Eerste keer Japan

Ik ben van plan om de tweede helft van November naar Japan op vakantie te gaan voor 2,5 week. Ik heb nog geen tickets geboekt, maar voor dat ik dat ga doen heb ik nog wel een paar prangende vragen.

Aangezien ik nogal lang ben (best wel een flink eind over de 2 meter) is beenruimte voor mij best vaak een issue in het OV en vliegtuigen. Aangezien ik mij als de reis doorgaat met de trein wil verplaatsen (niet zo heel verbazingwekkend gezien de prijs van de JRpass), ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe het met de beenruimte zit in de treinen in Japan. Is het voor mij als lange jan zijnde een beetje te doen om fatsoenlijk in de treinen te zitten, en indien nodig met mijn bagage (reisrugzak) bij de benen? Hoe is dit vergelijkbaar met bijvoorbeeld NEderland? Hier probeer ik altijd in de 4-zits plaatsen te gaan zitten, en als ik ‘veroordeeld’ ben tot een 2-zitsplaats dan neem ik meestal gelijk 2 plekken in beslag omdat ik schuin moet zitten lol2

En hoe zit het met de bedden in hotels en evt. ryokan? ZIjn die ook van Westeuropees/Amerikaans formaat of toch een slag kleiner?

Nu over de inhoud van de reis zelf: Ik wil sowieso naar Tokyo, Kyoto en Hiroshima/miyajima. Het moet wel een combi stad/cultuur en vooral ook natuur worden en ik heb zeker niet de behoefte om 5 dagen in bijvoorbeeld Tokyo rond te lopen zoals je in sommige voorbeeldreizen op het internet ziet.

Ik zit echter wel met het probleem dat ik een beetje ‘door de bomen het bos niet meer zie’. Hebben jullie suggesties voor mooie natuurgebieden met gave landschappen(gebergtes, vulkanen, wilde kloven, watervallen, ruige kusten etc) die ook nog eens met de JR pas bereikbaar zijn? Aangezien ik eind november ga is het natuurlijk mooi als er nog wat van de herfstkleuren te zien zijn. Ik had al ergens gelezen dat je in mijn periode al eerder richting Hiroshima moet kijken dan richting de Japanse alpen.

Verder twijfel ik tussen vliegen op/vanaf Osaka, of heen naar Tokyo en terug vanaf Osaka OF Fukuoka… Ik denk echter wel dat Tokyo –> Fukuoka een beetje te veel gehaast wordt in 18 dagen…

In de Shinkansen heb je redelijk wat beenruimte, meer als in de economy en comfort klasse van een vliegtuig. Alleen heb je daar geen bagagerekken om je spullen in te leggen. Die moet je voor je benen zetten of eventueel ergens waar niemand zit.
Als het erg druk is in de Shinkansen wordt het even puzzelen waar je de bagage laat; achter de laatste stoelen in een compartiment is ook behoorlijk ruimte om wat neer te zetten, maar bij grote drukte vaak ook al bezet.

In locale treinen en metro is het in de spits ook slecht reizen met koffers en grote reisattributen.
Japan is qua openbaar vervoer gewoon geweldig en daar maken de Japanners zelf ook graag gebruik van.
Dus reizen wij meestal buiten de spitsuren als we van het ene hotel naar het andere moeten.

1 like

De meeste shinkansen (alleen de E4 MAX-dubbeldekker niet volgens mij) hebben gewoon bagagerekken boven de stoelen? En veelal ook aanzienlijk ruimer dan die van de NS, een flinke tas of koffer past wel.

Maar in principe ga ik ook altijd voor de plaatsen achter de stoelen. Daar probeer ik bij het instappen ook al rekening mee te houden, dus ook bij de achterste deur instappen. Maar soms heb je pech, en dan wordt het tillen. En dan vervloek ik toch al die souvenirs die ik dan gekocht heb :biggrin:

In andere express-treinen is dat niet anders: soms is er een apart bagagehok vlakbij de deuren, maar meestal achter de stoelen of incidenteel in het bagagerek. Ook qua beenruimte valt daar meestal weinig te klagen: net als in de shinkansen alle stoelen in de rijrichting, en met ook in de 2e klas al meer ruimte dan in de 1e klas hier bij de NS.

Even voor het idee, dit is de 2e klasse in de Shinkansen 800 op Kyushu:


Bij andere treinen ligt dat inderdaad wat lastiger. De typische forensentreinen in de steden hebben meestal alleen lange banken langs de zijkant, ruimte is dus niet direct een probleem, maar dan moeit je in beginsel al wel een plaatsje hebben weten te bemachtigen. Bagage zal je bij je moeten houden, of in de bagagerekken moeten tillen. Met name in de spits niet echt ideaal. Andere lokale treinen hebben meestal een gevarieerde indeling met banken langs de zijkant, coach-opstelling en 4-zits. Hier zal de ruimte wel duidelijk minder zijn, maar goed, daar zal je over het algemeen ook geen uren mee onderweg zijn.

Wat betreft bedden: ik heb het nooit opgemeten, maar de meeste bedden zullen iets van 2 meter lang zijn, dus dat is waarschijnlijk toch een tikje behelpen. Ryokans (of Japanse stijl kamers in gewone hotels) zijn dan wellicht juist ideaal: geen bed, maar een futon op de tatami-vloer. Ook zo’n futon zal te klein zijn, maar dat valt uiteraard simpel op te lossen door er een tweede in het verlengde te leggen. Waar je je lengte wel zal merken: badkamers hebben vaak een verhoogde vloer en een verlaagd plafond…

Wat betreft bestemmingen, daar kom ik morgen nog even op terug.

1 like

Hoi Polariteit, deze week zijn de Werelddeal weken bij KLM dus rechtstreekse vluchten naar Japan zijn lekker goedkoop.

Osaka –> Tokyo hebben wij afgelopen juni in 2,5 week prima ervaren.
Ons traject was (Seoul) Osaka- Kyoto - Hakone - Tokyo

De koffers waren nooit een probleem in de shinkansen, ruimte zat.
Het enige waar het wat lastiger was was in de lokale bergtrein naar Hakone.

De bedden waren altijd lang genoeg voor mijn 1,85. Alleen waren de kussens een drama. Spijkerhard!
Het lekkerste bed was inderdaad een zelf gemaakt bed van een x aantal futons.

1 like

Dank voor jullie reacties mensen! Zo te zien aan die foto valt het inderdaad wel mee met de ruimte in de Shinkansen :slight_smile: En de treinen met banken langs de zijkant zijn uiteraard geen probleem :smiley:

Wat zijn overigens doorgaans ongeveer de spitstijden in Japan? Moet ik dan denken aan pak hem beet 6:00 –> 9:00 en 16:00 –> 19:00 ofzo? Aangezien ik in de herfst wil, wordt het denk ik soms lastig om de spits te mijden omdat het ook al vroeg donker wordt (half 5 meende ik ergens gezien te hebben).

Ik zag het van die wereldweken. Ik vind de prijzen stiekem nog tegenvallen, heb ook vluchten met overstap gezien die ruim 150 euro goedkoper uitvielen. Maar goed, ik moet sowieso eerst nog beslissen of het heen/terug naar Tokio wordt of vliegen naar en vanaf verschillende vliegvelden.

Die Japanse stijl kamers/futons had ik even niet aan gedacht, lijkt me wel ideaal :smiley:

Hebben jullie tips voor een goede reisgids van Japan? Ik zag hier in de winkel de Lonely Planet, Capitool en Dominicus gidsen staan. Capitool gids heb ik van de VS en die beviel op zich prima dus neig die aan te schaffen, maar is 1 van de andere beter of hebben jullie andere suggesties (hoeft niet perse NLDs te zijn, engels mag ook). Ook suggesties voor websites met veel info over bezienswaardigheden/plaatsen zijn meer dan welkom. Heb oa. japan-guide al gevonden, evenals best wel wat ‘tourism-sites’ van verschillende plaatsen/bezienswaardigheden/gebieden.

