Advies gevraagd voor rondreis Hokkaido

Voor komende zomer heb ik een reis gepland naar Japan waarbij we Tokyo & Kyoto en Hokkaido willen bezoeken en ik ben op zoek naar advies van reizigers die ervaringen in Hokkaido hebben opgedaan.

Plan is eerst Tokyo te bekijken, daarna met de Shinkansen naar Kyoto (samen max 7 dagen) en vervolgens met de Shinkansen naar Hakodate (Hokkaido). Met Japan Railway Pass.

Vanaf Hakodate wil ik een auto huren en Hokkaido per auto verkennen in ongeveer 10 dagen. Eventueel kan ik 1 of 2 dagen van Tokyo/Kyoto afhalen en aan Hokkaido toevoegen. De route die ik in gedachten heb is vanaf Hakodate naar Noribetsu, Sapporo, Biei, Sounkyo (Daisetsuzan NP). Daarna naar Shiretoko NP waarbij ik langs Akan NP kan rijden of direct naar Shiretoko NP. Vanaf Shiretoko vervolgens terug naar Hakodate om weer met de Shinkansen terug te keren in Tokyo.

Mijn belangrijkste doel op Hokkaido is een aantal nationale parken bezoeken waarbij ik denk aan Daisetsuzan NP en Shiretoko NP als must see parken.

Mijn vragen:

  1. Iemand ervaring met Akan National Park? Is het mooi om hier langs/door te rijden of moet je echt het park te voet verkennen?
  2. Hoeveel dagen zou je minimaal uittrekken voor Daisetsuzan NP en Shiretoko NP?
  3. Is het gebied van Shikotsu-Toya NP de moeite waard?
  4. Wat vinden jullie de mooiste bezienswaardigheden / gebieden in bovengenoemde parken?
  5. Missen jullie nog bij jullie favoriete plekken in mijn reisplan?

M’n eerste gedachte: waarom beginnen én eindigen in Tokyo? Zou het niet praktischer zijn om in Tokyo te beginnen, van daaruit naar Hokkaido te vliegen, en dan na de autorondreis terug te vliegen naar Kansai? Of precies andersom uiteraard. Sowieso zal vliegen sneller en waarschijnlijk ook flink voordeliger zijn dan de shinkansen. Daarbij zou je dan ook kunnen kijken of je dan heen naar Hakodate kan vliegen en terug vanaf Memambetsu Airport bij Abashiri, niet ver van Shiretoko.

Mocht je het toch per trein doen (en met JRP), dan zou het stuk via Noboribetsu tot aan Sapporo ook nog prima per trein kunnen doen, en dan van daar per auto de NP’s bezoeken. Wat betreft Noboribetsu Onsen, ik heb me daar vorig jaar toch een keertje laten gaan en een kamer in Daiichi Takimotokan geboekt, zeker niet goedkoop, maar mede vanwege de ongeëvenaarde onsen (waarbij sowieso niet moeilijk werd gedaan over in- en uitchecktijden) en de geweldige buffetten voor zowel diner (onbeperkt king crab eten!) als ontbijt was dat elke cent waard.

Ook al heb ik Hokkaido al meermaals bezocht, aan de NP’s ben ik nog niet toegekomen. Ik heb er ook altijd per OV gereisd, en dat is daarvoor dan toch een beperkende factor. Tot nu toe heb ik me er desondanks altijd prima vermaakt, wat dat betreft heeft Hokkaido meer dan genoeg moois te bieden. En misschien ook wel het beste eten van heel Japan…

Maar wanneer ga je precies? Want nog wel twee datumgebonden tips:

[ul]
[li]op 28 en 29 juli is in Furano het Heso Matsuri, toch wel een van de meest maffe festivals die ik bezocht heb: [/li]Furano Heso Matsuri 2014 (1) - YouTube

[li]Van 1 tot 5 augustus is het Hakodate Minato Matsuri. Op de eerste avond een groots vuurwerk, op de andere dagen onder meer een grote parade met “inktvisdans”… [/li][/ul]

Hey dank voor de tips! We gaan van half juni tot begin juli, dus die festivals gaat niet lukken.

We hebben al een tijd geleden retour-tickets naar Tokyo gekocht en die waren heel goedkoop (<300 euro) dus die konden we niet laten liggen.
Maar je hebt een terecht punt dat het weer terug reizen eigenlijk zonde is. Heb er ook over gedacht om vanaf Kushiro terug naar Tokyo te vliegen, maar toch vanaf gezien omdat we die Railway pass hebben en een stuk rijden brengt ons weer mogelijk langs mooie stukken.

Ik begin ook steeds enthousiaster te worden over Noboribetsu en omgeving dus daarom is ook dat stuk van Hakodatet naar Noboribetsu rijden misschien juist wel leuk. Zal die Daiichi Takimotokan in gedachten houden!

Jammer dat je de nationale parken nog niet hebt bezocht, ben erg benieuwd naar ervaringen van anderen.

Een klein zijpaadje –> als we in Kyoto zijn, is het dan te doen om even een uitstapje met de trein te doen naar Himeji? Hoeveel tijd zou dat ongeveer nemen?
En doen we onszelf enorm tekort als we Osaka overslaan?

