Izakaya Yokoso! - De plaats om lekker over Japan te kletsen

いらっしゃいませ - Irasshaimase!

Neem plaats aan de bar voor een (helaas virtueel) hapje en een drankje, en deel alles wat je kwijt wilt met andere Japan-liefhebbers. De belevenissen tijdens je huidige reis, je ideeën voor een volgende trip, iets wat je is opgevallen in de media, of gewoon lekker off-topic geleuter. Het mag hier allemaal!

http://i.imgur.com/f8eyAEu.jpg

Om zelf maar even een aftrap te geven: ik heb toch m’n eerdere idee om begin februari de winterfestivals van Hokkaido te bezoeken toch maar uit de ijskast gehaald. Matsuri genoeg (Sapporo, Otaru, Asahikawa, Obihiro, Abashiri, Kushiro), maar om de een of andere reden moeten ze ook allemaal zodanig tegelijk vallen dat het toch een kwestie van kiezen wordt. En als ik dan nog niet helemaal matsuri-moe zou zijn (of bevroren) dan zou ik daarna in Tohoku nog even verder kunnen gaan. Daarnaast draait het uiteraard niet alleen om de festivals, vanuit Abashiri is een Ryuhyo (“Ice Drift”) Cruise uiteraard een must, Kushiro heeft z’n kraanvogels, en de winter is uiteraard ook het brouwseizoen voor sake…

<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“QJbXWlL5owU” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Zoals ik er nu over denk beperk ik het waarschijnlijk toch tot Hokkaido en laat ik Tohoku voor wat het is. Dan zou ik daaromheen mooi nog een paar dagen in minder koude delen van Japan kunnen plannen, voor de vluchten ontkom ik toch niet aan een paar keer overstappen. En dan is er bijvoorbeeld in Osaka mooi een grote tuningbeurs, ook altijd leuk. Kortom, voorlopig nog genoeg te puzzelen…

Al meer mensen met plannen voor een volgende trip?

Winter 2015 staat op mijn “bucket” list

Hé Ton, lang niet gezien hier!

Voor wat betreft winter 2015, al concrete ideeën? Want als die op je bucket list staat mag je er wel al werk van gaan maken, over een klein half jaartje heb je alweer Tipp-Ex nodig :biggrin:

't is nog rustig in de izakaya…
Veel zal ik de komende tijd niet toevoegen, want het aftellen is voor mij begonnen. Vrijdag vertrek ik met m’n pa naar Fukuoka.
Daar aangekomen zullen we meteen doorgaan naar Nagasaki.
Mijn weerapp geeft alleen nog regen aan voor de eerste dag Nagasaki… ik hoop dat hij nog van gedachte verandert!

Ik had natuurlijk ook gewoon een kaitenzushi-ya moeten openen, zo’n izakaya gaat natuurlijk aan alle trends voorbij…

Maar even afgezien van de regen weer een mooi vooruitzicht, hopelijk trekt het weer nog wat bij. Nagasaki viel me de eerste keer (met veel regen…) nogal tegen, maar bij m’n tweede bezoek aan de stad in 2012 is die mening totaal omgeslagen en vond ik het juist een van de leukste steden waar ik geweest ben. En uiteraard met lekker eten: sara udon, champon, en ik heb heerlijke omusobameshi (kruising tussen omurice en yakisoba) op bij Nakamura, een restaurantje (met naam in romaji op de gevel!) direct bij tramhalte Kankodori.

Maar na Nagasaki reisde je meen ik helemaal door tot aan Tokyo toch? Stond het Chichibu Yomatsuri nog op de planning?

Dat klopt, ik ga er drie weken over doen om naar Tokyo te komen. Vanwege mijn vader gaat dat wel over de gebaande wegen, maar er is nog genoeg te zien wat ook nog nieuw voor mij is.
Het Chichibu Yomatsuri staat inderdaad nog op de planning. Het is zelfs de reden dat ik in Nagasaki begin ipv zoals standaard in Tokyo :slight_smile:

had je dit trouwens gezien: A sparkling festival to welcome the winter in Japan | tsunagu Japan

nee, die had ik nog niet gezien, thanks!

En ook goed nieuws: heb formeel toestemming voor vakantie de eerste twee weken van februari. Was nog even spannend omdat twee collega’s rond die tijd ook op wintersport zouden willen gaan, maar dat zou toch geen probleem zijn. Ik kan nu dus m’n plannen voor een winterfestivalreis naar (alweer…) Hokkaido definitief gaan maken.

Daarnaast ook de week van kerst nu vrij, wil dan wellicht ook nog even weg. Al wel even gekeken voor vluchten voor een weekje Tokyo, maar dat wordt toch een tikje te gek. Toch nog maar even kijken voor iets anders, minder ver weg ook…

Wizard: Da’s goed nieuws.Heb je weer wat om naar uit te kijken!

Rebecca:Geniet ervan en fijne tijd daar!!!

Thanks!
Gisteren aangekomen,het weer is in ieder geval beter dan mijn app voorspelde :slight_smile:

1 like

De yen staat aardig gunstig.Ik zou zeggen:inslaan!!!

Nu toch eindelijk weer onder de 70 cent zie ik? Hopelijk blijft dat nog even zo, dan kan ik straks in februari weer flink souvenirs inslaan :biggrin:
(en sowieso heb ik het idee rond kerst ook al een weekje te gaan nog steeds niet helemaal uit m’n hoofd gezet…)

Gelijk heb je…

Was iemand eigenlijk al eens op Okinawa geweest?

Ik zit er namelijk sterk aan te denken om die vrije dagen voor de kerst te laten schieten, en in plaats daarvan m’n geplande trip tot drie volle weken op te rekken. Plan was vooralsnog om de trip te beginnen in Tokyo, dan zoals eerder beschreven ruim een week naar Hokkaido voor de festivals, en vervolgens afsluiten in Osaka met de Osaka Auto Messe. Maar voor de grap ook eens gekeken wat vluchten naar Okinawa moeten, en wat blijkt: een retourtje Osaka - Naha kost slechts €65 met Jetstar! Nu zal een klein weekje uiteraard te weinig zijn om Okinawa echt eer aan te doen, maar het lijkt me toch leuk voor een eerste indruk van Naha en directe omgeving. Toch weer eens een totaal ander Japan, met ook een heel eigen keuken en niet te vergeten awamori :feestje:. Enige nadeel: dan moet ik wel heel diverse kleding inpakken, zowel berekend op -20 als +20…

Okinawa…kwijl,kwijl.Dat roep ik al steeds dat ik daar naar toe wil! Maar komend jaar als we naar Kyushu willen/gaan,heb ik misschien een kans :zon02:

een retourtje Osaka - Naha kost slechts €65

Dat zou ik zeker niet laten schieten! Ik ben twee keer naar Okinawa geweest. Vond het echt geweldig, vooral het snorkelen in de zee. Ik zou er zeker weer eens heen willen gaan en dan waarschijnlijk proberen de nog zuidelijkere eilandjes te bezoeken. Ook het eten is lekker en inderdaad weer net iets anders dan in de rest van Japan. In Tokyo ga ik soms ook naar Okinawaanse (?) restaurants.

Nog specifieke tips voor Naha en omgeving?

Inmiddels is het overigens definitief: ik kan drie weken weg, dus Okinawa kan er mooi bij. Ben momenteel naar vluchten aan het zoeken, en dat is weer ouderwets puzzelen:
[ul]
[li]De makkelijke optie: ineens alles behalve de Okinawa-trip bij Finnair/JAL boeken[/li][li]De goedkope optie: retourtje Tokyo voor slechts €440 met Aeroflot, en dan alle binnenlandse vluchten met lowcost airlines[/li][li]De comfortabele optie: nonstop heen met KLM, direct terug vanaf Okinawa met een tussenstop in Fukuoka of Kansai, en de rest ook weer lowcost[/li][/ul]

De geplande vliegroute:
[ul]
[li]30/31-1: Schiphol - Tokyo[/li][li]4-2: Tokyo - Ozora (Abashiri)[/li][li]13-2: Sapporo - Osaka[/li][li]16-2: Osaka - Naha[/li][li](20-2: Naha - Osaka/Tokyo)[/li][li]21-2: Naha/Osaka/Tokyo - Schiphol[/li][/ul]

Vooral het laatste stukje is nog even puzzelen, waarbij het vooral irritant is als je net denkt een mooie vlucht gevonden te hebben (€727 voor non-stop met KLM naar Tokyo, en dan terug vanaf Naha via Fukuoka), maar als je die dan wil boeken blijkt ie toch fors duurder…

En uit de categorie “niet twijfelen maar gewoon doen”: een kwartiertje later heb ik toch maar direct die Aeroflot-vlucht geboekt. Dat scheelt toch zeker zo’n €300 met alle andere opties. En mocht ik me toch nog bedenken: van die €440 is slechts €100(!!!) de ticketprijs, de rest is luchthavenbelasting.

Morgen weer verder speuren voor de overige vluchten. Wordt ook nog een uitdaging op zich, want bij lowcost airlines ben je er uiteraard nooit met alleen de ticketprijs, er zijn grote verschillen in bagagebeleid, en sommigen hebben niet eens een Engelstalige boekingssite en zijn ook niet direct via de grote boekingssites te boeken…