Rondreis Japan in oktober, hoe en wat

Goedemiddag,

Al enige tijd wil ik een rondreis maken naar Japan maar door school en werk kwam daar weinig van terrecht. Vorige week ben ik eindelijk afgestudeerd en in september stop ik met mijn huidige baan, dus heb ik straks alle vrijheid.

De vrijheid om te gaan en staan waar ik wil en ik wil me niet inhouden qua kosten, even onverantwoord op vakantie want ik ben al jaren niet geweest. Ik ben nu 25 jaar en de volgende stap in het leven begint nu en dat is werk zoeken en voordat dit gebeurd wil ik iets speciaals doen.

De planning:

Ik wil in Oktober gaan voor circa 1,5 a 2 maanden. Het is een flinke tijd maar ik wil me met deze vakantie even helemaal laten gaan en veel ervaring opdoen. Ik weet dus in ieder geval wanneer ik wil gaan en voor hoelang. Het zou eventueel zelfs langer kunnen.

Het een en ander heb ik al gelezen, op dit forum en op andere sites over het hoe, wat en waar. Maar ik moet zeggen ik loop een beetje vast bij de planning en hoe ik dit allemaal moet aanpakken, het is voor mij de eerste keer dat ik zoiets doe. Ik heb nog geen vliegticket of reserveringen bij hostels/hotels. En ik ga zoals het nu staat, alleen.
**
Waar loop ik tegenaan:**

**1. **Waar begin ik? Moet ik eerst zo snel mogelijk een vliegticket boeken en dan de reis pas invullen of ga ik eerst kijken waar ik naartoe wil gaan en of ik daar nog iets kan vinden qua overnachting? En hoe zit het met open tickets?

**2. **Is het noodzakelijk om van tevoren hostels te boeken of kan ik terplekke wat zoeken. Voordeel hiervan is dat ik tijdens de reis verandering kan brengen in het schema en de route mocht ik iets tegenkomen waar ik naartoe wil gaan. Nadeel is, straks kan je nergens slapen en dat is niet handig :slight_smile:

De eerste week wil ik in Tokyo blijven en voor die periode zal ik sowieso wat boeken. Hetzelfde geld voor de laatste week in Tokyo. Een maand of meer staat dus open. Het mooie hiervan is, denk ik, dat de maximale duur van een japan rail pas 3 weken is en dat ik aan 1 genoeg heb en de rest eventueel zelf betaal of 2x zo’n pas haal en de reis iets langer maak.

• 1 week Tokyo, 6 weken rest van rondreis en laatste week weer Tokyo.

**
Waar wil ik naartoe?**

Een aantal plaatsnamen heb ik van het forum gehaald die werden aangeraden, Kyoto, Nara, Himeki, Hirsoshima, Miyajima en Hakone.

Hebben jullie nog een aantal suggesties waar iemand beslist naartoe moet gaan? Ik heb circa 5 a 6 weken om in te vullen. Het is niet zozeer dat ik heel veel wil zien maar dat als ik daar ben, kan genieten van het land voordat ik weer doorga naar de volgende plaats.

Lange post misschien maar ik wil dat het duidelijk is dat ik wel al het een en ander heb gelezen en dat ik niet jullie al het werk laat doen :stuck_out_tongue: Waar ik vooral antwoord op wil hebben zijn de twee punten waar ik tegen aan loop nu. De tickets en het boeken van de hostels/hotels. Is het mogelijk om terplekke in die periode nog wat te vinden zonder al dat vooruit geboek, want op dat moment houd mij dat nog wat tegen en komt dat ten nadele van de gehele ervaring denk ik.

Advies is welkom natuurlijk :slight_smile:

Ik zal oktober ook weer voor 2 maanden in Japan zijn, voor de 3e keer. Dit keer ga ik Japan in de lengte liften, dus voor mij staat alles al redelijk vast. Ik zal echter ook de eerste week doorbrengen in Tokyo. Als je een crash-cursus overleven in Japan nodig hebt, dan kunnen we wel een dagje afspreken.

Ik zou wel zo snel mogelijk je ticket boeken, want oktober is al snel. Voor een euro of 650-700 zou je toch wel op en neer moeten kunnen vliegen.

