Eerste reis Japan (1 maand)

Hoi mede-Japanfanaten,

Het heeft langer geduurd dan verwacht, maar mijn eerste reis naar Japan komt eindelijk in zicht :smiley: As. woensdag vlieg ik naar Seoul, waarna ik op 4 oktober de nachtferry van Busan naar Fukuoka van plan ben te nemen. Op 5 oktober kom ik dus aan in Fukuoka, om een maand later op 5 november vanuit Tokyo weer weg te vliegen uit Japan.

Het voordeel van dat het zo lang geduurd heeft voor ik op reis kon, is dat ik veel info heb verzameld de afgelopen twee jaar. Dus nu ik alle opgeslagen links (waarvan veel op dit forum, geweldig!) weer is heb teruggelezen, heb ik het idee dat ik top voorbereid ben om Japan voor de eerste keer te verkennen. Toch ben ik erg benieuwd naar tips op basis van m’n voorkeuren en algehele feedback voor m’n reisplan.

Ik ga naar Japan om de ‘vreemde’ cultuur in al haar vormen te beleven. Die verwacht ik voornamelijk gewoon tegen het lijf te lopen, vooral in de grote steden. Ik voel me als een vis in het water in chaotische gigantische steden, dus het (semi-)moderne van Japan spreekt me het meest aan met de megasteden, 24-uurscultuur, (gekke) technologische snufjes, manga-cultuur, bizarre museums etc. Maar ik ben ook zeker geïnteresseerd in de traditionele cultuur en in de geschiedenis met de oude gebruiken, festivals, kastelen, onsen, samurai, ninja’s, oude hoofdsteden, karate (10 jaar beoefend), de koloniale betrekkingen met Nederland en de tweede wereldoorlog. Ik zal ook tempels bezoeken, maar daar ben ik mezelf kennende gauw op uitgekeken (ook op tuinen). Verder wil ik sushi en andere Japanse gerechten uiteraard beleven. Ik hoop contact te kunnen leggen met Japanners, om normale Japanners wat beter te leren kennen bijvoorbeeld via couchsurf meetings. Het nachtleven van de grote steden verkennen met Japanners en andere reizigers lijkt me ook leuk. Hier en daar ‘off the tourist trail’ gaan doe ik ook graag. De natuur staat niet op de eerste plaats, dus heb niet echt interesse om meerdere dagen te spenderen aan het bezoeken van national parks, maar het lijkt me wel mooi om ter afwisseling nu en dan een aantal dagen weg van de drukte en het hostelleven te zijn om in een mooie omgeving de andere kant van Japan te zien en me weer op te laden voor de megasteden.

Ik heb een maand om te reizen van Fukuoka naar Tokyo. Gezien m’n bovenstaande interesses en omdat ik geen onbeperkt budget heb, heb ik besloten om niet Hokkaido te bezoeken. Ook verwacht ik Shikoku niet te bezoeken en niet (ver) ten noorden van Tokyo te reizen. Ik hou er van om flexibel te reizen, dus ik leg weinig vast. Wel heb ik voor de volgende nachten alvast hostels geboekt:

  • 5-6 okt Fukuoka
  • 6-10 okt Nagasaki (vanwege Nagasaki Kunchi festival)
  • 21-23 okt Kyoto (vanwege Jidai Matsuri festival)

De rest van mijn verblijf zal ik dus onderweg boeken, want ik weet nog niet precies waar ik heenga. Maar ik heb een globaal idee dat ik (een gedeelte van) deze plaatsen zal bezoeken (niet per se deze volgorde):

Kyushu (eerste helft oktober):
Fukuoka
Nagasaki
Unzen Onsen
(via Shimabara - Kumamoto ferry naar: )
Aso (even checken nog ivm vulkaanuitbarsting)
Kurokawa Onsen
Beppu

Chugoku (midden oktober):
Iwakuni
Miyajima
Hiroshima

Kansai (tweede helft oktober):
Himeji
Kobe
Osaka
Mount Koya
Nara
Kyoto
Iga Ueno

Chubu:
Fuji

Kanto (eind oktober en begin november - met geluk hier en daar al herfstkleuren):
Hakone
Kamakura
Yokohama
Tokyo

