Graag advies voor reis 3 weken Japan

Goedemorgen medereizigers,

Ik wil graag 3 weken naar Japan gaan. Ik ben al erg enthousiast geworden door alles wat ik hier gelezen heb! Toch kom ik nog niet helemaal uit een geschikt reis schema. Vooral omdat behalve Tokio me de meeste plaatsnamen (nog) niet zo veel zeggen. Ik heb nu ongeveer zoiets voor ogen:

vlucht Amsterdam – Tokyo
Aantal dagen Tokyo + dagtrips in omgeving naar Mt Fuji en Yokohama.
Doorreizen naar Kyoto
Aantal dagen Kyoto + dagtrips in omegeving, bv Nara en Osaka
Verder naar Hiroshima
Daarna reizen naar Nagasaki
Tenslotte naar Fukuoka voor het vliegveld – vliegen naar Tokyo narita airport
Retourvlucht Tokyo – Amsterdam

Ofwel mijn reis loop van Tokyo naar Fukuoka. Wat daar allemaal tussen moet zitten is me nog niet zo goed duidelijk… Welke must-see plaatsen mis ik nog hierboven? Welke zijn misschien juist niet interessant genoeg? En wat ik ook graag zou willen weten is hoe lang je je ergens kan vermaken. Ik zou bv wel een weekje in Tokyo willen zitten, maar voor Kyoto is dat misschien weer te lang? Dus hoeveel dagen per stad ?
N.b. ik sta ook open om mn reis begin-einpunt Tokyo-Kyoto te maken (of vice versa). De reden dat ik voor Fukuoka had gekozen was omdat ik ook graag nog naar Nagasaki wil, en dat ligt zo ver van alles vandaan, want alle andere plaatsjes zijn volgens mij redelijk makkelijk vanuit Tokyo danwel Kyoto te bereiken…

Om een idee te geven wat voor vakantie ik zoek: ik hou van een gevarieerde vakantie. Dus zowel het oude (kyoto?) als het moderne japan (tokyo). Af en toe uit gaan, maar ook excursies of sportief of relaxen. Een beetje van alles dus eigenlijk…

Ik heb al behoorlijk zitten zoeken, maar er is zoveel informatie dat ik door de bomen een beetje het bos niet meer zie. Als ik tenminste een reisschema heb, dan is het ook makkelijker om daarna ho(s)tels en excursies ed te zoeken.
Ik hoop dat hier mensen zitten die me een geschikt schema kunnen helpen, alvast bedankt ! :slight_smile:

Hey,

Ik en 2 vrienden gaan dit jaar in de zomer op vakantie. Wij gaan ook voor 3-4 weken.

Het ligt er een beetje aan wanneer je gaat.

Een kleine tip voor je vlucht (kijk eens op www.supersaver.nl, wij hebben daar een ticket voor 740 euro retour).

ah… Misschien toch beter om een het bestand te posten.

Het is een bende want ik heb alles wat ik even kon herrineren om te gaan doen op papier gegooid, en wat ik tegen kwam. Er komt nog veel meer bij, vanmijzelf en 2 van mijn vrienden. Maar dat terzijde.

Tokyo, Kyoto, Osaka zijn zeker de moeite waard. Fukuoka komen wij denk niet aan toe. Waarschijnlijk van tijd te kort of geld te kort, want we nemen maar 2500 totaal mee incl. reis, dus eigenlijk maar een kleine 1500 euro voor slaap, eten, drinken, etc.

Als je wilt kan je een mailtje sturen als je wat meer informatie wilt o.i.d.

We gaan in juli voor 2 weken naar Japan. Erg kort, maar ik ben er ook al meer dan 10x geweest (werk). Maar deze keer met mijn lief op vakantie! Eigenlijk is 2 maanden ook te kort, maar ja, het moet kunnen.

Een dagschema hebben we niet, maar we vliegen op Osaka en gaan terug vanaf Tokyo. Ik hou zelf van Kyoto (historische hoofdstad met veel tempels, shrijnes en kastelen) en omgeving (Nara, Osaka en iets verder Koyasan) en je kunt je daar zeker wel een week vermaken! Zelf houd ik niet van de georganiseerde dagtrips. In plaats van met zijn allen een kwartiertje achter een dame met vaandel aanlopen, snel foto’s maken en thuis kijken waar je nu eigenlijk geweest bent, ga liever met het openbaar vervoer. Goedkoper, maar je moet er wel wat voor doen. Heb je de tijd (en de rust) aan jezelf, krijg je veel gemakkelijke contact met de bevolking en kun je (vind ik) beter genieten van wat je meemaakt. Kyoto is niet zo heel groot en de meeste tempels liggen aan de rand van de stad. Is doorgaans gemakkelijk te belopen vanuit je hotel (kom je door kleine volksbuurtjes; heel leuk) en is veilig. En als je het zat bent, dan neem je een taxi terug naar je hotel. Ben je toch nog goedkoper uit dan een georganiseerde dagtrip.

