Mijn ervaringen in Japan (3 weken, 1e keer Japan)

Hi allemaal,

Inmiddels ben ik een week terug van mijn reis door Zuid Korea en Japan( 12 sept t/m 9 okt). Aangezien ik hier vooraf wat vragen heb gesteld, wil ik ook graag delen hoe ik (met name) Japan heb ervaren. Zo kunnen andere mensen met ongeveer hetzelfde schema hier misschien wat aan hebben.

Schema:

Dag 1: Seoul
Dag 2: Seoul
Dag 3: Gyeongju
Dag 4: Gyeongju
Dag 5: Busan
Dag 6: Busan
Dag 7: Fukuoka
Dag 8: Hiroshima
Dag 9: Miyajima
Dag 10: Himeji
Dag 11: Kyoto
Dag 12: Kyoto
Dag 13: Kyoto
Dag 14: Nara
Dag 15: Nara/ Osaka
Dag 16: Takayama
Dag 17: Takayama/ Shiragawa-go
Dag 18: Takayama
Dag 19-21: Tokyo (incl Takao)
Dag 22-24: Fuji Five Lakes
Dag 25-27: Tokyo
Dag 28: Kamakura
Dag 29: Tokyo

Vervoer:

Ik heb gebruik gemaakt van de 21-daagse JR pass. Als je het gaat uitrekenen haal ik de pas er denk ik net aan uit. (Ritjes met de JR pas binnen Tokyo kan ik op de berekeningssites niet meenemen). Al met al vond ik het wel heel fijn dat je op elk station direct door kunt lopen. Ik vond het reizen in het zuiden vooral fijn omdat alle connecties direct zijn en je in een uur op de plek van bestemming bent. Na Kyoto wordt dat toch anders. Vooral om naar Takayama te komen ben je even onderweg. Dit komt doordat je vanaf Nagayo met de Wideo View Hida gaat die er 2.5 uur over doet. In het zuiden kun je dus best snel reizen. Veel bestemmingen zoals Fukuoka, Hiroshima en Himeji kun je prima in 1 dag doen.

Accommodaties:

Ik reisde alleen en had vooraf niets geboekt. In de LP, op Youtube en op diverse blogs las ik dat je er goed aan doet om toch 2-3 maanden van tevoren je accommodaties vast te leggen ( nee niet alleen in de cherryblossom periode). De reden die genoemd werd is dat er nog niet zoveel goede hostels e.d. zijn in Japan. Ik heb hier eigenlijk niets van gemerkt. Ik boekte mn acco’s de avond van tevoren en had zelfs in minder toeristische plekken volop keuze (alle hostels en guesthouses hadden zo’n beetje een 9 als beoordeling ook). Alleen Nikko bleek een probleem en het weekend in Tokyo (maar volgens mij had dat te maken met National Sports Day de maandag erna). Alle acco’s waar ik heb geslapen waren eigenlijk echt super: heel schoon, vooral in guesthouses goede tips voor restaurants ed. en overal krijg je gratis handdoeken, douchegel, shampoo en conditioner. Die hoef je dus niet mee te slepen.

Aanraders:

-Ga naar een Izakaya! (Japanse gastropub) Heb hier hele goede ervaringen mee. Zeker wanneer alles in het Japans staat op het menu, kom je zo snel in contact met Japanners

