ik ben van plan misschien dit jaar nog op vakantie te gaan naar japan.
de bedoeling is om een rondreis door japan te maken zowel de grote steden als de natuur.
ik ga waarschijlijk in in mijn eentje er naartoe. mij lijkt het mooist er naar toe te gaan tussen eind november en begin december, tot en met ongeveer de lente ( eind maart begin april.) lange periode dus.
mijn budget wil ik ook zo niet te duur maken bij hotels ,vliegreis, reizen in land. (tent is ook nog een optie)
verder ook redelijk goedkoop eten ( restaurants) of gewoon supermarkten.
ik heb een aantal vragen.
ik denk dat je met een auto flexibeler bent dan met de trein als je verder naar boven reist tussen de bergen. wat is het best aan te raden?.
is het seizoen goed te doen dat ik heb uitgekozen?
mijn japans is schaars ( ik kan een aantal woorden spreken) misschien iemand die een methode kent voor zelfstudie japans?
in je eentje is goed te doen?
ik kan even geen andere vragen bedenken.
als er iets onduidelijk is geef ik daar graag antwoord op.
leden alvast bedankt
1,bekijk eerst eens het verkeer (links) hoe het daar rijdt, voor je een auto gaat huren. OV is uitstekend-maar meest nogal duur. Maar auto huren in 1tje is nog duurder.
Tent lijkt mij in die tijd amper een optie.
Als je vooral goedkoop wilt-dan kun je denken aan
a.hostels-kijk op hihostels, hostelbookers, hostelworld
b.clubs als hospitalityclub en couchsurfers (mensen die zelf gratis slaapplek aanbieden aan buitenlanders in ruil, voor hetzelfde)
Voor zo’n lange tijd heb je een visum nodig-ik weet niet uit mijn hoofd hoe lang ze je als ‘‘gewoon toerist’’ toelaten (1 maand, denk ik).
2.die tijd lijkt mij niet bepaal de beste-hangt er vanaf welke delen je heen gaat-nov/dec is net als NL-flink guur/koud maar nog niet echt winter. Rond 1/1-met weekend daarbij-gaat vrijwel heel JPN op slot.
4.alles kan-maar dat is de verkeerde vraag. Stel een slimme vraag-zoals hoe moet ik dat aanpakken. Dit hangt natuurlijk ook sterk af van eerdere reiservairng op dt manier [indien nog blanco-probeer eerst een ander land!], in een land waar je bijna niks kan lezen/verstaan,
Met een auto ben je ongetwijfeld flexibeler, maar ik denk dat het een stuk duurder is dan het ov als je alleen reist. Prop je vier man in een auto, dan is het een ander verhaal. Het verkeer is ook anders, een routeplanner is wel nodig denk ik en geen idee hoe het met parkeergelegenheid zit.
Toeristenvisum is drie maanden geldig.
Of het seizoen goed te doen is: het heeft niet mijn voorkeur, tenzij je in het noorden in de sneeuw wilt zitten. Voor de rest kan je genoeg vinden over het weer in Japan.
ik had in gedachte om een stukje kerst sfeer mee te krijgen inclusief nieuwjaar lijkt me mooi. daarna de sneeuw scenes in japan lijken me ook wel mooi en eigenlijk ook een stukje lente, japan staat volgens mij bekend om de mooie tuinen/bloemen.
visum is 90 dagen geldig heb ik opgezocht.
met de trein reizen en dan binnen de steden gebruik maken van openbaar vervoer werkt het beste en je zit dan inderdaad niet met parkeergelegenheden.
ik weet niet in hoevere je ervaring moet zijn om naar japan te reizen,maar wat ik heb gelezen is dat de mensen daar toch heel vriendelijk zijn en als je dan iets moet vragen eerst in het engels proberen en daarna in het japans moet voor mij werken. de jeugd zal zeker wel engels leren, oudere mensen wat minder.
Kerst? Dit is een boedistisch/shinto land-kerst is enkel commercie in warenhuizen. 25/12 is voor de meesten nog een gewone werkdag. Voor 1/1 kan je beter HEEL goed vooruitplannen-bijna alles gaat dan enkele dagen dicht-ook om de inventaris+kas etc. op te maken.
Ik denk ook dat je wat al te rooskleurig met de taal denkt om te kunnen springen. Inmiiddels vind ik dat bvb in Chhina al stukken beter. Er komen nu eenmaal heel, heel wenig westerlingen in Japan-en zeker niet in wat verder van de route gelegen plekken (perceptie van erg duur en moeilijk te rezien). Het overgrote deel van toeristen in JPN is Koreaans of Taiwan.