Sporten kun je ook door bijvoorbeeld ’s avonds (samen met vele Japanners) een rondje te joggen om het Nijo Castle. Ga eens eten in een van de restaurantjes in de “foodcord” (heb je daar dus ook) op de bovenste 2 etages van het Hankyu gebouw in Kyoto. Maar je kunt ook best een van de kleine restaurantjes binnenstappen. Leer wel even eerst hier met chopsticks eten, want niet overal hebben ze lepels, messen en vorken.

Tokyo is inderdaad heel anders. Moderne stad, hoogbouw en vele interessante wijken. Een verslag van Tokyo kun je ook zien op je PC bij RTL-Travel: http://www.rtl.nl/reizen/rtltravel/bestemmingen/azie/japan/tokio.xml

Succes en veel plezier!

Ben er afgelopen zomer een maand geweest, en ongeveer zelfde route aangehouden.

7 dagen Tokyo is ongeveer genoeg om de stad een beetje te leren kennen. Punt is dat het zo immens groot is en er zoveel te doen is dat je er maanden rond kan lopen en nog steeds leuke verrassingen tegen komt. Dus 7 dagen is zeker niet te lang.

5 dagen Kyoto lijkt mij een goed idee. Ik kan je verzekeren dat je je geen moment verveelt. Zeker idd het verschil met Tokyo is erg leuk om te zien. Echt overal tempels en shrines en andere oud spul!

In Hiroshima zelf is niet heel veel meer te doen dan het atoombom-gebeuren. Dus dat kan je in 1 dagje doen. Toch zou ik er nog een dagje aanplakken om Miyajima op te zoeken (eiland ernaast) en ff de bergen in te duiken. Dus 2 dagen Hiroshima is een goede optie.

Nagasaki vond ik zelf erg leuk. Heel anders dan de andere steden in Japan waar ik geweest ben. Is natuurlijk een eind reizen, maar is het wel waard. Stuk rustiger en relaxter dan andere steden. Op zich is er niet heel veel te zien, maar ik vond het persoonlijk erg leuk om rond te struinen door het vriendelijke dorpje. Was er zelf 3 dagen, maar dit zou je ook in 2 dagen kunnen doen. Je hebt immers een poos gereisd om er te komen, dus meteen weer terug gaan vind ik weer zo jammer.

Fukuoka kun je ook een dagje blijven, verder niet extreem boeiend, of gewoon meteen in het vliegtuig stappen.

Dan hou je nog een paar dagen over, misschien nog 2 daagjes Tokyo op het eind o.i.d.

Voor 3 weken lijkt mij dat meer dan genoeg, maar als je denkt dat je alles snel hebt gezien kun je er nog wat sneller doorheen zodat je meer tijd over houdt voor waar jij nog meer heen wilt!

In ieder geval, zoals hierboven al beschreven, een dagje naar Miyajima nabij Hiroshima. Daarnaast is Nikko (vanaf Tokyo ongeveer 2 uur per trein) een aanrader. Hakone in de buurt van Mount Fuji is ook prachtig. Richting Hiroshima is daarnaast een korte stop in Himeji om daar Himeji Castle te bezoeken een tip.

Als je in Nagasaki bent zou je, als je genoeg tijd hebt, een tochtje naar Kujukushima(http://www.jnto.go.jp/eng/location/regional/nagasaki/kujukushima.html) kunnen overwegen. Als je wat minder tijd hebt kun je in Nagasaki bijvoorbeeld naar het Nagasaki Peace Park, Mount Inasa ('s nachts een prachtig uitzicht), Glover Garden en Dejima.

Inmiddels hebben we besloten om tijdens onze reis vanuit Kyoto met de trein naar Nara te reizen en daar 1 nacht te blijven (geboekt in het niet te dure Sun hotel dichtbij het station) en de volgende dag door te treinen naar Koyasan waar we een tempelovernachting hebben geboekt (is wel wat prijzig, maar moet een geweldige ervaring zijn). Vandaar reizen we door naar Tokyo.

