keer overstappen onderweg in Shimo-Imaicho. Dit is het schema: http://www.eki-net.com/pc/jreast-shinkansen-reservation/english/wb/common/timetable/index.html
Let wel op de ster boven het schema bij operation date, deze treinen rijden maar enkele keren per jaar.

Via Wereldwijzer app