Wij (ik en mijn vriend) gaan in mei 3 weken voor het eerst naar Japan en overwegen om een auto te huren. Ik heb overal gelezen dat je het niet moet doen maar vraag me toch af of het echt zo slecht te doen is. Dit is globaal ons reisschema:
tokyo
nikko
kyoto
amanohashidate
hiroshima
tokyo
We zouden dan vanaf dat we naar Nikko gaan een auto huren. Ik hoor heel graag van jullie of het te doen is of niet. We hebben overigens veel ervaring met rijden in het buitenland en zijn wel wat hectiek gewend
Ik raad het af voor deze bestemmingen. Voor al deze bestemmingen geldt dat ze uitstekend bereikbaar zijn met het openbaar vervoer. Je kunt veel geld en tijd besparen door met de trein te reizen. Reizen met de trein is een ervaring op zich in Japan. Uiteraard zul je zelf moeten beslissen en is niet onmogelijk om dit met de auto te doen als je genoeg tijd neemt voor elke bestemming.
Houd ook rekening met parkeerkosten. In de grote steden zijn dat ‘Amsterdamse’ bedragen en verwacht geen parkeerplaats bij elke toeristische attractie.
Voor snelwegen moet je tol betalen.
Eigenlijk heeft een auto huren alleen zin buiten de grote steden. Als het argument is om makkelijk baggage te vervoeren: Japan heeft uitstekende en snelle pakketbezorging tegen redelijke prijzen: Takuhaibin (Takkyubin) - Delivery Services
Van het geld dat je bespaard met een Japan Rail Pass kun je af en toe de taxi nemen waar dat beter uitkomt of baggage opsturen naar de volgende bestemming.
Je zou wel eventueel voor een dag of twee, drie ergens een auto kunnen huren. Nikko zou bijvoorbeeld kunnen, dan kun je gemakkelijker een traditioneel hotel boeken in de bergen en andere plekken bezoeken in de buurt.
Er zijn wel plekken in Japan waar je uitstekend met een auto kunt rondreizen. Bijvoorbeeld Hokkaido, Kyushu of Izu(vlakbij Tokyo).
Hebben jullie nog tips vanaf welk punt we het beste een auto kunnen huren om vanuit Tokyo naar Nikko te gaan? Kan me zo voorstellen dat als we midden in Tokyo zitten het niet fijn is qua verkeer om daar weg te komen.
Ook nog even een heel andere vraag. Wij zijn niet gewend om met openbaar vervoer te reizen dus we gebruiken altijd (trolley)koffers. Is dit handig in Japan in trein, bus, metro? Of kunnen we beter overstappen op een backpack?
Persoonlijk zou ik pas in Nikko een auto huren. Het kan een leuke uitdaging zijn om vanuit Tokyo te vertrekken. Dan zou het ook van de plek van je hotel afhangen waarvandaan je het beste kunt vertrekken, maar het handigste is waarschijnlijk Ikebukuro of Oji. Kun je gelijk de snelweg op. Shinjuku is ook geen slechte optie. Het lastigste in Tokyo is denk ik het rijden naar de juiste ingang van de snelweg en op de snelweg zelf de juiste afslagen nemen. Aangezien je op alle snelwegen tol betaald, kan het nemen van een verkeerde afslag je behoorlijk wat geld kosten.
Het beste is toch om in Nikko een auto te huren. De tip van Wizard is een hele goede. Je zou die routekunnen volgen en de auto in Matsumoto of zelfs Takayama kunnen dumpen (als de drop off fee redelijk is) en vandaaruit door kunnen reizen met de trein naar Kyoto.
Amanohashidate ben ik nog niet geweest, maar dat lijkt me trouwens ook te doen met de auto vanuit Kyoto. En het lijkt me een plek waar het handig kan zijn om een auto te hebben.
Sorry, helemaal vergeten je tweede vraag te beantwoorden. Ik laat meestal mijn grote koffer in Tokyo achter bij familie. Als ik dan met de Japan rail Pass ga rondreizen heb ik een iets grote rugzak en een klein koffertje met wielen (carry-on size in vliegtuig). In de bullet train, de Shinkansen, heb je achter de laatste stoelen in een rijtuig een ruimte waar je je koffers kwijt kunt. Treinen van en naar het vliegveld houden hier ook rekening mee. Koffer of backpack maakt niet veel uit denk ik, volgens mij is een koffer met wielen juist handiger, omdat je die niet hoeft te dragen. Af en toe zul je misschien trappen moeten nemen in een station.
Grote baggage is niet handig tijdens de spituren in Japan in de lokale treinen/metro’s/bussen. Daarbuiten is het te doen. Je kunt een hotel op loopafstand van een groot station nemen of er niet te ver vanaf zodat een taxirit niet te duur is. In Tokyo, Kyoto en Hiroshima is dat heel goed mogelijk. Een andere mogelijheid is het verzenden van je baggage en alleen het hoogst nodige bij je te dragen.