Wij gaan voor 2 maanden op reis. Hierbij doen we een kleine week Japan aan. We hebben in gedachten: Tokyo, Kyoto, Hakone, Nikko, Kamakura, Nara. Echter vinden we een week daarvoor iets tekort. We moeten dus een bestemming schrappen. Wat zouden jullie doen?
Het is opvallend dat je aangeeft maar een kleine week in Japan te zijn (laat ik voor het gemak aannemen 6 dagen exclusief de reisdagen naar Japan en uit Japan), terwijl je wel 6 bestemmingen opnoemt. Dat is een gemiddelde van 1 bestemming per dag.
Ik hou ook wel van een beetje voortgang, maar hier verschiet ik nog van kleur
.
Ik zou een keuze maken: óf Tokyo óf Kyoto.
In Tokyo alleen kun je al gemakkelijk een kleine week doorbrengen. Tokyo is, zoals je denk ik wel weet, te combineren met Nikko, Kamakura en Hakone.
Hetzelfde geldt voor Kyoto, dat te combineren is met Nara. Als je hiervoor kiest ligt de nadruk wel sterker op tempels. Dat is ook mooi, maar draagt het risico van ‘tempelziekte’ in zich.
Dus mijn advies is om meer dan 1 bestemming te schrappen als je maar een kleine week in Japan bent.
succes.
Je eerste bezoek aan Japan begrijp ik? En dan slechts een kleine week? Dan zou ik me beperken tot ofwel Tokyo, ofwel Kyoto. Maar niet beiden, dan doe je ze echt tekort. En dan van daaruit een of twee van die andere bestemmingen als dagtrips. Of als je toch echt naar beide steden wil, pik dan onderweg Kamakura of Hakone mee, en wellicht vanuit Kyoto nog Nara. Maar dan heb je al een knap druk programma.
EDIT: hjo was me voor met een vrijwel identieke boodschap…
Doe je dit als snapshot zijnde een onderdeel van een wereldreis ?
Eens met voorgaande sprekers of Tokyo of Kyoto.
Even kort door de bocht, hieronder een typering van beide steden:
Tokyo is een echte wereldstad vergelijkbaar met New York, veel cultuur, gebouwen, architectuur, eten, mensenmassa’s maar ook kleinschaligheid kun je er vinden, enkele interessante parken, grootste visafslag ter wereld. Vliegen naar Narita International Airport (NRT).
Kyoto is meer een cultuur stad, tuinen, tempels, geisha’s, natuur, eten. Kyoto is vele malen kleinschaliger dan Tokyo, maar is zeker zo interessant. Kyoto en Koyasan en evt. Osaka is een mooie combinatie, zoek maar eens op Koyasan in dit forum. Vliegen naar Osaka (KIX).
Afhankelijk van je interesse adviseer ik je ook om voor een van beiden (met sidetrips) te kiezen.
Je kunt je op http://www.japan-guide.com goed orienteren.
Op mijn website http://www.TraveltoJapan.eu vindt je foto’s en een beschrijving van mijn reis in Japan in oktober/november 2009 (herfstkleuren seizoen) van Tokyo en Kyoto (en van meer omdat ik toen 3 weken in Japan heb gereisd.
vr.gr. Ton
Hello all,
Thanks voor de adviezen.
Ik ben nog goed aan 't uitpluizen. We willen VEEL doen in korte tijd! haha… highlights Japan opdoen.
Als ik een van de 3 uit ons programma moet schrappen, welke zouden jullie dan doen? Nikko, Kamakura of Nara?
Ons plan is als volgt:
dag 1 ak in Tokyo
dag 2 Tokyo & halve dag Kamakura?
dag 3 naar Kyoto en daar blijven
dag 4 Kyoto en slapen in Hakone
dag 5 Hakone en slapen in Tokyo
dag 6 Tokyo & evt excursie Nikko
dag 7 Tokyo & 's avonds laat door naar Nieuw Zeeland vliegen
Volgens mij moet je je useraccount wijzigen in speedy gonzales :))
Volgens mij ben je bek af naar deze week Japan en heb je veel in de trein gezeten, maar goed dat kan ook vakantie vieren zijn.
vr.gr. Ton
Staat de vlucht al vast? Zo niet, dan zou je eens moeten kijken of het wellicht mogelijk is op Narita het land binnen te komen, en vanaf Kansai weer te vertrekken. Dan blijft het een hels programma, maar scheelt het in ieder geval weer een paar uur trein.