Ik vind het niet erg en zelfs leuk om lang in de trein te zitten, dus ik ga vooral reizen met lokale treinen. Zo bespaar ik ook nog aardig wat geld. Misschien dat ik op de langere afstanden nog wel eens een nachtbus pak (Hiroshima - Osaka/Kyoto en Kyoto - Tokyo). Ik heb de Japan Rail Pass en Willer Bus Pass overwogen, maar die maken het niet echt goedkoper. Als ik de afstanden tussen bovenstaande steden waar mogelijk met lokale treinen af leg (en daarnaast bussen en ferries), ben ik volgens de site Hyperdia en wikitravel zo’n € 260 kwijt. Met hier en daar een langeafstandsbus zou het goedkoper kunnen. Misschien dat ik soms in mooie gebieden van dorp naar dorp wandel (tochten van 2 of 3 dagen; heb tentje bij me). Misschien dat ik nu en dan ga liften, maar dat bekijk ik pas als ik er ben.

Ik heb weinig comfort en privacy nodig. Qua accommodatie zal ik dus vooral in hostels en guesthouses slapen, ook om andere reizigers te ontmoeten. Zo bespaar ik ook weer geld dat ik dan aan leuke activiteiten en lekker eten kan uitgeven. Daarnaast lijkt couchsurfen me ook een bijzondere ervaring. Ik heb ook een pop-up tentje en een slaapzak bij me, om nu en dan te overnachten in de natuur (niet in NP’s ofzo; gebruik ik ook al in Zuid-Korea); ik heb er alleen nog helemaal geen ervaring mee. Ik denk vooral aan de rivierbedding, langs meren, op stranden en in bossen iets buiten de kleinere dorpjes. Dat geeft me de vrijheid om meerdaagse tochten te maken, en ook bijvoorbeeld om ergens uit te stappen als ik vanuit de trein een mooi gebied zie, daar te overnachten en de volgende dag weer verder te reizen. Ook lijkt het me leuk om bijvoorbeeld op Miyajima of in de gebieden rondom de Onsens en Fuji in m’n tentje te overnachten. Dit heeft wel wat avontuurlijks, iets wat ik elke reis probeer in te plannen. Daarnaast was ik al langer van plan om een keer met een tentje door een land te trekken en Japan en Zuid-Korea zijn wat dat betreft goede keuzes om het uit te proberen, omdat het relatief erg veilige landen zijn, omdat wildkamperen door de politie getolereerd wordt en omdat ik van veel andere reizigers heb gelezen dat ze het ook in deze landen hebben gedaan.

Verder reis ik licht, met een 30 liter backpack (handbagageformaat) en daaraan vastgebonden mijn tentje. Eventuele souvenirs stuur ik per post naar huis.

Alle tips en feedback is welkom!
Daan

Daan,

Veel plezier ! Aan je voorbereiding zal het niet liggen, mooi beschreven doel van je reis :slight_smile:

Vanwege het tijdstip nu even geen tips, deze komen vanzelf wel.

Ton

Mooi vooruitzicht! Het is wel een totaal andere manier van reizen dan ik gewoon ben, dus concrete adviezen kan ik je zo direct niet geven. Maar ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen! En mocht je specifieke vragen hebben, laat het gerust weten.

Hallo Daan.

Geweldig plan! De reis vanuit Zuid Korea naar Japan heb ik ook al voor ons in gedachten maar dat zal voor ons niet voor 2017 zijn. We willen dan door het land trekken ongeveer de route die je beschrijft. Ben zelf vanaf 1979 veel in Japan geweest (>15x) vnl. voor werk (Kyoto) maar na pensioen ook voor vakantie (Kyoto-Tokyo). Ben nog nooit in Zuid Korea geweest en wil dan proberen de Kia fabrieken te bezoeken. Geen idee of dat gaat lukken. Wel reizen en slapen we doorgaans wat “luxer” (Sinkansen en Toyoko-inn hotel keten; gem € 70 – € 80 per nacht 2 pk, 7e nacht gratis). We zijn ook wat ouder… Japan zal je zeker bevallen. Er is een eeuwenoude cultuur, de mensen zijn aardig en heel behulpzaam. Het zal zeker lukken om contacten te maken, Japanners zijn best nieuwsgierig naar buitenlanders. Geef geen fooien in Japan, dat zien ze als een belediging. Ook wij houden meer van mensen/cultuur dan natuur. We zijn ook erg benieuwd naar je ervaringen later.

