Reizen in Japan met kind (5,5 maand): auto of toch trein?

Hallo Japan liefhebbers!

In November 2017 zijn we van plan om 16 dagen met ons kindje (die nog geboren moet worden) naar Japan te gaan om van de prachtige herfstkleuren te kunnen genieten. Mijn vriendin is eind mei uitgerekend (jeeeh!) dus in november zal ons kindje hoogstwaarschijnlijk 5,5 maand oud zijn. Zelf zijn we echte reizigers maar omdat we nu reizen met een klein kindje, zitten we eraan te denken om een auto te huren zodat we na aankomst in Tokyo zo snel als mogelijk de weg op kunnen om zo te eindigen in Kyoto/Osaka. Op deze manier zijn we naar mijn gevoel een stuk flexibeler, zien we meer van Japan en zijn we niet afhankelijk van het openbaar vervoer mochten we onverhoopt terug moeten naar het hotel (bijvoorbeeld als ons kindje zich niet lekker voelt). Ook is het naar mijn gevoel handiger voor onze route (zie onderstaand).

Ik heb al gelezen dat het reizen per trein zeer goed te doen is, dat rijden in Kyoto afgeraden wordt (daar zouden we wel het OV kunnen gebruiken) en dat het ook niet goedkoper is (dit zou geen reden zijn om het niet te doen als we maar flexibeler zijn) maar ondanks dit neigen we er nu nog steeds naar het huren van een auto. Is het verstandig om een auto te huren om onderstaande locaties te bezoeken of is de trein toch de betere optie? We zouden heel graag jullie mening en tips hierover ontvangen.

De locaties die we momenteel in gedachten hebben om te bezoeken zijn als volgt: Tokio (1/2 dag(en)) – Nikko (1 dag) – Mount Fuji (2 dagen) – Fuji Five Lakes (2 dagen) - Omachi Onsen (1 dag) - Tateyama Alpine route (1 dag) – Kanazawa / Mount Koya? (1 dag) – Kyoto (4/5 dagen) – Osaka (alleen dag van vertrek)

Als jullie enige andere tips hebben, dan hoor ik deze ook heel erg graag. Alvast super bedankt voor jullie reacties!

Toch mijn eerste gedachte: zou het niet verstandig zijn om voor zo’n eerste reis met een kleine erbij wat dichter bij huis te blijven, desnoods iets waarbij je als het tegenvalt zo weer naar huis kan terugkeren? Ik heb zelf geen kinderen, maar via m’n broer, vrienden en collega’s wel van redelijk nabij meegekregen wat voor impact op je leven een kind heeft, vooral ook juist die eerste paar maanden. Onderschat dat echt niet. Komt nog bij dat de kleine er nog totaal niks van meekrijgt, even heel lomp gezegd is het met die leeftijd nog een onhandig stuk “bagage” dat vrijwel al je aandacht opeist. Zowel voor jullie zelf als voor de baby lijkt het mij niet onverstandig zo’n verre reis nog even uit te stellen. Of als je echt in november al wilt gaan pas laat te boeken, zodat je je eventueel nog kan bedenken. Want uiteindelijk zijn jullie zelf de enigen die straks kunnen bepalen of zo’n reis wel of niet te doen zal zijn, iedereen ervaart dat verschillend.

Los daarvan is Japan wel een geschikt land met kleine kinderen, want zeer georganiseerd en hygiënisch, en voorzieningen voor baby’s zijn echt overal aanwezig. Daardoor hoeft reizen per OV ook zeker geen probleem te zijn. Maar een auto kan buiten de steden inderdaad wel meer flexibiliteit bieden.

Wel wat vraagtekens bij de route. Allereerst zie ik 2 dagen Mt. Fuji staan en ook 2 dagen Fuji Five Lakes. Ook zonder baby erbij zal je op die berg in november weinig kunnen beginnen, dus wat was precies jullie voorstelling daarbij? Om de berg van beperkte afstand te aanschouwen is Fuji Five Lakes (bijvoorbeeld Kawaguchiko) wel prima geschikt. Ik weet ook niet hoe de omstandigheden op de Alpine Route zullen zijn dan, maar eind november wordt die gesloten dus ik denk dat je al wel wat sneeuw kan verwachten (maar uiteraard niet de 18-20 meter die ikzelf over een paar weken verwacht te gaan zien…). Bedenk daarbij ook dat je die route niet met je eigen auto mag afleggen, dat moet middels een hele reeks aan treintjes, bussen en kabelbanen. Met dan ook maar een enkel dagje Kanazawa lijkt me dat ook een forse omweg, met een paar zeer lange reisdagen tot gevolg. Van de genoemde flexibiliteit blijft dan ook niks over. Verkijk je wat dat betreft niet op de afstanden, Japan is toch behoorlijk groot en door de vele bergen zijn de routes vaak langer dan je zou inschatten.

