Juli .. te warm?

Na vele rondreizen, kwam bij ons het idee om Japan eens te bezoeken. Nu zitten we momenteel aan de schoolvakanties vast en zouden we dus rond 18 juli naar Japan willen gaan voor 3 weken. Hebben dan ook een kindje mee van 10 maanden en zoontje van 9jr. Nu houd maar 1 ding mij voorlopig tegen, lees overal dat het toch wel wat “te” warm is… wie kan ons helpen om de juiste keuze te maken? Bedankt!

Nu hangt het er uiteraard wel een beetje vanaf hoe goed je er zelf tegen kunt, maar inderdaad, de zomer in Japan is niet de meest aangename periode: flink warm en vooral ook erg benauwd. In juni en begin juli regent het daarnaast ook veel, maar daarna volgt juist weer een vrij droge periode.

Japan is echter een langgerekt land, en het verschilt dan ook wel per regio. Okinawa is echt tropisch, maar ook in de meer westelijke delen van Japan moet in de zomer rekening houden met temperaturen van hoog in de 30 graden. In het noorden (Tohoku) is het wel wat draaglijker, al blijft het ook daar vaak tamelijk klam plakweer waarbij de luchtvochtigheid vooral 's avonds oploopt tot boven de 90%. Alleen Hokkaido is over het algemeen dan wel wat aangenamer (en daardoor ook onder Japanners een zomerbestemming bij uitstek), ook daar kan het knap warm zijn, maar is de luchtvochtigheid aanmerkelijk lager.

Ik kan er persoonlijk erg slecht tegen, ik begin bij 20 graden al te klagen dat het te warm is en bij 30 ga ik als het even kan op non-actief. Toch heeft dat me er niet van weerhouden om tot twee keer toe Hokkaido en Tohoku te bezoeken. Niet zonder reden: juist in die periode zijn er daar dan massa’s matsuri (traditionele festivals), en daar ben ik toch een beetje verslaafd aan geraakt. Maar tijdens die beide reizen heb ik mezelf toch ook meer dan eens afgevraagd waar ik in vredesnaam mee bezig was…
(ter compensatie heb ik diezelfde regio’s ook twee keer in de winter bezocht, toen er een dik pak sneeuw lag en er talloze sneeuw- en ijsfestivals waren…)

Bedankt voor deze reactie… twijfel blijft :wink: ik wil zo graag.

Dit jaar zijn er zelfs records gebroken wat het weer aangaat in Japan.
Ik heb regelmatig contact met iemand in de Gunma Prefectuur en daar zitten er ook flinke uitschieters in het weer.
Zo maar weer 17 graden en 2 dagen later wat sneeuwvlokken.
Over sneeuw: op Hokkaido is het redelijk gaan sneeuwen, gezien op de nieuws-website **NewsonJapan
**Zo veel was ook al jaren niet meer voorgekomen!
Dus extremen heb je altijd.

Voor een aangename temperatuur en weinig neerslag is de zomer dus eigenlijk niet zo geschikt om het grootste deel van Japan te bezoeken.
Wij zitten er volgend jaar ook mee; moeten ook in de schoolvakantieperiode als wij er heen willen.
We hebben nog tijd om na te denken wat te doen! :biggrin:

Is het verantwoord om er met een kindje van 10 maanden naartoe te gaan… ik denk zelf dat we het niet kunnen maken naar onze dochter toe.
De twijfel blijft. Onze zoon van 8 jaar was al druk aan het oefenen met zijn Japans dus die zal ik dan moeten teleurstellen. Ook bedankt voor je reactie. Hoe meer hoe beter, zodat we de juiste keuze maken.

Dat is moeilijk te zeggen.
Je moet er ook nog heen vliegen, de vlucht duurt ook minimaal 10 uur of langer, kindjes van amper 1 jaar of nog minder vinden dit vaak ook niet leuk.
Vooral bij het opstijgen en landen hebben ook zij net als veel volwassenen last van de druk op de oren.

Ik heb verder geen ervaring met kleine kinderen tijdens een reis naar Japan.
Het blijft een overweging om te gaan of misschien nog even te wachten.

Over de reis zelf maak ik mij geen zorgen. We hebben al veel reizen gemaakt met onze andere zoon. O.a 3 maanden azie, borneo, maleisie, vietnam, cambodja, singapore, hongkong… maar ik had er vooraf niet over nagedacht dat het zo warm en vooral vochtig zou zijn :wink:

Dan zal het toch geen probleem mogen geven gezien de ervaring die je al hebt opgedaan.
Wij waren ook al meerdere malen in Azië, o.a. ook Vietnam, daar vonden we het alleen in het zuiden wat vochtig warm.
Op Singapore, Shangi Airport, daarentegen sloeg ons de vochtige warmte tegemoet.