Japanners zijn in geen enkel opzicht Chinezen wat veel Nederlanders denken. Het is een totaal ander volk. Alles is zeer hygiënisch, schoon en zijn zeer respectvol naar elkaar. Bekend zijn bijv. de witte mondkapjes. Die dragen ze niet ter bescherming tegen ziektes voor zichzelf maar als ze zelf verkouden zijn om anderen niet te besmetten.

Een geweldige ontmoetingsplaats is het Yoyogi park (uitstappen Harayuku station) in Tokyo op zondag. Zeker als het mooi weer is. Daar komen veel jonge (maar ook wat oudere) Japanners bij elkaar om te praten, zingen, dansen, spelletjes doen (touwtje springen), muziek maken, enz. Op de brug (als je het park vanuit het station in loopt) zijn dan groepjes jongeren verkleed als Manga figuren bij elkaar. Je kunt met ze in gesprek gaan en op de foto. Erg leuk!

In Kyoto (de oude hoofdstad van Japan) is veel te zien. Wat onbekender is het “filosofen pad” (path of philosophy) om te lopen.

Veel succes met je voorbereidingen!

2 likes

Leuke reis! kan je als tip geven dat je toch vlot van te voren een hostel moet boeken. Japanse jongeren reizen graag rond in hun land omdat ze vaak maar weinig vrije tijd hebben om naar het buitenland te gaan. Dus zit een hostel snel vol. Probeer gezellige kleine hostels te vinden. Voordeel dat Japanse jongeren in hun land reizen dat je ze dan natuurlijk tegen komt. In de hostel en grote kans dat je ze met ze op stap kunt. Leuke contacten op kunt doen en wellicht je ze later weer ontmoet in hun stad waar ze wonen.

Couchsurfen zou ik meer als nood oplossing doen want Japanners zijn gewoon bescheiden om vreemden in huis te halen. Of hebben simpelweg geen plek.
Maar het kan natuurlijk wel.
Had een Japanse meid leren kennen in één van de hostels waar ik later zoals ik boven beschreef later haar stad bezocht en met haar vrienden uit eten ben geweest. Op de vraag waar ik sliep en antwoorden ik " in de auto " ging de discussie onderling loos en ze belde een vriend van hun of ik bij hem kon blijven slapen. Sprak geen woord engels maar had een handige appje op de telefoon dat hij Japans in kon spreken en engels eruit rolde.

Dit heeft me echt herinnering opgeleverd die ik echt nooit meer vergeet! Veel plezier! :slight_smile:

1 like

Geweldig Gejo, bedankt! Sorry voor de late reactie, ik vermaak me prima in Zuid-Korea.

Bedankt voor de tip van Yogogi park. Daar ga ik zeker naartoe. Het filosofenpad klinkt ook zeker interessant.

Zuid-Korea heb ik beleefd als een land met geweldige mensen. Het is me een paar keer overkomen dat een Koreaanse reiziger, een Koreaanse vriend van een reiziger waar ik mee optrok of een Koreaanse hosteleigenaar er op stond eten te betalen. Dus probeerde altijd zo gauw mogelijk te betalen voor hun daarna. Erg open ook, meer open dan Japanners hoor ik van andere reizigers vaak. Ben met een Koreaanse reiziger nog 2 dagen op roadtrip geweest in zijn auto om de omgeving rond Andong te verkennen. Heb een dag gehiked bij Gyeongju, erg mooi en best zwaar. Aan Seoul moest ik wennen. Het nachtleven van Hongdae vond ik leuk, maar vond de stad niet echt Aziatisch overkomen, meer Amerikaans. De musea vond ik wel goed. De tour naar de DMZ en JSA was goed, en ben even over de grens naar Noord-Korea geweest. De paleizen, tsja mooi maar Korea kan wat dat betreft niet op tegen landen als Thailand naar mijn mening.

Over het algemeen vielen de oudere culturele plekken me dus tegen, zoals Gyeongju, de oude hoofdstad maar nu vooral een standaard stadje met geasfalteerde brede wegen en neonlichten. Een paar culturele hoogtepunten, maar de oude dingen ijn hier zekeer niet zo goed bewaard gebleven als in bijna alle Europese anden en veel Aziatische. Andong zelf vond ik ook niet geweldig, maar het Mask Dance festival dat er was en de roadtrip naar dorpjes in de buurt maakte mijn tijd hier toch heel leuk.

Ik ben nu in Busan, wat zeker mijn favoriete stad in Korea is. De mensen vind ik hier vriendelijker dan in Seoul, meer zoals in de kleinere steden. Ook de ligging van deze stad vol wolkenkrabbers tussen heerlijke stranden en hoge bergen maakt deze stad uniek en naar mijn mening veel aparter dan Seoul. Het film festival dat nu bezig is maakt de sfeer nog leuker.

En niette vergeten het eten, heerlijk, heel gevarieerd en goedkoop.

Al met al een geweldige tijd gehad in Korea, waar ik vantevoren weinig van wist. De mensen maken het land, echt zo vriendelijk en open, vooral als ze zeker genoeg van zichzelf zijn om Engels te praten.

Morgenavond pak ik de ferry naar Fukuoka, ik ben erg benieuwd!

RoadTrack, geweldig!

Die ervaringen klinkel heel cool, heb ik ook een beetje meegemaakt in Korea op die manier.

Ik zal goed de hostels in de gaten houden, eerste 5 dagen zijn al geboekt in ieder geval. Leuk dat Japanners ook in de hostel zitten, dat was hier in Korea buiten Seoul en Busan ook zo.

Daan

Een maand Japan. Geweldig. Veel plezier. Zelf ben ik een maand in Japan geweest.

Je zit nu al in Japan. Maar voor andere Japanreizigers: Als tip zou ik toch wel willen geven om toch de Japan Rail Pass te overwegen. Natuurlijk denk je nu alleen aan de afstanden tussen de steden, maar bedenk je ook dat je in Kyoto en Tokyo gratis met de trein kan met je Rail Pass. Als je bijvoorbeeld in Osaka gaat overnachten kan je met de trein bijvoorbeeld makkelijk een dagtrip naar Kobe doen bijvoorbeeld. Je noemt ook Miyajima. Vanaf Hiroshima kan je met de Japan Rail Pass gratis heen en weer naar Miyajima (met de trein en de boot).

Ik lees dat je nu naar Fukuoka gaat. Daar zou ik zeker naar Gunkanjima gaan (zie ook mijn reisblog Gunkanjima (Hashima) Nagasaki) en heb je in Fukuoka ook nog een restaurant waar je zelf je vis kunt vangen.

Inmiddels ben ik 12 dagen in Japan en vind het echt fantastisch. Ik ben 8 dagen op Kyushu geweest en heb daar Fukuoka, Nagasaki, Kumamoto, Mount Aso, Kurokawa Onsen en Beppu bezocht. Verder heb ik zo gereisd dat ik de ferry van Shimabara naar Kumamoto nam. Vond ik leuk en ving zo ook een glimp op van Mount Unzen. Een mooie mix van geweldig mooie natuur (overal wel, maar Mount Aso toch het bijzonderst), een (mede dankzij de relatie met Nederland) interessante stad met een groots en gezellig festival (Nagasaki), Japans traditioneel badderen in de buitenlucht tussen de rotsen in het bos (Kurokawa Onsen), m’n eerste Japanse kasteel (Kumamoto) en gewoon een beetje chillen en lekker eten met Japanners en andere reizigers (Beppu).

Inmiddels 4 dagen op Honshu, waar ik achtereenvolgens Yanai, Iwakuni, Miyajima en Hiroshima heb bezocht. Vond Miyajima echt geweldig, misschien wel het hoogtepunt tot nu toe.

Reizen deed ik met lokale treinen op de trajecten Fukuoka - Nagasaki - Shimabara en Beppu - Hiroshima. De bus gebruikt voor Kumamoto - Mount Aso - Kurokawa Onsen - Beppu en de ferry voor Shimabara - Kumamoto en heen en weer naar Miyajima. Voor Hiroshima - Osaka heb ik zojuist de nachtbus geboekt. Wil vanaf Osaka een dag Himeji en Kobe en een dag Mount Koya bezoeken.