Met Nikko heb ik zelf nog geen ervaring, die staat voor over een paar weken op het programma, met een overnachting. Voor Kamakura mag je gerust een hele dag uittrekken, en Hakone idem dito. Sterker nog, de meest gebruikelijke manier om Hakone te bezoeken is door de roundtrip te doen, daarmee ben je al snel een dag zoet. In Nara is eventueel wel in een middag te doen, al blijft dat krap aan.
Als ik een top-3 zou moeten maken:
- Hakone (sowieso eens iets anders dan tempels)
- Nara
- Kamakura
Mocht het dan nog nodig zijn, over 5 weken kan ik je dan wel laten weten waar Nikko in dat lijstje een plaats zou moeten krijgen…
Hai Ton,
Wat ziet je site er mooi uit! :wereld:
Hello heren…
Ben blij met jullie advies. We gaan meer schrappen in ons programma om meer tijd in Tokyo of Kyoto te hebben, want het is inderdaad erg Speedy Gonzales :chin:
We zijn aan het denken om Hakone uit het programma te halen, want onze doorreis is 6 weken Nieuw Zeeland, dus veel natuur en bergen.
Nou weten we eigenlijk nog steeds niet wat te doen met Nikko, Kamakura of Nara. Wat is kenmerkend van deze plekken? Wat vonden jullie het mooiste van Nara en Kamakura?
Groetjes, Leontien
Nikko is met name de verschillende schrijnen en tempels. Verder heb je daar over een riviertje een mooie Japanse brug. Nikko zelf is een stadje dat zelf niet zo bijzonder is.
Nara is ook met name tempels maar wel hele bijzondere. Ik vond deze mooier dan die van Nikko. In een van de tempels staat een groot boeddhabeeld. verder heb je in Nara een park waarin de dieren vrij in rond lopen.
Met Kamakura heb ik geen ervaring.
Als ik moest kiezen tussen Nara of Nikko, dan kies ik Nara.
Het meest unieke aan Kamakura is een groot bronzen boeddhabeeld buiten, het meest unieke aan Nara is een nog imposanter beeld binnen. De rest is ook zeker erg mooi, maar niet heel anders dan wat je ook in Kyoto al kan aantreffen. Nara heeft echter wel het voordeel dat het veel compacter is, de meeste bezienswaardigheden liggen in het grote centrale park. In Kamakura liggen de tempels veel meer verspreid in de omgeving, dat is dus veel lopen en af en toe een tempel. Gezien jullie tempo lijkt uit dat oogpunt Nara me geschikter.
De charma van Nara zijn de hertjes die in de parken rondlopen en soms ook bedelen (of je bespringen als je voer koopt) om wat te eten.
Nara is zeer laidback.
De trein naar Nikko is enigszins bergachtig en Nikko is een wat hoger gelegen plaatje, wat niet zo bezonder is, de herfstkleuren in Nikko zijn wel fenomaal, net als in Nikko.
In welke maanden gaan jullie, volgens mij heb ik dat nog niet gelezen. Dit is wel relevant voor Japan.
Als je kunt kiezen ga dan in het herfstseizoen (zoals ik gedaan heb, dank je voor het compliment over mijn website)
Zie deze weblink voor het schema van de herfstkleuren in Japan van noord naar zuid: Autumn leaves in Japan: When do trees turn colors?
Aanvulling op Nikko:
De treinrit naar Nikko is enigszins bergachtig en Nikko is een wat hoger gelegen plaatsje, de tempels zijn de moeite waard, zeker in combinatie met de herfstkleuren in Nikko deze zijn fenomaal, net als in Nikko.
Echter als je naar Nikko gaat dan adviseer ik om dit niet als dagtrip vanuit Tokyo te doen, dit wordt dan teveel gehaast. Ik ken een heerlijk adresje in Nikko met enorm gastvrije Japanners waar je 's avonds lekker kunt relaxen in het hete bad en genieten van de dag.
Vergis je niet in de afstanden, met hyperdia.com kun je in het Engels je treinreis (met duur en prijs) plannen. Op de kaart lijkt Japan niet zo groot, maar let maar eens op de schaal van de kaart.
