Help, ik vind het maar lastig kiezen: Hokkaido en verder?

Ivm met de temperatuur en hoge luchtvochtigheid heb ik bedacht dat het misschien beter is om (nu we nog aan de zomervakantie vast zitten), onze eerste reis naar Japan naar het noorden te gaan. We kunnen dan in ongeveer 10 dagen Hokkaido verkennen met een huurauto.
Via welke maatschappijen is het goed auto huren in Japan?

Maar daarna zijn er verschillende opties:
Met de trein van Hakkodate naar Tokyo (nieuwe shinkansen).
Dan Tokyo en nog een paar dagen autohuur Izu of Shiba? Is dat teveel gedoe?

Of langzaam met het openbaar vervoer afzakken van Hakodate naar Nikko.
En dan onderweg ergens aan de kust verblijven bijv. Jodogahama Beach (bereikbaar)?
We zijn meer van rust en natuur (dieren in het wild) dan van steden. Wat is er verder dan nog mogelijk en echt de moeite waard in Noord-Honsu met het ov?

Helemaal afzakken met de auto naar Nikko lijkt me wat te veel. We hebben in totaal 18 dagen (excl. vlucht). Evt. tot Sendai zou kunnen?
De Japanse Alpen trekken ook en Sado lijkt me geweldig, maar dat lijkt me allemaal niet te combineren. Er is gewoon teveel te zien en te doen voor één vakantie. We willen niet teveel haasten en steeds minstens 2 nachten op één plek verblijven.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen/adviezen.

Hokkaido is in de zomer inderdaad net even wat aangenamer dan de rest van Japan, al weet ik uit ervaring dat het nog steeds snikheet kan zijn. Maar zeker geen verkeerd plan. Met autohuur heb ik nog geen ervaring, tot nu toe kwam ik er met de trein ook altijd wel uit. Maar als ik het me goed herinner reisde je met een gezin van 4? Dan lijkt me een auto inderdaad toch de praktischer en ook voordeliger optie.

Voor wat betreft de rest van de reis: met name in de eerste week van augustus, barst het in het noorden van Honshu (Tohoku) van de traditionele festivals. Voor mij reeds twee keer reden geweest die zomerhitte te trotseren (ter inspiratie: draadjes over m’n reizen van 2013 en 2014, met ook veel tips van anderen). Maar ook buiten de festivals is er genoeg moois te zien, denk onder meer aan Geibikei, Yamadera en Hiraizumi. En zeker als je eigen vervoer hebt zouden Shimokita en Shirakami Sanchi ook zeker de moeite waard zijn.

Op zich kom je ook in dit deel van Japan een heel eind met de trein, maar net als op Hokkaido zou ook hier een huurauto een goed alternatief kunnen zijn. Tussen de grotere steden zijn er weliswaar goede verbindingen, maar daarbuiten is het OV toch vrij beperkt, en vergt het toch wat meer planning en geduld.

Het is wellicht niet het meest voor de hand liggende deel van Japan voor een eerste reis, maar er is genoeg moois te zien en even afgezien van het wat beperktere OV is het ook niet lastiger te bereizen.

Dank voor je reactie. Ik ga me er nog verder op oriënteren, maar dit gelezen te hebben denk ik dat ik als uitgangspunt neem een auto huren in Sapporo en inleveren in Sendai. Vandaar met de trein naar Tokyo. Het mooiste is dan natuurlijk helemaal op de bonnefooi te gaan, dan profiteren we optimaal van de vrijheid van een huurauto, maar gezien de festivals (en Japanse zomervakantie) is dat misschien geen goed idee? Ik ga me verder inlezen en kom er nog op terug. Het is inderdaad geen doorsnee beginnersroute, maar de Japanse cultuur vind je overal en we vinden het vooral leuk om daar kennis mee te maken. En we zijn dan nog even in Tokyo.

Zeker tijdens die festivals zal het in sommige steden lastig tot welhaast onmogelijk zijn nog iets te vinden, maanden van tevoren zitten veel hotels al vol. Wel ben je met de auto uiteraard wat flexibeler, minder gebonden aan hotels in stadscentra. Helemaal op de bonnefooi lijkt me dan ook een tamelijk gewaagde gok. Maar aangezien je veel hotels in Japan zelfs nog tot op de dag van inckecken gratis kan annuleren zou je wellicht vooral een route kunnen uitstippelen en hotels daarvoor boeken, dan kan je altijd onderweg altijd nog kijken in hoeverre je de plannen nog kan omgooien.

Overigens zou ik dan wel gewoon tot Tokyo doorrijden met de huurauto, de shinkansen van Sendai naar Tokyo is met zo’n 11.000 yen p.p. toch wel een prijzige grap.