Als je een langere reiservaring zoekt en niet al te veel geld hebt te verteren zou ik je echt aanraden ook eens over China na te denken-veell meer variatie, stukken goedkoper en -zeker als je toch geen van beiden nog niet kent- net zo exotisch.
Overigens heeft de Jnse pascontrole inmiddels scherp in de gaten bij te jonge en geen geld hebbende witneuzen wat ze navragen-die 3 mnd stempel is geen recht-enkel als je grondig kan bewijzen met tickets, geld etc de middelen te hebben, krijg je dat. 2 of 1 mnd kan net zo goed.
En niet zeuren: de NL pascontrole doet precies hetzelfde met binnenkomende jonge JPNers of USA ers etc.
De jeugd spreekt ook amper Engels inderdaad. Moet wel zeggen dat ik dat zelf alleen maar leuker vind en de mensen die het wel spreken zijn altijd erg enthousiast. Zo vaak kunnen ze hun Engelse skills tenslotte niet tonen.
Wat betreft de 3 maanden stempel: dat is geen enkel probleem. Hoewel ik de afgelopen twee jaar korter verbleef heb ik gewoon twee 3 maanden stempels gekregen(is gewoon standaard voor de bezoekers uit de meeste Europese landen). Ik moest alleen even een klein formuliertje invullen met waar ik verbleef(had het hostel ingevuld waar ik de eerste dagen bleef) en voor hoe lang ik in Japan zou blijven. Voor de rest bagagecontrole en een paar vragen wat ik kwam doen.
Zolang je geen drugs meebrengt of wilt zwartwerken denk ik niet dat je daar enige hinder van ondervindt. Wel werd de laatste keer van elke bezoeker met een laser de temperatuur gemeten. Had je koorts, dan zouden ze misschien wat lastig hebben gedaan ivm de varkensgriep hype destijds.
gewone werkdag. Voor 1/1 kan je beter HEEL goed vooruitplannen-bijna alles gaat dan enkele dagen dicht-ook om de inventaris+kas etc. op te maken.
Ik denk ook dat je wat al te rooskleurig met de taal denkt om te kunnen springen. Inmiiddels vind ik dat bvb in Chhina al stukken beter. Er komen nu eenmaal heel, heel wenig westerlingen in Japan-en zeker niet in wat verder van de route gelegen plekken (perceptie van erg duur en moeilijk te rezien). Het overgrote deel van toeristen in JPN is Koreaans of Taiwan.
Als je een langere reiservaring zoekt en niet al te veel geld hebt te verteren zou ik je echt aanraden ook eens over China na te denken-veell meer variatie, stukken goedkoper en -zeker als je toch geen van beiden nog niet kent- net zo exotisch.
Overigens heeft de Jnse pascontrole inmiddels scherp in de gaten bij te jonge en geen geld hebbende witneuzen wat ze navragen-die 3 mnd stempel is geen recht-enkel als je grondig kan bewijzen met tickets, geld etc de middelen te hebben, krijg je dat. 2 of 1 mnd kan net zo goed.
En niet zeuren: de NL pascontrole doet precies hetzelfde met binnenkomende jonge JPNers of USA ers etc.
Toch trekt japan mij op het moment meer dan andere landen hoewel ik in de toekomst ook van plan ben om naar china te reizen. (ik ben wel een fan van manga en anime moet ik toegeven) maar ook zeker in de natuur.
met geldzaken zit ik op moment niet in de crisis.
ik heb nagedacht om de reis toch ongeveer te verplaatsen naar de lente 2011 (half maart t/m half april in duitsland vertrekken scheelt ook weer geld) aangezien mij dat de mooiste tijd lijkt. en dan misschien een maand te verblijven of korter. ik kan het dan misschien beter splitsen om 2x daar naartoe te reizen. en dan zo’n nationale treinpas te halen om toch wel vooruit te kunnen in het land. ook bedankt over de informatie over het visumgebeuren. ik moet alleen nog een beetje plannen wat ik wil zien en daarop kan ik ook weer de benodigde slaapplekken boeken dus voor mooie gebieden of must-see dingen sta ik nog open. de grote steden zoals Tokio, kyoto ben ik ook zeker in geinterreseerd. voor de 1ste reis ga ik dan ook richting het zuiden (naar beneden) en misschien voor de 2de reis naar Noorden (naar boven) en Hokkaido, sapporo.