Ik ben één keer in Kuala Lumpur geweest, op zich een fantastische stad, maar qua klimaat vond ik het zwaarder dan wat ik in Japan heb ervaren. Wellicht iets minder warm dan de extremen daar, maar nog veel verstikkender. Het was er toen ik er was wel continu bewolkt, terwijl in Japan in de zomer de zon vaak juist flink staat te bakken.

Maar als die genoemde bestemmingen te doen waren dan zou zeker het noordelijke deel van Japan (Hokkaido en in iets mindere mate Tohoku) in mijn optiek geen probleem moeten zijn. De meer geijkte bestemmingen als Tokyo en alles ten westen daarvan ligt wat lastiger, want daar is het toch wel echt warmer en benauwder.

Het is misschien niet de meest voor de hand liggende eerste reis naar Japan, maar wellicht een idee om per huurauto Hokkaido te verkennen? In editie 60 van Columbus Travel stond nog een mooi artikel daarover ter inspiratie…

Dat is nu juist de reden dat wij in de periode’s gaan die niet al te warm en vochtig zijn, maar dat lukt ons de komende tijd niet.
Voorlopig gebonden aan de schoolvakantie’s omdat mijn vriendin op latere leeftijd nog weer een studie is gaan doen. :slight_smile:
Dus zouden we volgend jaar in augustus willen gaan, maar dan is het toch wel op zijn warmst en ook nog de schoolvakantie in Japan zelf.
Dat zal ook nog wel de nodige drukte genereren op de populaire spots en in het vervoer.
Hokkaido is in die tijd ook erg in trek bij de Japanners zelf, die de warmte en vochtigheid proberen te ontlopen. :biggrin:

Super bedankt voor de reacties. Die huurauto optie zal ik eens bekijken. Tips voor de te rijden ronde hokkaido zeker welkom.

Helaas geen ervaring met een huurauto in Japan; heb hier helemaal geen auto, wel een rijbewijs overigens. :biggrin:
Japanners rijden in het algemeen erg “sociaal” en geven elkaar veelal de ruimte.
Die ervaring heb ik wel omdat we daar wel meegereden hebben met een paar Japanse vrienden die ons hebben rondgeleid.
In de grote steden is het natuurlijk wel druk net als bij ons.

Hokkaido hebben we nog maar een klein stukje van gezien; omgeving **Hakodate tot aan Noboribetsu.
**Zoals gezegd is de rest van Hokkaido onze volgende bestemming als we weer in de gelegenheid zijn om naar Japan te gaan.
Maar we houden het dan maar weer bij het publieke transport, al kun je dan niet overal even makkelijk komen.

Zelf ook geen ervaring met huurauto’s, ben nu vier keer op Hokkaido geweest, maar steeds gebruik gemaakt van de trein en lokaal bussen.

De reden dat ik toch een auto noemde was tweeledig: allereerst omdat het je flexibeler en minder afhankelijk maakt, juist met een gezin lijkt me dat in de zomer wel prettiger (en wellicht ook goedkoper dan voor iedereen een railpass). Daarnaast is het OV op Hokkaido ook simpelweg beperkter dan in andere delen van Japan, terwijl het wel een vrij fors en dunbevolkt eiland is. Tussen de steden is het allemaal best te doen, al vergt de soms lage frequentie van veel treinen toch wel enige planning. Maar grote delen van Hokkaido waaronder met name ook natuurgebieden als Daisetsuzan, Shiretoko en Akan zijn niet of slechts beperkt met OV te bereiken.

Downtown Sapporo zal wellicht even wat intimiderend zijn om te rijden: grote stad, druk verkeer wat ook nog eens aan de “verkeerde” kant rijdt, verkeersborden die je maar deels kan lezen. Maar daarbuiten zal het inderdaad heel erg meevallen. De afstanden zijn vrij fors, het verkeer zal daar zeker niet te druk zijn en Japanners rijden sowieso inderdaad overwegend vrij rustig.

Wellicht ter inspiratie:

https://www.youtube.com/watch?v=zNH3Na-F0-Q

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“3sd2l7UHafg” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Als je dan toch met het OV door Hokkaido wilt reizen en beslist Shiretoko en Akan wilt zien/bezoeken, kun je eventueel een tour boeken ter plaatse.
Heeft ook wel wat om tussen een groep Japanners te zitten in een bus tijdens zo’n tour.
Die gaan dan wel op “zijn Japans”, dus redelijk vlot overal bij langs.
En de tour-begeleiding is vaak alleen in het Japans.
Dat zou ons niet zoveel uitmaken, het gaat ons meer om makkelijker deze plekken te kunnen bezoeken.