Een hotel reserveren zou ik ook zo snel mogelijk doen. In Japan is niet zo’n overvloed aan bedden en je wilt bij aankomst in Tokyo niet eerst door de stad moet slenteren om een slaapplek te vinden (dat wil je echt niet). Gebruik een site als hostelbookers.com om een leuke stek te zoeken. Je zou dit in principe ook alvast kunnen doen voor de bestemmingen in Japan die je wilt gaan bezoeken.

In ieder geval heb je grote lol met een Japan railpass van 3 weken. Mijn strategie, toen ik het vorige keer ook met een pass deed, was om in 1 hotel te gaan zitten in een kerngebied. Dan kun je vanuit dat hotel naar dichtbij gelegen plekken. Je kunt bijvoorbeeld een week een hostel in Osaka boeken, en dan vanuit daar naar Nara, Himeji, Kyoto en eventueel zelfs Hiroshima. Op deze manier heb je niet al teveel regelwerk. Als je dan 3 weken hebt, kun je allicht 3 kerngebieden bezoeken op deze manier (misschien ook een uitstapje naar Hokkaido, alhoewel ik dit dan wel meteen zou doen, omdat het daar flink snel koud wordt). Probeer ook je schema af te stemmen voor het bezichtigen van de herfstkleuren; de herfst raakt het eerste Hokkaido en trekt dan in 2 maanden langzaam naar Kyushu (zelf ga ik op dit front meeliften).

Je kunt ook enkel ticket en 1 week Tokyo boeken, en dan ter plekke in Tokyo de rest verder regelen. Zo heb je een wat flexibeler schema. Nadeel is dan wel dat de hotspots weleens volgeboekt kunnen zijn. Open ticket is leuk, maar altijd duurder dan een open ticket. Mijn ticket met KLM bijvoorbeeld is goedkoop, maar niet flexibel. Allicht is het beter gewoon de data vast te zetten.

Al met al zou ik me niet al te druk maken om die hostels. Je kunt altijd net als ik een tentje meenemen en gaan kamperen ;-). Bij mijn vorige bezoek tijdens de sakura van 2008 heb ik zelf echter wel over alle 4 weken alles vastgelegd. Echter ken ik ook mensen die regelmatig gaan en van dag tot dag leven. Mijn voordeel was dat ik geen regelwerk meer had, hun voordeel was dat ze elk moment de biezen konden pakken. Nadeel van hun was echter ook dat sommigen af en toe of zelfs per dag kamer/hotel moesten wisselen!

Alleen zou ik geen hostel in Osaka boeken, maar in Kyoto (heb begrepen dat daar ook een goeie is). Osaka is een stad die je, vind ik, wel kunt overslaan en een dag Koyoto is absoluut niet genoeg zodat je dan 3-4x moet heen-en-weer moet reizen

Dat is zeker zo. Het is inderdaad een beter idee om in Kyoto is hostel te boeken. Osaka is ook leuk, maar je zult meer in Kyoto willen zien.

Bedankt voor de reacties Sado en Gejo. Heb nu al een veel beter beeld wat ik het beste kan gaan doen.

Sowieso ga ik zo snel mogelijk achter dat ticket aan en kies voor een retour, een open ticket is nice maar op een moment moet je toch eens terug en beter dat je voor jezelf een deadline stelt. Anders kom je ook nooit terug denk ik :slight_smile:

Een kerngebied uitzoeken en van daaruit andere plaatsen bezoeken vind ik een erg goed punt en ik denk dat ook de manier gaat worden. Hoe ik het nu voor me zie is dat ik na aankomst:

• Een week in Tokyo blijf.
  • Dan voor 1 week gaan waar ik wil, op goed geluk en tentje mee voor nood.
  • Dan naar een kerngebied voor 2 weken, waar ik weer met zekerheid een hostel/hotel heb.
  • Dan weer voor circa 1 week gaan waar ik wil en reizen naar het volgende kerngebied.
  • Weer een kerngebied voor 2 weken.
  • En als laatste weer terug in Tokyo voor een week.

Zo kom ik op 8 weken uit, kan korter natuurlijk, en heb ik een deel vast staan en daarnaast nog een beetje de vrijheid van wat ik wil doen. In een kerngebied kan je mooi op een vaste plek weer bijkomen mocht het vrije reizen zwaar bevallen :stuck_out_tongue:

Nogmaals bedankt voor de reacties, heeft me al een stuk geholpen om vorm te geven aan de reis. Mochten er nog tips zijn dan hoor ik het graag en ik hou jullie op de hoogte :slight_smile:

Na het advies en zelf er nog een nachtje erover geslapen te hebben staat de reis nu vast en ben ik begonnen met het boeken :slight_smile: Vind het allemaal erg spannend moet ik zeggen en kan nu niet wachten op de reis.

Ik heb ervoor gekozen om 46 dagen weg te gaan en 1 oktober stap ik in het vliegtuig. De eerste boeking van een hostel is al gemaakt voor de eerste week in Tokyo.

Na deze week wil ik 2 kerngebieden opzoeken, waar moet ik nog even uitzoeken. Sowieso Kyoto en misschien dat iemand nog een suggestie heeft voor een ander kerngebied? Het gaat dus om 2x2 weken.

Laatste week breng ik ook in Tokyo door.

Ik wil dus voor deze periode 2x een JRP halen, elk van 3 weken dus. Loopt dan af in de laatste week, dan wil ik niet zoveel meer reizen. Lijkt mij een verstandige keus, of niet? Voor een JRP moet ik bij een reisbureau zijn of is dat ook online te regelen?

Nogmaals erg bedankt voor de reacties, het heeft mij beetje over de streep geholpen aangezien ik tegen het boeken aanliep en ik moest toch de stap zetten anders werd het te laat. Top!

Zo na heel wat zoekwerk en uitgepuzzel zit ik even vast en heb ik nog wat hulp nodig. Ik twijfel over welke route ik het beste kan nemen. Er is zoveel informatie dat je er soms in verzuipt :slight_smile:

Dit hieronder staat al vast en geboekt:

• Tokyo, 7 nachten
  • Kyoto, 10 nachten, wilde genoeg tijd hebben voor Kyoto en wat er omheen zit.

Mij leek het een goede keus om na dit naar de volgende plaatsen te gaan, ik weet niet precies voor hoelang dus suggesties zijn welkom:

• Osaka, 4 a 5 nachten en vanaf hier Nara, Kobe en Himeji bezoeken
  • Hiroshima, 3 nachten en dagje Miyajima

Zover lijkt me dat dit een goede route is maar nu loop ik vooral vast. Ik weet niet of ik vanaf Hiroshima richting Nagasaki moet gaan. Ik heb pak en beet rond de 20 dagen over en wil de laatste paar dagen (liefst 5) weer in Tokyo verblijven. Er blijft dus niet veel over.

Ga ik richting Fukuoka en Nagasaki en bezoek de plaatsen daar.

Of baan ik mijn weg weer terug naar Tokyo vanaf Hiroshima en bezoek ik op de terugweg Kanazawa, Takayama en Mt Fuji? Het gebied in Chubu spreekt mij erg aan eigenlijk.

Wat denken jullie? Ik neig zelf meer om vanaf Hiroshima terug te gaan en zo enkele plaatsen in Chubu te bezoeken.

Die 4 á 5 dagen Osaka kun je schrappen omdat je al 10 dagen bij Kyoto gaat zitten. Geloof mij, 10 dagen Kyoto is ruim genoeg om ook naar Nara, Kobe, Himeji EN Osaka te gaan. Je moet je nu ook weer niet teveel bij Kyoto voorstellen. Ook tempels kijken word je op een gegeven moment gewoon zat. Bij Hiroshima kun je ook een dag wegsnoepen. Twee dagen is ruim genoeg voor Hiroshima. Ik zou die dan vrijgemaakte korte week besteden met het bezoeken van Nagasaki, Fukuoka en omgeving.

Na 10 dagen Kyoto wordt je wellicht wel een beetje tempelziek. Je kunt overwegen om na Kyoto een nachtje in een tempel in Koyasan te slapen. Niet heel goedkoop, maar je krijgt een door de monikken bereid (vegi) diner en ontbijt erbij en het is wel een bijzondere ervaring.

