Japan backpacken

Beste Japanliefhebbers,

Ik ga samen met een vriend volgend jaar (oktober 2010-juli 2011) een wereldreis maken. We hebben besloten om te gaan backpacken.
Het leek ons leuk om in Japan te beginnen. Nu heb ik daar een aantal vragen over, en misschien kan iemand van jullie ons helpen:

• Is oktober een goede maand om in Japan te zijn wat betreft het weer? We willen uiteraard niet in het regenseizoen zitten. Ik kan ook moeilijk een website vinden waar staat wat de temperatuur ongeveer is in oktober.
  • We hebben een budget van ongeveer 30 euro per dag. Is dit in Japan voldoende?
  • Zijn er in Japan goedkope hostels te vinden, waar veel reizigers bij elkaar komen (website?)? Of is er misschien de mogelijkheid om bij mensen in huis te slapen of te kamperen?
  • Wat zijn de dingen die je in Japan echt gezien moet hebben? Ik heb het forum al bekeken, en er komen veel steden naar voren (Tokyo, Kyoto etc).
  • Wat moeten we echt niet vergeten om mee naar Japan te nemen (moet er bijv. een visum worden aangevraagd, of inentingen?)

Ik heb gekeken naar de Japanse spoorwegen, een ticket voor 2 weken voor 2 personen kost er 90.000 yen, omgerekend bijna 650,-. Is het een must om zo’n ticket te hebben of niet?

Alle suggesties zijn welkom!

Groeten,

Martijn

Wat zit er in jouw 30 euro?
Alleen het door jouw uitgezochte treinticket is al duurder…
Als je van die 30 euro wil eten en drinken is het genoeg, wil je ook van dat geld overnachten en ook nog eens reizen, dan niet, zelfs niet met dorms met 16 bedden.
Koop een Japan Rail Pass. voor 2 weken kost je dat 45100 Yen, afhankelijk van de wisselkoers zo’n 340 euro. Je kunt daarmee vrijwel onbeperkt door Japan reizen (check voor meer info het forum of google het). Bestel die bij jaltour.de, een Duitse site, maar dan bespaar je administratiekosten en verzendkosten. Zoek ook uit of je niet goedkoper uit bent met een kaart van 1 week (220 euro).

beste Martijn,

Ik ben net zelf terug van een rondreis door zuid-Japan. 17 dagen. Dat is natuurlijk veel te kort, maar je kunt maar een reden hebben om een keer terug te keren.

Het weer in oktober in Japan? In zuid-Japan is het dan ca 20-25 graden. In het noorden is het koeler. ‘Men’ zegt wel dat in september en oktober de kans op orkanen het grootst is. Een paar weken terug was bij de Filippijnen wel een orkaan en deze dreigde de kant van Japan op te gaan. Toen ik in Japan was, heb ik één ochtend stormachtig weer gehad. Dat hield echter al snel op. Daarna heb ik alleen maar goed weer gehad. Het weer in oktober is beter dan in het hoogseizoen (erg heet en vochtig).

30 euro per dag is voldoende voor de ‘dagelijkse dingetjes’ (eten, drinken, metrokaartjes, kleine aanschaf). Hotels en treinreizen kun je daarmee niet betalen. Voor geldbesparende tips verwijs ik je naar de volgende site:
Japan Travel Planning | Travel Japan(Japan National Tourism Organization), en dan onderdeel ‘For budget travelers’.

Voor informatie over hostels verwijs ik je naar de volgende website, nl
http://www.jnto.go.jp/eng/arrange/accomodations/youth.html
Voor campings zie Things to do in Japan | Travel Japan(Japan National Tourism Organization)

Zelf heb ik overigens geen ervaring met deze hostels en campings.

Dingen die je gezien moet hebben in Japan? Dat ligt eraan waar jullie belangstelling voor hebben:

• voor tempels Kyoto en Nara
  • voor natuur het eiland Kyushu (mount Aso en Beppu kan ik je aanraden) het ligt echter wel een eind van Tokyo vandaan; Mount Fuji;
  • zelf vond ik het vredespark/vredesmuseum in Hiroshima erg indrukwekkend
  • kasteel Himeji
    Overigens, op dezelfde website als hierboven weergegeven, kun je nog meer tips vinden (Things to do in Japan | Travel Japan(Japan National Tourism Organization))

Inentingen zijn niet nodig. Een visum is niet nodig als je voor 2 weken naar Japan gaat.

succes!