  • Ga minimaal 1x naar een onsen. Het is alleen al leuk de rituelen van het insoppen van de Japanners te zien. Maar ook heerlijk na een hele dag lopen
  • Lunch bij 7/11. Het klinkt heel gek, maar wat ik op internet las klopte: magnetronmaaltijden van convience stores ijn in Japan lekker en goedkoop. Zeker als je op pad bent en niet uitgebreid wilt lunchen is het prima on the go. Meestal ben je minder dan 500 yen kwijt
    -Kaiten sushi/ Sushi train: alleen al leuk omdat het eten en entertainment tegelijk is. De keren dat ik er heb gegeten was het erg lekker en cheap: ik heb incl bier voor 1000 yen ( 7,50 in euro’s) avondeten gehad (en ik ben nog wel een flinke eter
  • Onverwacht kwam ik in Osaka terecht en ik vond het 's avonds echt SUPER. Elke pui laat zien wat voor eten het restaurant serveert. Osaka staat ook bekend als culinaire hotspot. Probeer ijv de Takoyaki (octopusballetjes). De straten zijn hysterisch, maar geven je echt het wow ik ben in Japan gevoel.
  • Fuji. Ik vond de Fuji Five Lakes echt geweldig. Ik verbleef in het enigszins slaperige (fuji)yoshida. Ik vond het superfijn, want het ligt op 5 min afstand (trein of bus) van Kawaguchi-ko (wat wel weer heel toeristisch is). Mooie lakes, mooie natuur. Nadeel vond ik dat alle trails, in Japan algemeen, slecht staan aangegeven. Soms ben je met een kaart en Googlemaps een uur aan het zoeken naar het beginpunt van de trail. Ook onderweg wordt er vaak niet, of alleen in het Japans aangegeven waar je je bevindt op de trail. Heb ook regelmatig trails gehad die erg slecht waren onderhouden.
  • Quirky wijken van Tokyo: Akihabara en Harajuku. Deze twee wijken vond ik het leukste van Tokyo. Je kunt hier uren rondlopen en je verbazen over al het hysterische en aparte dat je ziet. Wil je veel Harajuku meisjes zien, ga dan vooral op zondag. Fan van Katy Perry en cutenessoverload? Ga naar Kawaii Monster Cafe en bestel een hamburger in de vorm van een beertje oid. Ook het Ukiyo-e museum, Ota, vond ik erg leuk.
    -Tokyo National Museum
    -Kamakura
    -Miyajima: Beklim Mt Misen bij mooi weer en verblijf op het eiland in een guesthouse in Ryokan stijl. Wel redelijk weinig restaurants op het eiland.
    -Niet alleen vis is in Japan heel lekker, maar ook rundvlees is heeeel erg lekker. Dan heb ik het niet alleen over Kobe beef. Probeer bijvoorbeeld eens sukiyaki.

Afraders (cq tegenvallers):

-Kyoto: Ja Kyoto ja! Ik had me er heel erg op verheugd, maar vond het een klein beetje tegenvallen. Wat ik eigenlijk als afrader wil meegeven is aankomen op een zaterdag en dan naar Gion gaan. Japanners zelf gaan namelijk ook, in kimono, naar de tempels. En dan is het DRUK.
-Bamboo forest: waarom heb ik nooit iemand gehoord over het feit dat het 1 heel klein weggetje is waar de bamboe staat en that’s it.

Heb je specifieke vragen, tips nodig voor accommodaties in de plaatsen waar ik geweest ben, laat het me weten.:dag::ninja:

Herkenbaar, dat was ook het gevoel wat mij destijds bekroop. Desondanks vind ik Arashiyama wel een van de leukere delen van Kyoto. Maar de aantrekkingskracht van Kyoto is inderdaad niet helemaal onomstreden: Overzicht online netwerk van Wereldwijzer Reizigers Netwerk - Wereldwijzer Reiscafé - Wereldwijzer Reizigers Netwerk

Maar leuk om te lezen, veel herkenbare reacties. Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe vond je Zuid-Korea?

Daar staan wel herkenbare feiten in. Kyoto is inderdaad een tegenvaller, alleen de aankomst al in dat afzichtelijke station…

Ja Wizard of Oss dat topic dat '‘zeur’'topic had ik voor ik ging al gelezen. En dat station… naja grote stations in Japan in het algemeen eigenlijk: dat zijn een soort doolhoven waarna je na 3x er geweest te zijn nog niet onthouden hebt hoe je er ook alweer uitkomt. En de juiste uitgang van de 20!