Sander, ik was even in de war met de bagagerekken in de Shinkansen.
Net als jij maken wij daar eigenlijk nooit gebruik van omdat onze koffers, niet abnormaal groot, er toch niet inpassen.
Sommige van onze NS-treinen hebben geen rekken, daar moet je jouw kleine koffertje onder de stoel proppen wat ook niet lukt.

Bagage apart versturen via een service is ook mogelijk, maar geen ervaring mee.

Ik ga reizen met een rugzak, en die zal naar alle waarschijnlijkheid zeker niet uitpuilen met van alles en nog wat. Zou dat een beetje moeten passen in de bagagerekken? Als het niet past, kan ik altijd nog die plek vooraan gebruiken, maar als ik niet de enige ben moet je mazzel hebben dat het past…

Vluchten zijn trouwens geboekt: de reis begint in Tokio, en eindigt in Osaka. Heb er zin in! Nu echt plannen maken :smiley:

Het verschilt enigszins van trein tot trein, maar je moet het toch wel bont maken wil ie niet passen. Zie hier mijn tas, die past prima. Maar zoals gezegd: het is niet vaak nodig geweest.

NB: het meest praktisch is juist de ruimte achterin, achter de laatste rij stoelen. Omdat die kunnen draaien blijft daar ruimte over:


Je “concurrentie” voor die plaatsen komt ook vooral van andere buitenlandse toeristen. Nog buiten dat zeker de shinkansen toch voornamelijk door zakenmensen gebruikt worden reizen Japanners sowieso over het algemeen met weinig bagage, die ze dan meestal ook bij zich in de buurt houden. Het is ook vrij gebruikelijk om grote bagage per pakketdienst te sturen in plaats van er zelf mee te zeulen, voor iets van een tientje wordt ie de volgende dag netjes afgeleverd. Een tikje kostbaar en onhandig wellicht als je een drukke rondreis maakt, maar voor locals ligt dat uiteraard net even anders.

Wat betreft reisgidsen, na een paar jaar Rough Guide ben ik toch weer terug bij de Lonely Planet. Maar als ik heel eerlijk moet zijn kijk ik toch voornamelijk op Japan Guide, soms Wikitravel of JNTO, en verder gewoon Googlen op alles wat los of vast zit. Voor evenementen is Japan Attractions de meest uitgebreide site, al is ook die helaas verre van compleet. Maar wat het vooral ook is: gewoon een ruwe route uitstippelen, ter plekke naar de tourist info’s gaan, dan duiken er altijd nog wel andere leuke dingen op. Hoe meer je bezoekt, hoe meer nieuwe bestemmingen je ontdekt…

Wederom dank voor de plaatjes, dat zegt meer dan 1000 woorden :zon02:

Die site van Japan attractions is ook wel interessant trouwens, die ga ik eens in de gaten houden. Altijd leuk om te kijken of er interessante festivals plaatsvinden tijdens mijn verblijf. Is het niet om het zelf te bezoeken dan is het wel om er ver uit de buurt te blijven omdat alles dan vol en of duur is :smiley:

Zo, ik heb even geprobeerd een route te bedenken die me wel wat lijkt, maar heb nog wel wat twijfels. Ben benieuwd naar jullie ideeën…

Zo, ik heb even geprobeerd een route te bedenken die me wel wat lijkt, maar heb nog wel wat twijfels. Ben benieuwd naar jullie ideeën…

Dag 1/2 = Heenvlucht
Dag 3 = Tokyo
Dag 4 = Tokyo plus reis naar Nikko met JR-pass
Dag 5 = Nikko
Dag 6 = Reis naar Kamakura + overnachten in Tokyo
Dag 7 = Reis naar kanazawa met JR-pass
Dag 8 = Kanazwa
Dag 9 = Reis naar Kyoto
Dag 10/11/12 = Kyoto + dagtrip Nara
Dag 13 = Reis naar Mnt Koya
Dag 14 = Mnt Koya
Dag 15 = Reis naar Hiroshima + Miyajima
Dag 16 = Reis naar Osaka via Himeji
Dag 17 = Osaka
Dag 18 = Terugvlucht alweer

Ik twijfel een beetje over Mnt Koya en Nikko: ik krijg de induk dat 2 nachten ruimschoots te vullen zijn met bijv. flink wandelen en fotograferen daar in de omgeving bij tempels etc. Iemand hier ervaring mee? Ik lees her en der ook over beren in die omgevingen, iemand die hier weet of dat eind november ook nog geldt?

Verder twijfel ik over een JR pass van 2 of van 3 weken. Iemand tips/truuks en voor/nadelen van het 1 of het ander? Op zich ben ik wel voor het gemak van die pas, dus in die zin neig ik naar de 3 weekse pas…

Inmiddels ben ik al weer bijna een maand terug, en het was een geweldige reis. Prachtig land met een hoop mooie dingen gezien en heerlijk eten. En wat zijn die shinkansens geweldig. De beenruimte waarvan ik in eerste instantie bang was dat het krap zou zijn viel reuze mee, sterker nog de zitplaatsen zijn meer dan voldoende :slight_smile:

Het is zo goed bevallen dat we inmiddels weer nieuwe tickets geboekt hebben: retourtje Osaka eind mei/begin juni. Heb er zin in!

Fijn dat je het erg naar je zin hebt gehad tijdens deze reis.
Wordt je ook al gegrepen door het JAPAN-VIRUS, zoals een aantal mensen, waaronder ik, in dit forum?
Pas op hoor het is een verslaving!:biggrin:

De zitplaatsen in een vliegtuig zouden net zo moeten zijn als in de Shinkansen, dat maakt het vliegen ook leuker.
Dat vind ik eigenlijk het vervelendste als we naar Japan gaan.
Maar de gedachte dat je weer een tijdje in dat land vertoeft, maakt veel goed.

Haha, misschien moet ik toch ergens een disclaimer op het forum plaatsen dat Japan zeer verslavend is :biggrin:

Maar mooi dat je ervan genoten hebt! Ik zie dat je er ook een verslag van hebt bijgehouden, ik ga dat zeker eens doorlezen.

Het had mij al snel te pakken, op de terugreis wist ik al dat ik zeker terug wilde :smiley:

Heb het trouwens met meer landen, zo zijn we ‘maar’ 8x in de VS geweest. Zo lang er nieuwe dingen te ontdekken zijn ga ik gewoon lekker nog een keer als het bevalt :smiley:

Haha, misschien moet ik toch ergens een disclaimer op het forum plaatsen dat Japan zeer verslavend is

Mosterd na mijn maaltijd :wink:

Dan ben je met Japan ook nog lang niet klaar, want daar valt zoveel te ontdekken. :slight_smile:

Ik ben al weer bezig om een mooie route te bedenken voor de maand augustus.
De route lukt altijd wel, maar een beetje leuke en goed-gelegen hotels vinden is wel eens lastig.

Dat is juist het leuke van zelf een route bedenken, dan de gebaande paden van de reis-organisaties.

Zojuist het hele verslag doorgelezen, veel herkenbare ervaringen, en bovenal mooie foto’s ! Is fotograferen puur hobby of ook je werk?

