Na 2 weken in Nieuw Zeeland te zijn geweest ga ik door naar Japan waar ik de resterende 10 dagen van mijn vakantie zal doorbrengen. Uiteraard te weinig voor dit bijzondere land, maar beter iets dan niets.
Ik kom aan op Osaka. En zou graag willen weten hoeveel dagen daar ik het beste kan verblijven en wat daar de must see’s zijn". Hetzelfde geldt voor Tokyo.
Ook qua verblijfplaatsen die betaalbaar zijn hoor ik graag tips. Ik wil max 50 euro per nacht betalen. Ik zit al te zoeken op airbnb.com Lijkt mij erg leuk! Maar heb er nog geen ervaring mee.
Ik verwacht dat het het makkelijkste en snelste is om met de trein van Osaka naar Tokyo te reizen (?)
wat leuk dat je naar Japan gaat na Nieuw-Zeeland. Ik ben naar beide geweest en kan je vertellen dat je grote contrasten tussen de beide landen gaat meemaken. Nieuw-Zeeland heeft natuurlijk schitterende natuur en steden als Auckland en Wellington zijn gemoedelijk en open. De Japanse steden maken vooral optimaal gebruik van de ruimte om de vele mensen te kunnen huisvesten, transporteren en vermaken.
Ik heb de steden overigens nooit als verstikkend druk ervaren. Dit komt vooral door de Japanse mentaliteit. Japanners houden vooral rekening met andere mensen (hoewel geen volk gevrijwaard is van aso’s natuurlijk). Waar de Kiwi’s lekker relaxt zijn, zijn Japanners erg georganiseerd. Ze houden zich aan regels.
Hoe ben je van plan om te reizen? In Japan is het openbaar vervoer tot in de puntjes geregeld. Van Osaka naar Tokyo is een snelle treinverbinding mogeljk met de Shinkansen. Die is ook wel prijzig, of een railpas handig (lees: goedkoper) is hangt van je verdere treinplannen af. Voor alleen een enkele reis Osaka-Tokyo is hij af te raden, kun je beter losse kaartjes kopen. Maar als je ook weer retour vliegt vanaf Osaka dan is het de moeite waard om te gaan rekenen. Een heel handige site om treinreizen te plannen (of vast te zien wat het gaat kosten) is www.hyperdia.com
Was je van plan om ook andere plaatsen te bezoeken naast Osaka en Tokyo? Ik kan je op voorhand Kyoto aanraden. De voormalige hoofdstad van Japan is rijkelijk voorzien van tempels en andere mooie dingen. Je kunt pendelen vanaf Osaka, de treinverbinding is goed. Ik vind het zelf prettig om ook in de stad zelf te overnachten. Vanuit Osaka/Kyoto en Tokyo zijn ook vele dagtochten mogelijk , afhankelijk van je voorkeur.
Wat overnachtingen in hotels betreft kan ik je de Toyoko-inns aanraden, dat zijn businesshotels die je in het hele land vlak bij treinstations kunt vinden: Toyoko Inn - Hotel Reservation
Superhotel is een dergelijke keten, heb ik ook goede ervaringen mee: Super Hotel
Aan het einde van dit lange verhaal wil ik je www.japan-guide.com niet onthouden, een bron van veel informatie over Japan. Veel plezier met het plannen van de reis!
Aangezien mijn broer Kyoto ook al aanraadde zit ik nu met het idee in m’n hoofd om direct na aankomst op Osaka door te gaan naar Kyoto, met de trein. Of dit haalbaar is weet ik niet maar kan ik vast terug vinden op de site die je gaf.
Ik zal vanwege de tijd die ik heb m’n bezoek beperken tot Kyoto en Tokyo. Ik vlieg terug vanaf Tokyo dus een JRP zal ik niet nodig hebben.
in welke periode ga je naar Japan? Kyoto is bijvoorbeeld extra mooi in de bloesemperiode (april) en het najaar (november).