Ik heb trouwens 2 keer mn tentje gebruikt in Japan. In de bergen bij Kurokawa Onsen (heel koud, maar moest wel want ryokans waren erg duur daar, maarja, opwarmen in een onsen de volgende dag) en op Miyajima (qua temperatuur ging t wel en erg cool, tussen de herten en geweldig sterren kijken). Inmiddels tent weggegeven, want vond het wel mooi zo qua kamperen.

Qua kosten valt het me erg mee. Vooral eten goedkoper dan verwacht. In een gezellig restaurantje heb je vaak al voor 5 of 6 euro het streekgerecht. Lekker zoet ontbijtje bij bakery voor 2 euro. Accommodatie aan de dure kant. Afgezien van de twee nachten in de tent alles in hostels gedaan, meestal zo’n 14 tot 19 euro. Vervoer op lange afstanden ook wel duur, maar binnen steden/regio’s erg goedkoop. Bovenstaande traject tot Hiroshima afgelegd voor 125 euro. Alcohol duurder, maar drink maar een tot drie bier per dag en soms sake in restaurants. Entreegelden tot nu toe ook goedkoop, maar dat wordt duurder in Kyoto hoorde ik. Al met al goedkoper dan verwacht. Alles bij elkaar ben ik zo n 48 euro per dag kwijt.

Ben het zeker met je eens dat iedereen die naar Japan gaat vantevoren goed moet kijken of hij of zij een JR pas wil. Maar naar mijn mening zijn er veel gevallen waarin de JR pas geen goede deal is, sterker nog: een ontzettende rip off. Het ligt er vooral aan hoe lang je reist, waar je heen wil en of je het erg vind om wat langer in de bus of trein te zitten.

De voorbeelden die je noemt vind ik niet echt aansprekend om een JR pas te kopen. De JR pas voor een week kost 29.110 yen en voor 3 weken 59.350 yen. Dus je betaalt dan 4158 respectievelijk 2826 yen per dag. Een retourtje Osaka - Kobe kost daarentegen maar 820 yen en een retourtje Hiroshima - Miyajima (inclusief boot) 880 yen. Daarnaast kan je voor 2300 yen een dagpas kopen voor onbeperkt treinreizen in de regio Kyoto, Osaka, Nara, Kobe, Himeji. Naar mijn mening in de meeste gevallen nog steeds geen goede deal, maar in ieder geval beter dan de JR pas.

Kan me eerlijk gezegd alleen voorstellen dat de pas voor bliksembezoekers de moeite waard is (dag 1 Tokyo dag 2 Kyoto dag 3 Hiroshima bijvoorbeeld). Iedereen die het wat rustiger aan doet en geen onbeperkt budget heeft kan naar mijn mening beter geen JR pas kopen.

Hoi Daan,
dat klinkt allemaal heel erg gaaf. Miyajima is inderdaad heel bijzonder, maar Kyoto ook. Het Jidai Matsuri ziet er leuk uit, mooi dat je dat in je schema kon opnemen.
Je hebt aangegeven te verwachten in Kyoto wel snel op tempels uitgekeken te raken (wat ik ook wel kan begrijpen :wink: ), maar ik hoop dat je de Fushimi Inari Taishaniet zult overslaan. Een mooie wandeling in het bosgebied, natuurlijk bekend van de vele poortjes. En gratis te bezoeken, ook altijd handig als je op budget reist.

Ook in Arashiyamakun je prettig wandelen (of fietsen), en dan ben je ook weer even uit de ‘grote stad’ (hoewel ik dat gevoel bij Kyoto altijd wat minder heb dan in andere steden).


Wat betreft de railpass vind ik dat het wat genuanceerder ligt. Als je echt op een budget reist en stukken met bus en lokale lijnen af wilt leggen, dan is de pas inderdaad geen goede deal. Maar als je wel al van plan was om met de snelle treinen te gaan reizen, dan kan het wel voordeliger uitpakken. Het blijft wel een kwestie van vooraf de trajecten opzoeken en kijken wat je kwijt bent als je alle kaartjes los gaat kopen t.o.v. een railpass (of regionale pas) van x weken :slight_smile: