Als het echt maar voor een week is zou ik Kyoto laten schieten, dat is dan een tijdrovende en kostbare grap, waarmee je de stad absoluut tekort doet. In en rond Tokyo is ook meer dan zat te zien, naast Nikko kan je dan nog denken aan dagtrips naar Kamakura, Yokohama of Hakone. Dan heb je sowieso ook geen Railpass nodig.
Naar Nikko kan je inderdaad met JR, de verbinding met Tobu (vanaf Asakusa) is echter sneller, frequenter en goedkoper. De stations van JR en Tobu in Nikko liggen overigens nagenoeg naast elkaar.
Wat wil je bij Mt. Fuji? Het officiële klimseizoen is in juli en augustus, daarbuiten wordt het zeker onervaren klimmers afgeraden de tocht te maken. Zelf heb ik hem vanuit Kawaguchiko (Fuji Five Lakes) wel gezien, mooi plaatje, maar nog wel een afstand. Vanuit Hakone zou je hem soms ook moeten kunnen zien, maar dat geluk had ik destijds niet.
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik zal zeker in overweging nemen of ik nog naar Kyoto moet gaan en dus ook of ik een JRpas zal kopen. Ik wil echter heel graag wat meer zien dan alleen Tokyo en Nikko, Al was het maar vanuit de trein. De mount Fuji wil ik graag met eigen ogen zien. Ik heb een hostel geboekt in Kawaguchiko en ik hoop dat ik 'm van daaruit kan zien. Ik wist dat ik 'm niet kon beklimmen in oktober. Weet je misschien wat het hoogste punt (station) is waar je kunt komen?
Hier staat wat meer info over Mount Fuji: Climbing Mount Fuji
Volgens deze info rijden er bussen naar 5th station vanaf Kawaguchiko ook buiten het seizoen.
Persoonlijk vind ik Mount Fuji het mooist vanaf een afstand bekeken. Ik ben een keer in de zomer naar het hoogste punt gereden dat met de auto te bereiken is, maar het weer sloeg om en het was heel koud en door de wolken was er totaal geen uitzicht.
Ik weet niet hoe graag je Mount Fuji wilt zien, maar ik zou die dag gebruiken voor een extra dag Kyoto, zodat je 2 dagen Kyoto hebt. Dan kun je toch behoorlijk wat zien van Kyoto. Bovendien kun je onderweg naar Kyoto vanuit de trein Mount Fuji zien als het weer goed is (zorg dat je rechts aan het raam zit). Of houd je schema flexibel en doe een dagtrip naar Kawaguchiko ipv er te overnachten, dan kun je die dag nog besluiten om bijv in Tokyo te blijven of naar Kamakura te gaan als het weersvooruitzicht niet goed is.
Gezien de beperkte tijd zou ik inderdaad Kawaguchiko ook eerder als dagtrip doen. Ik heb het zelf als tussenstop onderweg van Matsumoto naar Tokyo gedaan, heb een middagje daar rondgelopen en na een heerlijke kom hoto-noedels ben ik weer in de trein gestapt. Ik had niet het idee dat ik verder veel gemist heb.
Maareh, ligt de vlucht al vast of kan je daar wellicht nog iets mee schuiven? Anders zou je kunnen overwegen vanaf Kansai terug te vliegen, zodat je je trip in Kyoto kan eindigen.