Heel herkenbaar :biggrin:. Het lijkt soms wel dat hoe meer je bezoekt, hoe meer ideeën voor volgende reizen je opdoet…

Ik heb nog wel overwogen naar de Vakantiebeurs te gaan, maar dat is toch eigenlijk zinloos: mijn volgende reis is toch weer naar Japan…

Foto’s zijn inderdaad prachtig, ik dacht dat ik er veel tijd aan besteedde, maar deze zijn ook vanuit goede standpunten genomen.
Niet op de Japanse manier! bus uit, foto’s, bus weer in, binnen een paar minuten. :biggrin:

Vakantiebeurs gingen wij vroeger ook nog wel eens heen, maar we regelen zelf liever onze reizen.
Alleen Vietnam hebben we ooit georganiseerd gedaan, maar met een groep bevalt ons niet zo.
Individueel of zoals wij met ons beiden kun je veel beter zelf bepalen wat/waar je heen wilt.

De Vakantiebeurs was wat mij betreft ook niet zozeer om een specifieke reis uit te zoeken, maar vooral om inspiratie op te doen. Maar ik weet inmiddels wel een beetje wat de wereld allemaal te bieden heeft, tenminste in de zin van wat me wel en wat me niet trekt. De kans dat ik zo tegen een bestemming op loop waarvan ik denk “ja, daar moet ik echt eens heen” is dan ook nihil. Er zijn nog best een paar bestemmingen die ik ooit zou willen bezoeken, maar die komen wel een keer als ik Japan helemaal zat ben. Ik vrees alleen dat dat pas in het jaar is waarin Pasen en Pinksteren op dezelfde dag vallen :biggrin:

Wat betreft fotograferen: ik zeul daarvoor toch ook altijd de nodige zooi mee en besteedt toch ook vaak de nodige tijd om alles maar zo mooi mogelijk vast te leggen, maar ik begin me wel steeds meer af te vragen waarom. Zo bijzonder worden mijn foto’s toch ook niet (het worden er vooral heel erg veel…), en achteraf kijk ik er eigenlijk zelden nog naar. Ik ben in het verleden ook al een paar keer met alleen een compactcamera op stap geweest, uiteraard loop je dan tegen momenten van frustratie aan omdat die camera dan domweg tekort schiet, maar tegelijk voelt het ook wel heel bevrijdend om niet de hele tijd met een zware DSLR te hoeven sjouwen. Ergens zit ik er dan ook wel aan te denken de volgende keer eens alleen met m’n telefoon op pad te gaan…

Wij hadden dit jaar eerst ook niet het plan om weer naar Japan te gaan omdat we zoals al eerder gezegd we nu afhankelijk zijn van de zomervakantie van de scholen.
Dat krijg je als je vriendin op 60-jarige leeftijd nog weer naar school gaat. :wink:
En dat dan vanwege de warme periode die het daar dan is in Japan.
Maar de plannen zijn dus wel weer gewijzigd.
We willen dit keer een beetje in de buurt van Tokyo blijven en zoals altijd een rondtrekkende beweging maken.
Dan moet je dat wel ruim zien, geen rondje met de Yamanote Line :biggrin:

Toch nog veel in de omgeving daar niet gezien.

Wat foto’s maken aangaat, de DSLR gaat hier nog altijd mee, al is hij wel wat zwaar, daar heb je gelijk in.
Ik heb daar een goede lens op, die veel situaties goed aankan, alleen als het echt op tele aankomt, dan schiet hij tekort.
Dat is dan jammer, ik probeer dan maar dichter bij mijn onderwerp te komen.
De gemaakte foto’s bekijk ik nog regelmatig, mede omdat ik in het engels-talig forum zit en mijn eigen foto’s gebruik.
En van veel foto’s een boek laten maken.
En ik heb geen telefoon om foto’s mee te maken, dus moet toch iets meenemen.
Al laat ik hem in Japan ook wel eens een momentje in de hotelkamer staan als ik verwacht geen leuke objecten te kunnen fotograferen.
Maar achteraf vaak spijt van gehad, vooral als tori-tetsu.