3 weken Japan

Hallo,

Ik ga in september met mijn vriendin voor 3 weken naar Japan. Net als zo velen voor mij wilde ik ons reisschema even toetsen met mensen die al het een en ander van Japan weten. Dit is ons schema:

Reisschema Japan
02/09 Vertrek
03/09 Aankomst Tokyo
04/09 Tokyo
05/09 Tokyo
06/09 Tokyo
07/09 Tokyo
08/09 Tokyo
09/09 Izu Oceanic Park (duiken)
10/09 Fujiyama
11/09 Fujiyama
12/09 Kyoto
13/09 Kyoto
14/09 Kyoto - dagtrip Arashima
15/09 Kyoto - dagtrip Osaka
16/09 Kyoto
17/09 Kyoto - dagtrip Nara
18/09 Hiroshima
19/09 Hiroshima - Miyajima
20/09 Beppu
21/09 Mount Aso
22/09 Fukuoka
23/09 Fukuoka - Dagtrip Nagasaki
24/09 Fukuoka
25/09 Terugvlucht Fukuoka - Tokyo - Ams

Wij zijn van plan om een JR-pass te nemen voor 14 dagen en deze in te laten gaan van de 9e tot de 23e. Naast de vliegtickets hebben we nog niks geboekt dus alles staat nog vrij.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

gr,

Mark

Oja, we hebben 5 dagen tokyo omdat we hiervan er twee willen doorbrengen in Disney :wink:

Kan je aanraden om op zondag 8 augustus bij mooi weer naar het Yoyogi park te gaan. Het is daar dan heel leuk de Japanse jeugd te zien die daar dan bij elkaar komt en plezier maakt!

Een dagtrip naar Osaka vind ik eerlijk gezegd zonde, maar als je een goede reden hebt, ok.

Ik weet niet of jullie (ook) in hotels slapen, maar dan zou je kunnen overwegen om een nacht in Nara te overnachten om vandaar uit naar Hiroshima (via Osaka) te treinen. Je kunt dan het beste het Sun hotel Nara (http://www.sunhotelnara.jp/) boeken. Hotel ligt 50 meter van het station, is niet duur en je kunt ’s ochtends bij aankomst je bagage afgeven bij de receptie die ze dan later al vast op je kamer zetten. Je hebt dan de hele dag (en avond) om het park in te gaan en pas later inchecken. Gewoon even een mailtje sturen (in het Engels) naar [EMAIL=“info@sunhotelnara.jp”]info@sunhotelnara.jp en je krijgt antwoord.

Succes!

1 like

Weinig op je planning aan te merken, je neemt overal mooi ruim de tijd. Ik sluit me helemaal bij Gejo aan wat betreft Yoyogi park, dat is op een zondag echt geweldig. En als je een week later naar Osaka gaat (wat toch best een leuke stad is, en een welkome afwisseling in een week Kyoto, ter voorkoming van overtempling), ga dan ook zeker naar Osaka Castle en het bijbehorende park.

Als je overigens Disney en Tokyo nog vanuit de lucht zou willen zien, je kan er vlakbij een helikoptervlucht maken, het busje naar de heliport vertrekt vanaf hetzelfde station waar Disney aan grenst, alleen dan de andere uitgang.

Onderweg van Kyoto naar Hiroshima zou je nog Himeji mee kunnen pikken, gewoon bagage op het station in een kluisje gooien, het schitterende kasteel ligt op loopafstand.

Fukuoka is overigens, ondanks dat ik er tijdens m’n beide reizen geweest ben, weinig bijzonders. Dan zou ik eerder wat extra tijd in Nagasaki nemen, bijvoorbeeld om ook naar Huis ten Bosch te kunnen gaan, voor een Nederlander waarschijnlijk Japan op z’n bizarst…

1 like

Wij gaan overmorgen naar Maleisie, maar zijn nu al bezig met de reis voor volgend jaar en japan staat hoog op ons lijstje.

Nu vroeg ik me af wat je in totaal kwijt ben voor 3 weken japan. Wij willen in principe niet super back to basic, maar hoeven ook geen echte luxe.

Ik ben benieuwd!

