Klimaat / Weer

Hoi Hoi,
Ik denk erover om rond 20 aug. een maand naar Japan te gaan. Ik wil mijn reis beginnen in Tokyo en vanuit daar naar beneden reizen. Nu weet ik dat april en oktober de beste reismaanden zijn maar dit is voor mij erg lastig met werk. Hoe is het weer zo rond 20 aug. - 20 sept.?
Groetjes!

WARM! :slight_smile:

Maar doenbaar.

1 tip: als je in augustus reist, zorg dan dat je in Kyoto het O-Bon festival kan meemaken. Kijk maar eens in een Lonely Planet! Logies wel goed van tevoren vastleggen!

Hallo,

Mijn man en ik willen eind september 3 weken naar Japan, echter hoe zit dat nu met de regenval?? Er wordt geadviseerd of in voorjaar of in het najaar te reizen, waarbij dan de kanttekening wordt gemaakt dat het in het najaar nog wel eens flink kan regenen. Dus is Japan in september net zo regenachtig als Nederland kan zijn in de herfst of valt dat reuze mee??

De echte regentijd in Japan is aan het begin van de zomer. Ik vond het niet zo erg omdat de temperatuur dan lekker warm was. Wel eens nat geregend, maar je droogt vanzelf op.

September is weliswaar niet “de” regentijd, het weer kan er dan wel slecht zijn (zware stormen, tyfoons). Doorgaans valt het wel mee, de Japanners zijn het gewend en het land is er wel op gebouwd, dus je hoeft je ook weer niet al te veel zorgen te maken.

Maar de mooiste (en gezelligste) tijd vind ik zelf toch de bloesemtijd in het voorjaar.

Weet iemand toevallig hoe het zit met het risico op tyfoons en regen op Okinawa begin oktober?

Vragen wat voor weer het is in Japan is net zoiets als vragen wat voor weer het is in Europa :wink:

Ik geloof dat het land praktisch even lang is als van Nederland tm Spanje, met daaronder nog wat (sub-)tropische eilanden.

Ik was in september 10 dagen in Osaka, schijn geluk te hebben gehad met het weer. Nonstop 30 graden en zon. Maar in Tokio was het ondertussen een stuk slechter en ik geloof dat het voor en na m’n verblijf ook lang niet zo mooi was.

Ik ben ook een keer in oktober geweest en toen was het nog lekker weer en lekker warm (kon je nog met een dun zomerjasje lopen).

Hoi allemaal, wij willen in juli drie weken naar Japan. Op internet lees je overal dat het erg warm in juli kan zijn en dat er veel regen kan vallen. Wat zijn jullie ervaringen. Valt het in werkelijkheid wel mee of kunnen we beter in het najaar gaan?

ALS je de kans hebt zou ik zeker voor de herfst kiezen. ben zelf 2x in Nihon geweest-eenmaal juli/aug en 1x okt-de laatste echt stukken aangenamer. regen is niet het hoofdpunt (je bent toch als NLer wel wat gewend?) maar die enorme afmattende vochtig-klamme hitte die in de zomer in vrijwel het hele land heerst-en dan nog de enorme hordes JPNers die zelf op vakantie gaan.
Maar lente is nog beter-langer daglicht en de kersenbloemgekte…

Mijn idee, ik ben in 2008 in mei geweest, toen begon het op sommige dagen al echt onaangenaam warm en benauwd te worden. In november van dat jaar ben ik weer geweest, toen was het veel aangenamer, op een enkele kille dag na bijna overal 15 tot 20 graden met een lekker zonnetje. Beide keren heb ik weinig regen gehad, maar als het regende, dan was dat ook meteen de hele dag door.

Het voorjaar heeft inderdaad de hanami-periode, maar de herfstkleuren zijn ook zeker zo mooi…

Wij zijn vorig jaar in juli 2 weken in Japan geweest en het is inderdaad wel lekker warm (35 plus), maar we hebben er geen last van gehad. Integendeel, we hebben genoten. Onderweg wel voldoende drinken, maar op bijna elke hoek van de straat vind je automaten waar je voor maar ¥ 100 een blikje gekoelde drank of flesje water kunt kopen.

Het was heerlijk met dit weer in Kyoto door de tempeltuinen slenteren en op zondag in Tokyo door het Yoyogi park te lopen waar de Japanse jeugd zich met mooi weer vermaakt. Alle restaurantjes zijn koel zodat je ook daar kunt genieten.

Laat je niet weerhouden; wij zouden zo weer gaan in juli.

Bedankt voor jullie tips. We denken er toch aan om in juli te gaan, maar zijn er nog niet helemaal zeker van. We houden jullie op de hoogte.

Welke bezienswaardigheden / steden / plekjes in Japan raden jullie ons absoluut aan? Het Yoyogi park klinkt al goed…

Naar het Yoyogi park in Tokyo kun je het beste op een zondag gaan bij goed weer (grote kans in juli). Het is een Vondelpark op een zonnige dag in het kwadraat maar dan veel leuker! Vergeet niet langs de uitgedoste jongens en meisjes te gaan op de brug bij aankomt uit het Harayuku station van de Yamanote-lijn.

Naast Tokyo en Kyoto was voor ons Koyasan een hoogtepunt. Overnachten in een Boeddhistische tempel op deze “heilige” berg was heel bijzonder en ook de treinreis er naar toe (uit Kyoto of Nara) is de moeite waard.

Succes!