Voor een enkeltje Osaka/ Kyoto naar Tokyo is een railpas inderdaad geen goedkopere oplossing.
Ik ben vanaf 11 Feb in Japan. Qua temperatuur is dat helaas niet de meest ideale maand heb ik het idee. Maar dat is niet anders.
Denk dat het financieel wel een voordeel(tje) is qua prijspeil verblijfplaatsen (?)
Net terug van 2,5 week Japan, (wederom) voornamelijk in Toyoko Inn’s verbleven. Meestal uitstekende locaties, ronduit gunstige tarieven (in mijn geval variërend van 3900 tot 6700 yen voor een éénpersoons kamer, deels iets hoger dan gebruikelijk vanwege de festivals), en vrij ongebruikelijk voor Japanse hotels, inclusief een eenvoudig maar smakelijk (Japans) ontbijtbuffet. En als je nog 300 yen wilt besparen neem je het Eco Plan (bij minimaal 2 overnachtingen), dan wordt je kamer niet schoongemaakt, maar krijg je alleen schone handdoeken. Daarnaast hebben sommige hotels nog wat extra’s, zo hadden ze in Hakodate 3 dagen per week “Curry Night”, werd er gratis kare raisu geserveerd.
Daarnaast kan je lid worden van Toyoko Inn Club (gewoon bij de eerste keer inchecken), kost eenmalig 1500 yen maar dan krijg je 5% korting en op zondag liefst 20% korting, en na 10 overnachtingen krijg je er eentje gratis. Daarnaast kan je daarmee een uur eerder inchecken, kan je 6 maanden van tevoren reeds reserveringen maken (handig/noodzakelijk voor drukke periodes zoals festivals) en scheelt het bij het inchecken ook wat papierwerk.
Daarnaast is het gewoon makkelijk dat die kamers voor 95% identiek zijn, elke nieuwe kamer voelt haast als thuiskomen, je hoeft niet te zoeken naar bijvoorbeeld lichtschakelaars, en ook de wifi werkt gewoon direct zonder gedoe met toegangscodes. Sfeervol zou ik het niet willen noemen, wel uitermate praktisch.
Klinkt allemaal best aantrekkelijk die Toyoko-Inn. En zo te lezen zijn de prijzen prima! Ik zit er ook nog wel steeds aan te denken om verblijfplaatsen via airbnb.com te regelen. Dus een kamer huren bij mensen thuis. Lijkt mij ook zeker een leuke optie om te doen en zo Japanners te ontmoeten. Maar gegarandeerde privacy bij de Toyoko-Inn is toch ook wel prettig. Misschien doe ik een combi.
Voor de rest ga ik gauw eens uitzoeken wat ik nu wil gaan zien.
Hoi Jelmer,
Wil je toch mee geven om toch naar een JR pass te kijken.
Japan heeft een zeer goed trein netwerk. En als toerist kan je daar redelijk voordelig gebruik van maken door een JR Pass aan te schaffen. Zoveel dagen lang onbeperkt treinen. Deze kan je echter alleen vanuit het buitenland bestellen.
Voordeel is ook dat je deze kaart in Tokyo kan gebruiken. Althans voor het JR netwerk. Tokyo heeft (had?) namelijk 3 verschillende metro netwerken met elk hun eigen kaartjes.
Ik zelf ben toen ook nog een keer op en neer geweest naar Hiroshima maar wellicht is dat net te veel in 10 dagen.
Verder is Kyoto een aanrader en rechtstreeks te bereiken vanaf het vliegveld.
Veel plezier alvast!
Zelf geen ervaring mee, maar wellicht is het ook een optie om per nachtbus vanuit Osaka naar Tokyo te gaan? Scheelt een hotelovernachting en uiteraard ook een reisdag, is veel goedkoper dan de trein, en zal sowieso een interessante ervaring zijn.