Ruwe indicatie:

  • 3 weken railpass: € 475 (of ruim €100 minder als je met een week kort af zou kunnen)
  • businesshotels: € 70 per nacht voor een tweepersoons kamer, dus € 35 p.p.p.n.
  • eten & drinken: € 35 per dag, kan zeker goedkoper maar uiteraard ook veel duurder. En niet teveel bier drinken, dat is nogal prijzig…

Overige uitgaven zijn uiteraard sterk afhankelijk van wat je gaat doen, een paar euro hier en daar aan toegang, of voor metro- of buskaartjes. En dan zijn er nog veel teveel leuke winkels in Japan…

Vlucht heb ik bewust niet meegenomen, dat kan zo enorm variëren dat er niks zinnigs over valt te zeggen.

Hartelijk dank voor de snelle reactie.

Ik kan dus alles incl zeker wel op 8000 euro met zn tweeen rekenen.

Dat is wel wat prijziger dan maleisie, maar vast en zeker de moeite waard!

Wij waren voor een rechtstreekse vlucht Amsterdam - Tokyo 760,- kwijt.

Budget is bij ons voor de totale reis ook ± 8000 euro. Moeten we een heel end mee komen denk ik :stuck_out_tongue:

Daar moet je het zeker mee redden. Of laat ik het zo zeggen: bij mijn beide reizen samen (6 weken in totaal) ben ik daar niet bij in de buurt gekomen, dat zal eerder een mille of 6 zijn geweest. Wel met een iets gunstigere wisselkoers dan op dit moment, maar dan nog moet het zeker kunnen.

Als je geen gekke (kostbare) dingen doet als helikoptervluchten etc. is het budget van € 8000,- voor 3 weken wel heel erg ruim. Wij waren vorig jaar met z’n tweetjes in 2 weken ± € 2.500,- kwijt in Japan. Dat was zonder vluchten (een ticket rond de wereld; we zijn doorgevlogen naar Nieuw Zeeland).

Toyoko-inn gemiddeld inderdaad € 70,- per kamer per nacht en kosten voor eten vielen erg mee. We aten vak in restaurantjes of barretjes, maar ook wel eens versgemaakte sushi van het sushi-bakerjte op de hoek op de hotelkamer of in de lounge van het hotel. Dat is daar gewoon; er staat zelfs een magnetron voor algemeen gebruik zodat je iets uit de supermarkt kunt opwarmen. Wel zat er een (dure) overnachting in een tempel in Koyasan bij.

We hadden geen Japan Rail Pass; voor die korte tijd hebben we vnl. Kyoto en Tokyo bezocht en dan zijn losse tickets goedkoper dan de JRP. Maar als je veel en verder wilt reizen is de JRP wellicht wel voordeliger. Even uitrekenen dus.

Ik denk dat het er ook aan ligt waar je van houdt op vakantie. Wij vinden business-hotels niet veel toevoegen aan onze reis en willen liever meer traditionele overnachtingen (ik kan zelf echt genieten van een accommodatie met wow-effect). In ryokans ben je dan ineens veel meer geld kwijt aan overnachting. En wij houden erg van de vrijheid om met name op het platteland, te kunnen gaan en staan waar we willen wanneer we willen, dus huren we een week een auto die ook de kosten weer wat opdrijft. Zo kunnen persoonlijk keuze in Japan een groot verschil in budget met zich meebrengen. Het verschil in prijs tussen budgethotels en luxe-hotels is veel extremer dan in Maleisie (het verschil in kwaliteit volgens mij juist weer kleiner). Het budget voor onze 3-weekse reis met z’n 2-en is dan ook zo rond de €8000 en ik weet eigenlijk wel zeker dat we dat zo ongeveer gaan opmaken.

Het benodigde bedrag is zeker afhankelijk van je wensen. Ryokans zijn (veel) duurder dan hostels en zakenhotels zijn inderdaad geen toevoeging, maar wel een redelijk voordelige optie die qua prijs er tussenin liggen. Maar als ik je reactie lees, overweeg dan zeker een overnachting in een tempel in Koyasan! En wil je iets bijzonders, boek dan bijv. een nachtje samen in de Harare van Shoyoshin in tempel. Een gastenverblijf met eigen bad, toilet en tuin.