Hartelijk bedankt voor jullie reacties!! Hoe meer ik over Japan lees, des te meer heb ik het idee dat Japan niet een land is waar wij heen zullen gaan op onze wereldreis. Japan is vooral cultureel zeer aantrekkelijk, en wij zijn toch meer doeners. De talrijke verhalen die ik op verschillende websites lees, gaan voornamelijk over tempels en dergelijke. Dit trekt ons niet zo aan.
Uiteraard is dit allemaal helemaal niet erg, zo komen we in ieder geval niet voor verassingen te staan. We gaan gewoon verder met uitzoeken naar welke landen we dan wel willen gaan.
Wel heel erg bedankt voor de reacties!

Martijn

ben zelf-maar alweer langere tijd terug-in okt=herfstvak. 2 weken bekpekkend via treinpas+YH door Nihon gereisd. weer is dan prima-JPN heeft trouwens geen echt rainy season-het is niet tropies.
Je hebt geen visum en geen inenting nodig-JPN is een zeer duur+zeer hoog geciviliseerd land. je MOET wel een ticket uit binnen 30 dagen na aankomst kunnen tonen om als gewone toeirst entree te kunnen verkrijgen.
30Eur is veels, veels te weinig. Reken maar dat 100 Y dezelfde koopkracht heeft als een oude Gulden. en heb je eigenlijk al budget-reiservaring? ooit eerder in Azie geweest?
YH -ooit van google gehoord? zijn niet moeilijk te vinden-check gewoon wat sites en wat ze aanrekenen. Bvb sites als hostel/z/world/bookers/etc. De JHA=geaffilieerd met YHA=StayOkay in NL heeft er 1000en. Wel lidmaatschap nodig. de meeste kosten rond de 3000/3500 JPY/bedje. habben hoge standaard. Okt. is niet erg druk-dus meest vind je makkelijk plaats.
JPN is niet erg populer onder westerse bekpekkers-zowel vliegen erheen als terplekke veels te duur=-en echt heel veel te zien is er niet. Wat je vooral in hostels zult treffen zijn aankomende teachers english uit NZ/Ozzieland/USA etc. Vooral die australiers verbazen-hun engels is vaak onverstaanbaar. Overigens-ging je niet om de lokale bevolking te ontmoeten? Jonge JPNers reizen ook erg graag-on the cheap-en zijn vaak zeer vriendelijk en een goede bron van info over ‘‘where it is cheap’’.
dat treinticket is NIET duur voor JPNse prijzen-een kaart voor 1 week kost ongeveer evenveel als retour per Shinkansen=bullit trein TYO-Osaka/Kyoto, voor 2 weken als TYO-Zuidpunt=bvb Nagasaki. Je prijs van 650 is wrs voor 2 personen. Maar dan kan je dus 7/14 dagen zoveel reizen als je wilt-er zijn ook nachttreinen met zeer zeer comfy slaapstoelen, en sommige JR bussen zijn ook inbegrepen. of dat een must is mag je helemaal zelf besluiten-als je bvb 2 weken in JPN bent koop die voor 1 week en prop daar je lange reizien in-dag 1-3 is dan voor Tokyo-enkel metro, uitloop in Kyoto/Osaka.
google naar japanse winkeltje in Amsteram-hun site heeft recente en betrouwbare info vwb kosten.

Ben jij in hetzelfde Japan geweest als ik?

Wat betreft de kosten, in vergelijking met de echte backpackers-oorden zal Japan inderdaad zeker prijzig zijn, het is nu eenmaal geen ontwikkelingsland waar de lokale bevolking van een mager loontje moet zien rond te komen. Maar vergeleken met landen met een vergelijkbaar hoge levensstandaard is Japan zeker niet duur, integendeel. Stukken goedkoper dan ons eigen landje in ieder geval.

Japan staat vooral bekend als duur land vanwege de belachelijk hoge grondprijs en omdat bepaalde producten geïmporteerd moeten worden. In de praktijk houdt dit simpelweg in dat je voor hetzelfde bedrag als hier een wat kleinere hotelkamer hebt en niet veel fruit zal eten :wink: . De rest is goedkoper.

Oef, ik denk dat je hier de plank wel mee misslaat. De tempels zijn simpelweg het meest interessant voor de gemiddelde Westerse toerist. Voor de rest is er in de steden simpelweg 24 uur per dag wel iets te doen. Veel levendiger dan in Nederland bijvoorbeeld. Stappen is tof, in de enorme wijken is altijd wel iets te beleven en je hebt er een overdaad aan van attractieparken en bezienswaardigheden. Sportactiviteiten behoren ook tot de mogelijkheden.

In Japan zijn het de kleine dingetjes die het hem doen. Japan is niet van het in-your-face type toerisme wat je hebt in bijvoorbeeld landen als Thailand, waar alles makkelijk toegankelijk is en je nauwelijks moeite hoeft te doen. Japan is een verfijnde smaak.

wizard-san-ja, zelfde land. Alleen stond de JPY toen ik ging superhoog-wat me wel weer dwong heel precies op de uitgaven te letten.
Mijn waarschuwing dat je tenminste wat budget-reiservaring in Azie zou moeten hebben vind ik heel terecht-zonder dat sta je als complete analfabeet toch wat vreemd te knipperen.
Maar natuurlijk-een mens kan overal over vallen. Het oude principe’‘het hangt er maar vanaf’'-en dan liefst snel strijden zonder dit nader te preciseren-is een oude NL volkskwaal.

Op het moment ben ik door Japan aan het backpacken op budget. Om de kosten te drukken lift ik door het hele land, en heb ik een tentje bij me. Helaas voor mij zijn de temperaturen niet echt fijn om elke nacht in die tent te liggen, maar heb toch al wat nachtjes in die tent liggen zagen. Ook de behulpzaamheid van de mensen zorgt er nogal eens voor dat je weleens een gratis nachtje ergens mee kunt pikken, of dat je lunch voor je wordt betaald. Desalniettemin kost de gemiddelde dag mij nog steeds zon 3000 yen aan eten, kaartjes, en zo nodig ook nog 2000 yen voor overnachtingen in steden. (je kunt moeilijk je tent opzetten op de Ginza). Meestal duik ik een internetcafe in, want zeer lucratief is: gemiddeld zon 2000 yen voor 12 uur, met gratis drinken. Eigen slaapzak is wel nodig.

Japan leent zich moeilijk voor budgetten. Huidige koers van de Yen is er gewoon te slecht voor. Zelfs als je op budget reist moet je nog zo`n 30 euro per dag reserveren, en dat is als je het op mijn manier doet (tent, liften). Wil je gewoon comfortabel rondreizen moet je ook die honderden euros reserveren voor de Railpass, en wil je fatsoenlijk slapen (dus niet in internetcafe…) moet je toch ook al snel 3000-4000 euro per nacht wegleggen.

Deze gelddruk zorgt er al snel voor dat veel mensen zoveel mogelijk proberen te doen in zo weinig mogelijk tijd, want in Japan is tijd gewoon geld. Maar Japan is juist leuk als je het op je gemakje kunt doen. De gemiddelde persoon die een weekje Tokyo doet kan nooit doordringen in het hart van de stad, maar ziet enkel de troebele oppervlakte.

Japan is nauwelijks toegankelijk, behalve voor hen die er moeite voor doen. Dat geldt voor zowel Japan als ook voor een land als Zuid-Korea, en ook precies omdat deze landen, in tegenstelling tot bijna elk ander land in Azie, niet draaien op de toeristen-industrie, maar zelf een enorm sterke interne economie hebben waardoor ze toeristen gewoon niet nodig hebben. Als alle toeristen wegblijven uit bijvoorbeeld een land als Thailand trek je feitelijk de stekker uit het land. Japan haalt zijn schouders voor ons op, wij gekke buitenlanders.

Ik hoop dat je ¥ bedoelt (weet het wel zeker).

Japan is voor onze begrippen absuluut geen duur land (zeker goedkopen dan Nederland). Maar voor 5 Euri per dag zoals in een aantal andere onderontwikkelde landen in Azie waar de bevolking in armoede leeft kom je er inderdaad niet.

Ik vind het altijd wel enigszins overdreven hoe er gedaan wordt over Japan, alsof het geheel ondoorgrondelijk is voor Westerlingen. Als je alleen de toeristenfolder afgaat en bij alles wat anders zoiets hebt van: ‘wat een gekke Japanners’ dan is dat misschien het geval. Trek je er gewoon op uit en ben je openminded, dan valt dat reuze mee.

Ook de mensen zijn lang niet zo gesloten alsof soms gesuggereerd wordt. Ik heb de leukste gesprekken met Japanners gehad. Vooral de dames lijken wat meer initiatief te tonen dan hier en je gerust aan te spreken. De mensen die Engels spraken waren echt oprecht geïnteresseerd (dat is het voordeel van een land dat niet overspoeld wordt door toeristen) en hadden ook een leuk gevoel voor humor. Lang niet zo ingetogen, soft en braaf als vaak wordt verwacht.

Zomaar backpacken zal trouwens ongetwijfeld wat lastiger zijn en misschien ook duurder. Ik zat in een hostel voor zo’n 2200 yen. Eénpersoonskamer, enorm klein, maar wel tv, koelkast en airco. Maar dat lukt het makkelijkst als je alles van tevoren weet uit te stippelen. Plannen zijn Japanners wel gewend.

Ik denk ook dat het niet meer zo is. In 1979 kon je als buitenlader in Japan inderdaad zonder hulp niet fatsoenlijk reizen (alle plaatsnamen en aanwijzingen ook op de stations in Japanse karakters), kon je vrijwel geen gesprekken voeren (Zeer weinig Japanners spraken enigszins Engels), geen auto huren (je wist niet waar je naar toe reed; geen GPS) en Japan was best duur.

Maar nu kun je alle aanwijzingen en plaatsnamen onderweg gewoon lezen, kun je leuke gesprekken voeren met open en oprecht geïnteresseerde Japanners en kun je met een huurauto overal naar toe (al prefereer ik het nagenoeg perfecte OV in Japan).

Toch denk ik nog wel eens terug aan die tijd…

Degenen die zeggen dat Japan duur en ontoegankelijk is hebben het misschien eens “van iemand” gehoord, maar wellicht zelf geen (recente) ervaring?

Degenen die zeggen dat Japan duur en ontoegankelijk is hebben het misschien eens “van iemand” gehoord, maar wellicht zelf geen (recente) ervaring?

Japan is duur, maar niet noodzakelijk ontoegankelijk. Echter, om Japan te kunnen waarderen, moet je toch net iets cultureler in je schoenen staan dan een strandvakantieganger. Veel aspecten van Japan zijn vanuit westers perspectief vrij bizar en onbegrijpelijk. Je kunt Japan in 2 weken doorkruisen en de highlights zien, maar wat je dan ziet is enkel een post WO2 reconstructie van een geschiedenis die eigenlijk niet meer levend is. Het is gemiddeld genomen ongeveer net zo echt als Disneyland. Als je voorbij dat gedisneyficeerde gaat, dan pas stuit je volgens mij op Japan. Maar om dat Japan te vinden moet je net iets dieper gaan dan de gemiddelde persoon (zeer begrijpelijk) doet of wilt doen.

Ik denk dat meerder bestemmingen dit probleem delen (velen zullen het niet als probleem zien, maar ik beschouw deze vorm van feitelijke culturele bankruptie, van de museumificatie van de wereld, als een van de grotere filosofische kwesties van onze tijd). Maar nergens voel ik het zo pertinent als in Japan. Misschien zie ik ze vliegen.

[FONT=Arial] [/FONT]
[FONT=Verdana]Wat mij zo opviel in Japan waren de schijnbaar grote tegenstellingen.[/FONT]
[FONT=Verdana]Aan de ene kant is Japan erg commercieel. Je ziet in de steden de hevige concurrentie tussen winkels en restaurants. Soms zie je mensen met ‘demonstratieborden’ met daarop een of andere aanbieding, af en toe wat ‘schreeuwen’. Als de verkopers een groep mensen zien naderen, beginnen ze te schreeuwen en met folders te zwaaien. Soms zie je iemand met een menukaart op straat, om te proberen mensen te interesseren voor hun restaurant. Of zie je iemand voor de deur van een winkel voor mobiele telefoons met een mobieltje zwaaien, om aandacht te trekken. Anderzijds is Japan weer heel authentiek. Daarmee bedoel ik de tempels, de rust die de vele parken en tuinen uitstralen en de invloed van het zen-boeddhisme. [/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Voor wat betreft de prijzen. Ook hier weer grote tegenstellingen. Dingen kunnen ontzettend duur zijn (de bekende peperdure meloenen), maar er is ook veel te koop tegen een voor onze begrippen redelijke of zelfs lage prijs [/FONT]
[FONT=Verdana] [/FONT]
[FONT=Verdana]Ik heb niet de echte ‘binnenlanden’ van Japan bezocht, maar ik geloof wel dat Japan ‘meerdere gezichten’ heeft.[/FONT]

Ik ga in juli voor 3 weken naar Japan en ik wou vragen of je nog weet welke hostel dat dit was en waar dat deze gelegen is.

groetjes
Turia

Hotel Mikado in Osaka

Ik had zelf via Hostelworld geboekt.

Hallo Allemaal,

Bedankt :chin: voor julie interessante bijdrages hier op het forum. Ik wil in mei 2011 naar japan. Ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met het verblijf in zo’n capsule hotel. Dit lijkt me leuk om eens te doen. Iemand enig idee wat dit kost?

gr Ruud

Japanners willen ervoor werken en doen inderdaad van alles. Maar altijd met heel veel respect voor elkaar. Dat vind ik nu zo geweldig aan Japan.

Wij gaan eind september 1 nacht in een capsule hotel slapen (kwestie van het eens meegemaakt te hebben). Ik zal achteraf dan wel laten weten hoe het geweest is.