In 10 dagen tijd zou ik me overigens gewoon beperken tot de Kansai-regio en Tokyo, bijvoorbeeld eerst 2 dagen Osaka, dan 3 of 4 dagen Kyoto/Nara en tot slot 4 of 5 dagen Tokyo. In elk van die steden zou je een veelvoud van die tijd kunnen doorbrengen, maar zo heb je naar mijn idee wel een aardige balans, waarbij zeker vanuit Tokyo nog wel een dagtrip naar bijvoorbeeld Nikko mogelijk is. En dan kan ik me zo voorstellen dat Kyoto of Nara dan juist interessante steden kunnen zijn voor dat Airbnb. Ik had er tot voor kort überhaupt nooit van gehoord dus wellicht schat ik het verkeerd in, maar heb zomaar het vermoeden dat het in hartje Tokyo of Osaka een stuk lastiger zal zijn zo een slaapplaats te vinden, dat je dan toch al snel in de eindeloze buitenwijken terecht zal komen.
Om dan toch even af te wijken van m’n eerdere lofzang op Toyoko Inn, voor zowel Osaka als Tokyo nog enkele andere tips. In Osaka ben ik in 2011 in Hotel Kikuei geweest, een klein business hotelletje waar je zomaar aan voorbij zou lopen, maar voor slechts €30 op een uitstekende locatie een prima kamer. Destijds vooral gekozen vanwege de nabijheid van Namba Station en daarmee snelle verbinding met Kansai Airport, maar gelegen tegen Den Den Town (Osaka’s versie van Akihabara) aan, met Shinsekai op een kwartiertje lopen, en ook Dotombori op loopbare afstand (maar uiteraard is er ook de metro) ook een prima uitvalsbasis voor een paar dagen Osaka.
Voor Tokyo heb ik helaas niet zo’n extreem goedkope tip, maar de laatste twee keer heb ik in het Touganeya Hotelovernacht, vlakbij Ueno Station (praktisch ook voor Narita Airport). Tegen de huidige koers €52 voor een eenpersoonskamer, je zal waarschijnlijk lang moeten zoeken wil je voor deze prijs iets van deze kwaliteit nog dichter bij een van de grote stations van Tokyo vinden. Dat lukt in Tokyo zelfs Toyoko Inn niet…
Weer een late reactie van mij maar dank voor de tips wederom.
Ik heb mijn keus inmiddels gemaakt. Na aankomst Osaka ( 6 uur sochtends ) ga ik direct door naar Tokyo. En heb besloten dat ik alle tijd die ik heb ( uiteindelijk max 8 dagen ) in Tokyo door te brengen. Aangezien ik deze trip veel moet reizen ( vanaf NZ naar Singapore moet ik daar een avond/nacht verblijven wat me erg leuk lijkt want nog niet in Singapore geweest ) wil ik in Japan maximaal van Tokyo genieten. Uitstapjes rondom Tokyo zoals jullie noemen horen zeker tot de mogelijkheden.
Verder heb ik via AirBnB een appartement gehuurd van 55m2 voor 350 euro voor 8 nachten! Inclusief bad, computer, tv etc etc. Verder zit ik op 1 minuut van Gokokuji metro station in de wijk Bunkyo. Eerste keer dat ik via deze site iets regel, dus een beetje spannend is het nog wel. Hoe het bevallen is laat ik uiteraard weten! Ook wat betreft Tokyo.
Nog een vraag : Moet ik een treinticket vanaf Osaka naar Tokyo van te voren boeken? Het lijkt me gaaf ( en het snelst ) om met de Shinkansen te reizen, ook gelijk de duurste optie. Als ik het goed zag kort geleden kost een ticket zo rond de 100 euro?
Wat ik zo begrijp is dat ik van Osaka airport eerst naar Namba station in Osaka zal moeten vanwaar ik daar de trein naar Tokyo kan pakken. Neem aan dat dit klopt? In Tokyo uitstappen bij SkyTree station en vanaf daar de metro naar Gokokuji. ( die laatste regel zeg ik eigenlijk meer tegen mezelf, haha )
Hallo Jelmer,
je zult in Osaka naar het Shin-Osaka station moeten gaan, vanaf daar vertrekken de shinkansens.
Er zijn verschillende manieren om in Shin-Osaka te komen, via Namba is een optie, maar ook direct met de Ltd express Haruka. Hyperdiageeft de verschillende mogelijkheiden weer.
In Tokyo zul je bij een ander station aankomen dan de Skytree; daar komen de shinkansens ook niet.
Hyperdia geeft aan dat je of naar Shinagawa of naar het Tokyo station kunt gaan. Je moet dan een stukje met de Yamanote lijn, en daarna een stukje met de metro.
Voor een shinkansenritje Shin-Osaka - Tokyo betaal je ongeveer 14.050 yen (plm 108 Euro) voor een rit.
@ Anderen, klopt het dat de Icoca kaart ook in Tokyo gebruikt kan worden? Zo ja, dan kan Jelmer eventueel een Icoca + Haruka pakket overwegen voor een rechtstreekse verbinding naar Shin-Osaka, en een opgeladen Icoca kaart voor de Yamanote en de metro.
Die Icoca zou inderdaad compatibel moeten zijn met Suica en andere soortgelijke systemen. Ik heb zelf een Suica-pas, die kon ik in ieder geval in Fukuoka (Nimoca) en Sapporo (Kitaca) probleemloos gebruiken.
Hey bedankt allebei! Ik kreeg helaas geen mailtjes dat er een reactie is geplaatst hier. Jammer!
Zojuist idd Hyperdia uitgevogeld. Mijn plan is het volgende :
Ik kom om 16u aan op Osaka. Na bagage en douane verwacht ik rond 17u het vliegveld te verlaten. Met de Haruka duurt het 50 minuut om op Shin Osaka te komen. Daar wil ik de trein van 19u of 1937 naar Tokyo Station pakken. Vanaf daar dan nog een trein/metro naar Gokokuji station. Ik neem het graag wat ruim want ik verwacht niet alles even snel te kunnen vinden. Mocht het wel zo zijn dan is dat alleen maar prettig. Deze planning qua treintijd lijkt mij een haalbare kaart toch?
Die Haruka express lijkt mij dicht bij het vliegveld te liggen?
Wat betreft die pas ; wat ik zo begrijp is die alleen geldig in de “Greater Osaka region” Dus Osaka, Kyoto en Kobe. Ik lees verder niets over Tokyo. ( via japanguide.com )
Het zal je nog verbazen hoe makkelijk alles op de stations te vinden is, zeker als je van gewone trein naar shinkansen gaat. Andersom is het soms wat lastiger, want drukker en meer opties, maar over het algemeen staat alles prima aangegeven. De Haruka Express vertrekt inderdaad vanaf het station direct bij het vliegveld.
Maareh, zou je echt niet eerst even Kyoto meepikken, zelfs al is het maar voor een dag? Niks ten nadele van Tokyo (per slot van rekening ben ik daar begin dit jaar al voor een weekje naar toe geweest en zit ik daar over twee weken weer vijf dagen alvorens door te vliegen naar Taiwan), maar het lijkt me zo zonde om als je er toch in Kansai bent meteen de eerste de beste trein naar Tokyo te pakken…
Wat betreft die Icoca-pas, dat is niet echt een railpass, maar een oplaadbare chipkaart waarmee je voor de korte stukjes niet steeds een kaartje hoeft te kopen. De pas wordt uitgegeven door JR West, maar die hebben weer overeenkomsten met de andere takken van JR, en is als zodanig dus compatibel met de Suica van JR East.
Er zit echter nog wel een klein, en eerlijk is eerlijk, meestal irrelevant addertje onder het gras: metro’s, trams en bussen maar ook de private spoorlijnen zijn weer van andere transportbedrijven, die vaak ook weer hun eigen kaart uitgeven. Denk aan Pasmo in Tokyo, Hayakaken in Fukuoka, en Paspy in Hiroshima. Deze hebben weer een samenwerking met de lokale tak van de JR, waardoor Pasmo binnen Tokyo 100% compatibel is met Suica en vice versa. Echter, dit betekent niet automatisch dat dat overal zo op gaat. Ik las een paar dagen geleden nog op het forum van Japan Guide dat de trams van Hiroshima in principe Paspy gebruiken, die hebben wel een overeenkomst met JR West, maar niet met JR East. Gevolg daarvan is dat je in die tram dus wel de Icoca kan gebruiken, maar geen Suica. Terugkomend op jouw situatie is het dus niet uit te sluiten dat die Icoca ergens in of rond Tokyo niet geaccepteerd zou worden. Het zal echter zeer onwaarschijnlijk zijn dat je dat ergens mee zal maken, zeker niet bij de metro of andere belangrijpe transportmiddelen. En sowieso kan je in zo’n zeldzaam geval uiteraard altijd nog met cash betalen.
Goed te horen van de Haruka trein. Ik had ook geen Indiase toestanden verwacht
Ik snap je tip wat betreft Kyoto en heb er zeker over nagedacht die stad ook aan te doen. Maar omdat ik van mezelf weet dat ik vaak even moet wennen aan een stad ( dat zal een ieder hebben ) wil ik er voor Tokyo graag de tijd voor nemen. Ook vanwege het feit dat ik dus m’n eigen appartement heb voor een week. Toch het idee dat ik in een week in Tokyo heb “gewoond.”
Ok, jammer dat het met die pas nog een beetje uitvogelen is. Ookal snap ik je uitleg zeker. Maar in de praktijk moet ik dat nog even uitvogelen. Ik denk dat ik een los kaartje voor de trein van Osaka naar Tokyo koop en eenmaal in Tokyo zelf een pas voor de metro zelf zal kopen. Of ben ik dan een dief van m’n eigen portemonnee?
Dat stukje van mij was niet zozeer als bangmakerij bedoeld hoor, waarschijnlijk zal je er niks van merken. Het was eerder een zeldzame uitzondering waar ik zelf ook over verbaasd was.
Dat Haruka & Icoca ticket is sowieso een prima deal, voor 3000 yen krijg je die pas ter waarde van 2000 yen, waarvan 1500 yen bruikbaar tegoed plus 500 yen borg, en daarnaast krijg je een enkele reis naar een willekeurig station in de Kansai-regio, waar je dus feitelijk maar 1000 yen voor betaalt.
Zou je een los kaartje kopen, naar Shin-Osaka zou dat dan zonder reservering 2260 yen zijn, voor een reservering zou daar eventueel nog 510 yen bijkomen. Echter, als je maximaal wil profiteren zou je ook met de Haruka door kunnen gaan naar Kyoto, en daar pas overstappen op de shinkansen. Dan ben je in totaal 10 minuten langer onderweg, maar dan bespaar je nog 530 yen op de shinkansen.
Wat betreft de reserveringen, voor de Haruka zou ik die niet nemen, in verhouding veel te duur. Mocht het onverhoopt echt zo druk zijn zodat je geen plekje kan vinden, dan zullen bij het eerste grote station (Tennoji, na een half uurtje) al veel mensen uitstappen. Voor de Shinkansen ligt het wat lastiger, die zal rond die tijd wel druk bezet zijn, en zeker met bagage is het dan wel prettig als je niet naar een plekje hoeft te zoeken. Een kaartje kan je op Kansai alvast kopen, waarschijnlijk zal het daar een stuk minder druk zijn dan op Kyoto of Shin-Osaka, en sowieso moet je daar dan toch al naar het loket voor de Haruka & Icoca. Uiteraard heb je dan wel een overstap te halen (ik heb eigenlijk geen idee of je een reservering kan omzetten als je de trein zou missen), maar aangezien die shinkansen ruwweg elke 10 minuten rijden kan je daar makkelijk een veilige marge inbouwen. Heb je meteen ook even de tijd om een Ekiben en ander proviand in te slaan op het station, heb je onderweg nog wat lekkers te eten…