Wij gaan gewoon voor de zakenhotels. We zullen er toch alleen maar slapen. Ik zie wel op tegen de bedden van ± 1.20 breed maar daar komen we ook wel overheen.

Verder gaan we lekker bij de barretjes veel sushi eten :slight_smile:

En wat niet op hoeft van het budget blijft lekker staan voor de reis van volgend jaar (zal wel australie worden).

Gejo, we gaan zeker een nachtje naar Koyasan, dat is een van die dingen die redelijk zwaar op het budget drukken! Kan je me vertellen wat jullie ongeveer voor de Hanare betaalden? We hadden ons oog al op Shijosin-in laten vallen i.v.m. de ligging vlakbij de begraafplaats, maar dachten tot nu toe een gewone kamer te nemen.

Wij betaalden ¥ 30.000 (± € 250,-) voor 1 nacht in de Hanara inclusief prima (vegetarisch) menu en ontbijt. De Hanare is groot, heeft een leuk (houten) bad, toiletten (Japans en westers), Japanse woonkamer (zonder stoelen dus) met uitzicht op de eigen tuin (de deuren kunnen open) en een Japanse slaapkamer. Het is een romantisch geheel (vinden wij).

Het heerlijke diner wordt opgediend in een aparte kamer voor 2 in de tempel zelf en ook het ontbijt (na de dienst).

Het geheel geeft vooral rust en deze tempel ligt inderdaad naast het kerkhof dat ’s avonds (schaars) is verlicht.

We hebben de Hanare geboekt bij www.japaneseguesthouse.com. Dati s geod bevallen en je betaalt dan niet vooruit maar contant bij aankomst bij de Tempel (geen pin).

We zijn overigens vanuit Kyoto naar Nara gegaan (een nacht in het Sun hotel naast het station) en de volgende dag door naar Koyasan (een nacht in de Tempel) eb van Koyasan weer terug naar Kyoto. Dat is een leuke route en je houdt tijd genoeg over.

himeji-jo castle is ‘under construction’
http://www.city.himeji.lg.jp/s60/2851146/_21909/siro-weekly-photo.html
dan maar een dagtrip of naar hikone castle of mt Koyasan
@woo,waar kan je de jrp kopen van 475euro?
bij tozai is ie 525euro

over het budget aan eten & drinken per dag kwam ik ook uit op zo rond de 35euro per dag

Die 475 was wat optimistisch, dat was de Japanse prijs met de GWK koersconverter omgezet naar euro’s. Maar daar krijg je hem nergens voor…

Ik kan me herinneren dat ie vorig jaar wel stukken goedkoper was,dacht zo rond de 450/475euro.

Iemand eigenlijk ervaring met Mt Koyasan en of Hikone Castle?
Erg jammer dat Himeji-jo Castle ‘under construction’ is.
Misschien dat ik er alsnog heen ga tijdens mijn dagtripjes vanuit Osaka.
De JRP heb ik niet voor niets.

Ja, vorig jaar dus een nachtje geslapen in Koyasan. Koya is een klein plaatsje op de berg Mout Koya waar eer dan 100 tempels staan en een bekende begraafplaats waar Kobo Daishi, de oprichter van het Shingon Boeddhisme, begraven ligt. En dat is het ook zo’n beetje. Het is een “heilig” plaatsje en we hebben geen barretjes of andere uitgaansgelegenheden gezien. Je kunt er wel in meer dan 30 temples overnachten en dat is wel heel leuk maar niet goedkoop. Er is ook een hostel waar je goedkoper kunt overnachten.

De treinreis er naar toe door de bergen is mooi. Je moet onderweg nog wel op tijd een keer overstappen op de juiste trein (wij kwamen vanuit Nara) en op het eind gaat het met een tandradtreintje het laatste stukje de berg op. Daar moet je dan met de bus nog een klein stukje naar het plaatsje zelf.

Een dagtrip kan wel, maar je zit dan wel een groot deel van de dag in de trein. Het gaat allemaal niet snel door de bergen. Leuker is het om één nachtje in Koya te verblijven en de volgende dag terug te gaan. Je kunt ook het hostel nemen als je budget beperkt is. En je kunt dan ook ’s avonds de begraafplaats bezoeken en ook in de vroege ochtend kan het mysterieus aandoen.