reizen in oktober

Hoi,

Mijn vriend en ik willen in oktober naar Japan reizen. In veel reisgidsen wordt het voor- en najaar als beste reistijd aangegeven. Het is er echter dan ook typhoon seizoen en ik vraag me af hoe de temperatuur is in deze tijd. Wij zijn van plan om naar Tokyo-Kyoto-Hiroshima te reizen en misschien nog een uitstapje te maken richting Takayama. Wie heeft ervaring met reizen in deze tijd?

Als tweede vraag: wij zijn gewend op de bonnefooi te gaan (vlucht en eerste hotel wel te boeken, maar dan verder maar te zien). Nu heb ik al gelezen dat het zeer onbeleefd is om onaangekondigd aan te komen. Heeft er iemand ervaring met deze manier van reizen in Japan en hoe zit het met beschikbaarheid van hotels in Japan?

alvast bedankt

Janneke

Oktober kan nog aan het begin van het tyfoon seizoen vallen. Echter, naarmate de maand vordert, neemt de kans op tyfoons af. De temperatuur in Tokyo is rond deze tijd gemiddeld zo’n 20 graden; als er echter net een tyfoon is geweest die warme lucht heeft meegevoerd, kan het kwik snel boven 25 graden uitkomen. Het weer is dus zeer aangenaam, en regenval redelijk.

In Japan wordt niet van je verwacht dat je als buitenlander bekend bent met hun etiquette. Gewoon aan komen zetten is dus gewoon iets wat je gerust kunt doen. Reken er echter op dat plek vaak schaars is, en dat niet reserveren kan betekenen dat je duurder slaap dan nodig is. In oktober gaan veel mensen herfstbladeren kijken en dat kan onverwachts drukte opleveren.

Je maakt het meeste kans op plek zonder reservatie in de middle-class hotels zoals Toyoko-inn. Deze hotels zitten vaak nabij de stations en zijn de gemakkelijk te herkennen. Prijs is vaak vanaf 5000 yen.

Zelf reis ik ook graag op de bonnefooi en in Japan kan ik je ook wel internetcafes aanraden. Om deze plekken echter tot je beschikking te hebben moet je in ieder geval (kata)kana kunnen lezen (om de borden te herkennen) en een Japans zinnetje klaar hebben liggen dat je graag wilt blijven slapen. Dit is de goedkoopste manier die ik ken; 1500-2000 yen per 12 uur. Gratis drinken inbegrepen. Voor paar honderd yen kun je vaak ook nog douchen. Deze internetcafes zitten ook rond de stations. Als je wat verder van de stations wegloopt worden ze goedkoper, dus kan moeite lonen!

1 like

@ sado…hoe is het weer in mei? moet ik dan gaan of weet jij een betere tijd?:wereld:

Als je flexibel wilt zijn dan hebben wij goede ervaring met de toyoko-inn hotels (het zijn eigenlijk middenklasse zakenhotels). Je kunt eenvoudig thuis zelf de eerste nacht boeken via Internet en je betaald gewoon bij aankomst. Dus niets vooraf zodat je er ook niet aan vast zit. Je kunt ook een paar nachten boeken want je kunt je kamer dagelijks voor 16:00 uur zonder kosten cancellen. Dus als je eerder weg wilt is dat geen probleem. En als je langer wilt blijven doorgaans ook niet. In elk Toyoko-inn staat een computer met Internet in de hal voor gebruik door gasten en je kunt dan zelf eenvoudig een volgend (Toyoko-inn) hotel boeken; eventueel geven ze wel advies omtrent de ligging etc. In vrijwel elke stad zijn wel meerdere Toyoko-inns.

Wordt bij aankomst lid van de Toyoko-inn club (kost ongeveer € 10,-) en je hebt o.a. 30% korting op zondagnachten, je kunt sneller boeken etc.

De kamers zijn altijd schoon, internetaansluiting voor je eigen laptop, een gratis eenvoudig maar smakelijk Japans ontbijtje, etc.

1 like

Ben dit jaar in mei 3 weken naar Japan geweest en het weer was gedurende die weken zo tussen de 20 en 25 graden:zon02: Maar of dit standaard is voor die periode weet ik niet.

In mei is het goddelijk zomerweer. Het begint dan wel tegen de echte zomer aan te lopen dus er kunnen dagen zijn dat het een beetje te warm wordt om aangenaam te zijn, vooral naar het einde van de maand toe (als je pech hebt boven de 30 graden). De luchtvochtigheid in Japan is een stukje extremer dus je loopt echt door een muur van hitte heen. Een maandje eerder, April, is denk ik, samen met Oktober, de beste tijd, qua weer, om naar Japan te gaan.

bedankt voor de reacties…!

at rupert… hoeveel geld was jij kwijt voor drie weken Japan? heb je ook rondgereisd?

ik ben steeds aan het rekenen maar ik kan er geen touw meer aan vast knopen…

als ik meerdere mensen hoor kom ik een beetje op…
gem 45 euro per nacht slapen( ik wil graag zo Japans mogelijk slapen als je begrijpt wat ik bedoel):chin:
gen 40 euro per dag eten en drinken

klopt dit een beetje? ik wil 4 weken dus kom ik op 3.000 uit…?!! ojeee wat lastig om een budget vast te stellen…

In het geval van Japan moet je goed nadenken wat je wilt om echt op een goed prijsje uit te komen. Het is gewoon een duur land als je er met alle gemakken doorheen wilt reizen. Naast je vliegticket en je railpass (samen al snel een eurotje of 1200), moet je ook slapen en eten. Die laatste twee heb je natuurlijk enige controle over, maar het blijft duur.

Overweeg in plaats van 4 weken, 3 weken. Koop dan een railpass voor 2 weken, en spendeer een weekje in Tokyo. De extra week railpass is het anders echt niet waard. Prop gewoon je schema wat voller als je echt zoveel wilt zien. De meeste mensen gaan hun eerste keer naar Kyoto, Osaka en dan richting Hiroshima en eventueel door tot Nagasaki. Als je een weekje een hotelletje in Kyoto boekt, dan kun je vanuit daar met je railpass naar omliggende gebieden. Nara, Osaka, Kobe, noem ze maar op. De overige tijd van je railpass kun je dan 2 dagen naar Hiroshima en uiteindelijk nog een paar daagjes naar Kyushu voor Nagasaki en eventueel steden als Kagoshima, Beppu of Fukuoka.

Als je het doet op hotelletjes ala Toyoko-inn, moet je zeker wel 40 euro per nacht gaan rekenen. Om kosten te drukken kun je overwegen naar jeugdherbergjes te gaan, dat kan je al snel de helft schelen. Moet je echter wel genoegen nemen met het feit dat je dan niet alleen slaapt, maar een kamertje deelt. Ook eten is gewoon een dagelijkse nodigheid en als je dat naar hartelust wilt doen, moet je ook zeker 25 euro per dag rekenen. Al met al ben je dus inderdaad snel iets van 2500 euro kwijt (op basis van 3 weken). Daarom is Japan niet echt een land wat veel toeristen aantrekt. Je moet dus echt een goede reden hebben om erheen te gaan!

Er zijn talloze manieren om kosten te drukken, maar daarvoor moet je wel een beetje out-of-the-box denken. Je vervoerskosten kun je dus drukken door te liften. Ik snap dat dit voor veel mensen iets te avontuurlijk is, maar het is wel DE manier om het land te zien en in contact te komen met de mensen. Liften betekent automatisch ook dat je weleens een nachtje (of meer) ergens mee kunt pikken en dat vaak hele maaltijden voor je betaalt worden. Vooral in de lente en de zomer is een tentje meenemen geeneens zo’n slecht idee, indien je lift natuurlijk. In de steden kun je niet zomaar een tentje neerzetten, maar erbuiten zijn er talloze plekken waar je zo een nachtje gratis kunt slapen. Als je dan in de stad bent maak je gebruik van het internetcafe. Persoonlijk vind ik deze manier het reizen het meest leuk, en het goedkoopst, maar qua comfort is het natuurlijk niet je-van-het.

Succes met de nummertjes. Vraag je niet af of het de prijs wel waard is, want dat is het zeker!

Dank je wel voor al jullie tips. Ik ga zeker eens kijken op de site van tokoyo inn.

groet Janneke

Heej!

Drie weken is miss n goed idee, ik lees veel over slapen in hotels, maar ik heb n grafhekel aan hotels en ben zelf van de backpack style. Maar heb ik dan alleen keus tussen jeugherberg en tent?

Er zijn naast hotels, jeugdherbergen en de tent heel veel traditionele minshuku en ryokan. Maar die zijn wel duurder dan slapen in een jeugherberg of tent.

Er zijn toch ook genoeg (backpacker) hostels in Japan? Ik ken er een in Kyoto, maar heb er welliswaar nooit overnacht (wij houden dus meer van hotels…). Kijk eens op http://nl.hostelbookers.com/hostels/japan/, dan kun je er wel vinden.

Sado heeft het meeste al wel genoemd.
Het is idd maar net hoe je door het land wil reizen, budget of niet en wat je allemaal wil gaan bekijken in die 3 of 4 weken.

Reken zowiezo op die 1200 euro voor je ticket en 2 weken railpass.
Overnachtingen is inderdaad afhankelijk wat je wilt, hostel/tent/hotel etc.
Zelf was ik voor 3 weken ong. 900 euro aan overnachtingen kwijt. Daarvan heb ik 1 week (Kyoto) in een Ryokan geslapen incl. ontbijt, de andere 2 weken was het een budgethotel/hostel ex. eten.

Kort door de bocht heb ik ongeveer gedaan wat Sado al aangeeft, eerste week Tokyo + dagtrips Nikko en Kamakura, daarna pas mijn 2 weken railpass geactiveerd en via Kyoto/Nara doorgereisd tot Hiroshima.
Zeg maar de ‘basis’ reis Japan :slight_smile:

Op de kosten voor eten en drinken heb ik niet echt gelet maar overal vind je frisdrank automaten waar je voor een blikje zo rond de 110 a 140 yen (zeg maar een euro) kwijt bent. En dan zijn er natuurlijk de buurtsupers zoals 7 eleven en de 100yen shop welke ideaal zijn om op de kosten voor eten/drinken te besparen.

Voor de rest zijn er nog souvernirs voor het thuisfront aangeschaft en wat gadgets/sake.
Tijdens de reis kwam ik op een totale schade post van ong. 3200 euro voor 3 weken. Maar elke euro was de moeite waard!