eerste keer Japan

Beste forumlezers,

In oktober wil ik mijn eerste reis naar Japan boeken en omdat ik geen keuze kan maken over een aantal zaken hoopte ik dat jullie mij kunnen helpen. Het idee is om voor twee weken te gaan, en een railwaypass te kopen.

Als eerste twijfel ik om de eerste helft of de tweede helft van oktober te gaan. Eerste helft van oktober lijkt me misschien wat fijner omdat dan de kans op warmer weer nog meer in aanwezig is (van wat ik heb gelezen), en ik vind het heerlijk om gewoon in een shirtje rond te kunnen lopen. Ik zou het dus jammer vinden als de temperatuur echt beneden de 20 graden schiet. Maar de kans op meer regen is misschien tweede helft van oktober wel minder aanwezig. Ik weet Japan, is heel lang, dus er valt niet veel te zeggen over het gehele land. Maar ik dacht iig om te beginnen in Tokio, daarna misschien eerst naar het Noorden en dan naar het zuiden, Kyoto, Osaka, en het liefst ook nog wat kleinere minder bekende bestemmingen die mooi zijn.

Hebben jullie tips voor mij voor wat betreft warmte en regenval begin en eind oktober en dan met name in midden en zuid japan? En als jullie nog niet te missen tips hebben voor bestemmingen dan hoor ik het ook heel graag!

Groetjes en alvast bedankt!

Hoi,

Ik zou eerlijk gezegd in de tweede helft gaan, als ik hier kijk zijn de temperaturen dan nog prima, maar richting eind oktober zijn de herfstkleuren denk ik mooier.

Wat betreft schema: op japan-guide een voorstel voor een schema.

Ik ben op mijn reis in de meeste van deze plaatsen geweest, afgezien van Himeji (grootste kasteel van Japan, maar tot begin 2015 wordt het gerenoveerd), Nikko en Nara. Dit schema is wel tamelijk druk, ik hield altijd aan dat ik in ieder geval op iedere plek minstens 1 overnachting deed (afgezien van een dagtrip in Tokyo).
Ik had 4 weken in totaal, waarvan ik uiteindelijk 6 dagen in Tokyo heb besteed (waarvan 1 dagtrip naar Kamakura) en 4 dagen in Kyoto (geen dagtrips gedaan). In die steden al zoveel gezien en gedaan dat ik Nikko, mount Fuji en Nara als dagtrips heb laten schieten (had ze wel gepland). Een andere reden was ook dat het telkens flinke reizen waren. Tokyo - Nikko is bijvoorbeeld al snel 2 uur heen, 2 uur terug.

Er zit alleen geen echt kasteel in deze reis (Hiroshima heeft er wel een maar die vond ik erg tegenvallen). Je zou nog kunnen overwegen om Matsumoto(ben ik niet geweest) of Osaka(wel geweest, mooi kasteel) op te nemen. Mooiste kasteel vond ik in Kumamoto, maar dat is voor 2 weken misschien wat ver.
Je zou die tijd kunnen winnen door Hiroshima/Miyajima te laten shieten, al vond ik het peace park en de a-bomb dome in Hiroshima erg indrukwekkend en Miyajima (al kan ik daar wel een volle dag aanraden om de berg te beklimmen) ook erg leuk… :slight_smile:

Ik zou in ieder geval niet helemaal terug naar Tokyo reizen voor de terugvlucht, maar Kansai airport bij Osaka pakken (heb ik ook gedaan).

Hoi,

Wij hebben in onze eerste reis eerst een beetje de bekende plekken bezocht die de ook door reisorganisaties bezocht worden.
Je kunt dan meteen een beetje wennen aan de Japanse cultuur en een beetje ervaren hoe het leven daar toe gaat.
Wij hebben toen eerst Tokyo bezocht, vandaar uit zijn we naar Hakone gegaan, toen door via Nagoya naar Takayama, ook heel leuk.
Toen door naar Kyoto, vervolgens naar Hiroshima, Nagasaki en Hakata (Fukuoka)
De terugreis vanaf Hakata gevlogen naar Osaka en vandaar weer naar Nederland.
Maar deze route is voor 2 weken Japan te lang, dan reis je meer dan je plaatsen bezoekt.

Hoe verder je naar het zuiden gaat, des te warmer zal het zijn.
De reis waar ik het over heb, was in oktober en toen was de temperatuur nog erg aangenaam.
Vorig jaar waren we in november op Shikoku, toen was het overdag wel aangenaam, s’ avonds koelt het dan wel af.