Da’s inderdaad wel echt spotgoedkoop, dat is mij zo nog nooit gelukt…

Wat betreft je zijpaadjes: ik vind Osaka persoonlijk zeker een leuke stad, maar je zal nu eenmaal keuzes moeten maken. Met Tokyo en Sapporo heb je al twee moderne metropolen in je route, qua karakter zit Osaka toch een beetje in dezelfde hoek. Maar stel dat je inderdaad Himeji bezoekt, een klein uurtje per shinkansen van Kyoto, dan zou je bijvoorbeeld ook prima op de terugweg Dotombori of Shinsekai kunnen meepikken om toch even sfeer te proeven. En Kyoto en Osaka liggen sowieso dicht genoeg bij elkaar om snel even over te wippen, mocht je toch specifiek nog iets willen bezoeken.

Maar anders nog een heel ander idee: waarom Kyoto niet helemaal laten vallen en onderweg naar Hokkaido nog een paar stops inplannen? Uiteraard is Kyoto niet voor niets populair, het aanbod aan tempels en andere historische gebouwen is ongeëvenaard in Japan. Maar daardoor ook wel zeer toeristisch (lees: heel erg druk), en niet per se mooier dan andere plaatsen in Japan. Aan de Tohoku Shinkansen liggen diverse steden die elk genoeg te bieden hebben voor een paar dagen verblijf: vanuit Sendai kan je makkelijk Yamadera en Matsushima bezoeken, vanuit Morioaka Hiraizumi, Geibikeien wellicht ook Kakunodate (een van de vele “klein-Kyoto’s” in Japan), en ook Aomori prefecture heeft volop te bieden. Je zou dan zelfs nog kunnen kijken of je Shimokita kan bezoeken (Osorezan!), en dan van daaruit per veerboot oversteken naar Hakodate.

Bedankt voor de tips!

Kyoto skippen en die tijd besteden aan het gebied ten noorden van Tokyo is ook een optie. Ik ga morgen even rustig die steden bekijken die je allemaal noemde.
Ik twijfel wel en neig ernaar om toch een dag of 2 kyoto te pakken. Ik ga nog even lekker verder puzzelen en inspiratie opdoen.

Ondertussen zijn alle tips nog altijd welkom voor mooie plekken en ik hoop nog iemand te treffen die de nationale parken op Hokkaido heeft bezocht. Ik zal in ieder geval tegen die tijd mijn ervaringen hier delen :slight_smile:

Ik heb nog even flink gekeken en ik denk dat het begin van de reis toch zo wordt:

Tokyo
Tokyo
Tokyo
Lake Kawaguchiko / omgeving / Mt. Fuji
Kyoto
Kyoto
Himeji (ochtend) –> Osaka (middag / avond)
Hakodate (Shinkansen vanuit Osaka)

Ik twijfel over de dag Himeji/Osaka. Ik dacht eraan om vanuit Kyoto 's ochtends vroeg de trein te pakken naar Himeji, paar uurtjes rond te kijken en dan met de trein in een uurtje naar Osaka, daar de middag en avond doorbrengen en overnachten om vervolgens de dag erna een paar uur Shinkansen van Osaka naar Hakodate. Ik hoop daar dan rond een uur of 14.00 a 15.00 aan te komen, een auto te huren en door te rijden naar Noribetsu om daar in die Daiichi Takimotokan te overnachten.

Die Noordelijke steden die jij noemde zijn ook alleen stuk voor stuk meer dan de moeite waard, maar omdat het mijn eerste keer Japan wordt wil ik toch, naast Hokkaido, ook even flink wat meer “geijkte” plekken meepakken. Dus Kyoto wil ik toch niet laten vallen, en als ik dan zo dichtbij ben denk ik dat Himeji ook heel mooi is. Osaka wil ik dan alleen aandoen om een paar specifieke plekjes te bezoeken, maar ik ben hier nog niet zeker van. Ik kan ook Osaka laten vallen en die tijd gebruiken om alvast richting het Noorden te reizen om de dag erna niet zo’n pure reisdag te maken. Of ik kan Himeji toevoegen aan dag 2 Kyoto en dan die Himeji dag helemaal gebruiken voor Osaka OF een dag eerder naar het Noorden gaan om meer tijd op Hokkaido te hebben. Ben er nog niet helemaal over uit.

Iemand ervaringen met Osaka waarvan je zegt, als je daar dan toch bent moet je [VUL IN] niet missen?

Weer heel wat verder met de planning, het is nu dit geworden:

1 vertrek Schiphol - Moskou, Moskou - Tokyo
2 10:35 aankomst Tokyo
3 Tokyo
4 Tokyo
5 Mt. Fuji / Lake Kawaguchiko
6 Kyoto
7 Kyoto
8 Himeji / Osaka
9 Reisdag Osaka – Hokkaido

  • Osaka – Hakodate
  • Autohuur - Noboribetsu
    10 Hokkaido: Noboribetsu, Lake Toya, Shikotsu en Sapporo
    11 Hokkaido: Shigano Blue Pond, Biei & Sounkyo
    12 Hokkaido: Daisetsuzan National Park Hiking
    13 Hokkaido: Akan National Park
    14 Hokkaido: Shiretoko NP: Utoro, 5 lakes, Cape cruise
    15 Hokkaido: Shiretoko NP: Whale Cruise & Shiretoko Pass
    16 Hokkaido: Shiretoko NP: Oostkant en Kiritappu Cape
    17 Hokkaido: Terugrit naar Hakodate (8-10 uur)
    18 Hakodate  Tokyo (5-6 uur)
    19 Terugvlucht

Ik laat jullie weten hoe het was!