Ik kreeg van een vriend al de tip om eerst naar Zuid Korea te gaan en daarna naar Japan, omdat het anders tegen zou vallen. Ik moet zeggen dat ik vooral Seoul erg leuk vond en dan met name Dongdaemun (weet even de precieze naam niet meer) met de hypermoderne architectuur en Hongdae. Snap eigenlijk niet dat niet meer mensen naar Seoul gaan, doet niet onder voor andere steden in Zuid-Oost Azie. Ik vond het juist ook erg leuk dat je overal de enige westerling was en zelfs op toeristische plekken is het totaal niet druk. Nooit een duitser die voor je lens duikt :wink:

Gyeongju ( kan het nog steeds niet uitspreken) vond ik erg tegenvallen. Koreanen vinden het een must visit voo buitenlanders, maar ik vond het vooral groene bulten in het landschap. Het gratis museum gaf dan wel weer goede achtergrondinfo. In Busan vond ik het leuk om de jimjilbang mee te maken en de vismarkt. Het ubertouristiche Gamcheon Cultural village vond ik TE toeristisch (van opzet dan niet in hoeveelheid mensen) en is denk ik meer bedoeld voor Koreaanse tieners die er selfies willen maken. Kennelijk vinden ze in Korea andere dingen cultureel dan ik.

Al met al ben ik niet teleurgesteld door het land. Was gewoon heel benieuwd hoe het daar is en hoe het verschilt van Japan en e rest van Azie. Zou het denk ik niet aanraden als bestemming op zich. Denk dat juist de combi Korea en Japan interesssant is.

Het station van Kyoto vind ik persoonlijk dan wel weer grandioos, en op zich nog redelijk overzichtelijk van opzet (vergelijk het eens met Ueno of Shinjuku…). Maar ik kan me voorstellen dat het een wat andere eerste indruk van de stad geeft dan de meeste mensen zouden verwachten…

Ik ben nu drie keer in Seoul geweest, en ik hoop er zeer binnenkort weer een paar dagen te zijn (maar nog even puzzelen…) voor o.a. het Seoul Kimchi Festival en de Halloween Zombie Walk. Net als bijvoorbeeld Taipei inderdaad een wat “vergeten” stad voor de meeste toeristen, terwijl er toch een hoop te doen is.

Gyeongyu (vergeet de “e”, je zegt gewoon Gjongjoe met een zachte “G”) vond ik destijds wel leuk, maar grotendeels ook door de bezienswaardigheden rond de stad (o.a. Bulguksa en Seokguram Grotto). Die heuvels, tsja, die hebben ze in Seoul ook :slywink:

M’n laatste bezoek aan ZK was in 2012, toen inderdaad gecombineerd met een weekje Kyushu. Maar m’n eerste bezoek aan het land in 2007 duurde drie weken, en toen hebben we ons ook zeker niet verveeld. Het is in mijn ervaring wel wat “lastiger” dan Japan, enerzijds omdat het minder op toeristen is ingesteld, anderzijds omdat er ook veel minder informatie online beschikbaar is.

Leuk om te lezen, ik vond vorig jaar Seoul namelijk makkelijker te bereizen dan Japan.

Oké, Seoul. Maar daarbuiten?

Ben ik niet echt geweest, behalve het einde van de metrolijn.

Hi!
Ik plan een rondreis van 3 weken door Japan in maart 2018. Ik reis alleen.
Binnenkort wil ik mijn vluchten boeken, maar ben er nog niet helemaal aan uit of ik een ‘loop’ zou maken (aankomend en vertrekkend vanuit Tokyo) òf dat ik zou landen in Tokyo en vertrekken vanuit een zuidelijker stad.

Wat zijn jullie bevindingen? En vinden jullie persoonlijk dat 3 weken voldoende is voor Japan of zou je het eerder combineren met nog een week zuid-korea of thailand?

Grtjs
Pauline

Zeer herkenbaar verslag van een veel gevolgde route. De Izakaya heb ik nog niet geprobeerd, volgende keer toch eens doen. Kyoto vind ik geweldig (als Japanse tuin en cultuur fanaat), maar goed dat smaken en indrukken verschillen.