Nara ken ik al goed en 1 dag is daar meer dan genoeg. Maar naar Koyasan kijken we echt uit! Lijkt ons geweldig op deze “heilige” Boeddhistische berg. Ook door de ervaringen en adviezen op deze site (en Floortje Dessing). Het viel in eerste instantie niet mee om te boeken in Koyasan, maar uiteindelijk ging het heel gemakkelijk bij Japanese Guest Houses (www.japaneseguesthouses.com) . Deze geven goede informatie en service.

We laten onze ervaringen wel weten als we terug zijn.

Succes.

Koyasan is echt heel mooi. Maar in een kort dagje heb je zeker alles wel bekeken hoor. Het is een klein stadje en alles is op loopafstand.

Tip: Ga heel vroeg in de ochtend naar de begraafplaats. Dan hangt er nog een “mist” en dan is het daar heel mooi en mysterieus. Als je bij de brug aankomt bij de tempel daar, vanaf daar mag je niet meer fotograferen. (De bussen met de Japanse toeristen komen ook al heel vroeg en dan is het daar heel druk). De tocht op zich van Osaka naar Koyasan is al mooi.

Ik zou ook zeker een overnachting in een ryokan (bij voorkeur met onsen) niet overslaan. Zie bijvoorbeeld de al eerder genoemde site www.japaneseguesthouses.com, alhoewel ikzelf overigens geen ervaring(en) heb met deze site).

Nog een tip is het nuttigen van een kaiseki maaltijd (Japanse haute cuisine), in elke stad zijn er wel restaurants of ryokan te vinden die traditionele kaiseki maaltijden serveren.

Vorige maand waren wij in Kobe en toen zijn wij onder andere vanaf het Hankyu Ashiyagawa Station in een kleine 6 uur tijd dwars door het Rokko gebergte naar Arima Onsen gelopen. Voor eenieder met wat meer tijd en een beetje kennis van de Japanse taal (zodat je de bewegwijzering kunt lezen) zeker een aanrader.

Wat Koyasan betreft, kijk ook eens op:

http://www007.upp.so-net.ne.jp/yochiin/english/index.html

Onderaan de pagina vind je een reserveringsformulier.

Dit is de enige Engelstalige site die ik zo snel heb kunnen vinden.

Tip bij het reserveren van een tempelovernachting in Koyasan.
Vraag naar een tempel waar men een beetje Engels kan spreken want dat zijn er maar een paar. Bij heel veel kunnen ze het niet en dan ben je echt “lost”.

Wij hebben inmiddels ervaring met het boeken van een Shukubo.

Op de site van de Koyasan Tourist Assosation vind je wel namen van Shukubo’s met wat minime informatie, maar geen adressen etc. en er is op de site is geen mogelijkheid om er een Shukubo te reserveren. Dan maar een fax gestuurd.

Koyasan Tourist Assosation stuurde daarop een korte e-mail met een “shukubo Reservation Form “ waarin je kunt invullen of je een standaard kamer wilt (geen eigen douche of toilet) in klasse ¥10.000, ¥11.000 of¥12.000 of een kamer met uitzicht op de tuin (¥ 13.650 en meer) of een kamer met privé bad (¥ 15.750 en meer). Maar geen verdere keuzes of informatie van de (mogelijke) Shukubo’s. Dit formulier moet je dan terugfaxen. We hadden er geen goed gevoel bij en hebben dat niet gedaan.

Vervolgens kwamen we bij Japanican (http://www.japanican.com/japaninfo/Detail.aspx?BookID=A3500980&category=S) gekeken en daar vind je op hun site wel een overzicht van de 9 Shukubo’s die zij aanbieden met informatie en prijzen van de diverse kamers. Je kunt dan een kamer uitkiezen en via Internet boeken. Ziet er beter uit en de kosten worden vooruit bij boeking door Japanican van je creditkaart afgeschreven.

Ook hiervoor hebben we niet gekozen.

Vervolgens een fax gestuurd naar 2 Shokubo’s en dan kijken wat dit wordt (faxnummer van Google Earth geplukt). Eén shukubo (Sojii inn) stuurde een kort antwoord dat alleen via een Japanse reisorganisatie geboekt kan worden en van de andere kregen we de fax met een met de hand bijgeschreven antwoord met de prijs van hun kamer (met badkamer) en ook dat er een kamer vrij was op de betreffende datum. De kamer was wel redelijk prijzig.

Daarna terecht gekomen op de site van Japanese Guest Houses (http://www.japaneseguesthouses.com/index.htm). Hier vonden we goede informatieve over alle Royokans (en Shukubo’s) in heel Japan op een gebruiksvriendelijke site. Tevens algemene informatie over wat je kunt verwachten van de Royokans en Shukubo’s, over Hot Springs, etc.

Via een landkaart kom je eenvoudig bij Koyasan en volgt een lijst van Shukubo’s met bijbehorende informatie, foto’s etc.

Wij hebben de betreffende Shukubo’s ook opgezocht op www.tripadvisor.com voor ervaringen van andere reizigers. We weten het natuurlijk ook niet en hebben maar de shukubo met de hoogste beoordeling gekozen (Shojoshin-in) en deze ingevuld op het reserveringsformulier. Voordat je het reserveringsformulier op de site invult krijg je eerst zeer duidelijke informatie hoe het werk, de voorwaarden, cancellation policies etc.). De kosten betaal je dan direct (cash) aan de Shukubo zelf bij aankomst.

Dezelfde dag nog kregen we van Japanese Guest Houses een e-mail met antwoord en een voorlopige reservering met de exacte kamerprijs (inclusief diner en ontbijt) en nog wat extra informatie, interessante links, etc. Je kamer is dan nog niet definitief geboekt; dat doe je door de e-mail met een akkoord te beantwoorden. En weer binnen een dag ontvingen we een e-mail met de definitieve reservering.

Wij hebben voor ¥ 30.000 voor 2 personen een “Hanare” (een privé gastenhuis met badkamer en toilet) geboekt in de Shukubo “Shojoshin-in” . Dit is inclusief (vegetarisch) diner en ontbijt klaargemaakt door de monniken. Ik weet het, een hoop geld, maar het lijkt ons geweldig om dit mee te maken en hebben het ervoor over. We kijken dan ook vooral uit naar het verblijf bij de monniken in Koyasan. Er wordt gevraagd om ’s ochtends de dienst mee te maken (om 6:00 uur) en daarna (om 7:00 uur) krijgen we het ontbijt. Gaan we ook zeker doen! Wellicht hebben we dan nog even tijd om het kerkhof ’s ochtends vroeg te bezoeken voordat we om een uur of 10 weer vertrekken met de kabeltrein richting Tokyo.

http://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/01/29/b5/dc/the-hanare.jpg

Overigens denk ik niet dat de monniken Engels spreken en eerlijk gezegd vind ik dat niet erg. Toen ik in 1979 voor het eerst Japan bezocht (was toen 25) sprak er nagenoeg geen Japanner Engels en bovendien kon je onderweg niets lezen; alles werd alleen aangegeven in de Chinees/Japanse karakters Kanji, Hiragana en Katakana en niets in ons alfabet zoals vandaag de dag. Dan kom je aan na een lange vlucht over Anchorage in Alaska (ze mochten toen nog niet over Rusland vliegen) op Narita/Tokyo aan en moest je zelf in Kyoto zien te komen. Dat ging met de bus, een stukje taxi en dan de Shinkansen. Geen taxichauffeur sprak Engels (doen ze overigens nog niet). Zelfs het kopen van de kaartjes moest met handen en voeten. Niets Japan Rail Pass en ook geen enkele kaart te krijgen met Engelse aanduiding. Ook nog geen Lonely Planet en al helemaal geen forum waar je info uit kon halen. Maar als Nederlander kom je er! (is dat soms die VOC mentaliteit?)
Als de monniken geen Engels spreken is dat een garantie dat ze niet geïnternationaliseerd zijn maar nog puur Japans en dat lijkt me prima. En met handen en voeten komen we er samen wel uit. En leuk ook.

Maar wij gaan ook het liefste ons eigen gang op vakantie en zullen daarom ook niet met een georganiseerde busreis mee willen. Misschien als we niet anders meer kunnen. Maar voorlopig (hopelijk) niet. Met alle respect voor anderen dat wel graag doen hoor!

Ah dan geldt mijn tip niet voor jou Gejoo aangezien je dus al een doorgewinterde Japan reiziger bent!

Ik ben een paar keer alleen met een rugzak door Japan gereisd en vond het geweldig of ze nu geen of wel Engels konden ik redde me wel want de Japanners zijn zoo lief en vriendelijk.
Voor mij dus ook geen georganiseerde reizen, alles zelf doen vind ik veeel leuker!