Als je zo’n 10 dagen in Kyoto zit, zou je bijvoorbeeld ook een uitstapje naar nabijgelegen **Uji **(Uji - Wikipedia) kunnen maken of in Kyoto naar Arashiyama (Arashiyama - Wikipedia) kunnen gaan.

Hoi Caffa,

Vorig jaar was ik in oktober in Japan. Ik vond het absoluut het einde. Je ideeen zijn goed je gaat veel fantastische dingen doen, ik heb veel van de gebieden bezocht waar je het over hebt. Wat ik je ook zou aanraden is om ook een beetje buiten de geijkte gebieden te gaan. Denk bijvoorbeeld aan Shikoku of Hokkiado in het Noorden. Je hebt genoeg tijd om daar ook heen te gaan en je treft er zeker minder toeristen…

Veel plezier en laat vooral weten hoe je het gehad hebt!

Grt,

Tom

Wat je overigens ook absoluut niet moet overslaan is een bezoekje aan het gebied Hakone bij Mount Fuji, ik vond het echt een verademing na het hectische Tokyo. Met werkelijk prachtige natuur.

Wij zaten aan de rand van Lake Ashi in Charlotte’s Inn, te vinden op hostelworld.com. De meeste geweldige Japanse gastheer die we op onze hele reis zijn tegengekomen. Sprak vloeiend engels en heeft ons heel veel bijgebracht over de Japanse cultuur en heerlijke shochu laten proeven. Hij heeft een heel fijn terras met een prachtige collectie bonsai boompjes en maakt 's avonds een heerlijke Hakone-soep voor je als je dat wilt.

Och… ik heb zo’n zin om daar ook weer eens heen te gaan, zucht…

enne skip Osaka, het is een van de vele grote Japanse steden, daarvan kom je er genoeg op je reis tegen en Tokyo vond ik uiteindelijk toch de leukste. Ik zou ervoor kiezen om de wat kleinere plaatsen te bezoeken…

Osaka niet skippen hoor! Dat is zoiets als naar Nederland gaan en Rotterdam overslaan…
Mocht je naar Nagasaki gaan ga dan ook naar Huis ten Bosch, das enorm lachen.

Ieder zn ding, maar geef mij maar Amsterdam :wink:

Wat heeft een weldenkend mens in vredesnaam in Amsterdam te zoeken?

Wat betreft Osaka, wellicht is dat meer iets voor een dagtrip vanuit Kyoto. Het is een aangename stad met toch zeker een eigen karakter en enkele leuke bezienswaardigheden, maar het is absoluut geen vergelijk met Tokyo of Kyoto. Als je het een beetje handig aanpakt kan je het in een dag, misschien nog twee, toch een heel eind gezien hebben.

Tja als je uit Oss komt…

Nee hoor flauw, maar wat betreft Osaka sla je de spijker wel op zn kop.

Osaka skip ik zeker niet, al zal ik er niet verblijven maar er een dagtrip van maken vanuit Kyoto. Als het bevalt en ik nog niet alles heb kunnen bekijken dan bezoek ik het later op de “terugreis”. Het zou zonde zijn om niet even naartoe te gaan als je toch in de buurt bent bent.

Tot zover heb ik alles geregeld, nog wat kleine zaken die openstaan nog. Hostels zijn geboekt, de route is bepaald en nog twee weken wachten en dan is het zover :slight_smile: Erg spannend en kan niet wachten.

Denk er aan, dagboek(je) bijhouden! En bij veel tempels, shrines musea etc. hebben ze stempels. Zet die in je dagboek en plak er af en toe stickertje van eten of zo in, das leuk.
Verder zijn phonestraps het ideale souvenir, klein, leuk en je hebt ze niet in Nederland.

Tip: veel restaurantjes zitten op de bovenste verdieping bij warenhuizen, goedkoop en lekker.
Hotels, ook goedkope, kan je boeken gewoon bij reisbureaus. (moet je hier niet proberen)
De dames daar zijn enorm behulpzaam en spreken een mondje engels.
Dat rare ‘bingobord’ voorin de bus refereert aan het kaartje dat je bij het instappen kan pakken (denk er aan achterin). Bij jouw nummer staat de prijs.

Het is trouwens toch Ossaka? :biggrin: