Aantal vragen voor eerste keer Japan

Hallo,

Ik ben Daan (23), en ben van plan volgend jaar oktober/november voor de eerste keer naar Japan te gaan (ook de eerste keer Azië). Ik ben van plan alleen te gaan (ook de eerste keer), heb de tijd want heb dan waarschijnlijk mijn studie afgerond. Hoe lang ik precies wil weet ik niet, maar ik ga uit van een maand.

De bedoeling is om niet te veel uit te geven aan luxe, dus ben van plan om in (goede/gezellige) hostels te overnachten. Ben niet van plan een tent/slaapzak mee te nemen.

Tot nu toe denk ik dat ik een rail pass voor 1 week zal kopen en een buspas van willer express voor 3 of 5 dagen (http://www.japan-guide.com/e/e2369.html).

Ik heb een aantal vragen:

• Is een tripje vanuit Tokyo naar mount Fuji aan te raden in de periode oktober/november? Ben niet van plan de berg echt te gaan beklimmen, maar wil graag wel door het gebied wandelen en de berg bewonderen. Is het mogelijk om in 1 dag vanaf Tokyo de berg te bezoeken en weer terug te gaan? Of is ergens overnachten aanbevolen?
  • Moet ik rekening houden met typhonen bij m’n reisplannen in deze periode? (wanneer ik grote afstanden per trein wil afleggen op 1 dag)
  • Ik houd best van treinreizen, en dan is Japan natuurlijk geweldig met de stipte en snelle treinen en de Japan rail pass. Daarom lijkt het me wel cool om in 1 dag van Tokyo naar Hakodate te reizen en de volgende dag van Hakodate naar Nagasaki. Als ik die dag om half 8 's ochtends vertrek kom ik om half 9 's avonds aan. Volgens het schema kan dit dus, maar is dit praktisch ook te doen voor een toerist, moet ik bijvoorbeeld m’n stoel steeds op elke tussenstop opnieuw reserveren bij het loket, of kan ik dit allemaal van tevoren op internet doen voor elke trein?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Mvg,
Daan Vedder

Hallo Daan,

over je plan voor de treinreis Tokyo-Hakodate-Nagasaki.
De treinen zijn inderdaad snel en stipt en geweldig. Ik heb zelfs een keer bedacht dat ik op de laatste dag van de railpass wel van Fukuoka/Hakata naar Narita kon reizen. In de praktijk houdt dit in dat je inderdaad een groot deel van de dag in de trein zit. Ik vond het persoonlijk niet voor herhaling vatbaar, als de situatie zich opnieuw voor zou doen zou ik er voor kiezen om ergens halverwege een tussenstop van een of twee overnachtingen in te plannen.
Van Hakodate naar Nagasaki is nog langer. Het zou theoretisch te doen zijn, maar overweeg of je het ervoor over hebt om een hele dag in de trein te zitten of op het station terwijl je op de volgende trein wacht.
Voor wat het reserveren betreft; die kun je aanmaken voor een hele treinrit. Als de trein voor bijvoorbeeld van Hakodate naar Tokyo gaat, dan reserveer je een stoel voor het gehele traject.
Reserveringen maak je ter plekke bij het loket, of als je alles al van te voren weet, kun je ze ook meteen maken als je de railpass inwisselt.

Weet je al zeker wanneer je gaat? Want in november gaan de blaadjes van de esdoorns kleuren, dat is heel mooi om te zien. Zie hierbijvoorbeeld over de berichtgeving van dit Koyo seizoen.

Ik had begrepen dat het typhoon seizoen in de maanden augustus en september valt voor Japan.

Succes,
Rebecca

1 like

Bedankt Rebecca! :slight_smile:

Fijn dat het dus niet alleen theoretisch volgens het treinschema mogelijk is, maar praktisch op zich ook. Dat is eigenlijk in heel Europa wel anders naar mijn ervaring :stuck_out_tongue: Helemaal mooi dat ik de stoelreserveringen dan van tevoren kan plannen bij inlevering van de voucher (ben benieuwd wat de loketbemabte zal zeggen). Ik zal er dus nog even over nadenken, heb daar ook nog wel even de tijd voor, maar denk dat ik zoiets wel ga doen.

Ik weet nog niet zeker wanneer ik ga. Ik zat eerst aan begin oktober te denken, maar ik denk dat ik daar dan november van maak :). Ver vantevoren boeken doe ik voor de zekerheid maar niet, want dan zal je net zien dat ik op die datum nog een paar dingen moet afronden voor ik kan afstuderen.

Over tickets heb ik ook een vraag: Ik wil het liefst naar Japan zonder dat vaststaat wanneer ik Japan weer verlaat en waar ik dan precies heenga (waarschijnlijk een andere plaats in Azië). Een enkele reis-ticket zou dan het meest logisch zijn, maar ik begrijp dat je, zolang je geen bewijs hebt wanneer je Japan weer verlaat, een goede kans hebt dat je wordt tegengehouden bij het boarden of door de immigratiedienst in Japan. Iemand hier misschien tips voor?

Ondanks dat 't nog ver weg is, heb ik toch al een ideetje voor de reis:

• aankomst Tokyo, daar een week verblijven, Tokyo en omgeving verkennen.
  • misschien tussendoor naar Sendai voor Yamadera met de Willer-buspas.
  • 7 dagen railpas in laten gaan: eerste dag naar Hakodate.
  • tweede dag: Hakodate - Nagasaki.
  • derde t/m zevende dag: Nagasaki, de rest van Kyushu verkennen, misschien een plaats in westelijk Honshu, om te eindigen in Hiroshima.
  • Hiroshima en omgeving verkennen.
  • Hiroshima - Kyoto met buspas.
  • Kyoto en omgeving verkennen.
  • Kyoto - Osaka.
  • laatste dagen in Osaka, vanuit hier wegvliegen.
  • 7 dagen railpas in laten gaan: eerste dag naar Hakodate.
  • tweede dag: Hakodate - Nagasaki.

Hoi, volgens mij heb je dan een halve dag ongeveer in Hakodate? Het is een leuke stad, maar om voor een halve dag helemaal naar Hokkaido af te reizen zou ik een beetje zonde van de tijd vinden. Zeker als je een maand de tijd hebt. Ik zou proberen enkele dagen in Hokkaido door te brengen.

• Is een tripje vanuit Tokyo naar mount Fuji aan te raden in de periode oktober/november? Ben niet van plan de berg echt te gaan beklimmen, maar wil graag wel door het gebied wandelen en de berg bewonderen. Is het mogelijk om in 1 dag vanaf Tokyo de berg te bezoeken en weer terug te gaan? Of is ergens overnachten aanbevolen?

Een dagtrip naar mount Fuji is zeker te doen zonder overnachting. Je kunt met de bus of trein gaan.

1 like