Wat ik dan eerder zou overwegen: geen rondreis, maar beperk je tot 2 weken Kansai. Eventueel zelfs vanuit een enkele accommodatie of anders met een beperkt aantal (korte) verplaatsingen, want vergeet niet dat je met een kind erbij de hele tijd bagage voor drie meesleept. In die regio vind je praktisch alle aspecten die het land zo mooi maken, maar zonder de grote reisafstanden. Geen Mt. Fuji wellicht, maar wel volop andere mooie natuur. Niet de Toshogu van Nikko, maar meer andere prachtige tempels dan je ooit zal kunnen bezoeken. Met enorme steden als Osaka of Kyoto (maak niet de fout te denken dat dit een leuk pittoresk stadje is, Kyoto is gewoon een grote, lelijke en hectische metropool met toevallig een welhaast absurde hoeveelheid prachtige bezienswaardigheden), maar ook volop mogelijkheden daar met een treinreis van 1 a 2 uur totaal aan te ontsnappen. Dat geeft je denk ik pas werkelijk flexibiliteit, je kan dan veel makkelijker van dag tot dag bekijken wat je doet.

De eerste maanden hebben inderdaad een grote impact, maar ik denk dat na die eerste paar maanden juist een goed moment kan zijn om te reizen. De baby is nog niet al te zwaar om te dragen en slaapt nog veel. In november is het ook niet te warm om veel in een draagzak te zitten. Ook heeft de baby dan nog genoeg aan voornamelijk melk, zodat je niet veel ander eten hoeft mee te dragen.

Mijn kind is inmiddels twee jaar en we hebben al twee keer een reis naar Japan uitgesteld. Maar ons kind is dan ook niet de gemakkelijkste en we zijn niet superfitte ouders. Er speelden ook ander omstandigheden mee. We zijn pas voor het eerst weer op vakantie geweest toen ze 1,5 was, binnen Europa. Maar als jullie gezond en fit zijn en met weinig slaap nog energie overhebben dan zie ik geen probleem. En zoals Wizard al zei, is Japan superveilig, schoon en modern met alle voorzieningen.

De auto is alleen handig buiten de grote steden. Ik zou voor Kyoto en Tokyo geen auto huren. Je bent daar juist flexibeler met het OV. Als je ergens met de auto vast komt te zitten of een ritje duurt een stuk langer dan gepland is dat echt geen pretje met een baby. Bovendien wordt afgeraden om een baby langer dan 1,5 uur in een babyautostoel te laten zitten. Persoonlijk zou ik kiezen om vooral met de trein te reizen. De snelle treinen voor de grote afstanden hebben goede voorzieningen en schelen heel veel reistijd. En er zijn genoeg hotels in de buurt van grote stations.

WizardOfOss en Nigo heel erg bedankt voor jullie reacties!

Wij weten inmiddels al wat meer over onze reis in November. Door jullie input hebben wij goed over alles nagedacht (en overwogen om naar de Filipijnen te gaan) maar omdat onze zoon zeer makkelijk is en nu de perfecte leeftijd heeft om in een draagzak te zitten (wat hij ook erg fijn vindt), hebben we besloten om toch naar Japan te gaan. We hebben ons reisschema wel iets aangepast om wat meer rust hierin te bouwen.

Omdat het hoogseizoen is hebben we onze verblijven in Tokyo, Nikko, Kawaguchiko en Kyoto al vastgelegd. We zitten alleen nog een beetje te puzzelen met de invulling van dag 9, 10 en 11 en hopen dat jullie ons hier wat tips in kunnen geven? Wellicht is Hakone niet echt nodig omdat we al in Kawaguchiko verblijven (wellicht dat we een dagtrip hier naartoe kunnen doen?). Koyasan lijkt ons erg gaaf en tevens lijkt ons Himeji ook erg leuk maar dat ligt wel een beetje uit de richting omdat we daarna naar Kyoto gaan (en die data zijn dus al vastgelegd). Hebben jullie nog tips hiervoor?

Dag 1, 2 Tokyo
Dag 3, 4 Nikko (incl. reis naar Nikko)
Dag 5, 6, 7, 8 Kawaguchiko/Fujikawaguchiko (Mount Fuji - incl. reis hier naartoe vanuit Nikko op dag 5)
Dag 9 Hakone?
Dag 10 Koyasan?
Dag 11 Himeji?
Dag 12, 13, 14, 15 Kyoto (incl. vertrek hier naartoe op dag 12)
Dag 16 Osaka (incl. reis hier naartoe)
Dag 17 Vertrek terug naar NL

Verder zat ik ook nog te denken wat nou het verstandigste is qua vervoer:

1. het huren van het auto in Tokyo om naar Nikko te rijden en te gebruiken in Kawaguchiko / Koyasan / Himeji en dan te retourneren meteen als we aankomen in Kyoto (dan moeten we wel los een ticket kopen naar Osaka en naar het vliegveld). Kosten 650 + tol?
  2. Alles doen met de trein. Dan hebben we een 2 weekse pas nodig als we hem pas in laten gaan na Tokyo b.v.

Ik heb niet nog echt een goed zicht op de treinkaartjes en wekelijkse kosten van de abonnementen. Zijn deze kosten hoger dan het huren van een auto?

Super bedankt alvast voor jullie reactie!