Tokyo - Nikko is bv. 1 uur 40 minuten met de trein, in Nikko moet je nog met de bus of een flink stuk wandelen naar de tempels. Je moet ook nog aanreis tijd naar je vertrekstation in Tokyo rekenen, wachttijd op de trein en bus, dan ben je dus 2 uur en 30 minuten verder, voordat je bij je eerste tempel bent. De tempels liggen ook nog enigszins verspreid, etc., etc.
In welke maanden gaan jullie, volgens mij heb ik dat nog niet gelezen. Dit is wel relevant voor Japan.
Als je kunt kiezen ga dan in het herfstseizoen de kleuren zijn dan echt fantastisch (zoals ik gedaan heb, dank je voor het compliment over mijn website).
Zie deze weblink voor het schema van de herfstkleuren in Japan van noord naar zuid: Autumn leaves in Japan: When do trees turn colors?.
Ik denk als je echt een contrast met Nieuw Zeeland wilt, dan zou ik voor de wereldstad Tokyo kiezen met een trip van 2 dagen naar Nikko om de oude cultuur te ervaren en verbaas en verwonder je elke dag (dit is niet overdreven).
vr.gr. Ton
Heb je misschien Japan gekozen als tussenstop op reis naar Nieuw Zeeland met een rond de wereld ticket ? We hebben dat vorig jaar gedaan met KLM en Air New-Zealand. Je kunt dan wel vanuit Amsterdam ook (beter) rechtstreeks naar Osaka (Kansai) vliegen (KLM) en van Tokyo (Narita) naar Christchurch of Auckland (Air NZ). Je spaart dan een dag uit omdat je dan inderdaad niet heen-en-weer hoeft tussen Tokyo en Kyoto. Ik zou overigens kiezen voor 3 dagen Kyoto en dan nog 3 dagen Tokyo en de rest voor de volgende keer bewaren. Ben je er eenmaal geweest, dan ga je zeker nog een keer. En aan 3 dagen voor elk van deze steden heb je eigenlijk nog te kort.
We hebben inderdaad Tokyo als tussenstop op weg naar Nieuw Zeeland. Tickets zijn al geboekt. Achteraf hadden we inderdaad beter eerst via Osaka kunnen vliegen, maar de spannende Japan-plannen kwamen pas nadat we het ticket boekten.
Dan ga je inlezen en word je enthousiast over alles! Nu is het jammer dat we maar zo weinig tijd hebben, maar beter iets dan niets :chin:. We hebben de knoop doorgehakt: 4 dagen Tokyo, 3 dagen Kyoto. Met evt uitstapjes naar Nara en Nikko. We hebben op dit moment Kamakura geschrapt.
We hebben de knoop doorgehakt: 4 dagen Tokyo, 3 dagen Kyoto. Met evt uitstapjes naar Nara en Nikko. We hebben op dit moment Kamakura geschrapt. >>> Heb er echt ongelooflijk zin in! We zijn er van 13 t/m 19 januari. Zou het koud zijn? :zon02:
Heren, echt onwijs bedankt voor de info. Wij hebben hier goed overlegt en ook jullie adviezen gebruikt. Ook veel info van andere onderwerpen op dit forum. Super handig!
Ben heel benieuwd naar jullie tripjes die komen gaan! Ik ga het in de gaten houden…
Als jullie nog spontane tips hebben, wij horen 't graag :dag:
Zal wel meevallen. Ik ben een aantal malen in december (week voor de Kerst) in Kyoto geweest. Het weer lijkt dan een beetje op Nederland. Het is in ieder geval wel kouder dan in Nieuw Zeeland!
Hierbij het gemiddelde weer:
Kyoto weather in January
Maximum 9°C / 48°F
Minimum -1°C / 30°F
Spontane tips heb ik nog genoeg, om het wat te beperken : waar gaat je interesse naar uit in Japan: bv. geisha’s zien, kookles volgen, Japanse tuinen bekijken, traditioneel theater, shinto (geloof), traditionele winkeltjes/produkten, nightlife, tempels verlicht bij nacht, festivals, etc … etc…
Waarschijnlijk van alles wat, maar in Kyoto alleen al is een lijst te maken waarmee je met gemak 3 maanden vult.
vr.gr. Ton
Die 3 maanden: dat krijg ik zeker in de gaten :chin:!
Wat ons leuk lijkt: geisha’s, traditionele dansen, shinto, ninja, Japanse drummers, markten
Kan je in Japan op straat eten trouwens?